Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Förslag på att lägga upp träningen

Pikebuster  2016-05-10 13:56
God dag!

Vill/kan någon tipsa hur jag ska lägga upp träningen, mest löpträningen utöver orienteringen.

Motionsorienterar 2-3 ggr/vecka (5-7 km banor), så jag tänkte hur/vad jag bör springa utöver det liksom. Hur skulle en träningsvecka kunna se ut?

Känner att löpfarten/uthålligheten stampar på stället. Ligger på en snittfart under orienteringen mellan 5:30-7:30 min/km nu..

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2017-06-14 12:22 #77

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-14 11:24:

Lycka till! Sista sträckan är i och för sig den enda jag aldrig har sprungit på Jukola men annars brukar kompassen vara den bästa vännen på just Jukola. Har man bara rätt riktning in mot kontrollen så brukar det lösa sig i alla fall om man ligger så långt efter som jag brukar göra. Där finns det nästan alltid spår.

Till sist en liten illustration av hur viktigt det är att kolla kompassen. För ett par år sedan, i Kuopio sprang jag andra sträckan (som liksom i år var den längsta nattsträckan) och ganska tidigt på banan hade jag en kontroll en bit ner på en sluttning och tänkte att här gäller det att hålla i kompassen. Efter ett tag tycker jag att spåren går lite väl långt till höger och för högt upp i sluttningen. Eftersom det inte går några tydliga spår till vänster så blir jag förstås misstänksam men bestämmer mig för att detta nog är en del av banan som de inte haft på förstasträckan så jag litar på kompassen och viker av från spåret. När jag närmar mig kontrollen så börjar jag se löpare komma från fel håll och det börjar bli lite mer spår men tar ändå för givet att det är en kontroll som inte användes på förstasträckan. Det är först när jag får tillbaka kartan efteråt som jag inser att min kontroll var en av tre som användes på de tre första sträckorna. Enda anledningen till att det knappt fanns några spår till den var att alltför få vågat lämna klungan som var på väg mot de två andra kontrollerna. Återigen, om kompassen visar fel så är du med största sannolikhet på väg fel oavsett vart alla andra springer.
Pikebuster 2017-06-14 11:24 #76
Har gått bättre nu under de senaste dagarnas orienteringar, glömde förvisso en kontroll i en tävling, men hittade alla andra bra. Jag tackar för tips och funderingar, nu väntar troligen sista sträckan på Jukola. :)
Phytagoras 2017-06-09 23:30 #75

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-09 11:23:

GPS klockan är motionärens bäste vän i detaljfattig terräng.
PS 2017-06-09 23:20 #74
Kanske borde förklara för de yngre att Piero Gros var känd för att åka rakt på käpparna redan på den tiden när det inte var vikkäppar och följdaktligen flög de åt alla håll. Emellanåt flög de även framåt vilket inte var så bra eftersom det då ibland ledde till att han fick dem under skidorna och körde ur.
PS 2017-06-09 23:16 #73

Svar till inlägg av insider, 2017-06-09 22:19:

Jäpp, och Piero Gros tränade nog också en hel del och tog många segrar. Min poäng var nog närmast att på den där banan så såg jag inte ett enda ställe där det fanns anledning att avvika från strecket ens en mm och sedan är det bara att hoppas att skogen är tillräckligt öppen och kartan stämmer tillräckligt bra.
insider 2017-06-09 22:19 #72

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-06-09 20:06:

Sa inte Stenmark något i stil med "att ju mer jag tränar desto mer tur har jag"?
Zerbembasqwibo 2017-06-09 20:06 #71

Svar till inlägg av PS, 2017-06-09 12:39:

Och vem sade, jag har glömt; "Den skicklige har tur!"
PS 2017-06-09 12:39 #70

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-09 11:23:

Gör som Piero_Gros ( https://en.wikipedia.org/wiki/Piero_Gros ). Korsa bröstet, be en bön och sedan är det bara full fart kortast möjliga väg ;-)
Pikebuster 2017-06-09 11:25 #69
Detaljfattig med stenar, mossar, diken och sådant menar jag.
Pikebuster 2017-06-09 11:23 #68
En till grej: Hur orienterar man på en detaljfattig fjällsida? Ska nämligen prova det för första gången i Juli. Lade in ett till kartuttsnitt.

https://drive.google.com/drive/folders/0B2Mw--7iFnroRGNnQm9jR2tFUzg
Pikebuster 2017-06-09 11:03 #67
Själva banläggningen är en sak, iofs så vet jag inte riktigt skillnaden på en bra lagd eller en dåligt lagd bana. Du har ang. kompassen å dessutom drar de ju snett oxå... :)

Hur är en bra bana lagd? Svår fråga kanske, men sku va intressant att höra.
Z 2017-06-09 10:08 #66

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-09 08:26:

Inte alla kontroller, men några få är lätta. Ligger de så när en väg/stig kan det vara bra att gå lite höger/vänster om kontrollen medvetet och hamna på vägen och sedan ta den från det hållet.
tex 11:an på NyKa, fort som bara den ut till vägen nära tornet väster om sjön. Sedan har du bäcken på södra sidan om vägen och höjden med stupen på norra. Så blir den lätt.
nybörjare 2017-06-09 08:57 #65

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-09 08:26:

Några kontroller är ju några få meter från stora vägar och stigar.

Gissar att du brukar springa på en kompass kurs och hoppas att du ser kontrollen istället för att mer orientera dig fram med hjälp av höjdkurvor och annat.
Enen 2017-06-09 08:44 #64

Svar till inlägg av Z, 2017-06-08 16:20:

Ja, det är svårt att se tanken bakom banläggningen. "Här sätter vi en kontroll, och här en annan...".
Pikebuster 2017-06-09 08:26 #63

Svar till inlägg av Z, 2017-06-08 16:20:

Tyckte inte det var lätt... :)
Z 2017-06-08 16:20 #62

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-08 12:10:

Skum banläggning, men några jättelätta kontroller som man kunde flyttat 50 meter och gjort mycket svårare. Spring uppe på höjderna gärna i grått, det tror jag är lättast.
Enen 2017-06-08 13:00 #61

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-08 12:10:

Åhhhh, den som fick springa på den högra kartan. Det ser helt underbart ut!
PE 2017-06-08 12:54 #60

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-08 12:10:

I Österbotten gäller det att vara duktig med kompassen/riktningen och springa så mycket som möjligt uppe på hällarna. Försök hitta de högsta punkterna och är man novis ska man hellre springa upp på topparna så man får överblick och kan ta en ny riktning. Se det gråa som bevis på löpbarhet och försök orientera på mossar och höjder.

2,5 m ekvidistans gör ju att höjderna är 10-30 m och där borde det synas ganska tydligt vad som är botten och toppen.
Pikebuster 2017-06-08 12:10 #59
Här är oxå terräng som det klumpar i magen för mig. :) Känns som rena lotteriet att hitta rätt.

https://drive.google.com/open?id=0B2Mw--7iFnroRGNnQm9jR2tFUzg
PS 2017-06-08 10:55 #58

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-08 10:43:

Om sikten är bra så rekommenderas lite klassisk kompassgång med riktmärken så långt bort man kan se. Rakt på är alltid ... öh ... kortast.
Pikebuster 2017-06-08 10:43 #57

Svar till inlägg av nybörjare, 2017-06-08 10:24:

Terrängen är svårsprungen just där, mycket sten som är mossbetäckt, tror att det var ett litet störningsmoment för mig oxå.
nybörjare 2017-06-08 10:24 #56
Om man springer höger om toppen tror jag att det finns en risk att man dras ännu mer mot höger i slutningen då det är lätt att omedvetet springa rakt ned slutningen. Det gäller iallafall om det är brant och svår sprunget.
Z 2017-06-08 10:12 #55

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-08 09:31:

Höjderna och beståndsgränsen räcker för att hitta.
Stenarna kan man skippa helt, för många och risk att man tar fel på dem.
Där finns antagligen fler stenar än de utritade på kartan som ligger på gränsen till att vara med. Och några små stenar som är nästan stora.
Jag hade nog valt stigen till att börja med och lämnat den vid kröken nära beståndshörnet. Haft koll på kompassen så man håller riktningen. Jag skall då ha toppen av höjden på höger sida. Och på vägen ner skall jag komma mellan de stora sänkorna och ha en höjd efter kontrollen. Här hjälper bestånden till att hitta rätt.

Men det är lätta att sitta hemma och säga, en annan sak att göra i skogen.
Sedan beror mycket på hur sikten är i skogen.
Pikebuster 2017-06-08 09:31 #54

Svar till inlägg av PE, 2017-06-08 08:51:

Gigantiska höjder är lite överdrivet, ekvidistansen är bara 2,5 m på kartorna här. :)

Tack för era funderingar, nu i efterhand ser t.o.m jag att era förslag är bra, problemet är att jag inte ser sådana saker under själva orienteringen. Stressar för mycket och springer i blindo. :)
1987 2017-06-08 09:16 #53

Svar till inlägg av 1987, 2017-06-08 07:54:

.. svårt med höger och vänster;-)

sista höger skulle förstås ha varit vänster))
nybörjare 2017-06-08 08:55 #52

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-08 06:39:

Höjdekurvorna tillsammans med beståndsgränser borde vara fullt tillräkligt att orientera efter. Höjdekurvorna är ju uppfångande från alla håll.

Tror jag skulle springa vänster, lite på stig och över det lite plattare området och rakt ned slutningen till sänkan/kontrollen.
PE 2017-06-08 08:51 #51
Förenkla genom att ta beståndsgränsen till höger och vinkla in i passet. Kontrollen sitter ju i ett pass mellan två stora gigantiska höjder så den kan ju inte vara speciellt svår om du bara kommer i närheten.:) Du var på rätt väg men verkar trott att du dragit dig till vänster. Öva på att kolla riktningen lite bättre?
1987 2017-06-08 07:54 #50

Svar till inlägg av Pikebuster, 2017-06-08 06:44:

Håll vänster; sikta på den stora stenen i kanten av det ljusgröna. Höj blicken särskilt viktigt när det börjar gå utför. Se till att du har beståndsgräns - grönstreckat till höger och den sitter där!!
Pikebuster 2017-06-08 06:44 #49
Den bilden blev inte stor... Syns kanske bättre med denna länk..

https://www.dropbox.com/s/3wq4cjoam07erp0/Bom.jpg?dl=0
Pikebuster 2017-06-08 06:39 #48
Kapar min egen tråd med en bom:)

Hur ska jag göra i sådan terräng? Allt ser lika ut, stenar överallt som man måste runda o.s.v. Svårt att hålla riktningen då. Vad sku jag siktat på t.ex

Länk till bommen
http://forumbilder.se/G8KU6/bom
Tore H55 2016-06-24 23:15 #47
Tillägg>>
Det finns en risk med att träna teknik i hög fart. Det är att man får prestationsångest och så gärna vill prestera en bra tid på träningspasset att man slarvar.
Då bygger man in slarv i tekniken.
Micke Wehlin (-90-tals landslagsman) har sagt att man lär sig bara när man gör rätt. Gör man fel lär man sig inget, eller bygger in slarv i tekniken.
Tore H55 2016-06-24 23:09 #46
OBS att detta inte på något sätt invänder mot det som KJ skriver.
Det primära på teknik-passet är tekniken.
För att tekniken ska bli bra tränad måste man koncentrera sig.
Det som skiljer olika orienterare, olika årstider, olika träningsmängden mm är vilken fart och hur långt pass man kan koncentrera sig på.
Jag har inga svårigheter att koncentrera mig på lugna pass året runt. Men jag tränar inte så stor mängd. Dom som tränar stor mängd har ofta svårt att koncentrera sig på alla träningspass, och ofta svårare att koncentrera sig på vintern. Ofta måste träningspasset kännas inspirerande för att dom ska kunna koncentrera sig.
Dom som tränar stor mängd väljer därför ofta att träna teknik som korta pass i hög fart, gärna tävlingslikt.
Det som är korta pass för eliten är långa pass för mig och det som är sällan för eliten är ofta för mig.

Det man ska komma ihåg är att det viktiga på teknik-passet är tekniken, och för det behövs koncentration. Farten är beroende på personen, träningsmängden, årstiden osv.

Frågan är också beroende på vilken del av tekniken man tränar.
Den som vill träna att översätta kartbild till terrängbild kan jogga eller gå.
Den som vill finslipa rörelsemönstret kan springa i lugn fart.
Den som vill träna vägval, ol-metod, bör göra det i högsta fart.
OdenXT 2016-06-22 08:14 #45

Det här inlägget är anmält för granskning

KJ 2016-06-21 23:28 #44

Svar till inlägg av Magnus H, 2016-06-21 22:42:

Tävlingsfart tycker ja är bäst då på en vanlig bana för mig i H45 klassen 11 km (vill ha längre bana än i min tävlingsklass). Sen en viss reservation hur pigg man är ja menar att när ja tränar mycket under mängdträningsperioden för mig 1 december till 15 mars når man kanske inte upp till tävlingsfarten när kroppen är trött/sliten... Det finns också olika varianter: tex att springa intervall slingor i skogen på en orienteringsbana två syften intervallen och ol-teknik träningen att kunna hantera (och utveckla...) orienterings tekniken i hög fart.... Kontrollplockning bra ja brukar kolla igenom sommarens naturpass och se om svårighetsgraden duger, -att springa 30 - 40 kontroller på ett Naturpass tycker ja är bra....
Magnus H 2016-06-21 22:42 #43
I vilket tempo kör ni orienteringsteknikträning?
Zerbembasqwibo 2016-06-21 18:42 #42

Svar till inlägg av Pikebuster, 2016-06-21 11:34:

När det väl är Jukola och du inte tränat som du borde, köp nån sån där gel med massa jox i, det kan funka! Koffein och socker i maximala mängder. Skölj ner med vatten då det är 3 km kvar av banan.
Magnus H 2016-06-21 13:51 #41

Svar till inlägg av Pikebuster, 2016-05-14 18:47:

Dvs två kvalitetspass per vecka. Lägg till ett tredje kvalitetspass och sedan kör lugn distans resten.
PS 2016-06-21 12:42 #40

Svar till inlägg av Pikebuster, 2016-06-21 11:34:

Om du är lite äldre kan magnesium vara bra. Annars är det nog bara att träna mer som gäller :-)
Pikebuster 2016-06-21 11:34 #39
Hej nu igen! Nu har jag avklarat min Jukolapremiär, det var otroligt kul, fast de var ett stabilt pissväder. Jag skulle springa femte sträckan, men i sista sekunden fick jag tredje, kanske lite väl lång sträcka för mig.

Nu till problemet, sista kilometern börja vaderna krampa enormt mycket, har någon tips eller förslag hur man ska träna, äta m.m för att minimera kramp?

ps. fick verkligen blodad tand för Jukola. ds.
Pikebuster 2016-05-14 18:47 #38

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-05-14 08:55:

Jag tror att en stor skillnad mellan orientering och andra idrotter, är att orienterare tävlar mycket mer.
1

Senast kommenterat

Måndag 26/6

17:43

Jukola 2017

242

 

16:05

Silly Season 2017

841

 

Söndag 25/6

16:48

Tjoget 2017

51

 

Lördag 24/6

10:54

Jobb för orienterare

60

 

07:33

O-ringen Arvika

578

 

Fredag 23/6
Onsdag 21/6

17:23

Oringen tippning 2017

10

 

Tisdag 20/6
Måndag 19/6
Söndag 18/6

16:35

VM Laget !

40

 

Lördag 17/6
Fredag 16/6
Torsdag 15/6

17:55

Operera benhinnor

12

 

Onsdag 14/6

22:26

Dusch eller inte?

70

 

Måndag 12/6

20:54

JWOC 2017

47

 

10:59

-Arrangemangsreklam-

541

 

Söndag 11/6

19:48

Målgrupp MtbO?

8

 

Lördag 10/6
Fredag 9/6

09:50

Privat idrott

11

 

Torsdag 8/6

23:25

Livelox feedback

127

 

Tisdag 6/6

18:17

Støtte VM kart.

1

 

Måndag 5/6
Fredag 2/6

23:58

10MILA 2017

749

 

Onsdag 31/5

21:41

Mindre kodsiffror

16

 

Tisdag 30/5

21:28

VM Löpare 2017

24

 

Måndag 29/5
Söndag 28/5

16:29

Världscupen

25

 

Fredag 26/5
Torsdag 25/5
Måndag 22/5
Söndag 21/5
Lördag 20/5
Onsdag 17/5
Tisdag 16/5

17:12

Förmaksflimer

53

 

Måndag 15/5
Söndag 14/5

21:05

Swedish Leauge 2017

111

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng