Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Anonym 2014-04-07 05:24 #6744

Svar till inlägg av Anonym, 2014-04-06 16:12:

Det var ju ganska tydligt i inbjudan att det var asfaltsvägar och närområde. OK Enen kanske bestämde sig tidigt under planeringen för att det skulle vara tävling oavsett snömängden. Förra året vid den här tiden var det fina skidspår vid Tors klubbstuga.
Anonym 2014-04-06 16:15 #6743

Svar till inlägg av Undrande, 2014-04-06 15:03:

Här är rankingansvarige i Uppland - som förhoppningsvis beslutar att tävlingen inte ska räknas in i listan
Dorothe Spillmann Upplands OF
Dorothe.Spillmann@comhem.se
073-9342025
Anonym 2014-04-06 16:12 #6742

Svar till inlägg av Undrande, 2014-04-06 15:03:

Håller med. Det var väl bara 30-40% orientering och 60-70% stadsorientering/sprint. Tänk att bara komma på idén att arrangera en tävling i detta området. Skulle ha valt Torfejden i stället. Där var det i alla fall skog hela banan. Kan bara bli ett beslut - ingen ranking.
ah 2014-04-06 15:36 #6741
Undrande>> Kontakta rankingansvarige i arrangerande klubbs distrikt. Adress finns under länken Kontakt på Sverigelistan.
Undrande 2014-04-06 15:03 #6740
Vem tar besult om en tävling ska vara rankingmeriterande eller inte? Dagens Enenracet var en ren sprint med banor 30-40% i bostadsområde och öppet fält.
Ken1 2014-04-06 11:33 #6739
>HS, tack för infon.
(men jag tror att det hade det inte blivit samma resultatlista till K20 som till mål, Olav hade 1.19.12 fram till K20, och 1.47.03 i mål....)
HS 2014-04-06 11:23 #6738

Svar till inlägg av Ken1, 2014-04-06 10:53:

IOF:s regler tar faktiskt upp just den här situationen och säger att det inte är tillåtet att göra på det sättet.
24.15
The results must be based on competitors’ times for the whole course. It is forbidden to eliminate sections of the course on the basis of split times unless the section has been specified in advance (e.g. a short section containing a busy road crossing).
Ken1 2014-04-06 10:53 #6737
Jag fundera varför man inte "gjorde" om resultaten på Världscupen igår fram till K20, (då det var K21 och K22 som var intagna för de 9 sist startande (Olav, Gustav och några till).
HL 2014-04-05 17:28 #6736
Avbryt 2014-04-05 17:03 #6735

Svar till inlägg av Supporter, 2014-04-05 16:27:

Ryktas om att en kontroll blivit nerriven så tävlingen struken?
Supporter 2014-04-05 16:27 #6734
Har verkligen alla dessa stämplat fel i dagens världscup, som det ser ut i live-resultaten: Olav Lundanes, Gustav Bergman, Oleksandr Kratov, Philippe Adamski, Kiril Nikolov, Jonas Leandersson?
Anonym 2014-04-05 14:52 #6733
OK Tors Ungdomstävling idag: SNO dominerar (antal ungdomar). Dock var inte de andra stora ungdomsklubbarna med (Tullinge/Ravinen/Stora Tuna)!
Majsan 2014-04-05 13:22 #6732
10000!? För en liten nattävling! Var är vi på väg?!!
Micke S 2014-04-04 20:24 #6731
Väsby får betala 10 000 för att arrangera på Ängsjömarkerna och får dessutom ej hålla markan. Mycket tveksamt om det blir något överskott alls. Orienterare.nu ett kanonalternativ för gnällspikar.
Anonym 2014-04-04 18:54 #6730
Händer i Finland: Vaajakosken Terä arrangerar OL-skola för vuxna, 3 gånger kostar 50 euro och endast 40 första personer kommer med!!!. Ledare: Jani Lakanen och Pasi Ikonen
Inget aprilskämt!!!
PS 2014-04-03 22:33 #6729

Svar till inlägg av Olle, 2014-04-03 15:54:

Du glömde nämna att de som flyger på träningsläger nere i Europa på vintern får sedan bara springa max två tävlingar under våren ;-)
OdenXT 2014-04-03 20:40 #6728

Svar till inlägg av Olle, 2014-04-03 19:27:

Eller H som i humor. Eller S som i skämt.
Olle 2014-04-03 19:27 #6727

Svar till inlägg av OdenXT, 2014-04-03 19:10:

Ja, eller i ett uppslagsverk.
Sedan kan man gå till bokstaven i som ironi
OdenXT 2014-04-03 19:10 #6726

Svar till inlägg av Olle, 2014-04-03 15:54:

"Om man samåker fyra i en bil får man vara med på 20 tävlingar.
Åker man själv får man bara vara med på fem."

Läge på att investera i en uppblåsbar Barbara! Eller två?
Olle 2014-04-03 15:54 #6725

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 12:56:

De som kan samåker i största möjliga mån, åtminstone i min klubb. Om man nu åker själv till en tävling kan de ju bero på hundra olika saker (vi behöver inte gå in på de här).
Min bil köptes förra året och drar ungefär 0.45 liter per mil vid den typen av körning som jag kör till en orienteringstävling. De som har äldre bilar som drar dubbelt så mycket diesel/bensin skall de betala dubbelt så hög p-avgift? Eller skall de som har rest extra långt betala extra? Om det nu är några Kirunabor som åker buss till Tiomila skall de betala 10x så mycket som deltagare från Tranås?

"Punkt 3 kommer vi nog tyvärr behöva ta hänsyn till ganska snart om vi vill ha några skogar kvar att springa i framtiden" så du menar att CO2 utsläppen bidrar till omfattande skogsdöd i Sverige?

Vi kanske skall maxbegränsa antalet events man får vara med på?

Om man samåker fyra i en bil får man vara med på 20 tävlingar.
Åker man själv får man bara vara med på fem.

Silly 2014-04-03 14:38 #6724

Svar till inlägg av insider, 2014-04-03 12:49:

Det kan väl variera vart man betalar även i Stockholm. I Nyköping förra helgen betalades det efter en väg.
Bästa parkeringen i relation till orienteringen och bekvämligheter måste vara på Oevents downhill sprint. Sämsta måste vara nån av oringen etapperna i Halland. Där var det verkligen P-katastrof.
Tycker i den här diskussionens sammanhang att vi chockhöjer priset på hamburgaren med 50% också. Motiveringen är onyttig mat som förstör miljön. Bara vegetariska rätter får serveras så främjar vi ytterligare ett särintresse.
da 2014-04-03 12:56 #6723

Svar till inlägg av Olle, 2014-04-03 12:43:

Och du Olle har bidragit med två inlägg som inte leder någonstans i denna diskussion.

som jag ser det finns det väl tre anledningar att ta ut en p-avgift:
1. för att få ökade inkomster till arrangörerna
2. för att ge till markägaren som ställer upp med sin mark (hur ofta händer det nu för tiden)
3. för att motverka att alla åker bil själva

De två första punkterna skulle vi kunna slopa om deltagaravgiften fick höjjas ännu mer på orienteringstävlingar.

Punkt 3 kommer vi nog tyvärr behöva ta hänsyn till ganska snart om vi vill ha några skogar kvar att springa i framtiden.

Att sitta i kö in till en tävling är aldrig skoj. De skulle klart bli kortare om vi använde färre bilar och inte behöver stoppa alla bilar för att ta p-avgift. Som P-avgifterna är satta idag tycker de kan slopas helt
insider 2014-04-03 12:49 #6722

Svar till inlägg av Silly, 2014-04-03 12:15:

Vadå längre köer? Det vanliga i Stockholm är väl att man tar betalt först när bilen är parkerad...
Olle 2014-04-03 12:43 #6721
Jag kan garantera att vi är den enda sporten i RF som diskuterar p-avgifter på tävlingar, och vi undar varför vi inte är en större sport...
Olle 2014-04-03 12:40 #6720

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Om jag nu bor så jag inte kan samåka, varför skall jag behöva betala samma pris som anmälningsavgiften är?

Skall landslaget börja åka tåg till VM?

Låt folk bestämma själva hur de vill åka till tävlingen istället för att skriva dem på näsan!

SOFT kan besluta att man bara får tävla i eget distrikt, bra för miljön men förödande för sporten.
PS 2014-04-03 12:30 #6719

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Du säger att det är dags för orienterarna att tänka på miljön men vem är det vi ska tänka åt? Jo, tydligen åt andra orienterare. Är det då inte bättre att varje orienterare tänker själv.
PS 2014-04-03 12:27 #6718

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Det kan finnas många anledningar till att man åker ensam i en bil. I söndags åkte jag ensam till tävlingen medan vi var fem på vägen hem. Anledningen var helt enkelt att jag kom direkt från mina föräldrar från ett helt annat håll medan några av mina passagerare på hemvägen bott över på ett närliggande ställe. Jag tror inte att det skulle bli någon större skillnad i hur folk valde att åka men det skulle säkert öka "tjuvparkeringen" lite här och där runt TC med risk för markägarproblem. Det är inte tävlingsarrangörernas sak att påverka folks resvanor om man inte kan motivera det med hänvisning till brist på parkeringsplatser.
Klassfråga 2014-04-03 12:22 #6717

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Segregationen i Sverige accelererar när endast de rikaste har råd att åka ensamma.
Silly 2014-04-03 12:15 #6716
Om/När p-avgiften på tävlingarna i Stockholm höjs från 20 till 30 kr så kommer det bli längre köer till parkeringarna. Genomströmningen är beroende att det skall gå snabbt att betala i en hink eller dylikt. En tjuga är perfekt. Mindre perfekt är alla växlingar eller sedel/mynt samtidigt som vi använder kort allt mer.

Beloppet är jag inte känslig för men jag blir en alien av att sitta i bilköer. Bilköer är heller inte bra för miljön. Kan man köpa ett årskort hos distriktsförbundet som gäller för parkering på distriktets alla tävlingar med tillhörande gräddfil till parkeringen, ja då svill jag köpa ett.
Zerbembasqwibo 2014-04-03 12:13 #6715

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Rätt tänkt! Och lägga TC så att det går att åka kollektivt. Man kan också styra över en buss från närmsta järnvägsstation. Börjar man fundera där, hur oerhört krångligt det skulle vara inser man lätt att vårt samhälle är sjukligt (oljedrivs-)bilberoende.
da 2014-04-03 10:05 #6714
Ang parkeringsavgifter. Tycker det är dags att vi orienterare börjar tänka på miljön och inför miljö-parkeringsavgifter som standard. Allt för många väljer att åka egen bil ut till tävlingar. Är helt klart för billigt att parkera. Mitt förslag:
4 eller fler i bilen = gratis
2-3 = 50 kr
1 = 100 kr
Inget EM för Minna 2014-04-03 08:45 #6713
PS 2014-04-02 22:32 #6712

Svar till inlägg av A, 2014-04-02 21:22:

Om pendeltågen går så kan ju cykel-tåg-cykel vara ett bra alternativ för många. När DM-kavlen gick där så tror jag att tågen var ersatta med buss så då gick det ju inte.
A 2014-04-02 21:22 #6711

Svar till inlägg av B, 2014-04-02 20:11:

Den aktuella tävlingen är en av ganska få under tävlingsåret i Stockholmsområdet där det inte finns några rimliga kollektivtrafikanslutningar alls. Detta till förmån för ett stigrikt tävlingsområde som inte medger banläggning av långdistanskaraktär.
Men jag ser ändå fram emot fredagskvällen!
Sverigelistan 2014-04-02 21:17 #6710
Vad händer?
Tommeke 2014-04-02 20:57 #6709

Svar till inlägg av Emma Claesson, 2014-04-02 20:33:

I Sverige?
Emma Claesson 2014-04-02 20:33 #6708
Jag har en stugvecka (presentkort) ospecifierat boende med självhushåll, för 4 personer som jag vill sälja till bra pris. Gäller vecka 21-37. Värde 5 000 kr. Emma Claesson 073-719 12 80
B 2014-04-02 20:11 #6707

Svar till inlägg av C, 2014-04-02 15:52:

Man kan ju ha betalningen vid ett vägskäl där de som inte betalar blir hänvisade ut igen att leta egen parkering 3 km bort från "Arenan". Betalar man 100:- får man stå max 100 m från målet.
Det är i alla fall billigt jämfört med timtaxan att parkera i City!

Annars kan man ju tänka sig att om man inte vill betala för servicen att arrangören gör sitt bästa att ordna bra parkering, och betalningsviljan blir noll eller det förbjuds, så kommer Stockholmarna att hänvisas till kartor invid T-banan eller pendeltågsstationer så kan man ta sig dit själv med lokaltrafiken. Det kommer inte finnas många bra alternativ för arrangörerna i övrigt till slut. De finaste områdena/kartorna blir kvar till kvalitetsträningar för dom blir ju aldrig avlysta då, eller möjligen något mästerskap el liknande med egna ekonomiska förutsättningar.

Differentierade avgifter som stimulerar samåkning bör vara den logiska lösningen som ger tillräcklig inkomst och sparar miljön samt känns rättvist.
administratör 2014-04-02 18:51 #6706

Svar till inlägg av C, 2014-04-02 15:46:

För att anteckna namnen på de som inte betalar krävs mer personal. För det extra arbetet kanske p-avgiften måste höjas till 35kr. Är det bara föraren eller bilägaren som ska straffas? Alla i bilen? Föraren kanske inte tävlar.
PS 2014-04-02 17:54 #6705

Svar till inlägg av C, 2014-04-02 15:52:

OK, så nu kommer du att ge fel kontrollbeskrivningar till dem som intebetalar ;-)
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng