Arbetet pågår med den nya verksamhetsplanen som ska presenteras på förbundsmötet i Södertälje i mars 2012. En första version presenterades vid ordförandekonferensen för ett par veckor sedan och ligger ute på orientering.se. Den nya planen verkar i princip helt och hållet baseras på svaren i de två marknadsundersökningar som gjordes tidigare under året. Den ena undersökningen vände sig till personer utanför rörelsen, den andra till medlemmar i rörelsen. Problemet är bara att det inte är helt enkelt att dra enhetliga slutsatser och att det statistiska underlaget känns tämligen undermåligt på den interna medlemsundersökningen.
Länk till den interna enkätundersökningen:
http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_13501/cf_628/Nul%C3%A4get%20i%20Svensk%20Orientering.PDF
Länk till den externa marknadsundersökningen:
http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_13500/cf_628/kortpresentation%20Synovate.PDF
Annars var frågorna till stor del lika i båda undersökningarna och slutsatserna Soft drar av svaren kan sammanfattas i två ord; ökad kommunikation. Dessa i sin tur inskränker begreppen bättre synlighet, öppenhet och tillgänglighet. Vi menar inte att dessa slutsatser är fel, men att de inte är så självklara som de kan tyckas vara vid en första anblick. Men vi återkommer till det.
Underlag baserat på 12-18 %
55-70 % av de tillfrågade ställer sig genomgående neutrala till hur Soft-kansliet arbetar med olika frågor. Man har med andra ord inte angett någon uppfattning. De slutsatser som presenterades på ordförandekonferensen utifrån detta baseras således på vad resten av de tillfrågade tycker. Detta blir då 30-45 %. På cirka 800 svarande per fråga motsvarar detta 240-360 personer. Sätter vi detta i relation till 2000 totalt tillfrågade blir det så lite som 12-18 %. Dessa svar ligger alltså i sin tur till grund för stora delar av verksamhetsplanen och i förlängningen den organisationsskiss förbundschefen vill arbeta med.
Men låt oss hålla fast vid antalet svarande. Av de 2000 har 885 svarat på minst någon fråga och som nämndes i föregående stycke svarade 800 på frågorna om vad Soft-kansliet ska arbeta med. Det betyder att 40-45 % svarat på frågorna, dvs ett bortfall på 55-60 %. Enligt de statistiker Alternativet har pratat med är det här ett ganska så normalt bortfall vid den här typen av undersökningar. Samtidigt är ett tydligt medskick från statistikerna att man ska ha klart för sig att utfallet hos dessa inte alls behöver vara samma som hos dem som har svarat.
Var är ungdomarna?
Andelen kvinnor som svarar i den interna undersökningen är 33,9 % och andelen män 66,1 %. Dessa siffror återspeglar rörelsen relativt väl. Vad som däremot är anmärkningsvärt är andelen ungdomar. Av de 885 som svarat är 58 personer under 20 år. Det motsvarar 6,6 % som alltså representerar sportens framtid. Andelen personer under 39 år är 24,8 %. Den stora massan ligger inom åldersintervallet 40-69 år, hela 67,7 % närmare bestämt.
Vi menar inte att de äldre nödvändigtvis skulle tycka annorlunda än ungdomarna eller att de skulle tycka fel. Vi vill bara belysa vilken fakta slutsatserna som ligger till grund för verksamhetsplanen (som ju anger riktlinjer för just framtiden) är dragna på.
Profilera, utveckla och attrahera, vad menas egentligen?
Om vi fortsätter med att granska svaren i den interna undersökningen om vad de svarande tycker Soft-kansliet ska arbeta med så tycker 93,5 % att det är viktigt eller mycket viktigt att profilera sporten. Så många som 92,7 % tycker det är viktigt eller mycket viktigt att Soft-kansliet utvecklar sporten. Hela 94,2 % anser det viktigt att Soft-kansliet bidrar till att vi ska växa genom att attrahera fler. Profilera, utveckla och attrahera. Visst är det vackra verb, men vad menar vi egentligen? Och hur uppfattar de tillfrågade dessa verb? Vad har de lagt för värderingar i orden?
Värt att nämna i sammanhanget är att många av de övriga områdena också anges som viktiga att arbeta med. Frågan är hur stor vikt som ska läggas på så jämna svar med tanke på det bristande statistiska underlaget?
I samband med detta vill vi också belysa risken av att lägga för stor vikt vid nyttan av sådana här undersökningar generellt. Självfallet ska Soft ta till sig av hur orienteringen uppfattas av rörelsen och av omvärlden, men man kanske ska vara lite försiktiga med önskemålen. Apples grundare Steve Jobs var känd för att inte lyssna för mycket på sina kunder:
"Vi gör inga marknadsundersökningar. Vi anlitar inga konsulter."
Steve Jobs menade att de flesta kunder saknar förmågan att förklara vad de egentligen vill ha. Detta var något Fords grundare, Henry Ford, förstod redan för hundra år sedan. Han lär ha sagt:
"Om jag innan T-Forden hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst."
Kanske återspeglar sig detta i den stora andelen neutrala i frågan vad Soft-kansliet ska arbeta med? Samtidigt är påståendet ovan inte samma sak som att strunta helt i kunderna. Det gäller att fokusera och lyssna på missnöjda kunder, samt ta till sig av synpunkter och kritik på de delar som inte fungerar som de borde, istället för att stirra sig blind på vad människor vill ha.
Det är också relevant att ställa sig frågan om inte alla verksamheter, inte minst andra idrotter, har behov av att vara synliga, öppna och tillgängliga? Den slutsatsen hade kanske kunnat dras utan en marknadsundersökning? Frågan är om dessa tre begrepp ska utgöra grunden för en hel verksamhetsplan?
Innan vi direkt bemöter några av de slutsatser Soft gör ställer Alternativet sig frågande till marknadsundersökningens fråga om skolan. I den interna undersökningen var det en uppföljningsfråga kring skolan, där hela 98 % var positiva till att Soft och föreningar tar ett större ansvar för orientering i skolan och där hela 44 % tycker att Soft och föreningar själva ska bedriva verksamheten i skolan. Till att börja med, vem tycker inte att det kan och ska göras mer i skolorna? Frågan känns på gränsen till retorisk. Sedan är det ju trevligt att så många som 44 % vill att Soft och föreningar ska bedriva själva verksamheten, men det är tyvärr olagligt. Det är läraren som ska stå för undervisningen enligt skollagen.
Bemötande av slutsatser
På Softs webbsida för förbundsmötet ligger ett diskussionsunderlag som avslutas med de slutsatser förbundet drar av marknadsundersökningarna.
http://www.orientering.se/Forbundsinfo/Forbundsmoten/Forbundsmotet2012/
Nedan bemöts dessa. Vi har valt att numrera dem så de lättare kan diskuteras i anknytning till den här artikeln.
1. Slutsats:
"I stort sett försöker förbundet göra det som står i vår verksamhetsplan, i form av aktiviteter. Dock är dessa aktiviteter inte kopplat till målen på ett tydligt sätt. Vi saknar också kompetens och resurser för att genomföra aktiviteterna fullt ut. Kompetensbrist kring kommunikation, marknadsföring och införsäljning är mest påtaglig."
Kommentar:
Om nu inte dessa aktiviteter är kopplade till målen, varför inte koppla dem tydligare då, istället för att ändra på själva aktiviteterna? På vilket sätt menar Soft att kompetensbrist finns inom förbundet avseende kommunikation när en operativ kommunikationschef jobbar med dessa frågor idag? En idé kan ju vara att börja utbilda kansliet i kommunikation istället för att anställa ny kompetens som kostar pengar.
2. Slutsats:
"De aktiviteter vi planerar och genomför uppskattas och värdesätts, dvs vi gör i stort sätt rätt saker. Detta ger en trygghet i att planen i stora drag är den rätta, men brister i resurser och kompetens gör att vi inte fullt ut når målen."
Kommentar:
Det här känns som en ganska så allvarlig tankevurpa. Vad är det som säger att anledningen till de missade målen inte kan bero på helt andra orsaker som till exempel ökad konkurrens eller samhällsförändringar? Vad är det som säger att målen kommer att uppnås genom att ändra aktiviteterna? Det kanske rent av blir sämre?
3. Slutsats:
"Det man kan fundera över är om Naturpasset (Hittaut, mm) skulle kunna hanteras som en egen verksamhet (utanför föreningen) men att motionsarrangemang hanteras inom föreningarna. Dvs dela ansvaret för nuvarande Naturpasset."
Kommentar:
Varför? Enligt naturpasset.se säljs det Naturpass som aldrig förr. Med en heltidsanställd på förbundet ökade försäljningen 2009 med hela 25 %. Det året såldes över 50 000 paket! Under 2010 såldes 52 757 paket, vilket var nytt rekord. Vad Alternativet erfar kommer dock naturpassansvarig på förbundet att sluta 1 januari och ingen ersättare tillsättas. Ekonomiska situationen är som den är, det vet alla, men frågan är om det är rätt prioritering?
4. Slutsats:
"Vi behöver stärka den interna kommunikationen och då särskilt med inriktningen att stödja och inspirera föreningarna."
Kommentar:
Den interna kommunikationen kan nog ständigt bli bättre inom alla organisationer, men vad vi kan se finns det ingenting i den interna medlemsundersökningen som tyder på att ett starkt behov finns i rörelsen?
5. Slutsats:
"SOFT kansliet arbete och kompetens profil måste ses över för att bättre matcha behov samt distriktens/föreningarnas kompetensprofil. Förbundskansliet skulle kunna fokusera och stärka sina resurser på områden där föreningarna/distrikten är svaga idag, dvs kommunikation, försäljning, marknadsföring, elitverksamhet, motionsverksamhet. Här bör man i så fall ha en drivande roll. Samtidigt skall vi titta över strukturer där föreningarna/distrikten är starka kompetensmässigt t ex arrangemang, barn- och ungdomsverksamhet och demokratifrågor. Här skulle förbundskansliet enbart kunna ha en stödjande roll och kanske skall minska det direkta engagemanget i dessa områden."
Kommentar:
Här dras många slutsatser i samma stycke och även här kan det hela ses på flera sätt. Antagligen grundar sig slutsatsen om distriktens/föreningarnas kompetensprofil på frågan om vad man arbetar med idag. Men att man arbetar med något behöver väl inte nödvändigtvis betyda samma sak som att kompetensen är stark? Det kan ju fortfarande betyda att utveckling och utbildning behövs inom dessa områden? Och vad är det som säger att förbundet istället för drivande verksamhet inom områdena kommunikation, försäljning och marknadsföring inte ska bedriva stödjande verksamhet inom dessa områden? Det kanske räcker att tillhandahålla bra material, ge bra förutsättningar samt motivera och inspirera distrikten och klubbarna i arbetet? Att så stor andel anger att man inte heller är intresserade av att arbeta med dessa frågor (4,3 % är till exempel intresserade att arbeta med kommunikation) är kanske just för att det saknas stöd från Soft?
Under framtidskonventet framkom att det roliga tävlandet var den kanske viktigaste orsaken till varför man orienterar. Detta medförde att arrangemangsutveckling var en av de tre verksamhetsområden som prioriterades i den kommande verksamhetsplanen. Vad Alternativet kan se av den interna medlemsundersökningen ställs tyvärr inte frågan om varför man orienterar. En sådan fråga hade känts relevant för en verksamhetsplan som i första hand borde se till medlemmarnas egna önskemål, inte omvärldens.
6. Slutsats:
"Arbetet med varumärket och profilering av orientering bör stärkas och är enligt medlemmarna det enskilt största förväntningen på förbundskansliet."
Kommentar:
Som vi funderat över förut, vad menar vi med profilering? Sedan förstår vi inte riktigt slutsatsen att det skulle vara den enskilt största förväntningen på kansliet då "utveckla sporten" och "attrahera fler" var i princip lika viktiga? Cirka 93,5 % tyckte alltså att det är viktigt eller mycket viktigt att kansliet arbetar med att profilera sporten, vilket kan jämföras med 92,7 % (utveckla) och 94,2 % (attrahera fler).
I det förslag till verksamhetsplan för kommunikation som ligger ute på förbundsmötessidan har Alternativet dessutom uppmärksammat att det ska satsas på en ny varumärkesplattform och grafisk profil för Soft. En seriös sådan framtagning kan mycket väl gå på så mycket som en halv miljon. Frågan är om det är rätt prioritering i detta tuffa ekonomiska läge? Softs och orienteringens nuvarande varumärke och profil kommer att finnas kvar även utan en sådan satsning. Anledningen till framtagandet verkar vara att undersökningen visar på att nuvarande profil upplevs otydlig. Är det då inte bättre att försöka göra den tydlig innan pengar satsas på nåt nytt? Vad säger att den nya blir mer tydlig?
7. Slutsats:
"Verksamhetsplanen ”Offensiv Orientering” bör fortsätta i stort sett i samma riktning, men vi bör fokusera om från aktivitets-/verksamhetsbaserade beskrivningar ”Individ- Förenings- och Arrangemangsutveckling” till visions- och målbaserade beskrivningar ( se nästa punkt)."
Kommentar:
Varför bör vi detta? Det framgår inte någonstans vad Alternativet kan se.
8. Slutsats:
"Målen bör bygga på 2 inriktningar, stödjande verksamhet till föreningarna, (t ex medlemsservice, barn och ungdomsarbete, tävlingsverksamhet mm) och drivande verksamhet från förbundets sida inom områden:
>> Ökad synlighet – kommunikation, marknadsföring/profilering, landslag/fixstjärnor, TV, O-Ringen
>> Ökad tillgänglighet – karttillgång, naturpasset, nya arrangemangsformer, skolan.
>> Ökad öppenhet – demokratifrågor (jämställdhet, ungdomsdelaktighet, mångfald), attityder"
Kommentar:
Igen, varför? Var är konsekvensanalysen av en sådan här förändring? Vi har marknadsundersökningarna som grund, men den här artikeln har väl delvis visat att undersökningarna, såväl som slutsatserna om dem, haltar om man tittar med andra och framför allt mer kritiska ögon.
En alternativ verksamhetsplan
Så hur skulle en alternativ verksamhetsplan kunna se ut? En idé är att helt enkelt utgå från det enorma arbete som framtidskonventet 2007 bidrog med och som legat till grund för den senaste fyraårsperiodens verksamhetsplaner samt en vision fram till 2020. Därefter kan godbitarna plockas ur marknadsundersökningarna, men först efter att ha granskat svaren mer kritiskt. Till exempel kan aktiviteterna vara mer fokuserade kring öppenhet, synlighet och tillgänglighet än att vi gör tvärtom och bygger in aktiviteter i dessa tre områden.
Risken med att bygga utifrån dessa tre begrepp är att vi glömmer bort att utveckla själva kärnverksamheten - individerna, föreningarna och arrangemangen. Ett exempel är synligheten kring vårt landslag. Ingen ifrågasätter väl att vi bör rida vidare på den fantastiska framgångsvåg vi fick efter vårt bästa VM någonsin, men handen på hjärtat, vad talar för att vi kommer att upprepa motsvarande framgångar igen? Kommunikationschefen verkade göra ett bra jobb i samband med framgångarna om man får tro all mediauppmärksamhet, men ska vi verkligen bygga en hel verksamhet på kommunikation när Simone Niggli, Minna Kauppi och Anne Margrethe Hausken är tillbaka nästa år och krigar om EM- och VM-medaljerna?
Det känns inte riktigt bra i magen.
Länk till en artikel om varför du inte ska lyssna på kunderna och varför du ska göra det:
http://micco.se/2010/05/varfor-du-inte-skall-lyssna-pa-kunderna-och-varfor-du-skall-gora-det/