Visa inloggningsformulär
Artiklar  

OL Alternativet premierar bästa damlag i herrstafetten på Tiomila

Hittills har de flesta damlag i Tiomilas nattävling gått relativt obemärkta förbi. Det är tid att Tiomila gör som andra stortävlingar och uppmärksammar bästa dam i de av tradition tyngda herrklasserna.

Publicerad 2012-05-03 23:23 (Uppdaterad 2012-05-03 23:38)

 49 kommentarer

Föreningen Orienteringslöparna Alternativet bevakar och påverkar svensk orientering. Nu tänkte vi att det är dags att man börjar uppmärksamma de rena damlag som ställer upp i herrstafetten på Tiomila. Vi gör så att vi utmanar arrangörerna genom att dela ut ett hederspris till det lag i herrstafetten som är det snabbaste av de lag som enbart har damer i laget!

Vi tar symboliskt 2012 kr ur egen kassa till ett pris för snabbaste damlag. Vi väljer just 2012 för att visa att det dröjde ända till i år innan bästa damlag premierades. 

Vi hoppas att det blir en spännande tävling i tävlingen och att det leder till fler rena damlag i herrstafetten och kanske det på sikt blir en damklass med nattsträckor?

Vi skapar nu några enkla regler som vi hoppas kan följas, annars låter vi vår styrelse ha sista ordet vilket lag som ska få priset. 

* De lag som vill vara med och tävla måste vara anmälda och registrerade med enbart damer i Tiomilas herrstafett.
* De måste också på denna hemsida vara noterade i kommentarsfältet under den här nyheten senast kl 21:00 på lördag.
* Vem som helst kan anmäla laget, skriv in startnummer och klubbnamn.
* Det damlag som är snabbast av de godkända lagen erhåller priset, utdelat till den klubb som gjort anmälan till tävlingen (Tiomila).
* Vi försöker om möjligt hålla en prisceremoni i samband med herrlagens prisutdelning, annars hoppas vi att meddelande går ut via speakern om hur damsegrarna ska hyllas.

Lycka till!

Redaktionen Orienterare.nu

redaktionen@orienterare.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

K 2012-05-08 22:42 #49
Det handlar ju inte vad kaveln heter utan vad reglerna säger!?!
Reglerna säger att damer får vara med i herrklasser men att herrar inte får springa i damklasser..

En annan sak; det är skillnad på jämställdhet och jämställdhet.. Först på 60-talet handlade det om att kvinnor och män skulle vara lika i allt, tävla mot varandra etc.. Sedan insåg (de flesta iaf) att vi har olika fysiska förutsättningar, och att det därför inte var rättvist att tävla mot varandra.. Sorgligt att så många ifrågasätter ett sånt här inofficiellt pris som ändå uppmärksammar de kvinnor som genomför en extra utmaning (springer två kavlar samma dygn som Mora gjorde, strongt!).
>Småland 2012-05-08 15:30 #48
Alltså har ni per definition brutit mot kombiregeln!
1979 2012-05-08 11:14 #47
>>§§§§
Nja, i ett herrlag kan det teroretiskt ingå damer. I ett damlag kan det INTE ingå herrar.
Man borde då skriva "damlag respektive s.k. herrlag". Det är på herrlagen man kan vara osäker.
Småland!!! 2012-05-08 10:46 #46
Ni kan glömma diskussionen om Jönköpings OK-IF Hallby - det var ett rent herrlag - och kombinationslag med JOK-herrar och Hallby herrar. Det lag som bestod av damer var Jönköpings OK 2 - och det var bara JOK-damer i det. Så ni inte hetsar upp er i onödan ;-)
§§§§§ 2012-05-08 10:33 #45
Det heter Herrkavle så inte konstigt om jag skriver s.k. då det KAN vara enbart damer i (herr-)laget.
1980 2012-05-08 09:49 #44
>>§§§§§
Nej, det har du rätt i. Det är faktiskt inte så noga.
Vad menar du med "så kallade damlag"? Är du osäker på könstillhörigheten?
§§§§§§ 2012-05-08 09:30 #43
Att de s.k. damlagen i herrkavlen med sina resp klubbar i några fall inte uppfyller kombireglerna, det är inte så noga, eller?!
OP 2012-05-08 08:44 #42
10-mila tillåter tillfälligt sammansatta lag, där man ska ha tillstånd från sin SOFT-förening för att delra. Kanske kan man se det här fallet som att hon i herrkavlen representerade ett sådant? Man får ju annars bara representera en förening per säsong.
MM 2012-05-08 07:46 #41
Lite off topic, men får damer som sprungit Damkaveln för en klubb sedan deltaga i herrkaveln för en annan? Simone Niggli sprang sista i både Tisaren (damkaveln) och O Jura (herrkaveln). O Jura slutade på 220plats men ändå.. Är det något undantag bara för att klubbarna kommer från olika länder?
Magnus H 2012-05-07 15:52 #40
http://www.10mila.se/2012/News.aspx?page=1091&lang=0

Tre lag, varva två godkända.
Magnus H 2012-05-07 14:17 #39
Tack, det var ju himla stor uppmärksamhet de damerna fick. ;) Inte ens kunde de lista vilka damlag som deltog.
Zerbembasqwibo 2012-05-07 11:20 #38
IFK Mora vann, pengarna delas ut "elektroniskt" till klubben. Det står att läsa här: http://orienterare.nu/n/20083
Magnus H 2012-05-07 11:14 #37
OK, ingen som vet hur det gick i tävlingen? Fick det vinnnade damlaget i herrkaveln något pris, och vilka var de?

Eller försöker Alternativet uppmärksamma damsegraren i hemlighet?
ai 2012-05-07 10:36 #36
Vad är det som provocerar så med ett pris för damlag? Reviret hotat?

För övrigt så har herrarna möjlighet att springa dag. Är man i ett uselt lag så kan det vara upp till sex-sju sträckor dag.
Hmm... 2012-05-07 08:33 #35
Men jeez vilka nervösa människor det finns i kommentarerna, vad är ni rädda för? Dispenser hit, synd om herrarna dit. Reglerna sätter SOFT,klassindelningen gör 10mila-föreningen.

Alternativet, som vilken fristående förening/organisation som helst, uppmuntrar lag som de tycker är värda det. Det är ingen ny klass, det är ingen officiell tävling, det är inget för andra att vara arga över.
Det är fritt fram för den som vill att på motsvarande sätt belöna bästa veteranlag, bästa vänsterhänta damlag eller snabbaste lag med bara sverigedemokrater. Givetvis kan man nöjda sig med att raljera över det på orienterare.nu men det är som sagt fritt fram att göra något själva istället för att gnälla på att Aet förespråkar mer nattorientering även för damer och uppmuntrar likasinnade.

Annars bör vi konsekvensenligt lägga ner skogssportens gynnare och andra bidrags-organisationer i samhället för att de inte delar ut pengar till just de ni tycker om?
Calejdoskop 2012-05-06 18:02 #34
Nu kan det ha blivit lite onödigt tokigt. Vet inte om t.ex. Hallby sökt dispens för att ha TVÅ kombilag i herrklassen. Just det, har gubbarna kombi med andra klubbar kan inte damernas lag från Hallby ha kombi med andra damlag då det är samma klass.
Nej just det, det tänkte nog inte alla på.
Vad göra? Jo, formellt ska klubbarna söka dispens för detta. Normalt ges inte det men här borde föreligga goda skäl (ung som med BV+JOK som har en sådan dispens för fler en ett kombilag). Men kanske att 10Mila-föreningen istället skulle kunna lägga en skrivelse till SOFT om generell dispens för rena damlag att räknas som en informell klass-i-klassen och då teoretiskt kan man få ha två kombilag i herrstafetten.
Hu hei 2012-05-06 16:08 #33
Kan vi inte vända på steken?

Låta herrar delta i "damkavlen". Finns nog herrar som skulle uppskatta att springa en kortare 10-mila stafett än den som bjuds och med bara dagsträckor. Eller så kanske någon herre vill ut och känna på terrängen innan den "riktiga" stafetten?

Varför inte göra så att alla får delta i alla de olika stafetterna? Och så har vi 4 olika resultattavlor för varje stafett, en dam, en herr, en ungdom och en veteran.

Näe, jag bara driver lite nu, men om argumentet för att tillägna damerna ett eget pris i herrklassen för att de inte har några egna nattsträckor, borde damkavlen låta herrar delta i deras stafett och även där ha ett eget herrpris.

Personligen, låt damerna delta, men de blir ju genast olikt behandlade och jämställdheten försvinner direkt: "Efterssom tjejerna är sämre än killarna ska de ha egna priser". Är inte jämställdhet att allting ska vara öppet för alla, och inga ska särbehandlas?
Nu skickar ni damerna från en särbehandling till en annan.

Ge istället lite resepengar till Raja-Karjalan Suunnistajat som åker ända från finland för att bli 6 och en halv timme efter Halden.

Bartoli 2012-05-05 21:44 #32
sf och CEC>>
va????
så bittra
2012 nu, bra alternativet
Kloker 2012-05-05 17:01 #31
Jaja, snart sitter alla bakåtsträvare i gubb- och gumsekterna att med bävan undra vad som händer med den gamla kronjuvelen 10Mila.
Se för fan till att lägga ner alla hemliga sekter som finns inom den här sporten! Det vore en mycket bättre gärning än att tjafsa om ett eller två damlag i herrklassen på 10Mila!
CEC 2012-05-05 12:23 #30
Haha sorgligt. Så nu är även " kvinnan är ett offer överallt och ständigt" även nått OL-sporten. I Sverige är detta en sjukdom som inte handlar om jämställdhet utan en inställning som får folk att tycka synd om kvinnor.
Om vi tar 10mila som exempel: Varför ska bästa tjejlag premieras? Kan vi lika gärna ge pris till bästa herrlag från Småland eller bästa herrlag över 40 år.

Skärp er. Bara för att 10mila för herrar är lika med många nattsträckor behöver inte 10mila för damer innehålla samma koncept. Våga vara stolt över er egen kavle och se till att göra den så prestigefylld som möjligt.
Vi har en ungdomsstafett också. Vi kanske ska lägga in en nattsträcka där också för att ungdomarna i stafetten känner sig underlägsna dom stora stygga männen som får springa natt.
sf 2012-05-05 09:17 #29
Lägg fokus på rätt sak. Blir lite löjligt det hela. Jämställdhet på sterioider. Kom ihåg den pinsamma stämmningen in Vinterstudion när Skofterud hade bästa damtiden i Vasaloppet, och folk rasade att hon inte fick en bil som Brink. Jacob Hård påpekade lite diskret att vinnaren av Tjejvasan fick faktiskt en bil.
När får killarna vara med och tampas i alla dessa lopp som vi är diskriminerade ifrån?. Tjejmilen, vårruset, maja gräddnos loppet e.t.c. Killarna fick ett koolt lopp, Tjurruset som överlevde typ 3 år innan jämställdhets maffian krävde att tjejer fick springa.
Kort 2012-05-04 23:01 #28
Inga fler lag? Ett dygn kvar att anmäla sig, inte fredagkväll som det felaktigt står på 10mila.se
Eva Emanuelsson 2012-05-04 19:51 #27
Bra initiativ alternativet! 34 år efter att arrangörerna började prata om att k-a-n-s-k-e damerna kan få en nattsträcka( se sid 92 i Långa nattens folk) så börjar det hända lite. Härligt med alla upprörda känslor som döljs bakom pseudonymer. Snälla kom ut ur garderoben och börja diskutera den här frågan på allvar den är för viktig för att förlöjligas. Och lycka till alla härliga tjejer som antar utmaningen!
Micke 2012-05-04 17:23 #26
DO << Om du läser vad jag skrev så ville jag ju hellre ge pris till de som jobbar för att göra domstafetten till tuffare, så det ser jag som positivt, Jag skulle även vara på om de gör om och bara gör en tävlingsklass där alla tjejer och killar springer samma bana mm men om man vill skilja på resultatet så gör man det, men då ska inte dameerna finnas med i herrresultatet, det är ju fel om de ska finnas på två resultat medan herrarna bara finns på en, vad är det för jämställdhet med det?
signe 2012-05-04 16:55 #25
så är det livet?
§ 2012-05-04 15:54 #24
Varför är inlägg #17 anmält?
Mirre 2012-05-04 15:26 #23
10mila är med på båten!

http://10mila.se/2012/News.aspx?page=1066&lang=0
Hihi 2012-05-04 15:06 #22
Haha att det dröjde fram till 2012 innan ett damlag premierades, vad väntade ni er, att tiomilaföreningen skulle dela ut ett sådant pris? Bästa damlag blir ju redan premierat- i damkavlen. Kanske bättre att lägga kraft på en utvecklad damkavle?
Manly 2012-05-04 14:37 #21
Jättekul att Alternativet tar fram detta pris. Otroligt att det kan vara kontroversiellt att kvinnor tävlar mot män 2012. Lycka till alla ni tjejer som satsar på detta. Respekt! Det är aldrig enkelt att vara först.
p 2012-05-04 13:25 #20
Jag kan inte släppa tanken på en mixad stafett. Jag tror det kunde bli hur häftigt som helst. Det skulle säkert göra tävlingen intressantare att följa med mer omkastningar och med en mer oviss utgång. Dessutom skulle det tvinga klubbarna att satsa lika mycket på damerna. Och de skulle bli lika betydelsefulla som herrarna. Jag vet också att många inte håller med mig...
Närsynt 2012-05-04 12:38 #19
degen >> "Kvinnor och män har olika fysiologiska förutsättningar, därför har de även två skilda stafetter!" - ser damer sämre i dåligt ljus?
Karl 2012-05-04 12:20 #18
Bra initiativ. Dock tycker jag att texten är ganska taskigt formulerad och lite tajt inpå tävlingen? Lägg ner mer tid texten som skrivs.
§§§§§§ 2012-05-04 11:06 #17

Inlägget är anmält för granskning

anmälare 2012-05-04 10:32 #16
Moras tredjelag anmäles.
JOK! 2012-05-04 09:53 #15
Anmäler härmed 223 Jönköpings OK.

Vi är ett rent klubblag med bara JOK-damer. Vi springer för att det känns spännande med en så tuff utmaning - vi är många som är nyfikna att se om vi kan klara det. En annan viktig anledning är att vi ville utmana herrarna i klubben så att de kommer igång med kavledeltagandet igen - de kom inte till start 2011.
1981 2012-05-04 09:17 #14
Red>> låt det bli första året av flera. Om detta kommer ut liiiite tidigare får ni nog fler med er...
red 2012-05-04 08:52 #13
Alla typer av damlag är välkomna, även kombinationslag.
anette 2012-05-04 08:50 #12
>degen: Damerna har visserligen en egen stafett. Men den är i karaktären knappt jämförbar med herrarnas. Det är större skillnad än mellan tjejvasan och vasaloppet. Den fysiologiska skillnaden innebär knappast att damer inte kan springa natt.
Samtidigt som bästa damlag borde få ett pris för sina lopp, är det också för att uppmärksamma den så viktiga kampen.
Kungälvare 2012-05-04 08:43 #11
Ett litet klargörande:
Kungälvs OK har mycket riktigt ett rent damlag i herrkavlen i år, men vi var tvungna att låna in en tjej från Frölunda OL för att få ihop det. Därför är det kombinationslaget "Kungälvs OK / Frölunda OL 2" som är ett rent damlag. Laget "Kungälvs OK 1" är ett vanligt herrlag.
Hmm... 2012-05-04 08:43 #10
Jämförelsen med vasaloppet är klockren. Vi borde förbjudit Skofterud att delta, eller åtminstone se till att hon inte fick krans eller prispengar? Allt med argumentet att tjejvasan finns.
1981 2012-05-04 08:34 #9
Det skulle vara intressant att höra Löpare, som nu tydligen ska springa 7an i sin klubbs förstalag, försvara sina ideéer och samtidigt berätta om sin bitterhet gentemot orientering i allmänhet och kvinnors orientering i synnerhet.
degen 2012-05-04 08:32 #8
Har inte damerna redan en egen stafett där de får priser utdelade till snabbaste lag?

Hmmm...>> Det är redan etablerad jämställdhet, Damerna har en egen stafett!

Zerbembasqwibo>> Kvinnor och män har olika fysiologiska förutsättningar, därför har de även två skilda stafetter!

Jag anser att fokuset på damerna ska ligga under damstafetten, och inte under den vanliga 10-mila natten, såvida nu inte något lag med dam/damer är med och slåss om top-placeringar!
DO 2012-05-04 08:30 #7
Tycker ni också på allvar att Vasaloppet ska avskaffa sin damklass?

Micke> "Fel klass", är du mer än hundra år? Född på artonhundratalet...? Dina åsikter luktar lite unket va? Är det inte det ultimata att tuffa till damkaveln så att den är lika tuff som herrarnas? Eller svider det då att du inte får springa en kavel som är lite tuffare än damernas? Detta om något är väl att jobba för att få nattsträckor i damkavlen?
Micke 2012-05-04 08:06 #6
Jag håller faktist med, varför ska man få pris för att man springer fel klass? Man borde istället få pris för att man jobbar för att få tuffare damkavel om det är det de vill ha eftersom de springer herrstafetten? eller är de nattsträckorna de saknar, det finns ju de som jobbar för att få till det, de kanske skulle hjälpa till på den fronten istället..
Zerbembasqwibo 2012-05-04 08:05 #5
7an> Dina ambitioner är mycket goda! Dock har dina förslag på andra priser mycket svårt att bli verklighet då det är otroligt mycket svårare att dela upp i de grupperingar du vill. Men, det står väl vem som helt fritt att engagera sig i vänsterhäntas rätt att tävla mot varandra. De enda av de förslag du anger som är relevant är väl uppdelnign på ålder (den har vi redan och andra sporter också) samt en tävling för de med gamla halogenlampor! Men intresset för de grupperna att tävla inbördes än (än så länge) för litet för att bry sig om.

Om du sen inte förstått varför kvinnor kan tycka det är kul att tävla mot varandra och inte bara mot män så är det ju för att vi har olika fysiologiska skillnader, beroende på vår biologi. Men det antar jag du redan visste och bara har nåt ideologiskt emot detta. Det vore intressant att höra mer om dina tankar utan att det blir ett raljerande.

Det enda jag kan se är att det kan (på sikt) reducera intresset för damernas dagstafett, och det kanske är dumt?
Mora 2012-05-04 07:53 #4
234 IFK Moras OK - Ladies Night
! 2012-05-04 07:28 #3
orka
Hmmm... 2012-05-04 06:29 #2
7an>Nog för art jag förespråkar jämställdhet, men tycker nog uppdelningen i damer och herrar i idrottssammanhang är betydligt mer etablerad än de du vill införa.

Med det sagt nominerar jag 197 kungälvs ok till tävlingen.

7an 2012-05-04 01:41 #1
När instiftar Alternativet ett pris för bästa gubblag? För bästa lag med bara vänsterhänta? För bästa lag med bara moderater? För bästa lag med bara muslimer? För bästa lag med bara vegetarianer? För bästa lag med bara handikappade? För bästa lag med bara spanska medborgare? För bästa lag som springer med bara gamla hederliga halogenlampor? Vad är det som gör kvinnor så speciella att de ska äras ett eget pris? Bara nyfiken hur ni resonerar och nedvärderar absolut inte de tjejer som springer herrklassen, bara kul att det blir fler lag!.

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng