Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Hur tränar man till tiomila

Ambitiös  2018-01-03 14:01
I en annan tråd så skrivs det massa om träning inför tiomila. Någon nämde 7-10 timmar för att komma bland de 50 bästa.
Jag tycker 10 timmar verkar mycket eftersom man kan tappa ungefär 1 minut långsammar per kilometer.
Men det är ont om elit-motions-tips inom orientering.

Hur tränar för att tappa mindre än 10 minuter på täten på en 10 km sträcka?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Magnus 2018-02-20 16:22 #247
Man ska skriva om intervallträning, alternativträning och spänst och styrka, men inte ett ord om distansträning. Basen inom all konditionsträning, men det är väl bara att sticka ut och springa? Inget att skriva om, eller?
Magnus 2018-02-20 16:22 #246
Man ska skriva om intervallträning, alternativträning och spänst och styrka, men inte ett ord om distansträning. Basen inom all konditionsträning, men det är väl bara att sticka ut och springa? Inget att skriva om, eller?
Senior 2018-02-20 16:01 #245

Svar till inlägg av Magnus, 2018-02-20 10:34:

Va? Sluta virra och tala klarspråk.
Magnus 2018-02-20 10:34 #244
Glömde skriva att det gäller fysik, orienteringsträning är självklart viktigt.
Magnus 2018-02-20 10:14 #243
Ja, just det.
Eh 2018-02-20 09:53 #242

Svar till inlägg av Magnus, 2018-02-20 09:47:

Och vilken träningsform var det då?
Magnus 2018-02-20 09:47 #241
Och så kom Skogssport med årets träningstips och den överlägset viktigaste träningsformen lyste med sin frånvaro. Men det är väl så, vi välutbildade västerländska medelklassmänniskor vill väl inte hålla på med något så ”enkelt”.
Min arbetsförmedlare 2018-02-14 11:26 #240

Svar till inlägg av H40, 2018-02-14 10:40:

Arbetsträna?
H40 2018-02-14 10:40 #239

Svar till inlägg av Din arbetsgivare, 2018-02-14 10:32:

Ska vi jobba eller ska vi träna?
Din arbetsgivare 2018-02-14 10:32 #238

Svar till inlägg av H40, 2018-02-14 10:27:

Alla som jobbar borde jobba och inte sitta här å skriva!!
H40 2018-02-14 10:27 #237

Svar till inlägg av Ut å träna ........, 2018-02-14 10:22:

Ja, för det är viktigt att träna dygnet runt. Om man tränar rätt så kan man inte ha tid att sitta vid en dator.
Ut å träna ........ 2018-02-14 10:22 #236
........Istället för att sitta här å lagga
Ola 2018-02-04 18:15 #235
Kan någon ge exempel på skillnader i träning mellan medel- och långdistans? Vad skall man träna för respektive gren?
BjörnM 2018-02-02 14:52 #234

Svar till inlägg av H40, 2018-02-02 14:28:

Det är säkert inga problem, men gör det nån nytta när det gäller din prestationsförmåga? Orkar man läsa så finns en del svar här:
https://traningslara.se/sambandet-maximal-fettoxidation-och-prestationsformaga/

Det föreslås bl a att en förbättrad fettoxidation kan försämra din kolhydratsoxidation vid högintensivt arbete, och att det inte finns nåt signifikant samband mellan fettox och prestation
H40 2018-02-02 14:28 #233

Svar till inlägg av Ambitiös, 2018-02-02 14:09:

Jag tvivlar på att det är något problem att träna lugna turer på några timmar utan näring.

Problemet kommer när antingen intensitetet blir hög eller turerna blir längre än några timmar.
Ambitiös 2018-02-02 14:09 #232

Svar till inlägg av BjörnM, 2018-02-02 13:31:

Ja, det är därför jag tror att tränar man ofta över 60 minuter riskerar man att bryta ner muskler om man inte fyller på med näring.
Kanske räcker det med varannan vecka 90 minuter utan näring och varannnan 2 h med näring.
Resten blir kortare än 60 minuter.
BjörnM 2018-02-02 13:31 #231

Svar till inlägg av Ambitiös, 2018-02-02 13:19:

Ok, såg den också. Nån lyfte frågan tidigare här i tråden ,men fick väl rätt mycket mothugg. Då var Larsen nämnd. I ett podavsnitt på Tyngre träningssnack berättar han om ett forskningsprojekt i Danmark där man studerar (elitcyklister på landslagsnivå om jag minns rätt) hur ofta man bör träna med låga glykogennivåer. Han säger där att forskningen har svajat fram och tillbaka genom åren, och att man i dagsläget verkar förespråka nån medelväg. Man vet att det ger bra effekter att träna lågt, men att det också är viktigt att ha en bra återhämtning. Därför kan man inte göra det för ofta, kanske nåt pass i veckan. Vet inte om studien är klar, men det vore kul att se slutsatser och diskussion. Nån här kanske vet? Jag själv tycker att lågglykogenspass ska köras med låga nivåer från start och kortare tid, och att långpass ska köras med sportdryck.
Ambitiös 2018-02-02 13:19 #230

Svar till inlägg av BjörnM, 2018-02-02 12:46:

Intervju var på vinterstudion och handlande om att Teodor Pettersson skulle gå ner i vikt.
Stig Mattsson pratade om att man tänker annorlunda nu än på 80-talet.
Han nämnde att man alltid kör med näring på distanspass för att inte bryta ner muskler.
Hittade detta på en chat

Fråga:
Cyklar en del och då hör man ibland att långpass skall köras på vatten för att vänja kroppen att förbränna fett. Är det korrekt?

Svar stigmattsson:
Ja, det finnas vissa fördelar med att träna så långa pass så att glykogenförråden blir låga.
Men man ska inte gå "helt tom" på glykogen för då bryter kroppen ned "vävnadsprotein" t.ex. muskler etc. - detta är negativt.
BjörnM 2018-02-02 12:46 #229

Svar till inlägg av Amitiös, 2018-02-02 10:23:

Kommer du ihåg var du läste den intervjun?
Ambitiös 2018-02-02 12:37 #228
Här är en intressant artikel av Erik Wikström
https://erikwickstrom.se/2014/10/08/bra-med-distanstraning/

"När jag tränade inför marathon 2006 sprang jag 4-5 mil i veckan (och tränade inget utöver det), men fort på i stort sätt alla pass. Jag fick tiden 2.32 och i artikeln finns en graf att den marathontiden kräver 8 till 15 mil träning i veckan. Hade jag siktat på att springa på 2.20 hade jag sprungit betydligt mer, men långsammare på träningspassen."
Ambitiös 2018-02-02 11:32 #227

Svar till inlägg av BjornG, 2018-02-02 11:12:

Jag känner att även lugna distanspass bryter ner kroppen efter några veckors träning. Jag återhämtar mig inte med dessa pass.
Det tillsammans med Stig Mattsons uttalande om näring på distanspass får mig ännu mer överygad om att lugna långa distanspass är mest för att öka syreupptagning.
Frågan är om den träningen ens är relavant för en elitmotionär eller om den bara är för att nå välrdseliten i skidåkning?
BjornG 2018-02-02 11:12 #226

Svar till inlägg av Ambitiös, 2018-02-02 10:18:

"Träningsschemat är en långt projekt" - sannt. Jag utvecklade mitt träningsschema under en 5 år, genom att anpassa vad jag tränade och hur mycket jag kunde ökna träningsmängden. Men ingenting blir bättre av att vänta med att träna tills man fått till det perfekta träningsschemat - det finns inga genvägar till den perfekta träningen!

"Jag känner" - ååååhhh, hur känns det? Har dina känslor någon avgörande betydelse för någots objektiva sanning?

"det är helt fel att tro att lugn distanslöpning är återhämtning för någon som inte är elitlöpare på högsta nivå" - Ligger du inte på en träningsnivå där du kan jogga ett lungt distanspass som återhämtning nu knappa 3 månader innan 10-mila så får du nog skifta målet med mindre än 1 minut/km efter de bästa till nästa år - om du inte är fantastiskt lätttränad.

"Styrketränare tränar inte samma muskler inom 48:e timme" - De tränar nära maximalt kraftuttag, löpträning är långt från maximal kraft, så komplett annorlunda belastning, komplett annorlunda allt.

"Jag tror" - grundar du det på egen erfarenhet, i så fall vilken, eller på forskningsresultat, i så fall vilka, eller på några andra grunder?
H40 2018-02-02 10:59 #225

Svar till inlägg av Jag, 2018-02-02 10:54:

Relevanta för vad? Jag tycker diskussionen har varit intressant men det verkar inte ens som att ambitiös vill träna.
Jag 2018-02-02 10:54 #224
Jag tycker ambitiös inlägg är klart relevanta.
Palle 2018-02-02 10:54 #223
Uthållighetsträning är väldigt enkelt om du vet dina nivåer dvs aerob och anaerob tröskel. Testa dig med laktattest så får du klara linjer till träning.
PS 2018-02-02 10:47 #222

Svar till inlägg av Amitiös, 2018-02-02 10:23:

Jag avser inte att fortsätta denna diskussion eftersom du (om du nu är identisk med "Ambitiös") varken är ambitiös eller seriös.
Amitiös 2018-02-02 10:23 #221

Svar till inlägg av PS, 2018-02-02 09:13:

Såg en intressant intervju med Stig Mattson där han säger att skidlandslaget alltid har näring med sig på långa distanspass.
Hur stämmer det med din teorier varför man tränar distans?
Jag får intrycket att skidåkare idag tränar distans för att öka syreupptagning och inte förbränning.
PS 2018-02-02 10:22 #220

Svar till inlägg av Ambitiös, 2018-02-02 10:18:

"Styrketränare" tränar inte för att bli starka utan för att få stora muskler :-)
Ambitiös 2018-02-02 10:18 #219

Svar till inlägg av hur går det?, 2018-02-01 23:53:

Träningsschemat är en långt projekt.
Jag känner att det är helt fel att tro att lugn distanslöpning är återhämtning för någon som inte är elitlöpare på högsta nivå. Styrketränare tränar inte samma muskler inom 48:e timme för att inte bryta ner sina muskler.
Jag tror det finns många fel som löpare och orienterare gör, men eftersom jag inte har några fakta så kommer långdistansmaffian anfalla igen.
Återkomer.
PS 2018-02-02 09:13 #218

Svar till inlägg av hur går det?, 2018-02-01 23:53:

Bristande intresse kanske. Det är kanske roligare att diskutera träning än att verkligen utföra den.
hur går det? 2018-02-01 23:53 #217
Ambitiös: Hur funkar träningen nu när det gått snart en månad. Lyckas du följa något av tipsen/programmen i tråden? i så fall, märker du bra resultat? Om inte, vad beror det på (sjukdom , skada, motivation etc)
Bo 2018-01-12 19:56 #216
Och vem var bäst på klassisk/långdistans och vem var bäst på sprint?
Ritarn 2018-01-12 19:52 #215
Jörgen Mårtensson är ju kännd för sina många träningstimmar, men i vilken utsträckning körde han tempo? Omvänt -I vilken utsträckning körde motpolen Wingstedt långa pass?
De du 2018-01-12 19:38 #214

Svar till inlägg av H40, 2018-01-12 18:10:

Länge* inte så väldigt länge. Långt blir det utav bara farten
Ox 2018-01-12 19:11 #213

Svar till inlägg av H40, 2018-01-12 18:10:

Är inte ditt inlägg lika svartvitt?
Magnus 2018-01-12 18:19 #212
Tempo run.
Magnus 2018-01-12 18:18 #211
Plus att när han kör över 90 minuter är det ”tempo rum” i närmaste tävlingsfart. Ingen fettförbränning här...
H40 2018-01-12 18:10 #210
Lite väl mycket svart och vitt i denna tråden.

Löpare på toppnivå tränar oftast två gånger om dagen och inte så väldigt långt per gång.

Cyklister tränar oftast ett långt pass och de är ofta väldigt långa.

Skidåkare tror jag också har rätt många pass på 1-2 timmar men ibland längre.
Ox 2018-01-12 18:04 #209

Svar till inlägg av Magnus, 2018-01-12 17:57:

Jag vet att schweizare som Daniel Hubmann och Matthias Kyburz springer distanspass i det spannet också. Och det är väl lite det som skiljer svenska och schweiziska orienterare åt. Svenskarna tränar mer som längdskidåkare medan schweizarna tränar mer likt löpare.
Magnus 2018-01-12 17:57 #208
Lite intressant det här med distans. Verkar som om distans i intervallet 30-90 minuter knappt existerar. Läser man länken till Kipchoges träning inför sitt försök till världsrekord innan Berlin marathon (tyvärr bara 2.03 i sluttid) så ligger väl mycket träning i det spannet. Men han tränar väl fel?
1 2 3 4 5 6

Senast kommenterat

Tisdag 17/7

16:19

Männens revir

1155

 

14:10

3-dagars challenge

0

 

11:57

10-Mila 2019

120

 

Måndag 16/7
Söndag 15/7
Lördag 14/7

22:55

JWOC 2018

66

 

18:20

Startplats O-ringen

1

 

Fredag 13/7
Torsdag 12/7

17:48

-Arrangemangsreklam-

626

 

Onsdag 11/7

16:18

Startplats säljes

1

 

Tisdag 10/7

11:43

Heltäckande klädsel

16

 

11:34

WMOC

15

 

Måndag 9/7

10:03

Startplats säljes

2

 

Söndag 8/7

15:42

Välja olgy

54

 

Lördag 7/7
Torsdag 5/7

08:59

Säljer startplats

0

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng