Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2018-10-16 15:45 #14910

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 15:36:

Jag har svårt att tänka mig att er cykelmiljö är värre än vår. Att jag aldrig cyklar till jobbet beror dels på att jag är för trött på morgonen men minst lika mycket på att jag inte vågar cykla genom stan i rusningstid. Det är tillräckligt kaotiskt att gående ta sig ner till blå tunnelbanan utan att krocka så där går gränsen för mig.
Ulf S 2018-10-16 15:37 #14909

Svar till inlägg av Fick slå upp, 2018-10-16 15:19:

Vi som läst "Kalle och Hobbe" kan det där med transmogrifiering, Kalle anväder ju återkommande sin transmogrifierare.
Ulf S 2018-10-16 15:36 #14908

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 15:02:

Jo, jag känner igen formuleringarna från trafikförordningen, och när jag diskuterat detta tidigare har jag tolkat detta som en "rekommendation" pga den lite vaga "om möjligt"-formularingen. Vid vilka situationer skulle det vara *omöjligt* att gå på vänster sida av vägen?
Vad gäller de där sträckorna som växlar mellan separat och blandat är de ju helt enkelt idiotiska, och de borde snarast elimineras. Det finns som gångtrafikant inget vettigt sätt att förhålla sig till dem, och dessutom är gemensamma banor banor *i sig* en dålig lösning i stadstrafik.

I Göteborg, precis där jag bor, har man *lyckats" konstruera en sån här blandning aldeles nyligen, när man ville styra bort gångtrafikanterna från ett spårvagnsområde nära vagnhallen i Gårda. Detta gjordes genom att sätta upp staket så att gångtrafikanterna inte kunde gena, och så gjorde man en öppning i staketet för cykelbanan som korsar spåren. Men staketen gjorde också att alla gående till bostadsområdet *också* styrdes till denna cykelbaneövergång, som rärmed blev blandad. Det är alltså drygt tio meter blandad gång/cykelbana där cyklisterna också gör två 90-graderssvängar. Jag håller vänster på denna sträcka, och hittills har jag klarat mig...
Fick slå upp 2018-10-16 15:19 #14907
transmogrifiera - "att förändra på ett groteskt sätt"
PS 2018-10-16 15:02 #14906

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 14:05:

Tja, jag vet inte om jag skulle kalla det för en rekommendation när det i tarfikförordningen står (7 kap. 1 § 3 st) "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.". Det som är nytt nu är väl att det görs tydligt att en kombinerad cykel- och gångbana är att betrakta som en körbana.

Min fråga gällde annars var de ska ta vägen när en uppdelad bana blir kombinerad. Ska de fortsätta gå på den sida som gällde där den var delad och hur vet man i så fall vilken sida detta är om man kommer in på den från sidan utan att ha varit där den var delad?
orienterare 2018-10-16 14:52 #14905

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 14:31:

Tacka vet jag skogsstigar.
Ulf S 2018-10-16 14:31 #14904
De senaste åren har ju trafikfloran på gång- och cykelvägar blivit alltmer heterogen och kaotisk. Det är inte bara fotgängare och cyklar, utan alla möjliga slags fordon och farkoster som konkurrerar om ytan. Elcyklar förstås, som drivit upp tempot ännu mer på de mer trafikerade pendlingssträckorna. En promenadcyklist som jag (som väl håller mig runt 15-20 km/h) blir nu omsusad av elcyklister mest hela tiden. Men sen kommer också små "el-scootrar", eldrivna enhjulingar, eldrivna scateboards, vanliga scateboards, lastcyklar som tar upp nästan hela cykelvägens bredd, men som ändå vill cykla om., osv, osv. På "gångsidan" har vi de där flockarna med resväskerullare som gärna går i bredd (och dessutom gärna på den slätare cykelbanan), joggare som av outgrundlig anledning drar sig in mot de mer centrala delarna av stan. Och cyklister som transmogriferas till gångtrafikanter och utnyttjar övergångsställen och trottoarer när det passar. Många sådana cyklister tycks tro att de "går" om de frihjular eller sakta vinglar omkring bland riktiga gående. Och naturligtvis alla dessa fotgängare som håller till vänster på trottoaren, antagligen för att de på landet har lärt sig att hålla till vänster på landsvägarna.
Att skapa en regel av den existerande rekommendationen för gående kommer inte att lösa mycket av detta.
Ulf S 2018-10-16 14:05 #14903

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 13:46:

1. Självklart är det så.
2. Jag anser att man nu borde betrakta kombinerade cykel/gångvägar precis som små landsvägar utan separerad gångbana. Och då är *rekommendationen* (inte regeln) att gå på vänster sida. Och alltså borde man även nu som gångtrafikant växla sida, men det är det ju tack och lov nästan ingen som gör.
3. Kommer inte att hända. Och grejen är ju att det *inte* är något problem. De som vill cykla riktigt snabbt vill ju inte cykla grusväg, och vanliga cyklister lär sig att pingla när de kommer ikapp löpare bakifrån. Och Mustafa Muhammed och andra snabba löpare springer ju förbi de flesta cyklister och då är det bekvämt att alltid springa om till vänster, oavsett om det är andra löpare, cyklister eller rullskidåkare som ska passeras.
PS 2018-10-16 13:46 #14902

Svar till inlägg av Ulf S, 2018-10-16 13:42:

1. En sådan sträcka skapar bekymmer oavsett regler.
2. Hur menar du att man ska gå där nu då?
3. Anpassa er efter de nya lagarna så är problemet löst!
Ulf S 2018-10-16 13:42 #14901

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 12:09:

Nja, jag är inte lika entusianstisk, även om jag normal följt denna princip när jag gör på kombinerade gång/cylelbanor. Det finns nämligen en hel del problem med den här regeln:
1. Det finns sträckor däe det är svårt att avgöra om det rör sig om en kombinerad cykel/gångbana. Oftast rör det sig om en bred gångbana, som cyklister passar på att använda. Jag har en sådan sträcka, ca 100 meter, som jag går varje dag på väg till och från jobbet. Jag brukar gå "mitt i", främst för att signalera till cyklisterna att det inte är en cykelväg.
2. I Göteborg finns ett antal sträckningar av vad som mestadels är separerade cykel/gångvägar (separerade med linje i vägen) som under kortare sträckor övergår till atta vara kombinerade cykel/gångväg. Konceptet är förstås idiotiskt, och om man ska följa reglerna ska alltså fotgängarna vid sådana övergångar växla sida. Det är det, tack och lov, ingen som gör nu, och det kommer nog inte att förändras med den nya regeln heller.
3. I Skatås gäller högertrafik för alla, även på t ex grus-åttan som trafikeras av såväl löpare, cyklister som promenerare och rullskidåkare. Det fungerar i huvudsak mycket bra: de snabbare löparna är ofta snabbare än de långsamma cyklisterna. Nykomlingar gör ibland misstaget att följa landvägsregeln, och går/springer till vänster. Det slutar de oftast med rätt snart när de inser att de bara skapar problem för alla andra.

Som avslutning anser jag att kombinerade cykel/gångvägar är ett otyg som bör unvikas i stadsmiljöer.
PS 2018-10-16 13:41 #14900

Svar till inlägg av PE, 2018-10-16 13:10:

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang men jag hoppas att du i alla fall är medveten om att du, som cyklist, i de allra flesta fall ska lämna företräde när en cykelbana korsar en väg. Ett undantag är när cykelbanan verkligen går ut över vägen och det finns tydliga markeringar om att bilarna ska lämna företräde. Fyrkanter på vägen betyder inte detta utan det ska vara skylt och trianglar på vägen (kan inte ens påminna mig att jag sett en sådan övergång utan trafikljus). Ett annat undantag är i anslutning till cirkulationsplatser men i alla andra fall ska cyklarna lämna företräde såvida man inte kliver av cykeln och leder den över vägen.
PE 2018-10-16 13:10 #14899

Svar till inlägg av PS, 2018-10-16 12:09:

Kass regel. Nu kommer de som går på vänstersida närmast där den stor vägen är gå på cykelövergången och inte på de vita strecken när de ska passera vägen. Det blir sämre för cyklister.

Det bästa vore att gångtrafikanter går så långt från vägbanan som möjligt och håller höger när de möter en annan gångtrafikant. Cyklister ligger närmast vägbanan och håller höger när de möter en annan cyklist. På så sätt så kommer cyklister vara på ena halvan, vägpassagerna blir fria. Ingen gångtrafikant behöver korsa för att gå på de vita strecken. Som det är nu kommer det gå folk på båda sidor och cyklister/mopeder kommer swischa mellan dessa i 30 km/h. :(

Tur att man numer får cykla på stora vägen vid hastighetsbegränsningar upp till 50.
PS 2018-10-16 12:09 #14898
Äntligen!
Jag vet det har diskuterats här förr men nu har man äntligen tagit tag i problemet lagstiftningsvägen så nu ser jag fram emot att polisanmäla sådana som "FF" ;-)
https://www.metro.se/artikel/vilken-sida-av-v%C3%A4gen-ska-du-g%C3%A5-p%C3%A5-egentligen-h%C3%A4r-%C3%A4r-nya-regeln
Annalys 2018-10-15 17:05 #14897
Nu är analys på i flera trådar igen så jag tar en paus nu.
Nix 2018-10-15 09:08 #14896

Svar till inlägg av Undrande , 2018-10-15 06:48:

Nu blir det bara sprint på VM.
Undrande 2018-10-15 06:48 #14895
Skulle vi inte lägga ner sprinten? Måste drömt.
EriOL 2018-10-15 06:42 #14894

Svar till inlägg av En sopa under mattan, 2018-10-15 06:04:

Knappast innan IOF:s nya sprintkartnorm kommit.
En sopa under mattan 2018-10-15 06:04 #14893
När blir Soft utredning om sprintskalor klar?
Zerbembasqwibo 2018-10-13 21:33 #14892

Svar till inlägg av Mats, 2018-10-13 16:52:

Han skulle ju passera en väg (efter ettan men ändå)? Nyfiken på tankarna kring åkern!

Och var han förbannad på kartritaren nån gång?? ;)
Mats 2018-10-13 16:52 #14891

Svar till inlägg av Hawkeye, 2018-10-13 12:23:

Härligt av Joel att bjuda på den missen. Skulle vara intressant att höra hur han tänkte när han passerade vägen mm.
Nina 2018-10-13 14:04 #14890

Svar till inlägg av Hawkeye, 2018-10-13 12:23:

En lektion i att inte springa 2km i en riktning om det är 200m till kontrollen.
naryM 2018-10-12 23:50 #14888

Svar till inlägg av avh, 2018-10-12 23:22:

Ja jag tror att PM/Bullentin är en faktor som många inte läser eller tar till sig på ett förväntat sätt.
Tror att man blir mer ödmjuk ju mer man tävlar utanför nordens tävlingskartor om vad som gäller lokalt, här och nu. Heldragen snitsel borde ju oavsett färg under rådande lokala förhållande innebära något man ska ha starka skäl för att överträda. Tänker jag helt fel?
avh 2018-10-12 23:22 #14887

Svar till inlägg av naryM, 2018-10-12 22:15:

Blå-gul snitsel --- i Sverige,ja. Utomlands kan det vara lite andra färger. Det gäller att kolla PM.

Men det ärtycker jag, bland det viktigaste att förverkliga inom IOF --- att vi får en enhetlig snitselfärg för out-of-bounds-områden. Hur ska man annars kunna få folk att lyda?
naryM 2018-10-12 22:15 #14886

Svar till inlägg av H40, 2018-10-12 08:44:

Delar din uppfattning med ett inte helt ovidkommande utlägg i sakfrågan.
Intentionen med det förbjudna området kan man väl bara spekulera i.
I det här exemplet så är det uppenbart att en begränsningslinje markerad på kartan ska avskärma det förbjudna området. I verkligheten/terrängen ska det avgränsas med blågul heldragen snitsel.
Om någon överträdelse sker ändå under tävlingsdagen så är regelverket mycket enklare att hantera.
H40 2018-10-12 22:01 #14885
Han som kom trea på banläggarens lista har ju faktiskt sprungit på en svart väg som har olivgrönt på båda sidorna på ett eller två ställen.
H40 2018-10-12 21:31 #14884
Men vad är det som gäller angående väg genom förbjudet område enligt normen? När jag läser om saken så verkar de flesta tycka att reglerna är tydliga och att alla ska förstå att man inte får springa på den vägen. Min första tanke var det också men jag blir bara mer och mer osäker.

Så vad gäller om vägen går igenom ett område med 709 som i det aktuella fallet? Några tydliga regler?

Så vad gäller om vägen gått igenom ett område som är olivgrönt (som svarta vägar rätt ofta gör utan vitt runt om). Några tydliga regler?

Mina tankar är att vägen i det första fallet är förbjuden men att de flesta tror att man får löpa på vägen i det andra fallet men att det faktiskt inte står något i normen som direkt tyder på att det är så eller attt det ska vara någon skillnad med 709 och olivgrönt.

PS 2018-10-12 21:06 #14883

Svar till inlägg av WP, 2018-10-12 20:40:

Problemet med de "nygamla" är dels att de tar upp mycket plats och dels att det är svårt att se om en brant verkligen är passerbar.
WP 2018-10-12 20:40 #14882

Svar till inlägg av PS, 2018-10-12 15:36:

Är väl ingen katastrof om kartan följer ISOM 2017 och inte nya justeringarna? De nya justeringarna är förhoppningsvis till det bättre, men eftersom ISOM 2000 och tidigare normer ändå inte var helt katastrofala så borde det även funka att köra vidare med ISOM 2017, även om det finns en nyare version.

Om det åter tillåts lite tjockare passerbara branter för bättre läsbarhet så kan det inte göra så mycket om de tunnare lever kvar ett tag. Det viktiga är väl att inte blanda på samma karta, dvs ha både tunnare och tjockare som båda betyder passerbara branter.
PS 2018-10-12 15:36 #14881

Svar till inlägg av Herr Ofog, 2018-10-12 14:39:

Kan hända att det är så. Jag har inte hunnit konvertera "mina" kartor till nya färgnummer och sådant än så jag har inte haft någon större anledning att titta på det i detalj. I synnerhet som jag inte har lagt banor med nya normen heller. I och med att det snackas om justering av normen så är det väl lika bra att vänta till vintern med hela skiten och hoppas att justeringarna presenteras snart. Jag håller med en annan skribent här att det är ganska jobbigt med alltför rörliga normer.
Herr Ofog 2018-10-12 14:39 #14880

Svar till inlägg av PS, 2018-10-12 14:24:

Den nya kartnormen gör inte skillnad mellan förbjudna omåden och annat banpåtryck. Fullständigt övertryck som du sager att bruka användas är inte tillåtet men det vore väl skäl att tillåta det för förbjudna områden. Det beror dock som du säger på tryckteknik.
vitt 2018-10-12 14:31 #14879
Måste kartan synas genom förbjudet-rastret? Kan man inte rita vitt under om man ändå inte får springa där?
PS 2018-10-12 14:24 #14878

Svar till inlägg av H40, 2018-10-12 14:00:

I ett av förslagen till nya normen så tror jag det stod att man bara skulle rita stigar och vägar en kort bit in i förbjudna områden om de inte var tillåtna att springa på. När den publicerades var detta borttaget och det står i stället att man ska lämna en öppning detta har jag utgått från att man inte behöver göra för brunvägar men nu blev jag plötsligt osäker eftersom man annars skulle behöva markera dem som förbjudna på annat sätt i de få fall de inte är tillåtna.

För förbjudna områden brukar man i och för använda violett som ligger ovanpå allt annat men som jag skrivit nedan så fungerar detta bara om man trycker banan och kartan tillsammans på rätt sätt. Om banpåtrycket görs separat på en redan tryckt karta så kommer det svarta att synas genom det. Det enda rimliga är att göra det tydligt i normen att det ska vara uppehåll om det är tillåtet att springa utmed en väg.

För övrigt borde det framgå av alla tänkbara regler att det aldrig är tillåtet att korta av en bana efteråt på en tävling där placeringarna avgörs av ordningen man kommer i mål. Det är illa nog att det tillåts vid individuell start.
H40 2018-10-12 14:00 #14877

Svar till inlägg av PS, 2018-10-12 13:46:

Ja, så kanske det är men är dagens norm både bra och tydlig?

Om jag förstår normen rätt så är det aktuella regelbrottet baserat på att man ska veta att området med det lila är förbjudet och att det i den nya normen är ett "friviligt krav" att man måste lämna ett öppet område mellan en yta och ett linjeobjekt.

Eftersom det inte går att se om det lila ligger över vägen så är det altså upp till löparna i tävlingsfart att bestämma om kartritaren har brytit en frivilig regel eller om vägen är förbjuden.

Det borde väl gå att få det lite tydligare antigen genom en förklaring eller att göra om normen?

När det gäller olivgrönt så har man förtydligat med tanke på stigar och "tracks" men vad som gäller med vägar blev jag rätt osäker på då jag har läst att man får springa på vägar som går igenom olivgrönt men enligt normen så verkar det inte så.
PS 2018-10-12 13:46 #14876

Svar till inlägg av H40, 2018-10-12 13:39:

Då har banläggaren gjort fel. Antingen låter man området gå tydligt över eller också ska det sluta tydligt på andra sidan. Man skulle också kunna tänka sig kryssad väg och ett förbjudet område på andra sidan som slutar så att kryssen syns tydligt om det ska vara tillåtet att springa väldigt nära vägen men inte på den. För mig låter det dock som dålig banläggning eftersom det då blir väldigt lockande att springa upp på vägrenen som är en del av vägen.
H40 2018-10-12 13:39 #14875
Tänk vad praktiskt det skulle vara om man tydligt såg att vägen var överstryken istället för att försöka se om några (friviliga) minimum mått var uppnåda.

Hur är det föresten när det är förbjudet område på en sida av en väg och det lila området tangerar vägen? Då får man alltså inte springa där eftersom i så fall hade inte kartan följt normen och det är omöjligt att se om det lila ligger över vägen?
PS 2018-10-12 13:15 #14874

Svar till inlägg av old, 2018-10-12 12:15:

Kryssad väg ska väl bara användas när man får korsa den men inte springa utmed den. Att man ska kombinera dessa tecken kan jag aldrig tänka mig att någon menat. När det är tillåtet att springa genom ett i övrigt förbjudet område finns symbolen 710 Crossing point.
old 2018-10-12 13:13 #14873

Svar till inlägg av Japp, 2018-10-12 12:48:

Det jag tycker man kan lära sig är att det är alldeles för otydligt skrivet för att kunna tillämpas utan förtydligande på karta och/eller PM.
Japp 2018-10-12 12:48 #14872

Svar till inlägg av Aah, 2018-10-12 12:27:

Håller med. Den enda inlärning vi, igen och igen och igen, förstärker är att det i det närmaste är omöjligt att bli diskad för regelbrott på skogsdistanser. Banläggning och tryck kanske är dåligt utfört, men inte felaktigt. Trist för de som följer reglerna, vad lär sig de?
Aah 2018-10-12 12:27 #14871

Svar till inlägg av old, 2018-10-12 12:15:

Ja, med ett konstigt hål i förbjudna området så hade jag också kunnat göra misstaget vid en snabb analys av sträckan att där kommer man fram.
När man sedan kommer fram och skall finläsa så hade jag nog vänt, men då har man redan satt löparna i en knepig sits.
Är man junior och tävlingsinriktad så kan jag förstå att man inte vill inse sitt misstag utan kör på efter vägen.
Sedan borde man kunnat diskat alla för då hade kanske någon lärt sig något.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 374
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng