Visa inloggningsformulär
Artiklar  

O-ringen 2016 tillbaka i Dalarna

Efter att ha varit osäkert under ett par veckor gick idag O-ringen och dalaklubbarna ut gemensamt med att man nu har ett avtal och att O-ringen kommer avgöras i Dalarna trots den turbulens som varit.

Publicerad 2014-10-09 14:29 (Uppdaterad 2014-10-09 16:32)

 86 kommentarer

När O-Ringen AB bildades för ett år sedan skulle de avtal som Svenska Orienteringsförbundet slutit med kommande arrangörer föras över till det nya bolaget.

När det gällde Sälen (2016) kom parterna till en början inte överens om hur ett eventuellt överskott ska fördelas. Oklarheterna var många och bilden som gavs var oklar: försökte Dalaklubbarna få ett avtal som var bättre än andra arrangörers, eller försökte O-ringen maximera sin intäkt?

Nu har man gemensamt gått ut med att man är överens och i morse undertecknades det nya avtalet mellan de 18 dalaklubbarna och O-Ringen AB.

- Det känns väldigt bra att vi är överens. O-Ringen AB och funktionärsföreningarna i Dalarna ser nu gemensamt fram mot ett framgångsrikt O-Ringen 2016. Det var principiellt viktigt för O-Ringen AB att enas kring samma fördelningsprinciper i Borås och Sälen som också kommer att gälla för O-Ringen framöver (exempelvis Värmland 2017), säger O-Ringens vd Henrik Boström.

Enligt dt.se erkänner O-Ringenbolaget att de använde Valdemarsvik som ett "verktyg" för att nå en lösning i förhandlingarna med dalaarrangörerna.

– Vi hamnade i en utpressningssituation i förhandlingarna med Sälen. För att komma vidare tvingades vi använda oss av en exklusiv metod som gick ut på att Valdemarsvik var aktuellt att ta över arrangemanget 2016, avslöjar Stefan Blomgren enligt dt.se, som inte ser Valdemarsvik som ett spel för galleriet.

– Nej, men vi har hela tiden fortsatt förhandla med dalaklubbarna om O-Ringen i Sälen och nu har vi kommit fram till en lösning.

- Modellen kommer att ge alla funktionärsföreningar, oberoende år, en ersättning för sitt arbete, och tillsammans delar vi på ett eventuellt överskott. Samtidigt säkerställer den resurser tillbaka till svensk orientering.

Vidare säger Gunnar Löfkvist från dalaföreningarna till orientering.se:

- Vi har fått gehör för det vi tror på, att tävlingen bäst utvecklas i samarbete mellan föreningar och O-Ringen AB. Med denna avtalslösning kommer vi 18 dalaklubbar att kunna genomföra det koncept som vi format och utvecklat utifrån erfarenheterna från 2008, säger 

- Ett spännande koncept med smarta lösningar som innebär kostnadseffektivitet samt lockar många deltagare ska ge resultat tillbaka till föreningslivet i orienterings-Sverige, fortsätter Gunnar Löfkvist.

Östergötland och Valdemarsvik som skulle kunnat kliva in som ersättare för Sälen om ingen överenskommelse hade nåtts jobbar nu vidare mot ett O-Ringen något av åren mellan 2018-20.

Förberedelserna inför O-Ringen 2016 är redan en god bit på väg, bland annat är framtagningen av nya tävlingskartor nu inne i slutfasen:

- Det känns väldigt skönt att vi är i hamn med avtalet för O-Ringen 2016. För svensk orientering är det viktigt att vi nu har ett avtal på plats där båda parter är nöjda, vilket borgar för att vi gemensamt kan jobba för ett mycket bra arrangemang, säger Svenska Orienteringsförbundets ordförande Lena Larsson.

När OL Alternativet pratar med Henrik Boström efter denna mycket intensiva månad säger han att de är nöjda med ett bra avtal för O-ringen i Dalarna som ger ca 40% till "SOFT" och 60% till arrangörerna.

Stefan Blomgren säger angående avtalet och summor i det till dt.se:

– När vi inledde förhandlingarna hade dalaklubbarna ett bud som handlade om ersättning på mellan nio till tio miljoner kronor. Enligt den nya modellen får de cirka sju och en halv miljoner kronor om alla deltagarprognoser stämmer in. I så fall får dalaarrangörerna den högsta ersättningen i O-Ringens historia. 

Detta uttalande ser märkligt ut när det presenteras bredvid Henriks tidigare där han säger att fördelningsmodellen ser likadan ut mellan olika års arrangörer nu. En förklaring kan vara att prognoserna för deltagarantal skiljer sig åt mellan åren.

Gunnar Löfkvist, som representerar dalaklubbarna vill inte kommentera de nämna summorna utan säger:

– Båda parter är nu överens om en ny fördelningsmodell. Nu fokuserar vi oss på att arrangera ett bra O-Ringen i Sälen 2016. 

OL Alternativet ställer frågan till Henrik Boström om både Boström (VD O-ringen AB) och Stefan Blomgren (styrelseordförande O-ringen) har kvar sina jobb idag, svarar Henrik ja. Slutsatser om det svarets betydelse får lämnas som övning till läsarna.


Presskonferensen
Pressmeddelandet
SOFTs nyhet

(Kompletterad med Henrik Boströms kommentar 2014-10-09 16:08)

Sven Lundbäck

sven.lundback@alternativet.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Linus 2015-02-15 23:05 #86
Jag hoppas att samtliga klubbar som ställer upp och arrangerar O-ringen ska få riktigt bra betalt. Efter att ha varit med och arrangerat 2014 års O-ringen så kan jag enkelt konstatera att den ersättningen klubbarna får är ett stort skämt. Jag kommer aktivt arbeta för att vi inte ska arrangera på många många år. O-ringen AB blåser skiten ur de hårt arbetande klubbarna. När klubbarna ringer och frågar om budget hålls och de på O-ringen AB svarar ja, varpå det sedan är ren lögn och budget är överskriden med massor av miljoner. Hade jag fått bestämma hade jag drivit saken vidare i domstol.
Anonym 2014-11-26 15:07 #85
Från ordförandekonferensen
http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_82116/cf_78/O-Ringen_Ordf-randekonferens_2014.PDF
Hmmmm? 2014-10-16 15:09 #84
Också uppenbart > Jag antar att du har ett jobb, då har du också ett anställningsavtal med en lön avtalat sen något år tillbaka. Men du skulle givetvis gå med på en rejäl lönesänkning för det har visat sig att andra anställda tjänar sämre än dig och företaget du jobbar på vill tjäna mer pengar...

Det stämmer väl? För du är väl inte girig?
Påläst 2014-10-15 15:58 #83
Uppenbart>> Instämmer! Avgå!
Bolagsanalysen 2014-10-14 18:02 #82
Då får du nog lov att kicka dom giriga i Borås och Värmland också. Avtalen är numera identiska enligt bolaget.
Också uppenbart 2014-10-14 17:54 #81
Uppenbart>Förutsätter att detta även gäller de ledningen för O-ringen 2016, har svårt att ha något förtroende för giriga dalmasar som försökt sko sig på orienteringssveriges bekostnad.
Zerbembasqwibo 2014-10-14 17:31 #80
50 kr/timme är väl en siffra som är väl så användbar på ideellt arbetande föreningsmedlemmar.
DrP 2014-10-14 17:17 #79
Anonym1>> 100:- / timme låter orimligt högt i min del av landet. Får man 20:-/timme är det att betrakta som succé.
Uppenbart 2014-10-14 16:15 #78
Att avgå skulle varken vara att ta eller att smita undan ansvar utan det skulle vara en grundförutsättning för att O-ringen inte vållas ännu mer, och kanske irreparabel, skada.
Observer II 2014-10-14 15:48 #77
Talangen> Att avgå är inte att ta sitt ansvar, jag tror det är många som ser det som ett fegt sätt att smita undan ansvar.
Anonym 2014-10-14 13:18 #76
60 kronor timmen + 15 miljoner. Blir nog en ganska bra timpeng i slutändan för klubbarna. Dom är duktiga där uppe runt Siljan. Nåt att bita i för AB Oringen.
Talangen 2014-10-14 10:14 #75
Ni som kräver avgångar av ordförande och VD mm. Ni vet väl att i Sverige så avgår man inte - här är det ju alltid verksamhetens eller processernas fel... Systemet räddar dig och ingen behöver ta ansvar! Det hela kommer sluta med att O-ringen AB behöver förtydliga sina verksamhetsprocesser gällande kommunikation och avtal eller liknande och alla får sitta kvar!
Anonym1 2014-10-14 10:01 #74
mestanonym> Ja det vore ju lite lustig/olaglig bokföring om man inte kostnaderna dras av....intressantare vore att veta om man även betalar fast avgift till klubbarna.

60kr per timme skulle jag säga vore väldigt dåligt för ett orienteringsarrangemang en bit över 100 hamnar man nog ofta om man tar alla intäkter. Mycket högre för löplopp och liknande.

Svårt att jämföra dock, för en orienteringstävling är det en handfull som lägger en massa tid, telefonsamtal och mail på arbetstid etc vilket motiverar ett högre timarvode. Antar att Vasaloppet har anställd personal till många av dessa uppgifter.
Transparens 20/10 2014-10-14 09:22 #73
Den 20/10 kommer transparensen till Östergötland:
http://www.o-of.se/index.php?page=1&newsId=357
"O-Ringens styrelse har bett att få närvara och ÖOF:s styrelse har accepterat detta. Vi hoppas att då få händelseförloppet förklarat öppet och i detalj."
Mestanonym 2014-10-14 08:00 #72
Anonym>Resultatet är med all säkerhet efter utgifter som inkluderar "lönen" till klubbarna.
Nusnäs 2014-10-13 19:04 #71
Anonym> Varje person som jobbar en timme för Vasaloppsveckan får 60 kr i ersättning till sin klubb, förening eller organisation.
Norr är Söder & Söder är Norr 2014-10-13 17:26 #70
"O-ringen 2016 tillbaka i Dalarna"

Hahaha!
SOFT & O-ringen A.B är allt ena j-a ufo'n ....
Anonym 2014-10-13 16:54 #69
Analysen>Off topic men efter vad jag har hört är timarvodet på vasloppsarrangemangen inte speciellt högt för klubbarna. Man får dessutom betalt för 8 timmar per person men många jobbar 15-20 timmar. Vasaloppets Marknads Aktiebolag visar mer eller mindre 0-resultat på en omsättning av 54 mkr 2013.
Analysen 2014-10-13 16:18 #68
Hoppas du är lika kavat nästa gång du anmäler dig till Vasaloppet och kräver 250 spänn i rabatt på avgiften. (15 mille i vinst till klubbarna/60 000 starter. Tror klubbarna dessutom uppbär en hyfsad timlön för sitt ideella arbete).
Anonym 2014-10-13 15:48 #67
Rättvisa? >Sänka avgifter tillfälligt är väldigt riskabelt, ger en massa badwill till nästa arrangör som behöver höja igen. Riskerar att drabba mindre distrikt. Bättre att spara överskott till kommande år, speciellt stöd till mindre distrikt och distrikt som har svårare att locka många deltagare. Målet borde vara att O-ringen vandrar runt i så många distrikt som möjligt. Skulle vara trevligt att veta om O-ringen AB har det målet i sin affärsplan.
Rättvisa? 2014-10-13 14:30 #66
Apropå anonym 2014-10-13 11:56 (#64). Diskussionen verkar ha handlat om vem som skulle få extra mycket pengar om kostnaderna blev låga och vinsten stor. Ingen verkar ha tänkt på den tredje parten - deltagarna. Vore det inte rimligt med lägre startavgifter ifall omkostnaderna för arrangemanget blir låga?
Något berörd 2014-10-13 13:14 #65
Till 1981 2014-10-13 10:14 | #62
Du vill kräkas över denna tråd men ändå läser du den?

Jag tror att den ende som är helt nöjd är den styrelseordförande som skröt med sina exklusiva metoder. Bland orienterare i Östergötland och Dalarna finns däremot ett stort missnöje med vad som hänt och jag tror att fler kommer att bli missnöjda vartefter mer information kommer ut. Det här måste få konsekvenser när det gäller organisationen kring O-ringen!

Det var INTE genom löften om att det skulle fungera så här i framtiden som SOFT sålde in idén med ett aktiebolag.
Anonym 2014-10-13 11:56 #64
En sak kan ju vara bra att reda ut. Ingen i klubbarna hade tänkt jobba GRATIS. Dom jobbar för att få pengar i klubbens kassor så att dom själva eller anhöriga/grannar/bekanta kan betala tävlingsavgifter/läger/klubbstugor etc. Jävligt mycket pengar dessutom, pengar som vi andra klubbar betalar.
Öst 2014-10-13 11:37 #63
Det gror irritation och missnöje i Östergötland. Några klubbar har redan långt gågna diskussioner om att bojkotta O-Ringen. Smart hantering, knappast. Dags att ta konsekvenserna i lednigen?
1981 2014-10-13 10:14 #62
Jag vill bara kräkas över denna tråd.
Parterna är nöjda, lägg ner.
David Bengtsson, FK Åsen 2014-10-13 09:10 #61
Det är bra med klubbmedlemmar som bryr sig, men att en ordförande för SOFT ska besvara frågor av allmänintresse till individuella mailskrivare tycker jag är helt fel. Det är ju vi som betalar deras löner så jag förväntar mig att de prioriterar sin tid väl. Här är OL Alternativet en bra spelare som kan samla ihop, filtrera, konkretisera många orienterares oro och frågor och ställa dessa till en lämplig motpart och då förvänta sig ett svar.
Dr Alban 2014-10-12 22:14 #60
Bra Sune! Härligt med folk som står upp för sina åsikter och vågar konfrontera.
Nyfiken 2014-10-12 21:59 #59
Sune> Har direktörerna kommenterat?
FF 2014-10-12 21:55 #58
Sune>>Det krävs många års träning för att bli en fullfjädrad skällgubbe/skällgumma. De som skriver här har ännu inte kommit dit. Det är inte förrän man övertygat sig själv om hur jäkla rätt man har och hur jäkla fel andra har som hämningarna släpper tillräckligt mycket för att man inte bara ska ståta med sitt namn utan till och med kliva över sociala gränser och övergå i ropande.
Johan Petersson, Hammarby IF 2014-10-12 20:04 #57
Kommer vi i framtiden att få springa på ställen där man inte kan utveckla arrangemanget med lokala förutsättningar? Dvs ett vanligt 5-dagars på ett riktigt schysst ställe utan optimala förutsättningar att tjäna maximalt med kosing.
1982 2014-10-12 19:31 #56
Sune>> Du är naiv om du tror Lena Larsson svarar. Hon är så rädd nu att hon väljer att tiga och hoppas problemen försvinner. Ta i dem är uteslutet... Men en dag hinner sanningen ifatt även henne...
BjornG 2014-10-12 18:31 #55
Bra brev, Sune (om det nu är ditt riktiga namn eller en pseudonym spelar inte någon roll sakligt sett, vilket du säkert förstår.)

Sen tror jag du får läsa "Naivs" jämförelse med kanonhandel en gång till för den uppenbara meningen med det var (trodde jag) fullständigt omöjlig att missa. I kanonhandel kan man enkelt rada upp en rad skäl till att undvika transparens: säkerhetspolitiska/militära/teknologiska "hemligheter", ekonomiska villkor (inklusive mutor och korruption). När det kommer till orienteringsarrangemang så saknas _alla_ såna skäl, den enda jag kan komma på är personlig prestige. Vill du göra "Naivs" inlägg naivt så måste du komma med en hel rad skäl till att orienteringsarragemanguppgörelser behöver motsvarande sekretess.
Sune Andersson Halmstad OK 2014-10-12 17:57 #54
Mina synpunkter har jag ställt till Lena Larsson i egenskap av ordförande i SOFT och undertecknare av avtalet med Dalarna.

Lena Larsson har valt att inte besvara dem så nu gör jag det öppet:
Med yttersta förvåning läser jag om de märkliga turerna som utvecklas i O-ringen AB.
På ett ställe läser jag att du som ordförande i SOFT undertecknat ett avtal om O-ringen i Dalarna 2016.
Så ser jag en notis om att O-Ringens nye VD hade en dragning för de samlade klubbarna i Sälen i juni och att man var överens.
Så kom i juli, under årets O-Ringen i Kristianstad, aktiebolagets styrelseordförande med sin vision.
Helt plötsligt gäller inte avtalet med Dalarna?
Vem kör över vem? Kan en VD sitta kvar när en styrelseordförande agerar så?
Du som tydligen tecknat avtal med Dalarna hur skall du agera?
Det borde kanske bli en bolagstämma för att korrigera riktningen under övergångsperioden med Dalarna.
Det är ingen bra grogrund för samarbeten med ideellt arbetande människor att gå bakom ryggen som tydligen nu sker.
Hela O-ringens existens hänger på de som arbetar GRATIS all sin fritid med att genomföra tävlingen.
En av drivkrafterna hos de som lokalt leder arbetat är just det som Dalarna ger uttryck för: Möjligheten att utveckla arrangemanget med lokala förutsättningar.
Om EN persons vision drivs i förändringsprocess utan dialog med rörelsen så har Du rekryterat fel person som o-ringenstyrelsens ordförande.
Sune Andersson Halmstad OK 2014-10-12 17:55 #53
Anonyme Naivs jämförelse om kanonförsäljning kontra orientering verkar något naiv - minst sagt. Modigt att skriva det anonymt.
1981 2014-10-12 15:49 #52
Eftersom att transparensen uteblir från både O-ringen AB och SOFT får man väl spekulera vidare genom att läsa mellan raderna utifrån vad som kommit fram hittills. OAB sade sig erbjuda dalaklubbarna 4,5 miljoner i det första avtalet (och dalaklubbarna hade budgeterat 3 miljoner i vinst), och nu är siffran uppe i förväntade 7,5 miljoner. Så något har uppenbarligen förändrats så att de arrangerande klubbarna får en större andel av vinsten. Spekulationen blir då att dalaklubbarna i det första avtalet med SOFT från 2012 lade en budget med väldigt låg vinst och all (eller stor andel av) vinst över 3 miljoner skulle tillfalla klubbarna. OAB ville sedan omförhandla det dåliga avtalet som SOFT skrivit och erbjöd dalaklubbarna 4,5 miljoner, och all (eller stor andel av) vinst därutöver skulle OAB ta hand om. Dalaklubbarna protesterade naturligtvis mot detta och cirkusen drog igång. Sedan slutade det hela i en kompromiss där man väl i så fall kan säga att båda parter gett med sig i någon mening. Vad som står i tidigare och nuvarande avtal kanske kommer fram så småningom, men fram tills nu verkar ingen vara intresserad av att delge detta.
TEE 2014-10-12 12:38 #51
Naiv?> Årets bästa kommentar :)
Naiv? 2014-10-12 08:23 #50
Sune Andersson> Kul att du sätter ut ditt namn, men om du nu vill bli tagen på allvar kanske du skulle delge oss din uppfattning. Helt meningslöst att du talar om vem du är men håller dina synpunkter anonyma. Hur tänkte du där?
Sune Andersson Halmstad OK 2014-10-11 21:28 #49
Bedrövligt att läsa alla dessa varierande kommentarer skrivna anonymt. Tror ni det är så lågt i taket inom orienteringsrörelsen så att ni måste gömma er?
Stå för det ni skriver - annars blir ni inte tagna på allvar!
Själv har jag delgivit min uppfattning i direkt mejl till SOFT;s ordförande samt Oringens VD samt styrelseordf.
ekonom 2014-10-10 19:27 #48
8888>Det räcker inte med att få lika många anmälda och lika nöjda deltagare för att få lika mycket betalt. Det ekonomiska resultatet måste också bli lika bra. Lika låga kostnader.
PM 2014-10-10 18:51 #47
Pannan mot baren, nu spränger vi budgeten!
exklusiv 2014-10-10 17:50 #46
Förhandlingar med exklusiv metod. Say no more.
Händerna mot himlen och fötterna på jorden....
Zerbembasqwibo 2014-10-10 17:22 #45
Ersättningen kan arrangörerna påverka genom att göra "kunderna" nöjda (NPS-beräkningen som gett mellan 30 000 till 1 300 000 kronor mellan åren 2010-2013, läs i mer i Skogssport). Arrangörerna får större del av vinsten om deltagarna är nöjda.


Stefan Blomgren svarade ju till Orienterare.nu i förra artikeln:

"När vi är i mål kommer vi från O-Ringen AB självklart att vara så transparanta som vi någonsin har möjlighet till."

Nu när O-ringen "är i mål" ska vi förvänta oss transparens eller transpiration; öppenhet eller svett?
8888 2014-10-10 16:02 #44
Nja, på presskonferensen sägs att det är samma avtal för i vart fall Värmland och för kommande arrangörer. Får de lika många startande som Sälen så ska de få lika mycket betalt. Det talas också på presskonferensen om ett nytt avtal, så frågan är om avtalen då ska skrivas om med Borås och Värmland så att det nya avtalet gäller? Man kan anta att den fördelningsmodell parterna hela tiden hänvisar till i presskonferensen har skrivits om så att de arrangerande klubbarna får möjlighet att tjäna mer pengar vid höga deltagarsiffror. Men jag kan naturligtvis ha tolkat det hela fel eftersom att det var väldigt undanglidande svar på presskonferensen.
olstig 2014-10-10 15:45 #43
Kul att det ändå blev Sälen men nu har Sälen en annan fördelning än vad Borås och Värmland fick! Ska man omförhandla dessa skrivna avtal? Hur kommer B & B framöver agera? Kommer det vara så att den funktionärsförening som är bäst på att förhandla vinner mest? Inte vet jag men kul att se framöver vad som händer.
Tack för tipset 2014-10-10 14:53 #42
Jag tycker att det är storsint av styrelseordföranden att lätta på förlåten och ge lite inblick i hur det går till i förhandlingar och vilka exklusive metoder man måste ta till för att få som man vill.
Inte lurade! 2014-10-10 14:43 #41
"Lurade" är nog fel ord. Östgötarna har bara blivit hanterade med en särskilt exklusiv metod.
Ännu en östgöte 2014-10-10 14:40 #40
Många östgötar har nog lagt ned mycket tankemöda för att de har blivit ombedda att försöka rädda ett O-ringen som var definitivt inställt - inte för att man såg det som en vinstlott att få chansen att stressa fram ett arrangemang. Lurade!
8888 2014-10-10 14:15 #39
Ja, jisses. VD åker ned till Östergötland på ett möte och meddelar att de kan få ta över O-ringen 2016 om de vill. Detta drar såklart igång en stor aktivitet (drar kostnader och tid helt i onödan) i Östergötland där deadline för beslut bestäms till 20:e oktober. Samtidigt förhandlar man tydligen med Sälen. "Exklusiv metod" tycker styrelseordförande. Undrar vad klubbarna i Östergötland tycker om metoden. Inte exklusiv kanske. Vilket förtroende har orienteringsklubbarna för O-ringen och SOFT efter detta spektakel?
Östgöte2 2014-10-10 13:44 #38
Jag tror O-ringen AB förhandlar med arrangörer i annan del av landet för 2018-20, men har bättre förhandlingsits om vi tror att det är Östergötland som gäller då. Nej tack, jag kommer inte vara arrangör för O-ringen.
Mitt namn 2014-10-10 13:43 #37
Jag fattade det uttalandet som att det var O-ringen som utpressade Dalarna genom att hota med Valdemarsvik som potentiella arrangörer bakom dörren och att Stefan var stolt över det förfaringssättet. Men han menar kanske tvärtom?
IA 2014-10-10 13:28 #36
Ja, lägg skulden på Dalarna

- Vi hamnade i en utpressningssituation i förhandlingarna med Sälen. För att komma vidare tvingades vi använda oss av en exklusiv metod som gick ut på att Valdemarsvik var aktuellt att ta över arrangemanget 2016, avslöjar Stefan Blomgren, styrelseordförande i O-Ringen, för TT.
Pampers 2014-10-10 12:35 #35
östgöte < Antagligen tycker O-ringen AB att ni ska vara nöjda med att ni fortfarande har chansen att få O-ringen 2018-2020.
östgöte 2014-10-10 12:15 #34
Det blev många extra klubbmöten i östergötland under dessa veckor. Ska O-ringen står för kostnader isamband med dessa?
Blir vi blåsta även nästa gång vi söker O-ringen?
Dåligt skött av dessa pampar som försöker styra Svensk orientering snälla ställ era platser till förfogande och avgå.
Allveto 2014-10-10 10:37 #33
Naiv?> nej du är inte naiv. SOFT är en intresseorganisation som verkar för orienterarnas bästa. Dalaklubbarna är en del av intressesfären som förhandlar mot övriga orienteringssverige. Viss skillnad mot när två näringsdrivande företag förhandlar med varandra. Man kan fortfarande ha lite affärstänk när så många miljoner skall fördelas men hur förhandlingarn går till och hur man kommunicerar utåt borde i min värld skötas lite annorlunda.
ml 2014-10-10 10:25 #32
Jag har under senaste veckorna fått tagit del av massor information, både om vad som händer nu och det som hände 2012. Jag tror att bykar måste tvättas, även om de är ingrodda sedan början av 2010-talet.

Förutsätter organisationsförändring i O-Ringen AB och i SOFT:s styrelse. Ägardirektiven måste ses över och O-Ringen AB integreras bättre i SOFT kansliets dagliga verksamhet.
Kennel 2014-10-10 10:16 #31
Vilken pudel. Svansen mellan benen från Valdemarsvik till Sälen. Vem ryckte i kopplet. Dressyrkurs nästa.
1981 2014-10-10 09:44 #30

Inlägget är anmält för granskning

Förr i tiden 2014-10-10 08:00 #29
Anonym << Ja tyvärr så grundar sig nog mycket på historiska händelser också, så det är nog inte bara 2014 som ska granskas utan även 2012. En ny SOFT ordförande tror jag behövs.
Anonym 2014-10-10 07:58 #28
Naiv?>> Nej..! att bolagsordförande ens försöka ge klubbarna en fast ersättning om 4.5 miljoner (är det 30% av vinsten?) baserad på 60 kr/h och att försöka bryta skriftliga avtal med hjälp av jurister - vad är det?? Och att spela ut östgötarna som en bricka i ett spel. Nej, det här hör inte hemma i orienteringssporten... Ska kommande arrangörer behöva anlita advokat för att granska avtal med bolaget? För att se att saker stämmer och att bolaget inte smugit in någon paragraf som gör att de kan bryta avtalet på eget bevåg? Är Åre en bricka i spelet? Eller Höga kusten? Vill vi ha det så? Nej.......!!

Bolaget har tack vare ordförande bränt många broar och förlorat anseende i Dalarna. Vad kostar inte det?? Någon som kan räkna på det??

Samtidigt lyser softs ordförande med sin frånvaro. Jag undrar vad jag tycker är värst... Vem la locket på och förbjöd bolagets och softs organisation att kommunicera? Var det ordförandena? Vd brukar ju skriva här och jag tror inte han läser mindre idag... Fick han plötsligt problem med tangentbordet?

Vädjan till ordföranden i distrikten!! Ta ert ansvar på ordförandemötet i november och kräv svar... Om ovan rykten är sanna ska båda ut med fötterna först....!! Var det ett ägardirektiv förankrat i styrelsen om att gå för 4,5 miljoner och att bryta förhandlingarna om det inte gick igenom? Vill soft på sikt ha 70% av vinsten från o-ringen? Eller sprang bolaget iväg utan mandat? Soppan kräver svar.. Jag vet vad jag tror.
Naiv? 2014-10-10 06:48 #27
Slutet gott, allting gott ... ? Det hela rör sig alltså om förhandlingteknik där båda parterna drivit saker och ting till sin spets bakom kulisserna. Kanske ändå någon ska fundera över om det inte är en viss skillnad mellan att sälja kanoner och arrangera idrottstävlingar, eller är det bara jag som är naiv?
Konspiration 2014-10-10 00:34 #26

Inlägget är anmält för granskning

Tänk snyggt 2014-10-10 00:22 #25
Snyggt jobbat->Problemet var väl att det läckte för början, där blev det fel. Att man förhandlar och kniper käft = urusla på information i ditt tycke är helt i sin ordning tycker jag. Gör klart förhandlingen - DÄREFTER redovisa allt snyggt. Det var väl någon som lackade ur och inte kunde låta bli att läcka trots att man uppenbarligen inte nått vägs ände.
Snyggt jobbat 2014-10-09 23:40 #24
Man kan också tänka tvärtom. Synllga handen och Dalarna har räddat O-ringen. Masarna har faktiskt varit mer öppna än de nyutnämnda O-ringendirektörerna som varit urusla på information. Ändå är dom avlönade av oss ideellt arbetande orienterare och borde ha arbetstid över för att informera. Dock är det inget man valt att prioritera. Bra Dalarna! Tack Dalarna!
FF 2014-10-09 23:23 #23
Men då kan man ju starta upp något nytt som man kallar 5-dagars.
FF 2014-10-09 23:19 #22
För starka klubbar i förhandlingen och för unika upplägg kan mycket väl bli undergången för O-ringen eller så inte. Det är svårt att sia om. Dalarna har i alla fall fått osynliga handen att bli mer tongivande i framtiden. Och det är ju helt klart så att osynliga handen kan komma att anse att O-ringen ska dö. Eller så inte.
FF 2014-10-09 22:59 #21
Jag har ju inte sett hela avtalet men arrangörsföreningarnas marknad är ju att konkurrera om att få arrangera ett år, medan Oringen ABs marknad handlar om att få många och nöjda deltagare år efter år. Ju större del av vinsten arrangerande föreningar får desto mindre incitament kvar för arrangerande föreningar att åstadkomma en maximal upplevelse om man istället kan välja att åstadkomma en maximal engångsvinst. Samtidigt måste man dela på riskerna och då måste man även ha en proportionell ersättningsmodell för att inte riskera att gå med förlust. En balansgång alltså. En marknadsaktitivet har just avslutats mellan två parter. En annan marknadsaktivitet följer mellan tusentals parter, reglerad av ett avtal. Du som pratar om skandaler och att någon behöver avgå tycker jag verkar tänka väldigt kort. Vad är det som är onaturligt i vad som nyss hänt? Möjligen bara att någon på en sida av förhandlingsbordet inte fattat detta, eller bara har en väldigt högtravande tankar om sin organisations förmågor. Förmligen en kombination.
Övik 2014-10-09 22:52 #20
Det här är som Tommy Salo i Leksand, ena dagen slutar han andra dagen börjar han igen.

ALLT HÄNDER I DALARNA!!
SVT 2014-10-09 21:10 #19
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/o-ringen-i-salen-2016-trots-allt
Analysen 2014-10-09 21:04 #18
Kul om förbundet som har de journalistiska musklerna äntligen skulle vakna, är alla tystade och har man inte en ansvarig utgivare? Staffagefigur? Dom envisa masjävlarna driver detta in i kaklet. Grattis Dalarna och svensk orientering. Blir bra detta.
Blandaren 2014-10-09 20:32 #17
"Det är inte ens fel att två träter...
Det är inte ens fel"
Tjena 2014-10-09 20:30 #16
MTD < Jo, det hade varit så mycket bättre för orienteringsrörelsen ifall Dalaklubbarna låtit O-ringen AB ensidigt ändra gällande avtal. (Obs! Ironi.)

Det är snarare så att övriga distrikt och kommande arrangörer ska skicka ett tack till Dalarna för att det nu finns en rimlig fördelningsmodell.
BC 2014-10-09 20:29 #15
Varför skulle någon avgå när det nu blev det avtal som båd parter ville ha från början?
Låt vara att dom kanske har fått kompromissa något för att bli ense.

Vägen dit var lite väl krokig, men det står ju nu klart att informationsbristen hade ett syfta att förhandlingen skulle kunna fortsätta mellan parterna. Att diverse spekulationer här på sidan gissat på skandal, uttalat förtroendekris och framhållits sina bästa och sämsta ställen för O-ringen 2016 har ju inte längre någon betydelse när nu avtalet om Sälen blev av.

Båda parter har tagit sitt ansvar eftersom det nu har löst sig, och det hade nog inte löst sig om man inte hållit tyst utåt när förhandlingarna återupptogs och slutfördes. Att man inte är överens om avtal och måste bli det är inte en skandal, annars vore det mesta som händer i riksdagen skandaler, men man talar gärna i de metaforerna för att uppbåda medhåll och förstärka sina egna åsikter.

En sak som inte ännu är utrett är hur Valdemarsvik har hanterats, men att sondera tänkbara alternativ till Sälen är ju också ansvarsfullt om risken för att det behövs finns.
MTD 2014-10-09 20:26 #14
Nån mer än jag som tycker det är tråkigt att inte Dalaklubbarna får stå sitt kast och bli utan Oringen när de krånglat så mycket. Tror nog att 90% av problemet har legat i deras agerande. Nu får de fortsätta ändå. Men förhoppningsvis med ett sundare avtal.
Vem tar ansvar 2014-10-09 20:09 #13
O-Ringenstyrelsen har inget förtroende kvar och borde avsäga sina platser omgående. Som O-Ringen behandlats är under all kritik. Likaså borde SOFT ordförande också avgå tackvare total avsaknad av ledarskap vilket borde vara den viktigaste uppgiften i den rollen. Både SOFT och O-Ringen är till för föreningarna och inte tvärtom vilket nuvarande ledarskap inte alls förstått.
Hepp 2014-10-09 19:45 #12
Idag kom Skogssport och på sidan 8 finns det en detaljerad redovisning av hur avtalet ska se ut. Det stämmer dock inte alls med det som sades på presskonferensen och senare idag. Alla arrangörer från 2016 och framåt ska nu tydligen ha samma avtal. Betyder det att Dalarna nu förhandlat fram ett förmånligt avtal även åt Värmland? Kan vi räkna med ytterligare en detaljerad redovisning i nästa nummer av Skogssport?
ml 2014-10-09 18:49 #11
Ytterst märkligt att inte Ordförande avgår i samma veva. Men det kanske blir två ordförande som får sluta
Fler frågor 2014-10-09 18:43 #10
Hur skiljer sig egentligen det här avtalet från den överenskommelse O-ringen AB:s VD förhandlade fram med Dalaklubbarna i våras?
KJ 2014-10-09 16:59 #9
http://www.oringen.se/ nere?
Tangentbordet 2014-10-09 16:25 #8
Tror ni att man kan få skadestånd från O-ringen AB för utsliten F5-tangent?
Vilket taskspeleri! 2014-10-09 16:10 #7
http://www.dn.se/sport/o-ringen-tillbaka-till-salen/
Funktionär igen? 2014-10-09 16:03 #6
Uppenbarligen ingen på presskonferensen som tyckte att en ursäkt var på plats - märkligt tycker jag.
Allveto 2014-10-09 15:51 #5
Då får vi tacka för några veckors underhållning. Tro mig mycket få utanför vår krets har uppmärksammet detta så inge större skada skedd - utåt sett dvs.

En okvalificerad gissning är att någon lite högre upp har knäppt aktiebolaget på näsan. Sporten behöver o-ringen varje år fixa det här eller sök nytt jobb.
Jaha 2014-10-09 14:58 #4
Såg fram emot att få åka till Oringen i Valdemarsvik 2016 när jag i Halmstad 2012 hörde rykten om att tävlingen skulle arrangeras där. Varför ? Jo en ny del av Sverige med spännande terräng. Blev ingen utsedd arrangör då eftersom Valdemarsvik var ensam sökande om jag förstod rätt och Soft gärna ville ha arrangemanget till Sälen.

När så beslutet att Sälen var utsedd blev jag besviken. Sälen 2008 var fantastiskt men en repris är just en repris och lockar inte alls. Se på Mohed med en handfull års mellanrum.

Jag tror vi kommer få se en lika stor minskning i deltagarantal i Sälen som i Mohed räknat i % vågar vi hoppas att 16000-18000 kommer till Sälen.
Farsan 2014-10-09 14:53 #3
Bra! Ser fram emot Sälen 2016, men hoppas på Valdemarsvik längre fram. Verkar som en trevlig del av Sverige. Vet att det ev inte gick att ha det senare än 2016, men hoppas kan man ju alltid:-)
F.d. funktionär 2014-10-09 14:46 #2
Verkar konstigt om dalaklubbarna ändå gått efter Oringen AB:s modell där de tar det mesta av vinsten. Känner inget sug att vara funktionär i Sälen efter detta strul som varit. Åtminstone inte som ordförande Blomgren är kvar i Oringen AB.
Anonym 2014-10-09 14:34 #1
Skulle inte Östgötaklubbarna ha möte den 20 okt?

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng