Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Damernas tur snart?

Utveckling av Tiomila inte långt borta

Många starka röster har uttryckt att de vill se en förändring av Tiomilas damstafett och nu verkar dörrarna stå öppna hos föreningens styrelse. Det enda som fattas är de svenska damernas engagemang.

Publicerad 2012-04-06 09:50 (Uppdaterad 2012-04-06 09:50)

 52 kommentarer


Svårt att förändra

Orienteringssporten skjuter sig själv i foten när man inte tar chansen att utvecklas med det moderna samhället. Vi har fortfarande en föråldrad syn på jämställdheten och tvekar inför nymodigheter och förändring.

– Man måste våga prova! tycker Lars Gerhardsson, tävlingschef på Tiomila och ställer sig positiv till en förändring av damstafetten.

Redan förra våren inleddes debatten kring det faktum att damernas stafett på Tiomila i hög grad fungerar som underarrangemang till herrarnas tävling. Damerna har endast fem sträckor, och dessa i dagsljus och med segrartider långt under vad som är jämförbart med herrarnas sträckor. Något som inte alls går i enlighet med mottot ”Tiomilas själ”: Tufft, tekniskt, utmanande.


Damernas engagemang saknas

Några klubbar slöt upp bakom tanken på en tuffare damstafett, och enskilda personer uttryckte sitt stöd – men den stora massan lös med sin frånvaro.

– Tiomilas styrelse var positiv till förslaget att öka till sju sträckor, och även till nattsträckor, säger Gerhardsson. Men eftersom de flesta av damerna själva inte visade något intresse lades förslaget på is. Det visade sig till och med att de flesta som uttryckte åsikter om saken var män, som inte ens själva påverkas av eventuella förändringar.

 


Ointresset ett mysterium

Med detta besked i handen kan man fundera på varför damerna inte visar något intresse för en utveckling. Klart är ändå att dagens upplägg inte ger en bra effekt på lång sikt.

– Signalen det skickar är att klubbarna ska sträva efter dubbelt så många män som kvinnor, menar Ann Bergman, elitansvarig i Stockholm och förespråkare av jämställdhet inom sporten, och tror att det enda rätta på lång sikt är att ge kvinnorna samma förutsättningar som männen; tio sträckor och natt, med samma segrartider som herrarna.

Lars Gerhardsson håller helt med om detta och tycker samtidigt att det är bättre att ha tuffa banor och eventuellt färre lag, än att korta av och mer och mer likna andra stafetter. Precis som varje lagledare vet är det inte vad den enskilda individen helst vill springa som ska få styra, det är vad som är bäst för gruppen. För svensk orienterings bästa krävs ett mer jämställt Tiomila.

 

                              


Sträckornas särart intressant

Kvinnornas ointresse finns inte bara i frågan om förändring av damstafetten utan även i i diskussioner både före och efter tävlingar. Det pratas inte lika livligt om vägval och man spekulerar inte på samma sätt om vilka laguppställningar som kan tänkas inför kommande stafetter.

– En av anledningarna till detta, tror Gustav Bergman, svensk landslagslöpare, är att damstafettens upplägg är ointressant, medan herrstafetten ger oändliga kombinationsmöjligheter med sina olika typer av sträckor. En blandning av korta och långa, natt och dag, tidiga och sena sträckor, samtidigt som antalet sträckor gör att även klubbens tionde bästa löpare spelar en stor roll i laget. För damernas del handlar det mest om att ta de fem bästa och sätta dem i valfri ordning, med den bästa sist.

– Det blir ändå mest ett lämmeltåg, tycker en av damerna.

Till och med ungdomarnas stafett bjuder på taktiska valmöjligheter med sina olika svåra sträckor och ibland åldersbegränsningar. Även damerna bör få dessa möjligheter till taktikdiskussioner, även om de ovan nämna förslagen inte genomförs. Ett tanke vore att låta en tidig sträcka vara extra lång, en annan kanske lite lättare och en tredje av medelkaraktär. 

 


Förändring redan 2013

Tävlingschef Lars Gerhardsson ser gärna förändringar av det här slaget redan till Tiomila 2013 i Kungsängen norr om Stockholm då hans egen klubb; Attunda, arrangerar. Till dess kommer även andra nyheter att introduceras, bland annat ett terränglopp i skymningen där vem som helst får delta, med samma arena som stafetten. Samtidigt kommer en individuell tävling att arrangeras både dagen före och dagen efter stafetten för att göra det hela till en ”Tiomilahelg” i stil med 25manna.

 


Många uppslag till utveckling

Andra idéer som tagits upp till diskussion i Tiomilaföreningens styrelse är ett eventuellt införande av omstart för lag som ligger mer än 90 minuter efter, eller vid sjätte sträckan. Det har också pratats om ett upplägg där de 50 bästa lagen plockas av inför sjunde sträckan och sedan gör en elit-omstart när de andra gått i mål, för att göra upp om segern.

Lars Gerhardsson har många uppslag till förändring och talar om en idé där laget anmäler elva löpare som de sedan fritt disponerar under loppets gång, eller en sammanlagd tävling där samtliga klasser på både Tiomila och U10mila räknas, där den bästa klubben koras.

 


En ljus framtid för natten

Redan inför årets stafett planerar Tiomila att uppmärksamma de rena damlag som springer herrarnas stafett, vilket de senaste åren varit runt tio stycken. Denna tävling i tävlingen ska följas löpande och eventuellt blir det tal och ett pris till segraren.

– Dessa lag behöver inte vara rena klubblag, säger Gerhardsson och inbjuder till valfria kombinationer av damer som vill ha en utmaning. Distriktslag, eller kompisgäng har fritt fram att utmana herrarna och ta det första steget mot en damstafett som är tuff, teknisk och riktigt utmanande!


Anette Önerud

anette.onerud@alternativet.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Man 2013-04-30 16:20 #52
"Det visade sig till och med att de flesta som uttryckte åsikter om saken var män, som inte ens själva påverkas av eventuella förändringar."

Fel! Jag som herrlöpare hade tyckt det vore ett lyft för hela 10mila-upplevelsen om damerna fanns med under natten och kunde heja fram oss i herrstafetten, precis på samma sätt som vi i så fall skulle heja fram våra damer i damstafetten. Vilken fest det hade kunnat bli!! Nu splittras klubben upp. Vet att 10mila själva inte vill jämföra sig med Jukola men på Jukola är det verkligen en fest och gemensam upplevelse för alla som åker.
Dam 2013-04-30 16:09 #51
Vore intressant att se redovisningen av den stora massan av herrar som visat intresse för en förändring av upplägget på herrstafetten -för enligt artikeln så är det visat intresse för förändring som ger utveckling. Sen stämmer det inte att damerna inte visat intresse, så lågt att antyda något sådant.
Lady Gaga 2012-05-14 11:00 #50
Vore grymt! Snacka om uppsving för nattorienteringen för damerna i höst/vinter och fokus på 10Milas damstafett överhuvudtaget!
Dansk 2012-04-26 19:03 #49
Damkavle 2013:
Start 01.30
Str1: 50min natt
Str2: 50min natt
Str3: 90min natt (långa natten) (rak)
Str4: 60min gryning/dag
Str5: 75min dag
Str6: 30min dag
Str7: 75min dag
Tveksam 2012-04-26 17:06 #48
Detta är ett upprop som främst elitdamer kommer att skriva under. Med det som grund kräver de sedan ett tuffare damtiomila. För att få en klar bild av vad landets orienteringsdamer vill med tiomila i framtiden är det väl dags för ännu ett upprop som vänder sig till inte bara eliten och då ett upprop att landets orienteringsdamer säger sitt, både för och mot ett tuffare damtiomila. De som nu vill ha det tuffare damtiomila kan ju till nästa år anmäla lag till tiomila (herrkavlen) och skulle det då visa sig att många damlag väljer att spring i herrkavlen kan det vara ett tiomila, men med en herrklass och en damklass, där samma banlängder och starttid gäller.
Anette Önerud 2012-04-26 12:03 #47
Tjejer! Nu startas ett upprop för ett tuffare damtiomila. Skriv på listan du också.
Kontakta mig (anette.onerud@alternativet.nu) eller Maria Magnusson (susie_the_bear@hotmail.com). Skriv namn, klubb, klass och ev. sträcka man är intresserad av.
Johanna 2012-04-25 20:45 #46
Jag tror att intresset för nattävlingar är svalt på damsidan just på grund av det många redan skrivit; att det inte finns så många större tävlingar. Det är i princip endast Natt-SM och första sträckan på smålandskavlen som motiverar till att träna/tävla natt, iaf vad det gäller för mig.

Jag är för en kavel med nattsträckor och gillar förslaget att låta damkaveln starta under natten. Kan vara så att man tappar lag om detta införs men den kan mycket väl falla väl ut, testar man aldrig får man aldrig veta.

Jag vill ha utmaning och ser gärna långa och tuffa banor, dock är det svårt som dam att få träna på detta i tävlingssammanhang på regional nivå eftersom dambanor oftast är av medeldistanskaraktär trots att det är långdistans. Enda gången banorna når upp mot och över 10 km är på Elitserien (Silva League) eller SM och då är det svårt att få en bredd på damsidan som vill springa långt och tufft.
Eva Emanuelsson 2012-04-25 17:22 #45
Om jag inte är helt felunderrättad brukar mötena på 10-mila infalla när damerna är i skogen och springer, svårt att vara med på möte och springa samtidigt... Om arrangörerna menar allvar med att de vill ta tag i damkavlen så lägg mötestiden så även damerna kan vara med till att börja med. Sedan kan vi börja att snacka.
sOLsken 2012-04-23 16:39 #44
Jag är en dam och har inga som helst problem med att springa långa natten, gryning- eller en skymningssträcka. Har gjort så både på 10-mila och Jukola.

Skulle jag få en sådan sträcka tilldelad redan i november-december av min klubb, skulle jag definitivt träna och lägga upp min vårträning med fokus på detta. Ja, det skulle t o m motivera mig att träna mer och framför allt kanske få mig att köra lite längre och tuffare pass. Har dock en känsla av att kort och sprint-betonat är mer populärt bland de svenska tjejerna/damerna. Det krävs inte lika mycket ”fysisk” träning för det och samtidigt är ju tävlingen också ”över” snabbare. Många tycker kanske inte att det ser så lockande ut när ” herrarna” gå upp mitt i natten kl 02, kanske i ösregn och lera halkat ut i 10-milanatten och varit ute i ca 2 t eller mer. Sånt lockar nog inte alla tjejer, tror jag. Men det lockar ju mig och uppenbart några till.

Tycket ni ska ha kvar dam-10mila, men kanske samtidigt lägga till damlag eller mix-lag som alltså får starta samtidigt som herrstafetten, precis som i t e x VL, inom multisport eller andra ultralånga tävlingar. Det ligger nog i tiden att några tjejer vill köra längre och pröva lite tuffare alternativ. Tror också att en del herrlag har svårt att få ihop ett helt lag, så varför inte då kunna plocka in tjejer som vill springa oavsett klubb, men att de gör detta redan i november t ex.
FF 2012-04-20 09:31 #43
HBT IF>>Jämställdhetsåtgärder är ju toppstyrda. I teorin kan det ogillas av alla parter men ändå vara berättigat ur jämställdhetssynvinkel. På en marknad måste man ju försöka hitta den optimala kombinationen av lockelse och jämställdhet, så enligt mig är det inte alls självklart hur man ska göra. Dessutom är det ljust från halv fem på morgonen och hur kul är det, egentligen. Kallt och sömnigt, men ljust...
EriOL 2012-04-19 16:00 #42
HBT IF>> Hade du förväntat dig det? Ett svar på den sista frågan kan i alla fall vara att jag tror det enklaste sättet att döda 10mila helt är att korta herrkavlen till fem dagsträckor. Det har funkat på många andra svenska kavlar.
HBT IF 2012-04-19 14:38 #41
EriOL >> Fick inte svar på en enda av mina frågor...
EriOL 2012-04-19 12:23 #40
HBT IF>> Jag är helt övertygad om att ett mer hoptryckt tidsprogram för 10mila skulle innebära högre publikintresse för alla kavlarna (oavsett vilken man tycker är viktigast), piggare och gladare funktionärer och allmänt trevligare stämning. Vissa inom organisationen verkar dock se det helt tvärtom. För dom är det ett mål att hålla kvar människor på TC så länge som möjligt så att man kan sälja några fler hamburgare.

Jag är helt inne på FFs linje. Problemet är inte att det händer för mycket under 10milanatten, utan det finns gott om tidsutrymme för att köra damer och herrar parallellt.
Bumbi... 2012-04-19 11:52 #39
FF >> Intressant synvnkel. När jag själv sprungit eller kollat så har jag stannat uppe till långa natten och sen gått och lagt mig för att i bästa fall komma till målgången för vinnarlaget. Idag är herrstafetten helt ointressant efter långa natten...
HBT IF 2012-04-19 08:38 #38
När är det som mest folk på 10-mila-TC? Just det, när damstafetten går. Efter starten i herrstafetten blir tc snart folktomt. Det sker en liten uppryckning strax före herrarnas målgång, men det är bara en bråkdel jämfört med damernas. Så vilken är stafett är hen igentligen mest intresserad av? Det kanske bara är i föreställningsvärden som herrarnas är det mest intressanta? I verkligenheten en annan? Och varifrån kommer påståendet att damernas stafett är ett underarrangemang? Vad bygger det på? Vilka siffror? Vilka fakta? Är det bara en irritation över några herrars klumpiga uttryckssätt eller är det en bild av verkligheten? Vill veta mer fakta. Och om det är så som artikeln indikerar, d.v.s. att damerna själva, generellt sett, inte visar intresse för en förändring. Vad är då igentligen behovet? Är det kanske t.o.m. herrstafetten som behöver förändras?
FF 2012-04-18 12:43 #37
Fredrik, Hellas>>Jag tycker att herrstafetten på 10mila ofta blir trist på andra halvan när proffslagen har malt ned allt motstånd så det skulle liva upp att ha en damstafett som startar på natten. Dessutom brukar ju sistasträckan i damstafetten vara mer dramatisk (även om jag tror att det fenomenet kommer försvinna inom några år).
karinf 2012-04-18 11:25 #36
Jag har inget bra förslag på lösning men jag vill definitivt ha en förändring. Sprang andrastreckan på (herr)jukola och det är en helt annan sak, Venla och dam10mila känns som publiktävlingar i jämförelse.
Herr Ofog 2012-04-16 14:18 #35
För Jukola- och Venla-kavlarna som televiseras i sin helhet sedan n antal år är situationen lite annorlunda. Det är uppenbaart att damkavlen har en mycket större publik, både på arenan och på TV. Ingen tycker kavlen är mindre värdefull för att den går på dagen.

Men det är väl riktigt att damkavlen har mindre taktik fast mer dramatik än herrkavlen...
Tuff dam 2012-04-16 14:09 #34
Att damerna inte deltar i debatten beror för egen del fullt upp med att jobba, träna och ta hand om familjen och jag hinner inte gå in på forum och lägga mig i. Rena slumpen att jag såg detta och tror fler är i samma situation. Jag tycker man ska låta damerna ha en egen klass på "herrkaveln" och låta det bli huvudklassen för damer. (Samma sträckor och längder i båda kavlarna utan att göra avkall på dagens banlängder). Samma upplägg som Lidingöloppet, triathlon och Marathon alltså. Sen kan man göra en dagmotionskavel som är öppen för både damer och herrar för de klubbar som inte får ihop lag till stora kavlen. Ser man på utvecklingen i Vasaloppet, marathon, Ironmantriathlon och inte minst i ultramarathonlopp så är det damerna som ökar mest. Damerna har tröttnat på tjejmilen, tjejvasan och andra kortlopp och insett att de inte har några sämre förutsättningar att klara tuffa distanser sämre än killarna. Förra året sprang jag sista sträckan i damkavlen och några timmar senare långa natten i herrarnas andralag och dog inte av det. Det kommer att bli färre lag men låt det bli det och gör det lättare för kompisgäng och kombinationsklubbar att vara med.
Dansk 2012-04-16 12:23 #33
Jag tror att båda tävlingarna hade blivit lidande av att köra dom samtidigt, iaf med avseende på bevakning av tävlingarna. Oavsett hur man planerar tv-kontroller och växlingar så det inte ska krocka så kommer det göra det i slutet även om det håller någorlunda i början. Tänk när det är en tv-kontroll för herrarna på femte samtidigt som damerna har en tv-kontroll på tredje. Om ledarlagen kommer till dessa kontroller samtidigt kommer man bara kunna visa en klass, oavsett vilken klass man väljer så blir den andra lidande. Att i efterhand få se en lista på storbildsskärmen med avstånden mellan de första tio lagen är inte så spännande precis.

Som nog flera skrivit här innan: Det finns ingen bra lösning på probemet, iaf inte som jag fått ta del av.
TT 2012-04-15 17:41 #32
Bruka se damerna springa natt cuper och natt sm..fast sen blir det ju knappt mer..tror mer damer lär springa natt om det finns fler gånger då natt orienteringen behövs..ex Jukola och 10 mila så springer de dag bara. så gärna natt sträckor åt damerna med, lär ju bli mer livat på TC på natten med.
Dys 2012-04-15 17:30 #31
Jag tror du är onödigt pessimistisk, herr Fredrik, Hellas.
På O-ringen, där de flesta klasser går lite huller om buller, brukar det fungera bra med rättvisan.
Och 10mila-natten är lång. Mycket speakertid går åt till oväsentligheter. Med genomtänkt sträck- och passeringsplanering bör man kunna undvika krockar i stor utsträckning.

Sen tror jag att det skulle bli en jävla hype kring det första damnatt10milat, så att det skulle få väldigt mycket uppmärksamhet till en början både inom och utanför orienterarsvängen. Sen är det bara att rida på vågen...
Fredrik, Hellas 2012-04-15 11:17 #30
Oskar... Men betänk då att det inom skidåkningen, till skillnad från orienteringen, aldrig(?) tävlas samtidigt i exempelvis världscupen, utan med någon timmes mellanrum eller så på de längre distanserna. Ser man på det stora Vasaloppet, där de startar samtidigt, så får ju damklassen bara sporadiskt med fokus när de större mellantidsbyarna passeras. Och det är det jag menar kommer att bli fallet även för damernas stafett om de konkurrerar med herrarna om fokustid där på natten. Prioritet kommer att hamna på herrarnas passeringar, och med lite tur får man kanske i efterhand en summering av damernas passeringar lite längre ned än bara de 5-10 första lagen.
Oskar 2012-04-14 23:53 #29
Fredrik, visst kan det vara så att damloppet skulle kunna hamna lite i skuggan av den stora stafetten. Men, så länge den är "mesig" så kommer den vara nummer två. Skulle den däremot vara lika tuff (i förhållande till segrartid) så tror jag inte damtävlingen blir minst lika viktig att bevaka!

En annan sak: tänk på att individuella lopp inom orientering och även den liknande sporten längdskidor har väldigt jämställt vad gäller mediarapporteringen. Folk jublar minst lika mycket när Kalla eller Jansson vinner som när Hellner eller Öberg gör det. Det är något vi ska vara stolta över.
Fredrik, Hellas 2012-04-14 11:54 #28
Vad gäller jämställdhet:
Hur mycket fokus kommer en damtävling som går parallellt med herrtävlingen att få? Är det viktigaste i sammanhanget att damerna som vill få igenom detta att det ska vara långt och tufft och allt sådant som herrtävlingen omgärdas av, men då mer än gärna offrar i princip all jämställdhet vad gäller fokustid under själva tävlingen?

Jag har nämligen svårt att tro att det är vi inom orienteringen som helt plötsligt kommer att lyckas få till det där som andra sporter har svårt för vad gäller "mediatid", att favorisera (eller ens hålla det helt lika i tid) en damtävling som går samtidigt som en herrtävling. Om damernas VM i fotboll gick samtidigt som herrarnas VM, tror jag man skulle få leta länge bland alla sina tv-kanaler för att få se en dammatch i direktsändning. Och lite så tror jag garanterat att det skulle bli om damtävlingen gick samtidigt som herrtävlingen. Herrtävlingen skulle favoriseras vad gäller tv-kontroller/onlinekontroller/gps-tracking/radiorapportsväntan-i-öde-skog-med-enbart-fågelkvitter, och fokus och analyser skulle läggas på ännu färre damlag än vad fallet är idag.
Att resultatet senare än mer kommer att bli "Damtävlingen? Jaha, du menar den där tävlingen som gick samtidigt som herrtävlingen lite i skymundan... Vilka vann? Var det spännande?"
jäm-ol 2012-04-13 19:38 #27
Är det så svårt att fråga klubbarna med damlag anmälda? Föreslå några realistiska alternativ och fråga damlagsklubbarna. Givetvis ska det vara möjligt att ge egna kommentarer.
Ägghönan 2012-04-13 17:37 #26
Word!
PS 2012-04-13 17:04 #25
En massa snack om jämställdhet och valfrihet här men innebär inte det egentligen att alla ska ges ungefär samma möjligheter till val. Inom idrottsrörelsen är vi väl ganska ense om att tävling i konditionsidrotter ska ske i damklasser och herrklasser även men inte i viktklasser (till skillnad från vissa kampsporter). Att damer får springa i herrklassen har alltså inte mycket med valfrihet att göra även om det väl är OK att den möjligheten ges. Som jag ser det så innebär valfriheten snarare att det ska erbjudas tävlingar av många sorter för både kvinnor och män. I dagsläget saknas det en tävling för damer av det slag som Tiomilas herrklass utgör. Ett sätt att råda bot på den saken vore förstås att starta en ny tävling men ett kanske minst lika logiskt sätt vore att göra om Tiomilas damklass. Det vore ju förstås lite synd om väldigt många kommer att sakna den men i så fall öppnar sig ju alla möjligheter att fylla det tomrummet för andra arrangörer. Ur en marknadsföringssynvinkel borde det vara klart enklare för Tiomilaföreningen om de kunde marknadsföra dam- och herrtävlingen på samma sätt dvs långt, tufft och mörkt. Det är väl de adjektiven som allmänheten förknippar med Tiomila i den mån de vet vad det är.
FF 2012-04-13 11:25 #24
MJ>>He he. Bra kommenterat!

En annan kommentar, filosofisk. När det gäller jämställdhet är det ju ett mängdorienterat begrepp precis som "folk" och "personal". Det är alltså i princip inget fel, tycker jag, att ett beslutsforum sitter och beslutar om jämställdhet utan att fråga en instans ur "mängden" kvinnor (däremot borde ju beslutsforumet också vara jämnställt fördelat men det är ju liksom en annan fråga). Det är ur mängdaspekten analogt med att man skulle ropa ut till en folkmassa att "ni som är många, kan ni dra härifrån så blir det inte så trångt". Som enskild människa frågar man sig då om man är en av dem som är många eller inte. Kort sagt, beslutsforumet jämställt, men försök inte fråga någon instans ur en mängd om råd, för en instans kan aldrig svara för en mängd.
MJ 2012-04-13 08:46 #23
Kan inte låta bli att kommentera Gerhardssons uttalande om att
"de flesta av damerna själva inte visade något intresse lades förslaget på is. Det visade sig till och med att de flesta som uttryckte åsikter om saken var män, som inte ens själva påverkas av eventuella förändringar."

En stilla undran är ju om detta möjligtvis skulle kunna ha något samband med ex.vis att förra årets informationsmöte inföll under själva damstafetten..? Hur många damer har då möjlighet att vara med och uttrycka sina åsikter? När vi ställde frågan om varför mötet låg vid den tidpunkten fick vi en lång mailharang tillbaka med "förklaringar" om deltagande vid VIP-middagar, andra möten, långväga resande som inte hinner fram i tid etc. plus följande:

"Alternativet hade varit att lägga mötet mellan 20.30-21.30 men då missar man Herrstarten."

'nuf said.
mapi 2012-04-10 20:22 #22
Skulle sträckorna förlängas ytterligare och dessutom införas nattsträckor tror jag att deltagandet skulle minska markant. Visst finns det damer, men många tycker redan nu att sträckorna är för långa och har svårt att få ihop lag. Tycker att en liten marknadsundersökning låter som en mycket smart idé. Och om det nu skall vara endast dagsträckor varför är starten då så sent lagd att det finns lag som får det mörkt på sista sträckan?
jäm-ol 2012-04-10 18:52 #21
Starta en tråd för diskussion om hur damernas tiomila ska se ut. Tillåt bara damer att skriva inlägg.
EriOL 2012-04-10 14:39 #20
I sakfrågan vet jag inte om jag har så mycket att tillägga. Att förändra och förbättra 10mila, och då särskilt damstafetten, är något som jag med mina egna små medel försökt driva på i flera år (och antagligen kommer att fortsätta med i den mån jag har möjlighet). I det läget vi är nu tycker jag inte det handlar så mycket om bra och dåligt längre, utan nu är det mer en fråga om rädsla. 10mila verkar vara så ängsliga för det okända att de helt enkelt inte vågar göra några förändringar alls. Innan man kan ta något beslut överhuvudtaget så måste man tydligen vända på varenda krona (ner till startavgifterna för de tre rena damlag som springer i herrklassen) och fråga varenda deltagare om råd. För det får ju absolut inte bli fel!

Det här är ju egentligen inget unikt för 10mila, många andra arrangörer är också lite för ängsliga och vågar inte riktigt tro på sitt eget koncept. I stället blir det ofta någon slags kompromiss som man tror ska passa alla fastän det egentligen inte passar någon. Jag tror att svenska OL-arrangemang skulle kunna vara så mycket bättre om alla bara arrangerade tävlingar som de skulle vilja springa själva i stället för tävlingar som de TROR att andra vill springa.

Att vara självsäker, DET är attraktivt. För vem vill egentligen vara med den där killen/tjejen som inte riktigt vet vad den vill och ständigt måste fråga kompisar om råd?
Hen 2012-04-10 14:36 #19
Som tidigare nämnt kanske en lösning skulle kunna vara att det som idag är damtävling kallas "kort10MILA" samt det som idag är herrtävling benämns 10MILA. Bilda sedan herrlag eller damlag, damer tillåts delta i herrlag. Kan det bli mer demokratiskt än så.
Då får de damer respektive herrar som springer välja vilken tävling de vill delta i.
Bartoli 2012-04-10 14:13 #18
Zerb...>> och i Lidingöloppet har man numera en väl fungerande och allt mer populär 30 kilometersklass för kvinnor. Och precis som Vasaloppet har man två klasser att välja mellan som kvinna.
Kanske något av en standard i dag för stora evenemang.
Ägghönan 2012-04-10 14:12 #17
Zerbembasqwibo >> Nu tror jag det är du som är ute på hal is. Påstå inte att damerna procentuellt sett måste ha lika många nattsträckor som herrarna för att det ska kallas jämställt. Blanda inte heller ihop dam- och herrstafett.

Det handlar om att öka status på damstafetten och det görs genom att försöka skapa den mystik och fokus som finns kring herrstafetten redan upp till ett år före den avgörs. Tiomilas själ är nattorientering. Låt damerna får ta del av den på allvar genom att införa ett par nattsträckor, varav en är långa natten. Utbudet av tjejer som vill springa natt är långt mycket större än dessa få sträckor. Det visar inte minst deltagande vid Natt-SM.
Zerbembasqwibo 2012-04-10 13:58 #16
jämställdhetsfälla*
Zerbembasqwibo 2012-04-10 13:57 #15
Det finns en stor jämställdhetsfällor att falla i, och jag hoppas 10MILA inte gör det. Att i förväg bestämma vilket utfall som krävs för att definiera att jämställdhet råder är farligt. Jag menar, om man är säker på att enda sättet att 10MILA är jämställt är att damlagen ska ha lika stor andel nattsträckor som herrlag har kan man vara på hal is. Det man ska efterstäva är ju att man kan välja. Idag är det inga problem alls för damer att välja: de kan springa dag om de vill, de kan springa natt om de vill, de kan springa BÅDE dag och natt om de vill. En del vill, en del vill inte och det är bra så.

Herrar kan delvis också "välja" om de har en lyssnande UK eftersom vissa sträckor är "dag" även om de inte är lika "dagliga" som damernas.

Så man bör fråga sig vad det är man vill eftersträva, vill man tvinga (kvotera) damer att springa natt fastän de (kanske?) hellre springer damstafett med färre sträckor, mindre uppmärksamhet och ljusare förhållanden så är det väl inget problem ur jämställdhetsperspektiv från damers sida? Jag vill inte säga att jämställdhet endast är för damer, men fy den som säger att varför ska inte herrarna också få välja att springa dagstafett om de vill? Gäller jämställdhet båda könen?

Så, om man gluttar på Vasaloppet så kör man ju två damvasor och en "alla-köns-vasa". Är någon ledsen? Njae, tror inte det, eller?

10MILA kunde fokusera dels på den som är snabbast i stafetten, som idag, men även börja fokusera på rena damlag så har vi precis samma förutsättningar som på Vasaloppet där systemet funkar väl. Dvs, de damer som vill ha tufft, långt och mörkt (och duscha med herrarna ;) ) väljer nattstafetten, övriga väljer dag, eller så kör de en dubblering.

I analogi med detta bör man allvarligt fundera på att öppna damstafetten för de herrar som vill springa dag. I samband med detta kan man ändra en bokstav i namnet så har man löst även det: Damstafett -> Dagstafett.
Hanna 2012-04-09 19:31 #14
Här är en dam som önskar att även damstafetten på tiomila blir en tuff och utmanande tävling. Damstafetten känns som en blek prolog till den "riktiga" tävlingen. Det får inte orienteringssporten att framså som jämställd och nytänkande i mina ögon. Fler och längre sträckor och även nattsträckor på 10Mila vet jag många damer som önskar. Så vi finns alltså även om vi inte deltar i debatten.
Man 2012-04-08 22:24 #13
Hur attraktivt blir det att springa de ljusa sträckorna 04-08 jämfört med som idag mitt på dagen? För om det ska vara natt så måste det starta i mörker. Annars blir det alldeles för tungt för de sämre lagen
Magnus H 2012-04-07 18:45 #12
Håller med Oskar, hade inte 10-mila funnis hade inte alls nattövlingarna nu på våren varit lika populära.

Så vad är hönan och vad är ägget? Kanske fler damer lockas/tvingas springa natt om det blir en nattsträcka eller två på 10-mila?

En annan fundering är hur man skall göra med damer i det som idag är herrstafetten. Vill man ha kvar dessa, eller göra en tuffare damstafett som överlappar eller göra det mindre lockande för damerna att springa herrarnas?
Oskar 2012-04-07 16:55 #11
Om inte nattsträckorna för herrar på Tiomila och Jukola funnits hade det kanske varit lika få herrar som sprang grymnatta som det var i damlklassen! Vad jag försöker säga är att om det inte finns några stora nattävlingar att satsa mot finns det ju ingen anledning att ens börja träna natt. Och förmodligen vill majoriteten av kvinnorna därför behålla som det är just på grund av den enkla anledningen att dom inte anser sig bra på natt (alltså aldrig haft anledning till att bli det).

Jag tror att natt som orienteringsform på damsidan skulle få enormt höjd status och fler deltagare generellt om tiomila införde nattsträckor. Helst skulle jag även se 10 sträckor också med en segrartid lika lång som herrarnas.
FBD 2012-04-07 10:12 #10
Finns samma diskussion i Finland kring Venla jämfört Jukkola?
PS 2012-04-06 19:01 #9
Ett sätt är ju att fråga runt hur dagens deltagare vill ha tävlingen men man kommer förmodligen inte bli klokare för det för alla tycker olika och det är väldigt svårt att formulera frågor som ger en bild av vad majoriteten tycker. Ett annat sätt är att man som arrangör försöker få till ett upplägg som man själv gillar och sedan får man se hur det tas emot. Det har väl gjorts en del undersökningar som visat på att damtävlingen på Tiomila inte har lika hög status bland damerna som herrarnas tävling har bland herrarna. Det skulle ju eventuellt kunna indikera att man antingen tog felaktiga beslut när man formulerade damttävlingen 1977 eller också att man med den tidens syn helt enkelt inte ville att damtävlingen skulle få för hög status (ungefär så var det väl när man för länge sedan införde individuella damklasser och satte idealtiderna betydligt kortare än för herrklasserna). Vill man att varumärket Tiomila ska signalera hög status och tuff tävling så måste man vårda det och då behöver man nog se till att det gäller för alla klasser och därmed kanske man borde tuffa till även ungdomsklassen om den nu ska finnas kvar. Det kanske är viktigare än att den drar så många lag som möjligt.
Leo 2012-04-06 16:51 #8
>>Jämställt: Då kan man lika gärna lägga ner tävlingen.

Damerna får gör hur de vill med sin stafett men förslagen för 10Mila (Herrkavlen) är bland de dummaste jag hört. Fokusera på att höja kvalitén på arrangemanget istället!
Jämställt 2012-04-06 16:12 #7
Om det nu ska vara så jämställt mellan damer och herrar så finns det väl ingen anledning att ha någon uppdelning i damer och herrar. Då ska det väl vara tiomila med tio löpare, varav fem damer och fem herrar och där det är ett upplägg som gör att det blir lika många nattsträckor för damer och herrar.
Ägghönan 2012-04-06 15:19 #6
Men jag förstår inte riktigt. Det låter som att alla kritiker till att vi damer ska springa natt tror att 100 % av sträckorna ska vara natt? Eller att 60-70 % av sträckorna ska vara natt, såsom herrarna har idag. Varför behöver det vara så? Jag ser att damkavlen har max 1,5-2 sträckor av 5 eller 2-3 sträckor av 7. Start blir då lämpligen natten till söndagen så att hela tävlingen blir mer kompakt (finskorna behöver inte åka redan på torsdagen) och damernas långa natt kan gå från natt till gryning för de bästa lagen och från gryning till dag för de lite sämre.
SIFO 2012-04-06 14:33 #5
"Det enda som fattas är de svenska damernas engagemang".... Det är väl det som är problemet, damerna vill inte springa natt. I artikeln finns exempelvis inget uttalande från en dam som vill springa natt (förutom skribenten), däremot både en mamma och en pojkvän som tycker att det ska vara jämställt. Jobbar man enbart med jämställdhet istället för vad damerna vill tror jag 10-mila är ute på mycket hal is och skulle vad jag befarar minska deltagarantalet drastiskt. Exempelvis hade Grymnatta förra helgen 61 startande i H21+H21K medan D21+D21K samlade 11(!) startande. Varför inte börja med en ordentlig undersökning om vad damerna vill? Låt exempelvis alla damdeltagare på 10-mila i år få svara på några korta frågor som läggs i lagkuvertet. Exempelvis om de vill att damkavlen ska förändras samt om de själva skulle kunna tänka sig att springa en 7-km bana på natten.
Night Fox Wanna Be 2012-04-06 13:17 #4
Tack för bra artikel!
123 2012-04-06 12:14 #3
Gillar inte något av dettta. Visst gör vad ni vill med damstaffeten det gör ingen men låt herrstafetten vara som den alltid varit.
Tillåt 2012-04-06 11:03 #2
Fria lagsammansättningar!
Daniel 2012-04-06 10:40 #1
Många bra idéer för positiva förändringar. I rätt riktning för sporten, framförallt vad gäller damstafetten som behöver förnyas!

Däremot tycker jag idén om att plocka av de 50 bästa lagen efter sjunde sträckan låter fel. Inte bara för att man bryter upp den traditionella kavlekänslan som finns på 10mila och jukola - att lagen sprungit oavbrutet från start till mål, men också för att mycket kan hända på de sista sträckorna även för lagen över plats 50.

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng