Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Tove Alexandersson

Tove tvåa i Jerringprisomröstningen

2315 röster, 0,48 procentenheter av de totala rösterna, skilde mellan Hanna Öberg och Tove Alexandersson i Jerringprisets omröstning.

Publicerad 2019-01-22 12:25 (Uppdaterad 2019-01-22 14:16)

 15 kommentarer

Historiskt nära för Tove 

Inför Idrottsgalan 2019 hade svensk orientering två namn nominerade: förbundskapten Håkan Carlsson och Tove Alexandersson.

Håkan var nominerad i kategorin Årets ledare, där utmärkelsen gick till Janne Andersson, förbundskapten för fotbollsherrarna.

Tove Alexandersson var när kvällen startade en av åtta kvarvarande kandidater till Jerringpriset. Till slut återstod bara två kandidater till "folkets pris" – Alexandersson och Hanna Öberg. När omröstningen var klar var det Hanna som hyllades på scenen som den 40:e Jerringpristagaren.

Enligt svenskorientering.se registrerades det sammanlagt 479 749 röster i Jerringprisets omröstning. Hanna Öberg fick 129 223 röster (26,93 procent) och Tove Alexandersson 126 908 röster (26,45 procent). 

Det betyder att det skilde 2315 röster, eller 0,48 procentenheter av de totala rösterna om man så vill.

- Det är definitivt den mest dramatiska duellen som jag har upplevt. Och jag har jobbat alla år sedan 2000, säger Radiosportens Bengt Skött enligt Expressen.

Krönika i Aftonbladet   

Så här skriver Kristoffer Bergström i sin krönika i Aftonbladet:

"De två överlägsna vinnarna 2018:

Tove Alexandersson, dubbel världsmästare i orientering och trippel Europamästare i skidorientering, som ledde från galans start till de avgörande minuterna.

Och Hanna Öberg, OS-guld och -silver i skidskytte, som gled förbi under en sirapsseg monolog av Maria Lundqvist och vann med en halv procentenhet.

Ett svar: båda är kvinnor

Där bakom, ungefär lika långt efter som jag hade varit i ett fjärilslopp mot Sarah Sjöström, kom Duplantis och Johan Kristoffersson.

Det är tankeväckande. Komplicerat. Vad gör en orienterare däruppe? Ett enkelt svar är att sporten är djupt förankrad i oss, från tusentals friluftsdagar, från Annichen Kringstads skogshärjningar på 80-talet (hon fick priset 1981), till dagens 83 000 aktiva."

Läs hela krönikan här.

Ge en kommentar  

Kommentera gärna nedan vad du tycker om Idrottsgalan och Jerringpriset.

- Hade det gjort någon skillnad på antalet röster om SVT även nämnt Toves fantastiska framgångar i skidorientering?

- Hade det gjort någon skillnad om Tove varit på plats i Globen?

Redaktionen Orienterare.nu

redaktionen@orienterare.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Farsan 2019-01-26 11:31 #15
Cirka 2.41.40 in i sändningen, experten kom åtminstone ihåg hennes förnamn...

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1228063?programid=3442&start=9660

S 2019-01-25 09:03 #14
Ja, det kan ju inte bara ha varit orienterare som röstat på Tove.
Xxx 2019-01-24 22:58 #13
Ja, jag tror också Tove är mycket mer känd och populär bland den stora massan än vad en del här tror.
insider 2019-01-24 22:20 #12
På väg hem från en relativt blöt krogsittning med gubbarna. Ingen tvekan om att Tove står mycket högt i kurs och flera tyckte att hon borde ha vunnit Jerringpriset. Detta utan att jag sagt ett ord.
Jess 2019-01-24 21:33 #11
Tror inte Tove fick många röster från icke-orienterare. Är ju ganska få röstande överhuvudtaget och när många röstar flera gånger så kanske det handlar om ett par hundra tusen röstande sammanlagt. Typ 2 % av svenska folket, så inte mycket till folkets pris kanske... ;)
Zorzi 2019-01-24 20:42 #10
Jag tror att en anledning till att Tove placerade sig bättre i år än tidigare kan vara att man INTE blandade in skidorientering. Många idrottsintresserade vet att det är en pyttesport och ser nog inte framgångar där som något stort, vilket kan vara negativt för synen på prestationer i Orientering.
Orientering har nog även börjat få genomslag i att den växer i avseende på ökad internationell konkurrens (även om det egentligen är tydligare på herrsidan). Det antagandet baserar jag på att jag hört det från olika idrottsintresserade icke-orienterare.
H40 2019-01-23 15:04 #9
Undrar hur många individer det är som har röstat.
insider 2019-01-23 13:48 #8
Jag röstade maxantalet 3×3 gånger i finalomgången. 3 ggr från mobilen, 3 ggr genom appen och 3 ggr från fasta telefonen. Om man ominstallerat appen hade man kanske kunnat rösta flera gånger med den.
Inte för att jag tycker att Jerringpriset numera är något bra pris. Men jag tycker att Tove är värd all uppmärksamhet hon kan få. Liksom orienteringssporten som sådan. Lite ändamålet helgsr medlen, om man så vill.
Surfer 2019-01-23 11:52 #7
På appen gick det att lägga 2 x 3 röster under programmet. Behövde skaffa inlogg för att det skulle gå.
Xxx 2019-01-23 10:53 #6
NoLimits>> Här står det att man bara kunde ringa en gång per dygn. Hur det var i praktiken vet jag inte. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3295&artikel=7090922
NoLimits 2019-01-23 10:21 #5
Enda plattformen som hade begränsningar är appen begränsat till 3 röster (per enhet). Telefonröster kunde man rösta hur många gånger man ville.

På radiosportens hemsida kunde man rösta 1gång/dag med samma epostadress.

Så inte jättehårt styrt.
Rösten med resten 2019-01-23 09:50 #4
Xxx >> Jo. Tror bara man fick rösta en gång per dag.
Bartoli 2019-01-23 03:29 #3
Om alla röster var unika så innebär det att ca 5 % av svenska folket röstade. Folket pris? Nej utifrån den andelen så borde priset vara marginalicerat. Få alltså större genomslag en vad den numera förrtjärnar. Sen finns dubblerna så procenttalet är troligen lägre ändå.
Tänk riksdagvalet hade så lågt deltagande. Vilken debbat om legimitet då.
Xxx 2019-01-22 17:13 #2
Visst begränsade de väl antalet gånger man kunde rösta lite i år? Det var i alla fall betydligt färre röster i år. 479000 mot 768000.
Oscar 2019-01-22 14:25 #1
"Zlatanister" (läs krönikan i Aftonbladet). Det var roligt.

Har svårt att bestämma mig för om Jerringpriset är något positivt för svensk idrott eller om det bara handlar om den idrott som lyckats bäst med att förmå sina medlemmar att rösta. Nu ger ju varje röst pengar in i kassan så jag förstår att man inte vill begränsa antalet röster till endast en per person, men det borde finnas något mer rättvist röstningssystem. OM det nu nånsin kan bli riktigt rättvist vid jämförelse av olika idrotter. Det gäller förresten alla priserna på galan.

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng