Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Kroppen återhämtar sig sämre än innan - Orsak?

Senior  2018-09-20 11:19
Hej!

Jag är nu 29 år och har tränat mellan 6-10 timmar per vecka från att jag var 16-17 år. Jag kunde stegra träningen en del från att jag var 16 till att jag var 24. Sen började jag jobba och började känna att jag inte riktigt kunde träna 10 timmar per vecka längre (pga att musklerna inte återhämtade sig tillräckligt snabbt för det) men tränade ändå mellan 7-9 timmar i veckan några år. Men sen knappt två år tillbaka har jag ibland blivit väldigt muskulärt trött utan någon vad jag anser väsentligt hög träningsmängd. Jag har då blivit tvungen att vila helt från träning i 5-7 dagar för att jag varit så sliten. Nu det senaste halvåret har jag bara kunnat träna i två-tre veckor innan jag blivit så enormt sliten i benen att jag måste vila helt 5-7 dagar.

Vad kan detta bero på?

Jag tränar alltså cirka 7-9 timmar per vecka varav 2 högintensiva pass och resten styrka och distanslöpning i lugn fart. Jag känner inte att jag går över gränsen träningsmässigt utan jag märker när jag vilat en dag att musklerna stelnar till väldigt mycket. Problemet är inte isolerat till t ex vaderna utan känns överallt i benen. Möjligen att det utgår från höftpartiet.

Har jag helt enkelt blivit äldre och behöver längre återhämtning efter högintensiva pass? Saknar jag något näringsämne trots att jag tar vitamintillskott? Jag tycker att jag äter ganska bra och varierat så det borde inte bero på det. Framförallt äter jag inte sämre nu än för 5 år sen.
Sitter jag för mycket på jobbet?

Jag började cykla till jobbet för två år sen, dock i lugn fart. Kan det påverka?

Jag tränar för de stora stafetterna så vill gärna kunna träna på en nivå där jag håller bra form och kan vara med i toppen på mindre tävlingar och kortare sträckor på 10mila och Jukola.

Någon som har liknande erfarenheter?

Helt plötsligt så måste jag vila från träning i 5-7 dagar. Det kan inte vara normalt.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Senior 2018-10-15 19:49 #45

Svar till inlägg av Ät mat, 2018-10-12 17:40:

Jag tror stenhårt på att det har mycket med magnesium att göra. Det är iaf den enda förklaringen jag kan komma på till varför jag helt plötsligt återhämtar mig så mycket bättre.
Mange 2018-10-15 12:58 #44

Svar till inlägg av gk, 2018-10-15 10:30:

Man kan också säga att när man blir äldre så straffar sig alla felaktigheter man gör mycket hårdare.
Det finns någon idiotisk tanke i idrottssverige att träning skall göra ont. Det gör att du blir en sämre idrottare, får brister i kroppen och blir långtisdskadad. När man är under 20 år så läker kroppen snabbare och du kan fortfarande få resultat med sådan träning. Men ju äldre du blir desto sämre går det.
Ofta famlar dess personer runt och kör ännu hårdare eller ännu längre men med allt sämre resultat tills de lägger av.
gk 2018-10-15 10:30 #43
Det beror på att du börjar bli gammal.
PS 2018-10-14 18:27 #42

Svar till inlägg av Frågande, 2018-10-13 19:06:

Inget konstigt alls. Vad man äter och dricker påverkar vad man får i sig och i vissa fall kan det nog vara så illa att det man intar rent av kan laka ur kroppen på mineraler. Nu är det ju trots allt så att många av oss inte helt och hållet håller oss till det bästa i matväg vilket det förra inlägget kan vara ett exempel på. Att då komplettera med lite vitaminer och mineraler på burk ser jag inte som ett problem. I övrigt ser jag ingen anledning att kommentera detta vidare.
naryM 2018-10-13 22:12 #41

Svar till inlägg av Frågande, 2018-10-13 19:06:

Ja, då är vi två tyckare med samma frågeställning.
Frågande 2018-10-13 19:06 #40

Svar till inlägg av naryM, 2018-10-12 22:17:

Tycker PS ska förklara sig eller ta bort hittepå ps inlägg.
naryM 2018-10-12 22:17 #39

Svar till inlägg av pspspsåsås, 2018-10-12 22:15:

Tolkningspåstående. Jag hävdar bestämt moment 22.
pspspsåsås 2018-10-12 22:15 #38

Svar till inlägg av naryM, 2018-10-12 22:00:

Hittepåps är på igen!
naryM 2018-10-12 22:00 #37

Svar till inlägg av PS, 2018-10-12 20:14:

Om jag sanningsenligt är under 18 år så kan jag bluffa mig vidare med länken om jag vill veta din målbeskrivning med densamma. Förstår ändå inte poängen med ditt inlägg. Vilken är essensens i inlägget?
PS 2018-10-12 20:14 #36
Exempel på fel mat: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/i-castei-2240901
Fast den är ganska god ;-)
PS 2018-10-12 20:09 #35

Svar till inlägg av Ät mat, 2018-10-12 17:40:

Självklart är det bäst att få i sig vad man behöver genom att äta rätt mat och vara ute i solen på dagarna men om man är en usel människa så får man väl ta till lite tillåtet fusk ...
Ät mat 2018-10-12 17:40 #34

Svar till inlägg av Senior, 2018-10-12 16:37:

Bra att det känns bra igen. Kan vara väldigt mycket som spökar, som små virusar och annat som knappast märks men som kan avgöra formen väldigt mycket.

Det där med magnesium tror jag lika mycket på som att gå baklänges runt en gran vid fullmåne
Senior 2018-10-12 16:37 #33
Hej!

Dags för en uppdatering. Det har gått väldigt bra att träna och springa de senaste veckorna.Jag tror att lösningen varit så enkel som att jag haft brist på magnesium och andra salter och helt enkelt behövde mer av detta. Det kanske är för tidigt att säga något definitivt än men jag känner en stor skillnad i min återhämtningsförmåga jämfört med tidigare. Enkelt uttryckt så känns det precis som för några år sen.

Nu kanske det inte bara är magnesium och andra salter som behövts utan att jag har tagit bussen till jobbet ett par gånger i veckan och springer lite lugnare på mina distanspass kan säkert också spela in. Men jag tror att den största orsaken till att det går mycket bättre nu är tack vare att jag tar en magnesiumtablett morgon och kväll (med magnesiumlaktat och trimagnesiumcitrat, PS) samt dricker en av apotekets brustabletter med vätskeersättning.

Så tack för alla tips. Och framförallt tack till er som föreslog magnesium!
Mange 2018-09-24 11:09 #32

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-23 19:33:

Istället för procent. För tröskelträning är det bättre att du tittar på vilken puls du har på tävling och sedan köra intervallerna med några slag under det.
Du kan köra 3*10 minuter med lång vila eller 10*3 minuter med 1 minuts vila.

Skall du köra maxpuls så rekommenderar jag intervaller under minuten så att du inte bygger upp mjölksyra.

Hela tänket kring 4*4 minuter intervaller med lång vila är inte långsiktigt och sliter på kroppen.
Mange 2018-09-24 10:08 #31

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-23 19:33:

Låter bra, jag tror att du skall fundera på varför du springer intervaller.
Det kanske är så att du borde byta ut ett intervallpass mot längre tröskel-intervaller och då gå ner på 85% av maxpuls.
Att köra intervaller med mjölksyra gör ju att man blir stel i musklerna men man förbättrar inte VO2 max i längden eftersom man inte orkar köra så mycket tid.
Vill man köra högre puls kan backintervaller eller myrintervaller vara mer skonsamt mot kroppen.
En annan sak är att man behöver mer kläder på vintern ju äldre man blir. Musklerna tar längre tid på sig att bli varma.
h25 2018-09-24 07:26 #30

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-23 19:33:

Återkoppla gärna här hur det fortlöper!
Check-up 2018-09-23 20:45 #29

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-23 19:33:

Låter klokt.
Gör alla förändringar samtidigt, så att det blir en tydlig skillnad.
Och se hur det funkar.
Sedan om det blir mycket bättre så kan du ju återinföra en sak i taget, gradvis, och då det som känns minst belastande först.
Senior 2018-09-23 19:33 #28
Jag har själv funderat på om det har haft med tidigare överträning att göra (som dock var för 8 år sen) och om jag till slut har "förstört" kroppens återhämtningsförmåga. Om det är så är dock jättesvårt att veta.

Jag var iaf helt återhämtad igår när jag sprang och har även tränat idag. Får se hur det artar sig framöver. Har iaf bestämt mig för att testa med magnesium samt att springa saktare på distanspassen och hålla mig runt 70% av maxpuls där. Inte över det i snitt. Sen tänkte jag att jag på intervallerna inte ska ta ut mig till max heller utan "bara" till 95% där. Får se om detta innebär nån förbättring. Tänkte även börja ta bussen en eller två dagar i veckan.
Bix 2018-09-23 19:21 #27
Trodde jag var ensam om de där "symptomen"... Jag har i stort sett identisk upplevelse. Tack för råden i tråden, ska prova och se om det blir bättre.
Emm 2018-09-22 09:26 #26
Byt ut ett distanspass mot intervaller, du får redan mycket mängd iom cyklingen plus det du tränat genom åren. Experimentera med intervallformen, korta ner intervallerna och våga köra kortare och snabbare pass. Läs på om Emil Wingstedt. Spring långsammare på distanspassen. Börja med rörlighetsövningar och, om du har råd, gå på regelbunden massage
Check-up 2018-09-21 18:37 #25

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-21 14:28:

Om du har haft en överträning redan, så kan det ju vara sviter av det som innebär att du fortfarande är känslig för sådan belastning?
h25 2018-09-21 16:19 #24

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-21 14:28:

Tycker dina problem och förutsättningar påminner mycket om mina - får lätt stela muskler och allmänt sliten kropp. Känslan är att jag har dålig blodcirkulation i kroppen och att jag ofta är "sned" lite här och var.

Har själv inte kommit fram till någon vettig lösning på problemet. I mitt fall spelar det marginell roll om jag vilar mycket dock. Det jag vet hjälper är triggerpunktsbehandling kring höften + framlår och ljumskar ganska frekvent. Även kortsiktigt styrketräning för att "aktivera musklerna" (detta fungerar vanligtvis ett par gånger, ofta efter längre uppehåll från träning och styrka).

Jag har även testat extra bålstyrka men inte fått nämnvärt bättre resultat av det. inte heller stretching verkar hjälpa under någon längre tid.

Samtidigt brukar mina bästa lopp under O-ringen vara sista dagen (antagligen för att kroppen får sig några rejäla genomkörare), men kort därefter är benen i sämre skick.
Senior 2018-09-21 14:28 #23
Jag har tidigare blivit övertränad (många år sen) så när jag blir riktigt sliten så vilar jag tills jag blir helt återhämtad och börjar alltså inte träna före det. O-ringen till exempel var jag utvilad när det började och jag sprang ganska bra där. Samma gäller för flera andra tävlingar. Så att jag skulle vara konstant sliten eller vara övertränad kan jag utesluta då jag vet hur det känns också.

Under O-ringen återhämtade jag mig rätt bra. Klart bättre än jag trodde. Den veckan och dagarna före/efter drack jag mycket magnesiumbrus, Jag hade tänkt dricka resorb pga värmen men det var slut överallt så det fick bli magnesium. Bättre än inget tänkte jag. Så det tipset kanske inte är så dumt ändå. Jag har inte druckit så mycket sånt efter det. Och inte före heller. Samtidigt var jag och fick massage också en gång den veckan så det behöver inte vara magnesium som är orsaken till att det gick bra då.

Det kanske är så att jag efter att ha blivit väldigt sliten nu så mycket måste smyga igång saktare med träningen och träna mindre men regelbundet en period för att stegra träningen sen.

Jag försöker träna ganska allsidigt och jag känner inte att det blivit bättre av att köra mer styrka/bålstyrka/allsidig träning. Så jag tror inte det är lösningen.

Cykla? 2018-09-21 10:46 #22
Tore55 skrev:
"Det kan hända att spänsten, hållningen, försämrats, du har sjunkit ihop och försämrar löpekonomin. Då är det styrketräning eller allsidig träning som behövs."

När man cyklar varje dag så tror jag att resultatet blir ovanstående.
Mitt råd är att sluta cykla.
PS 2018-09-21 09:05 #21

Svar till inlägg av Tore H55, 2018-09-20 23:14:

Vid närmare eftertanke så blandade jag kanske ihop saker. Tror det kan ha varit den så kallade "fönstertittarsjukan" hon diagnosticerades med. Poängen var i alla fall att hon ordinerades magnesium och att det skulle vara av en viss sort.
Tore H55 2018-09-20 23:25 #20
Restless legs >> Medicin som påverkar dopamin i hjärnan dvs Sifrol>> är effektiva. Har inte koll på hur det får effekt på musklerna, men det är en vanlig och effektiv medicin mot restless legs.
Tore H55 2018-09-20 23:14 #19
Re PS>> Restless legs>> Det du skrev var exakt rätt år 2017. Men 2018 har det kommit ny kunskap. Numera anser man restless legs bero på syrebrist i benen på natten. De råd du ger är fortfarande helt rätt och det som läkare brukar säga. Men upptäckten att restless legs egentligen beror på syrebrist i kapillärerna gör att man numera börjar prova medicin som förbättrar blodcirkulationen i benen (Felodipin). Den medicinen är inget att rekommendera en orienterare pga den försämrar konditionen genom att fördela blodet mer till muskler och hud. Under idrott blir det mindre blod dit man ska ha det, dvs till de muskler man springer med.

Kom just på>> Varför skrev jag det här om det ändå inte är tillämpart på idrottare? Kanske dags att gå och lägga sig.
Tore H55 2018-09-20 23:02 #18
Sjukdomar är inte troligt på en 29-åring. Det finns nästan inga sjukdomar i den åldern.

Brister i näring, kost är mycket vanligt. Idrottare ska se på brister i ett annat perspektiv än icke- idrottare. Brist är när det är lägre än det normala. Idrottare bör ha alla vitaminer och mineraler i övre halvan av det normala. Det finns bara prov på de vitaminer och mineraler som det medicinskt sett är farligt att ha brist på. Det är bara Vitamin B12, folsyra, järn, vitamin D. Albumen ingår i "anorexia-prover". Har man lågt albumen har man antingen ätit för lite proteiner, eller varit alkoholist i 20 år och fått skrumplever. Många äldre i ålder 80-90 år äter för lite och får brist på albumen, och i princip allt.
Det är ingen idé att gå till läkaren vare sig för undersökning eller prover. Alla idrottare bör ha som målsättning att äta "i övre halvan av det normala" på alla vitaminer, mineraler mm.

Träningen>> Att något med träningen är orsaken är också mycket vanligt. Du säger att om du vilar stelnar musklerna till. En stel muskel är en svag muskel. Du har - enligt mig - ständigt överbelastade muskler som ständigt är nedkörda av hård träning och behöver uppvärmning för att komma igång. Att du behöver längre återhämtning kan också bero på att musklerna ständigt är nedkörda av hård träning. Det kan bero på att du ändrat träningen - oavsett hur du ändrat träningen. I ditt fall hade du lagt till cykel. Om du ändrar tillbaka träningen till exakt hur du tränade för några år sedan kanske formen blir bättre, dvs slutar cykla.
Det är också vanligt att man behöver mer allsidig träning. Då kan det istället vara bra att du har lagt till cykel.

Dvs både>> Sluta cykla>> och >> cykla mer>> kan vara rätt.

Det kan hända att spänsten, hållningen, försämrats, du har sjunkit ihop och försämrar löpekonomin. Då är det styrketräning eller allsidig träning som behövs.

Det absolut vanligaste har jag sparat till sist>> vikten har smugit uppåt. Du har fler kilon att bära på.
PS 2018-09-20 22:51 #17

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-20 17:19:

Om du har verklig brist så kommer du nog att ta upp vilken sort som helst men det kanske inte går lika fort. I vissa lägen kan det vara mer viktigt. Den som uppmärksammade mig på skillnaden mellan olika sorters magnesium var en arbetskamrat var mamma fått diagnosen "restless legs" varpå läkaren ordinerade magnesium och att det skulle vara av "rätt" sort. Min egen pappa brukar ibland få kramp när han gått för mycket i skogen och slarvar med mat och dryck (kaffe är väl inte direkt bästa drycken). För honom verkar magnesium av "rätt" sort häva krampen ganska fort men det är väl inte direkt vetenskapligt för givetvis dricker han vatten samtidigt och kramp kan ju även bero på vätskebrist och/eller saltbrist.
H40 2018-09-20 22:32 #16
Tränar du 7-9 timmar i några veckor, blir sliten och vilar en vecka och börjar träna 7-9 timmar i veckan igen också repeteras det?

Jag tycker att det låter som att du har tränat för mycket, kanske när du haft något virus, och sen fungerar inte kroppen som den ska.

Jag tvivlar på att lösningen är någon mineral eller vitamin utan att sakta trappa upp träningen igen.

Syklingen kan nog också slita mer än du tror.
Zerbembasqwibo 2018-09-20 22:27 #15
Amatördiagnoser i all ära, men det låter inte som att det är en enkel lösning. Tycker grundat på egna erfarenheter inte att du ska tycka att det är normalt beteende av din kropp. Cyklingen borde du också tåla.

Inte fel att besöka läkare och utesluta de vanligaste orsakerna till typ "allmän trötthet" etc, ev bristsjukdomar.

Hoppas du kan lösa det på nåt sätt så du känner dig mer återhämtad.
Ykel 2018-09-20 22:12 #14
Jag cyklar iofs det dubbla men det tar mera än man tror. Jag tränar bara ett långt helgpass eller tävlar, ibland dubbelt. Efter cyklingen kör jag bara några kilometers jogg två dar i veckan.

I perioder när jag inte cyklar, vinter och semester kör jag förstås betydligt mera löpning.

Jag håller mycket bra löpform med denna träning.

På fredagar efter cykelveckans slut kan benen va rätt möra. känns redan på torsdagen. Jag kör hyfsat hårt och kuperingen är relativt god men pulsen ligger nog ändå bara på 60 som din. Blir helt annat när man springer. Man kan nog inte jämföra sig med en tävlingscyklist. Löppassen efter cyklingen är jobbig, där har man ingen tävlingssprutt.

Utan vilodagar tar man snart helt slut.
Handbollen 2018-09-20 21:57 #13

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-20 14:18:

Vad jag hört har man inom handbollen gjort försök med magnesium utan att få någon mätbar effekt. Hittar heller inga studier som visar på vetenskapliga resultat. Pillersäljare tjänar pengar dock.
Senior 2018-09-20 18:57 #12

Svar till inlägg av Check-up, 2018-09-20 17:44:

Mina kosttillskott är enbart för dyr urin ;)

Har varit hos naprapat vid ett par tillfällen men inte hittat nåt speciellt på kroppen.
Check-up 2018-09-20 17:44 #10
Om du tar vitamintillskott så har du väl en konstaterad vitaminbrist?
Har du kollat med din läkare om detta nya symptom.

Om du inte har en vitaminbrist är vitamintillskottets resultat oftast bara en onödigt dyr urin ;-)
Men det går dessutom att överdosera vitamin med negativa effekter som följd, även om det är ganska svårt att uppnå.

Har du varit hos en kompetent sjukgymnast/naprapat som kan kolla om det finns andra orsaker till att du får muskulösa besvär i benen när du har belastat.
Senior 2018-09-20 17:19 #9

Svar till inlägg av PS, 2018-09-20 16:19:

Jag har ett svagt minne av att du skrivit det tidigare. Såg att det var karbonat/oxid i det jag köpte. Får se om jag kan få tag i laktat eller citrat.

Tänk om det bara är att käka magnesium så blir det bra? Vore nästan för enkelt.
PS 2018-09-20 16:19 #8

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-20 14:18:

Två saker att tänka på:
1. Det magnesium du köper i vanliga affärer innehåller nästan alltid magnesiumoxid och/eller magnesiumkarbonat vilket kroppen påstås ha svårare att ta upp än magnesiumlaktat och magnesiumcitrat. På det gamla hederliga apoteket har de exempelvis detta: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-magnesium-120-mg-60-st-burk-ej-metall-539910/

2. Redan lindrig D-vitaminbrist kan leda till att man får svårare att ta upp magnesium. I ditt fall har ju problemen kommit under den ljusa årstiden så det gör det mindre troligt att det är orsaken.
Senior 2018-09-20 14:18 #7

Svar till inlägg av Mange, 2018-09-20 14:05:

Var nere på Ica på lunchen och köpte magnesiumbrus så har redan börjat :) Tack för tipset!
Mange 2018-09-20 14:05 #6

Svar till inlägg av Senior, 2018-09-20 12:20:

Magnesiumbrist ger stela muskler. Kostar inget att prova. Hästar får det i fodret.
1

Senast kommenterat

Fredag 19/10

22:25

Landslagen 2019

16

 

10:18

Jobb för orienterare

148

 

09:24

Grabbar från förr

5

 

08:10

Silly Season 2019

61

 

Torsdag 18/10

22:45

Smålandskavlen 2018

55

 

Onsdag 17/10
Måndag 15/10

16:36

#metoo

9

 

16:35

Männens revir

1534

 

16:24

Barnens spelregler

69

 

Lördag 13/10

00:28

Avlysningar

21

 

Fredag 12/10

16:09

25-manna 2018

534

 

Torsdag 11/10

22:32

reflexbanor.com

9

 

Onsdag 10/10
Söndag 7/10

23:41

10-Mila 2019

169

 

Torsdag 4/10

21:47

Kartritarfråga

2

 

Tisdag 2/10

21:54

-Arrangemangsreklam-

633

 

Måndag 1/10

23:32

Silly Season 2018

1252

 

Söndag 30/9
Torsdag 27/9
Onsdag 26/9

13:22

Springa med mobil

13

 

13:17

Tävling i storm?

31

 

Lördag 22/9

17:52

Eventors karta

39

 

Torsdag 20/9

16:22

SM Höst 2018

103

 

Onsdag 19/9
Fredag 14/9

18:40

Skotips, tack!

10

 

Torsdag 13/9
Onsdag 12/9

08:59

Kartramar mm.

21

 

06:52

Ta fram banprofil?

3

 

Söndag 9/9

22:23

Välja tumkompass

18

 

Fredag 7/9
Torsdag 6/9
Onsdag 5/9

12:41

USM 2018

25

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng