Det har de senaste åren höjts röster, främst bland vissa elitdamer, att damkaveln i 10mila bör förändras och ge större utmaning än vad tidigare års koncept har gett.
– Därför känns det bra att vid arrangemanget i Uppland 2015 kunna erbjuda ”långa dagen” för damerna med en banlängd på över tio km, säger tävlingschef Sören Eriksson.
Herrarna har den klassiska ”långa natten” som den mest utmanande sträckan i 10mila och nu ska damerna, efter de att åsikter som framförts, få en liknande utmaning.
– Utan att invänta den enkät som föreningen Tiomilakavlen planerar att genomföra nästa år, för att få en bild av hur damerna vill utveckla tävlingen, införs alltså 2015 ”långa dagen”. Det innebär att sträcka fyra kommer att få en ökad banlängd med mer än 50 % jämfört med årets tävling, framhåller Sören Eriksson.
Alternativet tog fjolårets banlängder och adderade 50% på sträcka fyra och fick då ett upplägg som ser ut så här inför 2015:
Sträcka 1: 8 km gafflad
Sträcka 2: 8 km gafflad
Sträcka 3: 5 km rak
Sträcka 4: 11,4 km gafflad
Sträcka 5: 9,2 km gafflad
Det är okänt om andra sträckor kommer kortas eller om tävlingen blir totalt sett lite längre för damerna. Detta kommer presenteras i en preliminär inbjudan som kommer vid årets 25-manna.
Detta kan vi se som ett första steg i att nu på allvar utveckla damstafetten. Om andra kommande arrangörer är lika modiga och framåt kanske nattsträckorna dyker upp redan 2016?