Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Spurten vid Rödberget Arena

Underbemannade arrangörer brister i kvalitetssäkring

Halvvägs genom O-Ringen-veckan finns redan många analyser att göra och slutsatser att dra. För arrangören finns ännu tre dagar kvar att ta sig igenom.

Publicerad 2013-07-23 11:01 (Uppdaterad 2013-07-23 13:58)

 72 kommentarer

I år står Boden för O-Ringen-arrangemanget. I spetsen står klubbar som Vittjärvs IK med rutinerade arrangörer, men i bakgrunden ligger många lokala föreningar utan orienteringsanknytning. 
Årets tävling har över 10 000 anmälda löpare i över 130 olika klasser.

Efter två genomförda etapper finns det både beröm och kritik att framföra:

Kartor och banläggning
Mycket hög kvalitet på kartor (ritade av bla. Kenneth Kajsajuntti) och ett fint område med en blandning av starkt kuperade detaljrika berg och flack tallhed. Krävande elitbanor med svåra kontroller och utslagsgivande långsträckor. Även kortare banor gick bitvis i det tekniska partiet.
Man ska komma ihåg att det i mycket sena skeden har kompletterats vad gäller kartritningen vilket gett bra resultat. Antalet kartritare på varje etapp visar att det varit mycket justeringar in i det sista.



Öppna banor tog slut

Antalet kartor beräknade till direktanmälan räckte inte till när efterfrågan på bland annat Öppen 8 steg över förväntan. På etapp 1 hann många till start innan det uppdagades att kartorna var slut. Felet kom sig av att de som satt i direktanmälan inte hann med att kontrollera tillgången på kartor. 
Även etapp 2 tog kartorna slut, men denna gång visste man om detta och det gick inte att anmäla fler när kartorna var slut. Enligt arrangören kommer man inte att beräkna för fler kartor i de aktuella klasserna till de kommande etapperna. Så den som tänker sig springa öppen 8 under resterande etapper rekommenderas av oss att skynda till anmälan, alternativt ta en annan bana. Är det slut på oxfilén får man äta falukorv, anser ledningen.

Slut vid vätskekontroller
Under etapp 1, när solen sken och temperaturen låg runt 20 grader, tog vätskan slut på flera ställen ute i terrängen. Bland annat fick flera i senioreliten klara sig utan vätska - något som mycket väl kan påverka resultatet när banan är över 10 km lång. 
Förutom att det var logistiskt svårt med vätskan, dels att få ut den i skogen men också att funktioner på arenan som inte beställt vatten lyckades "sno" vatten bidrog till brist. En teori som ytterligare kan förklara det hela är att de inhyrda personerna utan erfarenhet från orientering hällde upp för mycket i muggarna vid vätskan och därför räckte inte vattnet.  

Många bäckar små
För ett stort arrangemang krävs kvalitet både i planering och genomförande. Många olika delar måste passas ihop och fungera när det gäller. Givetvis måste många orutinerade funktionärer engageras och då är det extra viktigt att de överordnade arrangörerna kommunicerar ut de viktiga detaljerna till de som ska genomföra dem. Exempelvis tala om för den som häller upp vätskan att endast halva muggen ska fyllas.
När de som sitter högst upp i pyramiden får för mycket att göra och tvingas prioritera sin tid för det som är allra viktigast, då tappar arrangemanget sin felmarginal och viktiga detaljer faller mellan stolarna exempelvis om man prioriterar bort att göra fler öppenkartor då man ser att efterfrågan är stor.
Högtalarna under invigningen och under AXA-stafetten riktades så att ingen på läktaren hörde vad speakern sa därför att ingen haft tid att kolla att det fungerar. Ljudkillen mitt på planen hörde förmodligen allt perfekt...
Frukosten på campingen börjar serveras klockan 07.00, trots att första bussen avgår klockan 06.30, kanske därför att frukostplaneringen inte jämförts med bussplaneringen.
Startlistorna för eliten publicerades sent kvällen innan och utstämplingen på första etappen strulade och orsakade långa köer vid målgång.

Tar sig vatten över huvudet
Kort sagt är det uppenbart att de viktigaste momenten i arrangemanget fungerat mycket bra, men många små detaljer har varit retsamt ogenomtänkta.
Visst är det förståeligt att en arrangör som Boden har svårt att hålla med tillräckligt mycket kompetent personal för att varje moment ska kunna hålla acceptabel standard. Kanske ligger ansvaret därför hos uppdragsgivaren SOFT eller det nya Bolaget att ge tillräckligt stöd och att våga gå in och kontrollera förhållanden som arrangören bedyrar är under kontroll för att de som arrangörer som gör detta för första gången ska kunna göra allting så bra som de kan.
Kanske ligger orsaken i den hybris som hela tiden hittar på nya sidospår till ursprungsarrangemanget, som drar mer energi än det genererar.

Med tävlingens sista tre etapper kvar att genomföra ligger nu utmaningar i bland annat att få den obligatoriska busstransporten från parkering till arena på E3 och E4 att fungera smärtfritt, samt att lösa bristen på kartor för de öppna banorna. 

Avslutningsvis rekommenderar vi en titt på O-RingenWebb-TV: O-Ringen-TV
Trots allt är vi många som haft två riktigt fina dagar hittills i de norrländska skogarna.

Anette Önerud

anette.onerud@alternativet.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

OL 2000 2013-08-27 09:53 #72
@ Stark + @ 2000-talet samt övriga
Jag tror nog att ni båda om ni resonerar igenom det hela med er själva kan hålla med mig i stora drag när det gäller moderniseringsbehovet inom många klubbar. OL är tyvärr ingen självtilldragande sport såsom ex.vis fotboll/hockey osv. GPS uppropet var bara ett av många exempel. I vår klubb och jag tror i många andra så är det inte helt lätt att som total novis inom OL kunna "komma igång". Det finns ute på arenorna så mycket som tas för självklart bland oss "gamla rävar" men som ingalunda är självklart för en nybörjare. Bara att få till en mejllista med lite reminder-info verkar vara ett projekt....

För övrigt vet jag mycket väl vad Eventor är...Jag har t.o.m. sett något som heter WinSplit...!

Stark 2013-08-26 11:46 #71
Eventor är 2000-talet
OL 2000 har väl inte hittat Eventor ännu.....
2000-talet 2013-08-26 10:36 #70
Vägbeskrivning med både karta och GPS-koordinater till arenans placering har du i Eventor till alla tävlingar, men visst, det borde väl framgå av inbjudan också.
OL 2000 2013-08-26 07:05 #69
Jag tycker och säkert många med mig att OL-sporten måste komma in lite mer i nutidsrummet. Tänkesättet "..- Så har vi alltid gjort..." måste börja ses över då detta sätt att se framtiden an tyvärr hämmar utvecklingen. Naturligtvis så är erfarenheten hos mången äldre klubbmedlem och funktionär guld värd men att få till en så enkel sak som GPS-koordinater på en inbjudan verkar vara en sån moderniseringschock för vissa att detta viftas bort med en fnysning.. "-..Det har vi aldrig behövt innan...." Det finns många saker att förbättra men också att bevara och det innebär inte att det ena tar ut det andra, bara att lite mer framåtanda visas när nutidens vindar blåser!
Lappen 2013-08-18 14:20 #68
AXA stafetten är ju för ungdomar. Vår framtid. Jag tror stafetten är viktig.
HE 2013-08-05 16:34 #67
Jag upplevde en märklig men inte allt för allvarlig sak!
Sprang direktbana på onsdagen, och blev väldigt förvånad när jag jämförde min karta med löpare från ordinarie klass. Jag hade ingen gråmarkering på "berg idagen" vilket dom hade??
Varför?
Anonym 2013-08-05 11:17 #66
Axa-stafetten känns onödig. Nån som håller med?
C 2013-08-05 09:30 #65
Rätta mig om jag har fel men O-ringen är ingen säker kassako. Inte heller står potentiella arrangörer i kö. Totalt sett tycker jag arrangörerna måste få godkänt trots att allt inte funkade 100%. Om vi nu skall höja kvaliten är det kanske dags att fundera på att förenkla för arrangörerna. 5 etapper med bra orientering + en bra camping är det som behövs, tar vi bort pre-O, MTB-O, Axa stafett och allt annat så kanske vi får fler distrikt som orkar arrangera? Eller är det nödvändigt?
Pj 2013-08-04 21:20 #64
Riktigt uselt detta med öppna klasser och för få kartor. Varför åka 100 mil och sedan inte kunna springa som planerat? Förr i tiden behövdes inte ens skrivare. Det fanns något som hette tomma kartor och penna. Väldigt märklig attityd, att man helt enkelt inte vill rita fler banor.
Hej 2013-08-04 09:05 #63
Bra arrangerat, utan tvekan på samma nivå som tidigare år. Dessutom terräng och banor (det absolut viktigaste) långt över genomsnittlig oringen-nivå.
Fånigt att klaga som vissa gör, lite överseende med att allt inte är perfekt får man ha.
H60 E 2013-08-02 17:14 #62
Som alla andra år får arrangörerna uppfinna hjulet på nytt varje år gällande O-ringen.
Håller med allt som sign. LL fört fram nedan, det inlägget beskriver vad som måste göras.

Men flaggan i TOPP för årets arrangörsklubbar, ni jobbade på kanonbra och var jättetrevliga.
Det är inte ni som ska ha kritik, utan den förändrings-obenägna O-ringen organisationen!
Kapitalisten 2013-08-02 12:29 #61
Nu kommer väl dessa handlingar att bli hemligstämplade... O-ringen AB vill väl inte att Schweizarna eller OOCup eller skottska sexdagars, FIN5 eller annan konkurrent ska sno deras kunskap och deltagare?
LL 2013-08-02 12:05 #60
Jag skulle gärna vilja se manualerna som varje års O-ringenarrangör mottar från den fasta O-ringenorganisationen. Man har ju i flera år haft denna fasta organisation och jag utgår från att det har skrivits detaljerade och goda instruktioner till exempelvis väteskekontrollsansvariga, banläggare, direktbaneansvariga, bussningsansvariga, etc.

Om man när man arrangerar vanliga tävlingar följer arrangörshandboken blir det sällan stora misstag i arrangemanget. På samma sätt utgår jag från att den fasta o-ringenorganisationens handbod/manual/instruktioner (eller vad man kallar den) är en god instruktion. Men jag vet inte, för jag har inte arrangerar 5-dagars på många år och har inte sett dokukmentationen som den fasta o-ringenorganisationen har skapat.

Hursomhelst måste nu den fasta o-ringenorganisationen uppdatera sina instruktioner så att de misstag som skedde i år inte upprepas vid senare arrangeman. Det jag ser som viktigast är nog organisering och SÄKERHET runt bussning och köer till detta.
asdf 2013-07-31 13:19 #59
Hade de inte varit bra väder hade jag dragit hem efter 3dje etappen, riktigt mycket misstag av arr.
analysen 5 2013-07-30 19:29 #58
Orienteringssporten skulle kanske må bra av lite friare och luftigare tankar.

- Militären i Boden står i givakt då ryssen anfaller. Klockslag och fiende är bestämt från huvudkvarteret på Lidingövägen.
- Ekonomen fipplar med sitt exceldokument. Ramarna bestämda från SOFT.
- Ingenjören får magsår om inte tidsplanen ligger klar 352 dagar för evenemanget. Regelverket om 2 sprängfyllda A4-pärmar bestämt från SOFT.

Bara en tanke. Kvällarna i Boden var i alla fall ljusa. Man behövde inte ens lyse för att kunna läsa kartan.

Kjell Larsson 2013-07-30 17:28 #57
Nu är det så att även Norge har sommartid och då blir det kl 1 på natten. Om man skall vara riktigt petig är det troligen inte exakt kl 1, men jag har inte kollat när solen är som lägst i Troms.
Snubbelfot 2013-07-30 16:40 #56
Kan inte midnattssol bara upplevas vid just midnatt...? ;-)
Kjell Larsson 2013-07-30 15:12 #55
För att uppleva riktig midnattssol måste man vistas norr om Polcirkeln. Vi tog en tur i Troms dagarna innan O-Ringen och fick uppleva midnattssol kl 1 på natten.
F'låt 2013-07-30 14:14 #54
Eventor menade jag naturligtvis.
F'låt 2013-07-30 14:14 #53
Eventor menade jag naturligtvis.
Statistikfreak 2013-07-30 14:12 #52
Bara 23-58 personer per etapp har svarat på Enatorenkäten. Synd. Det kunde annars vara en guldgruva för utvärderingen. http://eventor.orientering.se/Events/Show/5113
Bodina 2013-07-30 09:25 #51
Mums>> Har aldrig förstått varför elitstartlistorna (eller startlistorna överhuvudtaget) ska behöva komma så tidigt. Bättre då att de är korrekta med vakanser, återbud, efteranmälda osv.
analysen 4 2013-07-30 00:17 #50
Midnattssol är alltså en bluff. Finns det lappar i trakten?
L 2013-07-29 19:43 #49
analysen 3 > Jag tror det faktiskt fanns planer för detta i början. Men om sanningen skall fram så är det faktiskt inte midnattssol i Boden. I den aktuella tidsperioden så var upp- och nedgångstiderna för solen följande:
21 02:43 22:34
22 02:47 22:30
23 02:51 22:27
24 02:55 22:23
25 02:59 22:19
26 03:03 22:15

Så det skulle nog ha blivit lite skumt för se sent startande :)
analysen 3 2013-07-29 17:48 #48
Smart kommentar från bofast i norr. Varför hade man inte en midnattssol-etapp? Första start etapp 2 kl 19 på kvällen eller ännu senare? Varför tog man inte chansen att spela på sitt unika? (nu menar jag inte att man ska ha lappar och renar och hjortron i bur på TC, ungefär som på Skansen).
Mums 2013-07-27 20:31 #47
Trots ett visst haltande så höll arrangemanget bra. Många av de detaljer som man tyckte fungerade dåligt hör lite Oringen till. Startlistorna till elitklasserna är sena varje år och bussköer finns alltid med i min tidsplanering. Men det största misstaget i år tycker jag ändå är bristen på säkerhet. Elitsprinten gick i en miljö med viss trafik och runt parkering och bussar samsades gångister och trafik på ett sätt som inte är säkert. Speciellt i kaoset kring etapp 3 var det ren tur att en tragedi inte inträffade.
Zeus 2013-07-27 18:23 #46
Gash, trött jag blir på alla som ska försvara ett mediokert arrangemang.
O-farsan>> om man har begränsade förutsättningar och resurser kanske man ska tänka över om man ska arrangera ett oringen överhuvudtaget. Kommer arrangerade klubbar orka fortsätta efter det här? Eller kan luften gått ur en?
Björne 2013-07-27 15:31 #45
Just hemkommen från en fin vecka där det mesta flöt väldigt bra trots vatten och busslogistik med en hel del andra detaljer att bli lite fundersam på.
- Kontrollringarna dag 4 o 5 på 1;10000 delen var väldigt små (för 1;15000..) Kanske är ny standard
- Olika angivelser om längd till start. I vårt gäng var det tre olika uppgifter till startlängder för team sportia- 2 olika på 2 st olika nummerlappar samt en tredje i arrangörens info-blad. Skillde upp mot 1000 meter så ganska graverande
- Tidtagningsmissar dag 2 då några fick ett par minuter längre tid påfört. Protester avslogs trots att det var solklart.
Totalintrycket ändå ett riktigt bra o-ringen men kanske hade vi som sprang banor kring 5 km önskat lite mer kvalificerad orientering än det var på några etapper.
MadMac 2013-07-26 21:56 #44
Tack för en fin och rolig vecka. Trots få funktionärer med orienterings erfarenhet var det ett bra arrangemang. Minus var bussningen onsdag, men var mycket bättre på torsdagen. Tyvärr hade banpåtrycket (1:10 000) små ringar och tunna linjer som gjorde att det var svårt att se.
O-farsan 2013-07-26 19:31 #43
Stor eloge till ansvariga och funktionärer. Imponerande arbete ni har lagt ner och lyckats skapa en suverän vecka, toppat med ett fantastiskt väder! Jag tycker att det är så starkt gjort att lyckas genomföra Oringen på detta sätt. Jag är övertygad att förutsättningarna och resurserna är mycket mer begränsade i Boden jämfört med distrikten i de södra delen av landet. Sedan att det strular här och var måste man räkna med.
Stort tack för i år Boden!
analysen 2013-07-26 19:16 #42
Vem av oss skarpa tyckare ska kvalitetsbestämma årets tävling? Någon frivillig? Jag tyckte det var fina tävlingar. Visst kaos med boende och trafik och långa köer hör till O-ringen. Klarar man inte det ska man heller inte delta. Det enda jag inte gillar är hanteringen av direktklasser. Där hade man bommat att kvalitetssäkra (eller om lagt kvalitetsribban för lågt). Tack för i år!
Stark 2013-07-26 18:56 #41
Ett av de bästa på många år. Bra banor, bra terräng, bra kartor. Lite bussköer har det varit i alla år så blir det ibland. Det fanns fortfarande mat att köpa när man kom i mål trots sen start. Vädret !!!!!. Sen finns det alltid saker att förbättra..... varje år. Tack Boden för i år
Organisatör 2013-07-26 17:45 #40
Kvalitetssäkring är de åtgärdwer man vidtar för att kunna säkerställa att man kan uppnå god kvalitet.
Eva Emanuelsson 2013-07-26 17:33 #39
Tack för en fantastisk vecka vi återkommer och springer någon annan tävling framöver. Bra marka för oss glutenintoleranta och påläst markapersonal. En vecka där alla i familjen hittade något att glädja sig åt oavsett prestation. Bra för oss sörlänningar att se hur hela bygden mobiliserats och ställer upp.
Herr Ofog 2013-07-26 13:25 #38
Att en produkt är kvalitetssäkrad innebär att den uppfyller en viss (lägsta)nivå, inte att den är av god kvalitet.
Nina 2013-07-26 13:07 #37
Håller helt med dig Anna.

Kvalitetssäkringar och verklighet är fullständigt olika saker!

Att mäta det omätbara är svårt. Istället bortser man från det. Det som omfattas av kvalitetssäkringen blir lite strunt som lika gärna kan hivas i papperskorgen.
Anna 2013-07-26 12:35 #36
Härligt att man arrangerar uppe i Boden, känn er stolta arrangörer! Vilken terräng och banor inte många o-ringen som levt upp till den kvalitén!
Nina 2013-07-26 12:04 #35
Jag tänkte närmast på hur nya populära (?, i varje fall i vissa kretsar) ord används för att försöka höja status och kvalitet på det man försöker säga.

Jag tror de flesta människor inbegriper en tillräcklig funktionärsstab med adekvat utbildning som kvalitet. Eller har vi här är en god kvalitet men med dålig kvalitetssäkring? Jag tycker artikeln handlar om dålig kvalitet.
Organisatör 2013-07-26 08:19 #34
Nina>Kvalitet är när det fungerar som avsett och som deltagarna förväntar. Kvalitetssäkring är exempelvis att dimensionera funktionärsstaben så att de klarar uppgiften och att funktionärerna utbildas. Det innebär också att det ska finnas reservrutiner om något verkar gå fel.
Nexte halt 2013-07-25 23:03 #33
Nästa år kommer vi glädjas åt så korta köer som en timme.... och så låga priser och god service som det var i år!
Nina 2013-07-25 22:17 #32
Intressant språkutveckling: Vad är skillnaden mellan kvalitet och kvalitetssäkring, som ordet använd här i rubriken?

f.ö. När dåraktiga ekonomer får styra, med påfund som innebär obefintliga lager, då hamnar vi i falukorvland...
Buss 2013-07-25 13:36 #31
Bussningen från parkeringen funkade riktigt bra idag!
Zerbembasqwibo 2013-07-25 12:16 #30
tryckaren> OK, då var det jag som var mer hårdhänt med kartan kanske...? :)
SG 2013-07-25 09:13 #29
Måste kommande arrangörer återvinna förtroendet?

Som researrangör är jag förvånad om O-Ringen tagit på sig ansvaret för bussningen. Det bästa är att överlämna detta till proffsen, speciellt om det är Bergkvarabuss så finns det väldigt mycket kompetens. Det räcker att beställa transport för XXXX st personer under en viss tidsperiod och sträcka.

Hur blir det framöver? Kommer detta kvalitetsansvar på O-Ringens kommande VD eller på varje års tävlingsledning?
tryckaren 2013-07-24 22:54 #28
Det är ingen skillnad på karttrycket alla kartor är tryckta på samma maskin och på samma papper, förurom del två på etapp rvå för två klasser samt några Challenge klasser på. Etapp 3 och 4:-o
POS 2013-07-24 22:12 #27
Att tävlingsdelen fungerar utgår vi alla ifrån. Det som sätter minnesavtryck är sådant runt omkring som fungerar mindre bra. Att stå i kö 55 minuter till buss är inte bra, särskilt inte för barnfamiljer, detta är ju också en semestervecka. Jag frågade trafikledaren från Bergkvarabuss vad detta berodde på. Detta är O-Ringens beställning. Alltså är det pengar det handlar om. Detta fungerade idag tack vare fint väder, regn och humörmarginalerna varit mindre. Jag utgår från att erfarenhetsutbyte sker och här bär SOFT:s högst ansvarige för arrangemanget ett stort ansvar - det är hans jobb att se till att alla servicefunktioner fungerar genom att vara rätt dimensionerade. Såg TV4 filma, och det var inte tävlingen utan busskön - är det detta vi önskar media ska visa upp? Ja, det gör en riktigt journalistisk bedömning, de skildrar verkligheten...
Hur blir det nästa år i Skåne med buss till alla etapper? Ja, de kommer att ha fler vägar att leda trafik på, jag pratade med generalsekreteraren idag. Men etapp 5 blir en utmaning när alla ska ´åka hem samtidigt klockan 14.00. Ingen klubblottning den dagen och man väntar in sina klubbkamrater. Minns Falkenberg och avslutade hemtransportkaos på etapp 5.
En annan sak är duschen där vattnet var slut i 25 minuter på årets etapp 1. Att kartor tar slut som andra inlägg tagit upp känns snålt. Om man vill behålla deltagare och status på arrangemanget så måste alla kringfunktioner fungera, en familj lägger betydande pengar på deltagande, boende och transport för att delta. Jag har hört flera som springer öppna klasser som väljer att inte starta under torsdagen på grund av att bussningen inte fungerat.
dogge 2013-07-24 22:12 #26
bet>> Som avtalen varit skrivna för tidigare arrangörer så har de ju inte förlorat speciellt mycket på att "slösa" med pengar. Så det är väl väldigt sunt att den centrala organisationen är restrektiv och värnar om SOFTs pengar....
Zerbembasqwibo 2013-07-24 22:08 #25
Förresten, var det skillnad på kartorna idag jämfört med övriga etapper? Mitt tryck lossnade i vecken idag, men upplevde inte att det gjorde det dag 1 och 2. Och jag har offset, det är jag helt säker på.
analysen 2013-07-24 21:47 #24
OK. O-Ringen seglar med andra ord helt fritt utan kvalitativ tanke. Vilket skämt. Svensk orienterings flaggskepp.
lyset 2013-07-24 21:38 #23
analysen>> vad jag vet har o-ringen inga tävlingscoacher.
bet 2013-07-24 20:34 #22
Det är den centrala organisationen som har sista ordet vid beställningar och har i flera fall ändrat den lokala arrangörens beställningar både när det gäller kartor och annat. I Hallands så har jag hört ryktas att den centrala organisationen plockade bort hyra av en färgskrivare till kartor på areanan pga kostnadsskäl. När sedan kartorna tog slut på Ringenäs etappen så fick det skrivas nya ut i staden och bilas ut dock räckte det inte till... Dessa extrakartor som lyckades komma ut i tid såldes för 40 000:-
Snålheten bedrar visheten.... och skyll inte alltid på den lokala arrangören...
analysen 2 2013-07-24 18:48 #21
O-Ringen är en stor tävling och man måste nog räkna med kaos i boendet (Sälen), taskigt planerad kollektivtrafik (Sälen och nu Boden), köer och väntetider. Men när vi inte klarar av att tillhandahålla kartor till våra utövare blir även jag upprörd. Liksom det fundamentala i vår sport. Eller?
mikael 2013-07-24 18:30 #20
Jag kom vad 8 tiden och åkte hem vid halv ett, det var långa köer och ganska rörigt( och vissa valde att gå, något som de förlorade mycket tid och kraft på..) men då de hade många bussar gick det ganska snabbt ändå. De behöver dock tänka över kösystemet tills imorgon.
analysen 2013-07-24 17:50 #19
Tack för besked. 60 kronor för 100 säkerhetskartor. Redan vid en extra startande ger det ett överskott på 40 kronor om det kostar 100 kronor att springa öppet. 50 extra startande ger ett par tusen rakt ner i fickan till arrangören. Risken? Ja, minus 60 kronor och 100 kartor som kan användas för PR eller träning eller pappersåtervinning. Är vi eniga nu: alla arrangörer av öppna klasser måste ha marginaler uppåt. Ngt för förbundets tävlingscoacher att lära sig av och ta fasta på.
Mattias 2013-07-24 17:42 #18
Det låter märkligt att det billigaste alternativet var att ta upp bussar från Ängelholm, särskilt eftersom de flesta av dem bara rullar två dagar. Även om linjetrafiken i Norrland inte är så omfattande borde det finnas lediga bussar på närmre håll nu under sommaren.
Zerbembasqwibo 2013-07-24 17:26 #17
Förutom att det tog rätt lång tid till arenan med buss, tydligen både från C-orten och parkeringen, så var det lite konstigt att:
- Man gick på en stor väg där bussar, bilar och ordinarie trafik ska samsas istället för nere på åkrarna
- Polisen som stod mitt i vägen hade inte ens reflexväst på sig
- Det fanns inga fållor för de som klev på buss vid parkeringen
- Ingen räknade fram i förväg det antal som rymdes på varje buss
- Busschaffisen fick således gå igenom bussen, räkna restplatser och sedan gå ut och ropa in fler.
- Sen fyllde han iaf bussen till bredden och riskerade (?) därmed sitt körkort om nåt hade hänt
- Kön till bussarna vid parkeringen var belagd (kanske oplanerat men så blev det då snitsling saknades) på vägen upp mot arenan vilket var i vägen för bussarna
- En del bussar från C-orten tog upp de som stod sist eller långt bak i parkeringskön istället för de som var längst fram, bussarna körde då överfulla (?) men framförallt blockerade de ytterligare vägen upp mot arenan som redan var trång pga kön
- Vändplatsen för skyttelbussarna var utan ordning och heller ingen trafikvakt på vägen
- Inga skyltar vilken kö som gällde för buss mot C-ort eller parkering på vägen ner
- Total blandning av löpare och bussar på på/av-stigningen på arenan


Bra var:
- Ingen skadades i närkampen mellan bussar och köanden!
- De som drabbades av detta och missade sin start fick startstämpla!
- Deltagarna tog det hela med jämnmod mest! (Även om vissa var arga)
- Att hålet i vägen som blockerade vägen på hemvägen var just på hemvägen
- Det var det billigaste alternativet som vann upphandlingen!
- Det finns fortfarande mer än 12 timmar att trimma och justera transporterna för imorgon...
tryckaren 2013-07-24 16:53 #16
Nu har jag just nu inte tillgång till kalkylen för just O ringen, men mellan tummen och pekfingr bör styckpriset för att trycka ytterligare kartor i samband med ordinarie tryck vara ca 0,60:-

Att trycka till extra kartor under själva tävlongen hade inte vi fixat pga semester och leveransavstånd.
Bättre analys 2013-07-24 15:04 #15
Analysen>>Räknar du på marginalkostnaden för tryckeriet är det inte omöjligt att du har rätt. Vad det däremot kostar för konsument att köpa 100 ex till av en bana är betydligt mer. Hur ska tryckeriet annars göra en vinst tänkte du?
Anonym 2013-07-24 12:05 #14
SG>> katastrof! Etapp 3:s bussig från parkering funkade inte alls...
SG 2013-07-24 11:54 #13
Hur har de dinensionerat bussningen?
SVPM 2013-07-23 23:38 #12
Citerar ur artikeln "Kanske ligger orsaken i den hybris som hela tiden hittar på nya sidospår till ursprungsarrangemanget, som drar mer energi än det genererar."
Snacka om att slå huvudet på spiken! BRA skrivet!
Pitepalt 2013-07-23 23:19 #11
Trodde Kajsajuntti ritat etapp 3 och 4 runt Storklinten
da 2013-07-23 22:39 #10
Måste tyvärr hålla med om dessa punkter och tilläggas kan väl göras följande punkter:
- dåligt med trafikvakter och allmänt kaos kring parkeringarna
- press/media har klagat över både resultat och service ute på arenorna
- den stora klockan vid målet saknades för etapp 1

Mycket har såklart varit bra, men det är alltför mycket som saknas i år och som inte lever upp till O-Ringenstandard. Håller verkligen tummarna för att trafiken under etapp 3-4, samt flytt och uppbyggnad av arena för etapp 5 går smidigt.
Phytagoras 2013-07-23 22:20 #9
En hyfsad skrivare med ut på tävlingen är bästa lösningen. Förresten behöver det inte ens vara hyfsad.
analysen 2013-07-23 21:54 #8
Får du 1 extra startande/bana kan du räkna hem dina kostnader för en säkerhetsmarginal på 100 kartor/bana. Plus all ovärdelig PR. Tror inte på dina prisuppgifter. Att trycka 100 ex extra när tryckpressen går skulle alltså kosta 10 kr/st. Du bör byta tryckeri.
Peter 2013-07-23 21:40 #7
Analysen>> 100ex per bana extra vid digitaltryck kostar väl snarare (4kr/A4 och 11kr/A3)
mellan 3600-10000kr extra beroende på hur många öppna banor man har och hur stora kartor som behövs..

För tryckta kartor tror jag kostnaden blir någonstans kring en tusenlapp extra..
analysen 2013-07-23 21:29 #6
Jag förstår inte snålheten kring kartor i öppna klasser, en tävlingsform som växer mer och mer men är svårberäknad om man av någon lustig anledning som tydligen många arrangör anammar vill att antalet kartor ska gå jämt upp med antalet intresserade. Trycker man kartor kan inte ett säkerhetspåslag på 100 ex/bana kosta många kronor. 15 kronor? Digitalt tryck kanske 150 kronor. Ngn tryckarexpert här som kan ge exakt siffra? Snålheten är tredubbelt tråkig. Vi tappar presumtiva orienterare. Arrangören missar fina intäkter. Sporten får dålig reklam. Överex kan skänkas till skolor, användas för träning eller lämnas till återvinning. När snålheten bedrar visheten. Ibland undrar man om vissa arrangörer också beräknar snitselåtgången i millimeter. Vad pysslar SOFT:s tävlingscoacher med? Gud så visionslöst!
Mountain Man 2013-07-23 21:06 #5
Lätt oroande inför bolagiseringen vilket knappast lär öka ansvarstagandet hos de lokala funktionärerna ... eller?

Iofs. otroligt svårt att veta hur många direktanmälda löpare som dyker upp, knappast något man kan belasta arrangören för, däremot att inte ha koll på antal kartor vid starten är ju en ren nybörjarmiss. Men det lär ju knappast hända mer den här veckan.

Tilla alla som springer, lunkar och går O-ringen. Lycka Till!
Herr Ofog 2013-07-23 21:02 #4
Måste man ha erfarenhet av orientering för att veta hur myckat vatten som går i en mugg?
LL 2013-07-23 14:53 #3
Dimensionering av vätska och dimensionering av antalet tryckta kartor till öppna banor är väl typiska saker som respektive års arrangör INTE ska behöva göra. Detta är typiska fakta som O-ringens fasta anställda ska ge respektive års arrangör. Tillgång på god statistik har man från tidigare år, och dokumentation och erfarenhetsöverföring mellan arrangörer olika år är väl precis exakt sådant som o-ringens "fasta organisation" är skapad för? Denna har ju rullat i många år nu och det förvånar mig stort att denna typ av missar kan uppstå.

Finns det inte goda checklistor framtagna som varje år fördelas till arrangören? Om det inte gör det så har den fasta organisationen misslyckats fatalt med sitt uppdrag.
Zaltarn 2013-07-23 14:35 #2
"[...] får man äta falukorv." Haha sköna arrangörer. Klockren artikel!
heid 2013-07-23 11:34 #1
Bra skrivet, håller med om allt!

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng