Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Bättre utformade karttecken

Orienteraran  2017-07-11 08:09
Sprang tredagars på Österlen igår. Feta släpstigar täcker hela den fantastiska kurvbilden, trist!
Orienteringen skulle blivit betydligt mera givande om kurvbilden varit det primära att redovisa.

Varför göra skogsbrukets kassa nedrisade löpovänliga släpstigar så dominanta? Är området dessutom belagt med någon grön ton försvinner kurvbilden nästan helt.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Analys 2017-07-17 17:26 #46
Känns som att kartritarmaffian måste tagga ner. 99,9 procent av deltagarna har inga problem. Promillen som ser problem kan vi lämna därhän. Dom procent av de 99 som är elitorienterare är tillräckligt bra orienterare för att tolka kartritarmaffians hårklyveri. Ska det vara en 203 eller en 505? Eller smakar det bättre med en 504 istället för en simpel 202? Kartan är nog det minsta bekymmer denna sport har. Lex oringen.
tankar 2017-07-17 17:15 #45

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2017-07-17 16:29:

Vill absolut inte klaga på kartritarn. Har nog samma uppfattning om kartritning som du vad gäller balans i kartan. Försökte bara komma med lite konstruktiva idéer.

Skapar vi en norm som följs slaviskt kan vi lika gärna rita autogenererade kartor. Vi kanske ska dela upp kartorna i två grupper: Autogenererade+kartnormsritade, och andra gruppen handritade. :-)
Kjell Larsson 2017-07-17 16:29 #44
Att anpassa karttecken så att man får balans i kartan, det var så vi ritade förr. Men nu skall man följa Kartnormen slaviskt och då blir det så här.
Beträffande de gamla släpstigarna på etapp tre var den femmannade gruppen även där och gjorde bedömningen att de inte skulle med.
Myran 2017-07-16 20:33 #43

Svar till inlägg av tankar, 2017-07-16 20:03:

Om jag har torrt på fötterna så har samma databas = samma kartbas använts till samtliga etapperna. Att livelox har olika baser får arrangören kommentera isf.
Det kommer att dröja innan ISOM 2017 är implementerat och det är enligt den utgåvan vi förväntas förhålla oss till. Angående utskrifterna på Österlens 3-kvällars (digitalt) har jag ingen koll på enligt SOFT:s certifiering.
tankar 2017-07-16 20:03 #42
Borde vara en framkomlig väg att kartritare och tryckare själva får moderera i linjetjocklek för att öka läsbarheten av viktig information. Idag får kurvningen ofta stryka på foten.

På sista etappen av österlentävlingarna hade man valt att inte alls ta med många släpstigar, allt för att öka läsbarheten av kurvorna antar jag. Synd att det bara ska finnas två lägen, on/off.

Tydliga släpstigar -tjocka, otydliga -tunna vore betydligt bättre. Samma princip skulle gå att använda även för kurvning, och inte som idag -var femte kurva toktjock, vare sig det behövs eller inte.

Även stenmurar skulle gå att rita med anpassad linjetjocklek eller svärtning.

PS 2017-07-14 23:01 #41

Svar till inlägg av insider, 2017-07-14 17:11:

Jo, det kanske kan tänkas.
insider 2017-07-14 17:11 #40

Svar till inlägg av PS, 2017-07-12 08:46:

Gula varianten av 508 kanske passar för skidspår och extra löpbara rågångar som saktar stig?
Åke 2017-07-13 14:18 #39
Hur är det med dubbelgropen väster om startpunkten, kan/får man rita så?
Farsan 2017-07-13 11:53 #38
Är också helnöjd deltagare, men kanske för korta och lättlöpta banor.
Men å andra sidan så kunde man bomma bort sig när tempot blev för högt.
Kartorna dessa 3 dagar var bra, även det blev lite lurigt på de delar med höjdkurvor och många släpstigar.
Tävlingarna i helhet skulle jag ge 9 av 10.
Helnöjd deltagare 2017-07-13 08:47 #37
I-landsproblem två: Längre banor så man får njuta mera!
Helnöjd deltagare 2017-07-13 08:44 #36
Dagen i-landsproblem handlar om att den härliga kurvningen på tävlingarna var något svårläst. Skulle kunna förbättras om brunbilden gjordes brunare eller fetare, sammtidigt som släpstignätet gjordes lite tunnare eller svagare svart.

Förbjudet enligt regelverket, också I-landsproblem!
DrP 2017-07-12 19:36 #35
Kartan ser ju fullt läsbar ut i Livelox. Kvaliteten på utskriften går dock att ifrågasätta. Man kan ju inte gärna använda en karta utskriven på vad som verkar vara en icke-certifierad skrivare som ett argument för att förändra kartnormen.
Johan 2017-07-12 16:51 #34

Svar till inlägg av Knut, 2017-07-12 15:33:

Nej, det är inte tävlingskartan. Dock är det gult under vägen även på tävlingskartan. Men det är ju ingen släpstig.
Jonas 2017-07-12 16:05 #33

Svar till inlägg av Knut, 2017-07-12 15:33:

Kartan i inlägg #3 är Livelox-kartan. Känns igen dels av banpåtrycket, men framförallt av den stora Livelox-loggan uppe till höger... :-)
Knut 2017-07-12 15:33 #32
Kartan i inlägg #3 är scannad tävlingskarta och där är bakgrunden av stigen gulmarkerad.
Jens 2017-07-12 13:36 #31
Kjell, du nämnde i ett inlägg i en annan tråd att du höll på med ett projekt kring Sandhammaren. Är det på gång igen?
Kjell Larsson 2017-07-12 12:37 #30
Kartan i inlägg 4 är livelox och är inte tävlingskartan.
Grön ring är träd och grönt kryss är rotvälta. Inga konstigheter.
Helgult på ett hygge är dödsisgropar och dessa områden har varit helöppna i några tusen år.
Nordan 2017-07-12 11:44 #29
Kartan finns i inlägg 4 i tråden.
417, 418, 419 är med på kartan på ett sätt som man känns skumt. Knallgul del av hygge mitt i ett hygge? Men det kanske är nya normen detta...
Kjell Larsson 2017-07-12 11:39 #28
Många märkliga inlägg.
De bruna trekanterna finns med i basen, men togs bort på tävlingskartorna.
Den gulmarkerade stigen vid första dagens start finns inte i kartbasen , så jag förutsätter att det gula inte finns på tävlingskartorna. Hur det gula tillkommit i livelox har jag ingen aning om.
Kartan ritade 2015 till elitserien i april 2016 och är naturligtvis ritad efter den gamla normen. Sedan har vissa ändringar i området justerats före årets tävlingar.
När kartan var rekad för elitserien var fem personer (Andreas Oxenstierna, Jan Nilsson, Thomas Henmyr, Bertil Olofsson och jag) ute på kartan samtidigt för att kolla redovisningen. Vi tittade på stenarnas höjd, beslutade att inte ta med de bruna trianglarna, hur stående grönt redovisats och vi kollade drivningsvägarna på flera ställen. Vi tog bort drivningsvägarna i ett område, men annars var vi överens om redovisningen.
Drivningsvägar med god löpbarhet är redovisade som stigar, vilket den gamla kartnormen föreskriver.
Lite festligt är att de bruna trekanterna kommit med i nya kartnormen.
Zerbembasqwibo 2017-07-12 10:59 #27

Svar till inlägg av Undrande, 2017-07-12 09:54:

Det undrar jag med. Har IOF MC provritat med den nya normen innan den spikades? Eller i vart fall transformerat nån karta.
Undrande 2017-07-12 09:54 #26
Finns det några kartexempel alls eller är det hela en ren skrivbordsprodukt?
PS 2017-07-12 08:46 #25

Svar till inlägg av Orient run, 2017-07-11 10:52:

Om de är bra att springa på så kan de ju lika väl ritas som stigar. I det avseendet förstår jag inte riktigt den nya normen. När ska man använda tecknet tillsammans med gult? När drivningsvägarna går genom grönt så kan jag tänka mig att de flesta är väldigt tydliga men när skogen är vit så ska det väl vara en ganska rejäl gata innan man uppfattar dem som speciellt tydliga.
Z 2017-07-12 01:03 #24
Kartan som nämns i tråden för 3-kvällars var en blandning av gamla och en egen variant av nya normen. Stigen med starten på etapp 1 var gulmarkerad för den var lättsprungen. Flertalet fyllda bruna trianglar som rotvältor, egen variant av 115 i nya normen?
Stod inget om det i PM. Kartan nyritad 2016 så gamla normen, sedan har någon glad amatör varit och pillat på den 2017.
Kartan finns i livelox.
För övrigt håller jag med om att för många drivningsvägar täcker hela kurvbilden och gör den oläslig.
ha, ha, ha 2017-07-11 22:25 #23

Svar till inlägg av insider, 2017-07-11 21:32:

ha, ha, ha
Undrande 2017-07-11 21:21 #21

Svar till inlägg av insider, 2017-07-11 19:01:

Länka några kartexempel, tack.
insider 2017-07-11 19:01 #20
Eventuella problem med att visa framkomligheten på drivningsvägar är vad jag begriper löst i kartnormen. Fyra varianter borde väl räcka? Vit, gul, ljusgrön och mörkare grön. Vad fattas?
och 2017-07-11 13:15 #19

Svar till inlägg av nybörjare, 2017-07-11 13:06:

Varför ska det se likadant överallt?
nybörjare 2017-07-11 13:06 #18

Svar till inlägg av Förslag, 2017-07-11 12:59:

Med det förslaget så skulle de bli oläsliga i andra terrängtyper.

Sveriges förslag till kartnormen (har jag för mig) , att de ska ritas som gula smala områden, tror jag är bättre. Då får man ju å andra sidan problem om de har dårlig löpbarhet.
Förslag 2017-07-11 12:59 #17
Rita släpstigarna mycket tunnar och eller med mindre svärta!

Finns ju en del kartritare som tänker själv, kan inte någon prova?
nybörjare 2017-07-11 12:37 #16
Karttecknet drivningsväg är väl lite problematiskt. Som i trådstartarens exempel är de tydliga på kartan, stör resten av kartan och är kanske inte heller spesiellt användbara för orienteringen.

I andra fall som med enstaka drivningsvägar på kanten eller genom grön områden, parallella med kurvorna och liknande så kan de vara svåra att se men vara väldigt användbara orienteringsmässigt.
j 2017-07-11 12:28 #15

Svar till inlägg av EriOL, 2017-07-11 09:53:

Vilket kommer innebära att kurvbilden syns ännu sämre.
besvärad 2017-07-11 12:11 #14

Svar till inlägg av EriOL, 2017-07-11 09:33:

Många gånger omöjligt att se om det finns lutningsstreck i detta stiggytter.
Orient run 2017-07-11 10:52 #13

Svar till inlägg av PS, 2017-07-11 10:40:

Drivningsvägarna är väl alltid väldigt tydliga men numera ofta odugliga att springa på.
PS 2017-07-11 10:41 #12
Äntligen lite konstruktiv kartdiskussion igen. Nu måste väl "tuppen" vara glad ;-)
PS 2017-07-11 10:40 #11

Svar till inlägg av lle, 2017-07-11 10:09:

Om den "vita skogen" är kass så borde den inte vara enbart vit. Om det är så skogen ser ut så är det rimligaste att den är grönstreckad och att, precis som "EriOL" skriver, endast de tydligaste drivningsvägarna är ritade.
kul! 2017-07-11 10:21 #10

Svar till inlägg av EriOL, 2017-07-11 09:53:

Hur löser du det i ett grönområde?
lle 2017-07-11 10:09 #9
Drivningsvägar är väl oftast sämre att springa på än vit skog, speciellt i södra Sverige. Men de ger en indikation på att den vita skogen runt är kass eftersom den är gallrad.
jägmästarn 2017-07-11 10:01 #8

Svar till inlägg av EriOL, 2017-07-11 09:53:

Kan du länka ett exempel?
Åke 2017-07-11 09:53 #7
Kartritaren bör givetvis anpassa kartan för att få så bra läsbarhet som möjligt. I det aktuella fallet är det lite avgörande hur tydliga släpstigarena är. Är de väldigt tydliga tycker jag det ser bra ut. Är de det minsta otydliga tycker jag de borde tas bort då de förstör läsbarheten på kartan.
1

Senast kommenterat

Torsdag 25/4

09:23

10-mila från 2024

1736

 

08:07

Sverigelistan

408

 

Onsdag 24/4
Tisdag 23/4

21:39

-Arrangemangsreklam-

977

 

Måndag 22/4
Söndag 21/4

21:45

Livelox feedback

256

 

Onsdag 17/4

15:49

NATT-SM

117

 

Tisdag 16/4
Söndag 14/4

09:46

Jiiwee

6

 

Lördag 13/4

17:28

Eventor nere igen...

862

 

10:03

Silly Season 2024

197

 

Fredag 12/4

17:38

Stafettligan

390

 

Torsdag 11/4
Onsdag 10/4

23:57

Maraton tider!

31

 

Fredag 5/4
Torsdag 4/4

08:13

Vänplikt/lumpen

10

 

Onsdag 3/4
Tisdag 2/4
Måndag 1/4
Lördag 30/3

09:59

Postcovid

0

 

Torsdag 28/3

08:28

Jukola / Venla - 2024

77

 

Onsdag 27/3
Tisdag 26/3

20:56

Stigsnitsling

10

 

19:25

Barku shoes?

12

 

Onsdag 20/3

10:57

Tove på OS?

32

 

Fredag 8/3
Måndag 4/3
Onsdag 28/2

18:23

GPS med Galileo

39

 

Tisdag 27/2
Torsdag 22/2
Onsdag 21/2

10:51

Jobb för orienterare

233

 

Tisdag 20/2

17:42

Orienteringsvideos

6

 

Fredag 16/2
Måndag 12/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng