Visa inloggningsformulär
Artiklar  

Ett O-ringen utan C-ort, funkar det?

Debatt: O-ringen i Stockholm 2021?

Lars Gerhardsson och Kalle Högberg skriver ett debattinlägg där de diskuterar möjligheterna kring ett O-ringen i Stockholm som då blir utan den klassiska central-orten. Klarar orienterarna det, är slutfrågan?

Publicerad 2014-10-15 12:16 (Uppdaterad 2014-10-15 12:34)

 105 kommentarer

O-Ringen i STOCKHOLM 082021?

Det är dags för svensk och internationell orienterings stora flaggskepp - O-Ringen - att återvända till rikets huvudstad! Sist det begav sig var 1975! Vår idé är därför att samla Stockholms orienteringsklubbar för att stå som värdar för O-Ringen i Stockholm under juli 2021 – O-Ringen i Stockholm 082021.

Sedan starten 1965 har tävlingen i stort följt samma mall och mönster: fem etapper under vecka 30 och med en stor del av de tävlande boendes på C-orten.

Dock är det vår bedömning att vi i Stockholm 2021 inte kommer att kunna erbjuda ett centralt och samlat boende på en C-ort. De områden som idag skulle kunna vara tänkbara, till exempel de gamla flygflottiljerna på Barkarby och Tullinge, kommer 2021 att vara bebyggda. För att kunna genomföra O-Ringen i Stockholm 2021 krävs därför ett annat upplägg. Boendet kan därför lösas genom att deltagarna erbjuds olika boendealternativ i och omkring Stockholm. Ett SL-kort på 10 dagar skulle kunna ingå i startavgiften och kan köpas separat för medföljande. Detta kan dessutom kunna laddas med flera andra aktiviteter och erbjudanden.

Själva tävlandet, O-Ringens fem etapper (söndag till fredag med en vilodag) är tänkt att genomföras på ett fåtal arenor i södra Stockholm och i direkt anslutning till pendeltåg eller andra kollektiva färdmedel. Alltså ingen biltrafik, allt resande i samband med etapperna bygger helt på kollektivtrafik!

Vi för en regelbunden dialog med Svenska Orienteringsförbundet (SOFT), Stockholms Orienteringsförbund (StOF) och O-Ringen AB. Vi har dessutom påbörjat ett omfattande förankringsarbete med tänkbara arrangörsklubbar och viktigare samarbetspartners - vi har så här långt genomgående mötts av ett positivt gensvar!

Men det finns ett viktigt ”men” som återkommer i våra diskussioner. O-Ringen är en viktig mötesplats för våra ungdomar och den fråga som vi nu ägnar extra kraft åt är hur vi på bästa sätt skapar en mötesplats som lockar och engagerar de yngre generationerna (och oss något äldre) som inte enbart åker till ett O-Ringen för att tävla!

För att få fram bästa möjliga beslutsunderlag inför en ansökan från Stockholm att få arrangera O-Ringen 2021 behöver vi få ta del av fler åsikter och synpunkter.
O-Ringen i Stockholm 2021 – utmanande tävlingsterräng finns men klarar vi oss utan ett samlat boende på en C-Ort?

Lasse Gerhardsson/Attunda OK och Kalle Högberg/OK Södertörn

Redaktionen Orienterare.nu

redaktionen@orienterare.nu

 

 

Skriv summan av nittionio plus sju i rutan

 
 

Kommentarer

Zerbembasqwibo 2016-08-21 10:19 #105
Härlig idé Styrman!

Ett annat år kör man Kappelskär, Grisslemamn, Gävle, Sundvall, Härnösand??
Styrman 2016-08-21 09:55 #104
Bra idé, man kan ju ha Arenan vid stranden/kajen och flytta båtarna på natten, bara att kliva av och springa (Södertäljeviken, Nynäshamn, Berga/Muskö, Djurgården, Kapellskär m flera finns att välja på. Inomhussprint för eliten på en av båtarna.
Party på fredag på båtarna. ;-)
Kapten 2016-08-20 12:32 #103
2500 pers/båt. 5-10 båtar?
Joel Lundgren 2016-08-20 00:11 #102
Jag tror att lösningen till c-ort skulle kunna vara ett inhyrt kryssningsfartyg (typ Finlands-färja) där man kan samla de tävlande på ett effektivt och socialt sätt. Olika hamnar kan övervägas (Masthamnen är central men påverkas av slussen-ombyggnationen, Frihamnen ligger nära Lidingö och tunnelbanan. Utöver det finns bl.a Norrtälje i Stor-Stockholm).
Skogsswag 2016-06-21 16:47 #101
Jag tycker att det ska finnas en c-ort och skulle tycka det vore beklagligt om alla orienterare bodde på olika ställen i Stockholm för det är faktiskt en del av tävlingen enligt mig. Jag tycker antingen att alla får chans att bo på samma ställe eller inte i Stockholm överhuvudtaget
Kalle Högberg 2015-09-27 20:44 #100
Har inlett en förstudie vad ett O-ringen i Stockholm skulle innebära. Alla vidtalade är positiva. Kommer att diskuteras vid föreningsmötet 7 nov. Behöver få veta vilka klubbar som kan tänkas hjälpa till. Några nyckel personer bör utses som kan driva projektet. Ett tänkbart, ej fastställt program finns, detta för att deltagande föreningar har mycket att säga till om. Prel. kan en ansökan skickas i under 2016.
Otb 2015-09-24 17:00 #99
Finns det färdigt förslag nu? Tveksam till Hemfosa (långt avstånd, svårt med ungdomsbanor, men annars bra terräng). Varför miljonprogramsområde för sprinten? Skulle det funka med Norra Djurgårdsstaden?
Undrande 2015-04-29 15:32 #98
Lever projektet? Vad är status nu?
KurreWallander 2014-11-27 12:56 #97
Vore inte detta drömmen, en etapp i Lunsen, en etapp uppe i Sigtuna eller där 10 mila agjordes - en etapp ute på Värmdö och sedan två stycken etapper i valfri Södertörnsterräng.På det sättet kommer det att vara en väldigt varierande terräng. Till de flesta av dessa ställen finns bra kommunikationer via tåg mm. Anser dock att campingen behövs och vill därför inte ha ett O-ringen i Stockholms området, redan tillräckligt många tävlingar där (25manna mfl.)är en annan anledning. Mitt förslag är att campingen skulle kunna beläggas på Gärdet (centralt, mm.)
KurtM 2014-11-18 16:21 #96
När det gäller elitens sprint i ett miljonprogramområde har DM för Sthlm gått i Husby med TC i norra Kista. Kartor finns för Kista, Husby och Akalla
Lasse Gerhardsson 2014-11-18 14:16 #95
Tack så här långt för alla kloka tankar och funderingar. Nedan följer några tillägg till Kalle Högbergs tidigare inlägg. Likaså tack till alla som på ett eller annat sätt funderat kring man skulle kunna utveckla konceptet genom att flytta det från Stockholm, erbjuda olika former av C-ortslösningar osv. Men, vårt koncept ligger fast. Vi kommer även fortsättningsvis att arbeta för en lösning utan en gemensam, sammanhållen C-ort med campingmöjligheter. Däremot kommer det att erbjudas en form av centralt beläget ”nav” för tävlingen för ungdomsaktiviteter, mässa, sportförsäljning osv. Vidare bygger konceptet på två-tre arenor samt en separat för elitens sprinttävling. Under en diskussion med delar av landslaget i samband med O-Ringen i somras, framfördes önskemålet om att sprinten ska genomföras i någon av Stockholms förorter, gärna i något av miljonprogramsområdena. Vi kör nu vidare på den idén.

Så här långt har ingen av alla tillfrågade aktörer som på ett eller annat sätt är nyckelspelare i den fortsatta planeringsprocessen, tack nej till ett fortsatt samarbete eller på något annat sätt låtit meddela att ”Det går inte, det har vi aldrig gjort förut!” Tvärt om, alla har så här långt varit (förvånansvärt) positiva. Överlag välkomnar man initiativet till att ansöka om att få genomföra ett större arrangemang i Stockholm sommaren 2021. En aktör ville direkt boka in invigningen på en av stadens större arenor...

De farhågor som lyfts fram i debatten nedan om begränsningar i kollektivtrafiken har avfärdats av representanter för den största leverantören av kollektivtrafik i stan – ”inga problem”. Däremot kommer det att krävas fördjupad analys av vilka pendeltågsstationer som klarar att på kort tid hantera stora flöden av resenärer.

Konceptet för ett O-Ringen i Stockholm 2021 har under hösten bland annat redovisats vid Stockholm OF:s konvent i november och vi kan nu börja märka ett ökat intresse från klubbarna i distriktet att eventuellt ”hänga på O-Ringentåget 2021”! Så här långt har vi ett formellt beslut från en klubb om att vilja delta i den fortsatta planeringen.

Alltså, vårt koncept ligger fast och senast till nästa höst bedömer vi att det finns ett färdigt förslag för att presentera för Stockholms OF för vidarebefordran till O-Ringen AB.

Alla synpunkter läses med stort intresse!

/Lasse Gerhardsson
FF 2014-11-12 15:45 #94
Om det inte vore högt i tak hade denna artikel aldrig publicerats. Lasse och Kalle har säkert tänkt sig att få hjälp att arrangera och den hjälpen finns inte. Diskussionen är ett hypotetiskt tidsfördriv.
1981 2014-11-12 14:04 #93
Zerbembasqwibo >> Nu igen.
Vissa som skriver här har jobbat hårt på genomtänkta förslag och kanske inte vill bli bemötta med ironi.
Zerbembasqwibo 2014-11-12 11:43 #92
JH 2014-11-12 11:19 | #91> Kanonbra! Jag ska genast börja visa intresse och inte skriva mer goja. Hoppas alla andra du syftar på också gör som du vill. Du kan väl meddela så fort du ser något som du inte anser tillför debatten något. Frågeställarna kan väl också utläsa hur viktig frågan är utifrån hur mycket konstruktivt eller svammel som skrivs?

Nu mitt svar på ursprungsfrågan: jag tycker nog varken bu eller bä på frågan om vi behöver en samlad C-ort eller inte. Jag deltar endast då terrängen ser nog lockande ut. Därför är det inte relevant att ta hänsyn till min åsikt i frågan.
JH 2014-11-12 11:19 #91
Zerbembasqwibo>> Synd att ni visar noll intresse i debatten. Kom med ngt konstruktivt i stället eller låt bli att skriva. Det är inte mängden inlägg som är viktiga utan att man skriver ngt som tillför debatten
Zerbembasqwibo 2014-11-12 10:55 #90
JH 2014-11-12 10:34 | #89> Och fästingarna räcker åt alla! Man kan handla på "Hos Öyvind i Ängsvik"!
JH 2014-11-12 10:34 #89
Vad sägs om O-ringen ute på Värmdö. Det finns fantastisk terräng. C-ort strax söder om Gustavsberg vid Lemshaga Akademis gärden. Gärden där alla får plats, närhet till hav med bad, Gångavstånd till tre etapper som man kan lägga mer eller mindre på C-ort fast i olika vädersträck. Köra sön-fre med vilodag. Lång (sön), sprint (mån) i centrala Gustavsberg, lång (tis), vilodag (ons), medel (tors), lång jaktstart (fre). Krävs buss till två etapper. Finns livsmedelsaffärer färdiga för 20000 hungriga orienterare i Gustavsberg mindre än 2 km bort.
Själv Stockholmare och även om det finns andra kartor som slåss om bästa terrängen i Sthlmsområdet så anser jag det vara en förmån varje gång jag springer en träning/tävling på Värmdö.
När vi kommer till själva arrangemanget så är det som vanligt, desto tidigare klubbar/arrangörer vet om det desto större chans att fördela arbetet och få arrangörer som är taggade för ett riktigt bra arrangemang.
Även om det låter lite spännande med pendel/t-bana som transportmedel så vet vi sthlmare att det kan strular rejält ibland och den risken får inte hända under dag med 20000 orientarare i förflyttelse. Så ett även om det gick bra att åka tåg i Borlänge så föreslår jag ett traditionellt O-ringen.
Otb 2014-11-10 13:11 #88
Planer på g för området kring Älvsjömässan:
http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Alvsjo-Orby/
Surfer 2014-11-10 09:04 #87
Nej det måste byggas fler spår för att tåget ska kunna göra ett stopp vid Lunsen (Bergsbrunna). Något som diskuterats under många år i Uppsala kommun, men det dröjer nog 30 år innan det händer något konkret.
BjornG 2014-11-07 16:04 #86
" " - du tror att problemet ær att signalsystemet inte ær anpassat før att hindra kollisioner med stillastående tåg på spåret mellan Stockholm och Uppsala?

Verkar mer æn lovligt orimligt. I så fall skulle tågkatastrofer ske med nærmast regelbundna mellanrum.
Anonym 2014-11-07 14:56 #85
Nollåttan>
Viss skillnad mellan Dalarna 99 och en av Sveriges hårdast trafikerade järnvägssträckor 2014. kostanderna att anpassa signalssytem och garantera säkerhet med en extra station skulle överskrida hela o-ringens budget.
Nollåttan 2014-11-06 21:45 #84
Extra tågstation som i Dalarna 1999? Den fina terrängen i Lunsen ligger ju 50 meter från tågspåret. Och gigantiska ängar finns där också, på andra sidan spåret.
Anonym 2014-11-06 11:05 #83
Mäl>>Gärna Uppland igen fast då blir det nog buss, lite dåligt med terräng på gångavstånd från stationerna. Lunsen 4-5 km t.ex
Upplänning 2014-11-05 22:40 #82
O-Ringens VD lobbar hårt för att Uppland / Roslagen ska ta arrangemanget inom några år. http://iof2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_79623/cf_78/Inbjudan_Tinget_2014.DOC
Mäl 2014-11-05 13:26 #81
Går ju att köra pendeln även norrut (också tåg)

En etapp i Märsta/Sigtuna och en i södra Lunsen
Nollåttan 2014-11-05 08:39 #80
Vad gör inte föräldrar för sina barn. :-)
j 2014-11-05 08:28 #79
Nollåttan>> Jag kanske bara är negativ nu? Men får man en ledare att under O-ringenveckan bo tillsammans med tio ungdomar (och kanske 1000 till) på Älvsjömässan?
Nollåttan 2014-11-05 08:21 #78
Nej, men innan och kanske om de har vägarna förbi en annan dag.

Och ungdomar borde väl visst kunna bo där. Bör väl kunna jämföras med Dreamhack. Eller måste alla vara vakna där?
j 2014-11-05 00:18 #77
Jag är fortfarande skeptisk till om folk kommer åka till Älvsjömässan efter tävlingen om de inte bor där. Tror ni verkligen det?
Allveto 2014-11-04 18:24 #76
Kan nog bli bra, Visättra och Jordbro/Öran kunde ge tillgång till några av de finaste områden vi har. Problemet i bägge fall är väl att Huddinge kommun är markägare.

Tipset om Älvsjö som C-orts torg bjuder jag på. ;-)

Micke>anledningen till att man arbetar utifrån O-ringen utan c-ort är antagligen att det inte finns något som fungerar. De flesta förslag (alla?) som jag läst här underskattar nog hur stort område som behövs, även Älvsjömässan. Tror för övrigt att bl.a. brandskydd skulle ha åsikter om att låta flera tusen bo i mässhallar/parkeringshus.

Men oj jag glömde att man måste stoppa huvudet i sanden och inte se problem eftersom dom bara är inbillade om dom är i Stockholm. Gäller det även markägare? är det ett kaknästorn vi pratat med när markägarna vägrar tillåta ens ett SM med några hundra löpare? Fan vi kanske bara inbillar oss att det är trafikproblem i själva var det ett inbillat hinder högre än Kaknästornet.
B 2014-11-03 20:43 #75
Finkel>> Inga klubbar har nog konkret svarat något ännu ännu skulle jag tro (det finns ju bara spekulationer att ta ställning till och SM 2015 engagerar de aktiva klubbarna just nu), det finns några personer som vill och som planerar, och kanske Stockholms OF lite i bakgrunden.
Finkel 2014-11-03 13:24 #74
Vilka klubbar har planer på att arrangera?
Anonym 2014-11-03 13:22 #73
Nja, det finns faktiskt potentiella arenor och hyfsat bra skogar vid nästan varje pendeltågsstation både mot Södertälje och Nynäshamn. Exempel är Hemfosa, Ösmo, Flempan-Visättra, Tumba. Rikssten är för långt att gå. Blir avståndet pendeltågstation-arena längre än 2000m barnvagnsvänlig väg så är det underkänt från mej
Anonym 2014-11-03 12:03 #72
Rudan 2 etapper samt flygfältet Tullinge 2 etapper mao. Bra terräng men ganska utsprunget
j 2014-11-03 10:35 #71
Vet man vilka det är som besöker c-ortstorget? Min känsla är att det är 90% de som bor på c-orten. De som inte bor på c-orten är där och hämtar sin nummerlapp och kanske någon gång till under veckan. Kommer det verkligen att komma massa folk till Älvsjömässan om ingen bor där?
Nollåttan 2014-11-02 22:49 #70
...och varför skulle inte ungdomarna kunna bo på Älvsjömässan, till exempel med en ledare på 10 ungdomar som på Rikslägret? Värsta Dream Hack ju!
Micke 2014-11-02 22:15 #69
Kalle. Ja blir lite förvånad......Ni vill ha synpunkter och ideer..... men ditt inlägg här nedan låter mer som " så här blir det" så frågan är hur mycket ni tar till er av alla förslag. Jag upprepar mitt sätt att se på det med korta ord..... TÄNK PÅ UNGDOMARNA ! Dom är framtiden. Jag hoppas på ett riktigt stort intresse och massor av deltagare men för guds skull från gå inte C ort!!!!
Kalle 2014-11-01 17:41 #68
Tack för alla förslag och komentarer.Vår idé bygger på att inte ha ett centralt boende, på en C-ort, utan att vi skall hjälpa till att förmedla olika former av boende runt om i stan, hotel, vandrarhem, camping, hårt underlag, studentbostäder och lokala tillfälligt camping hos Stockholms föringar. Vårt O-ringens torg lutar åt att bli Älvsjömässan med aktivitetshall och utställningar. Stockholms stadion är positiv till att vara ett TC ( målgång på stadion), samt 2st. arenor åt Huddinge hållet, och 2st. arenor mot Haninge hållet. Bevakad parkering på Älvsjö mässområdet, för byte till pendeltåg till de olika etapperna. Elitsprinten centralt i Stockholm. Pendeltågen klarar ca. 1000 resenärer/ tåg. Vill ni veta mer kontakta redaktionen för att få min mailadress.
Pellejönsson 2014-11-01 15:51 #67
Vad betyder C-ort?
Tacksam för svar
Blå tåget 2014-11-01 00:18 #66
Har ju redan kommit många bra förslag på C-ort nedan. Ett är Älvsjömässan: inomhusboende (!) och perfekta transportmöjligheter i alla riktningar, både med bil, buss och pendeltåg. Fin terräng för etapper söder ut nås på 20 minuter, för etapper norr ut på 40 minuter och Stockholms central med pendeltåget på 10 min.

Älvsjömässan tar inga 20 000 boende, men med en C-ort ute på asfaltsparkeringen (och besökande bilar på andra sidan gamla E4:an) så kanske man kan ta 10 000? Resten hittar boende på egen hand, inga problem i Stockholm i juli månad!
RS 2014-10-31 09:02 #65
Svaret på frågeställningen, verkar vara Nej. Det måste finnas en centralort för att o-ringen ska arrangeras i Stockholm. Orienterare är iofs ett konservativt släkte så svaret är inte oväntat.
Nisse 2014-10-28 09:54 #64
Ett konkret förslag Sonisphere festival gich 2010 på Stora skuggan, kanske en bra plats för en C-ort med närhet till tunnelbana och Roslagsbanan.
PS 2014-10-27 22:09 #63
OL-Karlsson >> Du fårmdet att låta som om det är alla klubbars plikt att någon gång arrangera 5-dagars? Varför då i så fall? Om min klubb bestämmer sig för att vara med och arrangera 5-dagars så är det klart att jag ställer upp, så länge det inte urartar i en sprinttävling i Stockholms parker eller något ditåt, men jag ser det inte som något att sträva efter. Som det ser ut nu så har jag heller ingen större lust att dra något tungt lass i ett sådant arrangemang eftersom det finns så mycket viktigare att arbeta med. 5-dagars må vara viktigt på många sätt men jag tror tyvärr att arrangemanget i många fall har sugit musten ur många ledare och att detta gått ut över den löpande verksamheten. Pengar är som sagt inte allt.
Nisse 2014-10-26 23:04 #62
Förstår inte vad OL-Karlsson försöker säga. Först undrar han vad några har för åsikt och sedan sågar han den. Mycket konstruktivt. Sen lägger han med svepande ordalag att vissa tycker att det är jättejobbigt att arrangera. Känns nästan som om OL-Karlsson inte vill ha O-ringen i Stockholm och låter andra bära skuld för det. Mycket underligt beteende.
FF 2014-10-26 20:49 #61
Oringenbolaget har nog inte fått uppdraget att locka fram era sympatier.
OL-Karlsson 2014-10-25 19:10 #60
Analys- Jag gillar din kommentar, klart att klubbarna ska tjäna pengarna.
Frågan om O-Ringen i Stockholm har varit uppe i tidigare trådar och då har debattnarkomanerna i Stockholm alltid rest stora hinder, ja större och högre än Kaknästornet Det blir som att ingenting är möjligt och allt är omöjligt. Argument som att jag springer så sällan O-Ringen så jag vill minsan inte medverka i ett O-Ringenarrangemang är också vanliga, även bland annars ganska sansade debattpersoner.
Analys 2014-10-24 20:11 #59
Ska man tjäna grova pengar lätt ska man inte arrangera femdagars med tanke på alla funktionärstimmar som krävs. Om jag förstår det rätt tycker masjävlarna att det som blir över när man erbjuder oss andra orienterare en annorlunda sommarupplevlse i första hand ska gå till klubbarna som gör jobbet, och inte till den centrala byråkratin. Den tanken sympatiserar jag med.
Björn 2014-10-24 16:29 #58
PS>> Smileyn antydde ett visst mått av skämtsam underton (jag kan tänka mig att i viss mån hjälpa till att arrangera om det finns goda förutsättningar för att erbjuda något bra, men jag tror inte att det finns så stora pengar att hämta som den senaste månadens diskussion om avtal handlar om, när man summerar arbetsinsatsen som motvikt)!
Så bara "för pengarnas skull" låter inte som en stabil grund att börja från, det är vi överens om.
PS 2014-10-24 14:49 #57
Förstår inte ens vad du pratar om. Jag är inte ens intresserad av 5-dagars och att arrangera det bara för pengarnas skull, som "Björn" antydde, känns ju inte som någon bra utgångspunkt för att göra ett arrangemang som blir minnesvärt för delatagarna.
OL-Karlsson 2014-10-23 15:53 #56
PS. Dina inlägg beträffande O-Ringen i Stockholm är alltid så härligt positiva med undertonen att det här grejar vi med gott samarbete mellan berörda klubbar.
PS 2014-10-23 15:49 #55
Beror ju lite på hur mycket arbete som ska läggas ner också och vilken typ av arbete. Pengar är inte allt.
Björn 2014-10-23 15:21 #54
PS>> Springa O-Ringen är inte jag heller intresserad av (men kanske provspringa banor om det blir intressant terräng i Sthlm).
Men arrangera om klubben kan tjäna någon miljon på det är ju intressant, det verkar ju vara en lukrativ business ;-)
PS 2014-10-23 14:44 #53
Det var jag som skrev nedanstående och för övrigt har jag en positiv attityd till alla idioter som skriver en massa skit här ...
Anonym 2014-10-23 14:41 #52
OL-Karlsson>> Jag har en så negativ attityd till O-ringen att jag inte ens orkat skaffa mig en åsiktt om det. Jag har sprungit några gånger när det känts lite mer intressant av en eller annan anledning men det känns inte viktigt för mig. Alltså är det heller inget jag känner att jag har någon större anledning att engagera mig i.
kassör 2014-10-23 14:34 #51
Lite mer komplicerat än så. Tidigare var det så att idrottsföreningar generellt var undantagna från moms (dock ställdes vissa krav). För att harmonisera med EU skulle lagen ändras så att viss verksamhet undantas.för de flesta föreningar inge skillnad. Off -topic så någon kanske kan starta egen tråd för att reda ut detaljerna.
sladek 2014-10-23 08:22 #50
Nej, men idrottsföreningar får inte, eftersom man inte kan ha utgående moms, Däremot så bryter Sverige mot EU:s moms förordning, som inte momsbelägger idrotts föreningar etc.
Revisorn 2014-10-23 00:11 #49
Man behöver inte ha ett AB för att dra moms.
Analysen 3 2014-10-22 00:02 #48
Gamla militärer och idrottskonsulenter är kanske inte facit om svensk orientering ska ta ett steg mot 2020.
Analysen 2 2014-10-21 22:41 #47
Kan hålla med. Går om, gör rätt. Gör en riktig utredning som leds av professionella människor med kunskap om lagstiftning kring skatter, moms, ideell verksamhet. Då får vi fram en hållbar lösning som är bra för svensk orientering. Tror inte det är en slump att flera mästerskap de senaste åren drivits som föreningar. Bolagsproffsen har sagt nej.
Analysen 2014-10-21 22:23 #46
Grejen är kanske att det är (för) lätt att starta ett aktiebolag, men att det är svårare förstå varför man startar ett aktiebolag och hur man bäst ska kunna driva en affärsverksamhet genom bolaget som är till gagn för en ideell verksamhet, vars blotta närvaro av ideella arbetskrafter är en förutsättning för aktiebolagets verksamhet? Tänkte inte på det. Att snuva oss skattebetalare på momspengar känns som en oerhört billig lösning ovärdigt svensk orientering.
OL-Karlsson 2014-10-21 21:05 #45
Var är PS och Z-mannen i debatten, det är alldeles för mycket positiva tongångar här.
Ubåten 2014-10-21 19:45 #44
Enligt tidiningsuppgifter i Östergötland har direktörerna i aktiebolaget O-ringen varit i Östergötland och försökt förklara sitt agerande i härvan kring Oringen i Dalarna som även drabbat orienteringsklubbarna i Östergötland mycket negativt. Enligt samma tidningsuppgifter är man i Östergötland numera tveksamma till att arrangera O-ringen 2018-2019-2020. Bolaget Oringen känns numera som en ubåt som eventuellt kan dyka upp, om man överhuvudtaget existerar.
PA 2014-10-21 18:04 #43
har hört att man kommer att fylla igen den stora grusgropen i Tullinge med fyllmassor från förbifarten och bygga bostäder där. Om inte vår orienterande miljöminister stoppar det bygget borde tajmingen kunna vara ganska bra så att området är klart men inte bebyggt 2021.
KJ 2014-10-21 13:09 #42
Lägg C-orten på gamla LV3 i Norrtälje, tror området heter Nordrona nu, endast 75 km från Stockholm och med många bra terrängområden från Täby/Åkersberga upp mot länsgränsen
NDS 2014-10-19 17:54 #41
Norra Djurgårdsstaden ligger granne med Gärdet och ska vara helt klart 2030. Då skulle en etapp på Lidingö ligga bra till, men annars är jag tveksam.
2020: Första inflyttning i bostäder och arbetsplatser i Frihamnen. Byggstart för nya bostäder och arbetsplatser på Loudden. Planerad trafikstart för Spårväg City mot Ropsten.
PK 2014-10-19 17:00 #40
Lägg C-orten i ett område som ska byggas inom de närmaste åren med bostäder för att återanvända infrastrukturen för vägar, el, vatten, etc
Analysen 2014-10-17 15:08 #39
Glöm Gärdet. Kungen vägrar stänga Gärdet för allmänheten under 1,5 vecka. Tror inte heller det är några problem att få tag på i bra orienteringsmarker runt Stockholm när vi är beredda att betala för oss. Men räkna med kraftigt höjda startavgifter. Kanske det tre- fyrdubbla mot idag i vissa exklusiva områden.
Otb 2014-10-17 14:13 #38
Om det blir Värmdö är det bara bussar eller möjligen båtar som gäller. Det finns knappast räls 2021.
Vilket år var det man försökte förra gången med c-ort på Gärdet? Finns det tillgänglig utredning och utvärdering av det?
Pendeln 2014-10-17 14:04 #37
Ett enda tåg sväljer över 1000 pers. Men man får dra av en faktor för svulstiga stolryggsäckar och barnvagnar.
Pelle 2014-10-17 13:29 #36
Värmdö hade varit en utmärkt plats för C-ort. Gott om obebyggd yta, kartor som behöver revideras, finns säkert områden som inte är ritade alls, nära till bad, nära till centrum.
Stockholmare 2014-10-17 11:49 #35
Tavares > C-ort på Gärdet är jag tveksam till. Lär kunna bli en jäkla massa stölder och andra problem. För jag gissar på att gemene man inte är beredda att betala vad det skulle kosta att ha en säkerhetslösning som är tillräcklig för att kunna ha c-orten så centralt.
Nollåttan 2014-10-17 11:18 #34
C-ort på Gärdet kanske kan funka men ligger lite på fel sida känns det som. Svårtillgängligt med bil, om nu inte Norra länken får ordning på detta. Också en bit att gå från röda linjen.

Hellre Älvsjömässan i så fall. Pendeltågstation med avgångar åt alla fyra hållen. Obegränsat med etappmöjligheter med andra ord. Hur många personer sväljer pendeln? Går definitivt att sätta in några extra tåg dessutom. Om man räknar med max 10 000 boende personer på c-orten (inomhus) så får resten ordna eget i Sthlm. Lär inte vara några problem vecka 30. Bara jag själv skulle kunna ordna 8 bäddar (egen lägenhet + övernattningslägenhet) och vår klubbstuga sväljer säkert en mindre klubb. Gissar på att många stockholmare kan erbjuda liknande - extrarum, tälta på tomten, slå upp en husvagn etc.
Tavares 2014-10-17 10:54 #33
Om man nu vill ha c-ort så gör den central. Lägg den på Gärdet. Bra med närheten till t-bana. Alla transporter ut till etapper sker till fots eller användandet av röda t-banelinjen. De närliggande områdena kan användas med lite längre banlängder än normalt för att få till kraftprov. Från röda linjen når man två områden från ändhållplatsen Norsborg. Dels Hågelby-Eriksberg och även Bornsjön varav det senare är en riktig pärla. Markägare är Kungen, Stockholms kommun, Stockholm vatten och Botkyrka kommun. Etappförslag: norra Djurgården långdistans, södra Djurgården långdistans, Sätra-Bredäng medeldistans, Hågelby-Eriksberg förlängd medeldistans, Bornsjön långdistans.
KurtM 2014-10-17 09:57 #32
O-ringen i Sthlm området, varför inte? På Södertörn, tufft. Just nere i Hemfosa och andra platser finns det utmaningar för orienteraren. I Dalarna 1998 byggde man en tillfällig tågstation för en etapp, det kan man göra även här om det behövs. C-ort central eller i utkanten? Ja det är frågan att fundera på. Dalarna/Sälen hade ingen traditionell C-ort. Svårigheterna är att lägga etapper norr om Stockholm pga det öppna landskapet. Roslagsbanan kommer få bättre kapacitet men frågan om det räcker. Förbifarten är inte byggd 2021 pga det tjafs som fortfarande pågår (har gjort så i över 10 år)
SL 2014-10-17 09:31 #31
Som framgår av artikeln är det väl framförallt frågan om C-ort man vill ha input på. Mycket fokus på trafik här, vecka 30 är det ju halvtomt på vägarna så möjligheten att komplettera med bussar måste vara stor.

Avd C-ort: jättecampingen har ju både för- och nackdelar. Jag tror många skulle tycka det var OK att hitta en annan lösning 1 år. Frågan är väl hur lösningen skulle se ut.

Avd sidospår
Roslagsbanan 4700 i timmen gäller inte de enskilda linjerna bara sista sträckan mot Östra.
Surfer 2014-10-17 06:50 #30
Insider >> Låter bra att alla områden är tillgängliga! Förenklar planeringen av arrangemanget
Analysen 2014-10-16 17:05 #29
Ja, särskilt som vi numera har ett AB där direktörerna bollar med mångmiljonvinster.
insider 2014-10-16 16:50 #28
Surfer>>Allt går att köpa... säkert även tävlingsmarker. Det finns ju tendenser redan nu att markägare kräver (och får) betalt. Fenomenet är nog vardagsmat om sju år, befarar jag.
Surfer 2014-10-16 15:47 #27
Är inte marktillgång för etapperna den stora nöten att knäcka?
Var finns det realistiskt möjlighet att lägga etapper med så här många deltagagare?
Surfer 2014-10-16 15:47 #26
Är inte marktillgång för etapperna den stora nöten att knäcka?
Var finns det realistiskt möjlighet att lägga etapper med så här många deltagagare?
Otb 2014-10-16 15:36 #25
V. 30 är det normalt mindre belastning under rusningstid än det är en vanlig arbetsdag. Men SL bör kunna ha samma turtäthet samt längre tåg under veckan, då det är mindre belastning på andra pendeltågsträckor. Om det är tight bör det vara möjligt att glesa ut starttiderna något. T ex mellan kl. 8 och kl. 15.
RB 2014-10-16 15:31 #24
Det händer en del på Roslagsbanan. Program Roslagsbanans utbyggnadhar en budget på totalt närmare 8 miljarder. Enligt planerna ska alla åtgärder vara genomförda under 2018. Med fler dubbelspår blir trafiken punktligare och mindre störningskänslig. Inköp av nya moderna tåg innebär dessutom att det går att öka turtätheten, vilket gör det möjligt för merparten av resenärerna att få minst 10-minuterstrafik.
Nisse 2014-10-16 15:22 #23
C-ort på friends arena vore ju coolt.
EriOL 2014-10-16 15:07 #22
http://www.dn.se/sthlm/vagnarna-fylls-med-for-manga-resenarer/

Roslagsbanan har tydligen kapacitet för 4700 passagerare i timmen, vilket känns lite snålt för O-Ringen. Men det kanske går att få till med speciallösningar, till exempel förlängda perronger och ännu mer utdraget startfält än normalt?

För övrigt så tror jag orienterare har onormalt höga krav på att transporter ska fungera, i Stockholm har man ju bland annat byggt en ny fotbollsarena med helt undermåliga kommunikationer utan att skämmas...
Anonym 2014-10-16 14:26 #21
Roligt att se att fantasin inte har några begränsningar. 15-20.000 pers på Roslagbanan - stor humor. Problemet är kanske inte bristen på c-ort i sig utan kombination av ingen c-ort och lång/krånglig resväg till etapper. Om det nu inte är möjligt att sätta in så många tåg som behövs. Tar SL betalt för extratåg? Går ju en hel del extratrafik när det t.ex är fotbollsmatch, har aldrig hört att fotbollsförbundet eller klubbarna betalar för det.
alag 2014-10-16 14:15 #20
Intressant! Två flugor i en smäll: Orienterings- och storstadssemester samtidigt! Dessutom vore det kul med omväxling. Jag/vi skulle definitivt komma. Ungdomarna lär hitta varandra.
OP 2014-10-16 13:22 #19
I Borlänge användes väl SL-tåg om jag minns rätt. Där borde finnas data kring hur tätt tågen behöver gå, även om det visserligen var den gamla sorten.
Björn 2014-10-16 13:15 #18
FF>> Precis, om det skall vara kollektivtrafik till tävlingarna så måste man det.
Och då funkar det bara på vissa perifera spårsystem utan fjärrtåg, eller liknande.
Behovet kan minskas om man har etapper på gångavstånd från C-ort som komplement förstås.
Därför tror jag på en C-ort, och inte på att vara utan helt.

Men logistik kring ett O-ringen är väl ingen som påstått att det är lätt.
xerxes 2014-10-16 13:14 #17
Sthlm Stad är inte intresserade av extra turister. Dom har så det räcker ändå. Således är en C-ort inom tullarna/nära staden fullständigt onödig tanke. Vilodag behövs ej heller. En riktigt 5-dagars fem dagar i sträck. Mitt förslag C-ort Gålö Havsbad. Blir problem med trafiken - men det är ett generellt problem i Sthlms-regionen. Etapper vid Sandemar, Åva (båtpendel Gålö-Åva), Berga (båtpendel Gålö-Berga) och vid C-ort
FF 2014-10-16 13:04 #16
Björn>>Man måste justera kollektivtrafiken. Den enda pendeltågsstationen som överstiger 20 000 påstigande resenärer på en dag är Centralen. Ett tåg var femte minut fyllt med enbart orienterare är minimum för att transportera alla under peak, och då får ändå hälften stå. Den turtätheten har man inte ens i rusningstrafik en vanlig höstvardag. Man kanske ska börja kolla upp om detta är möjligt innan man jobbar på ett koncept. Men det är säkert gjort redan, eller hur Lasse och Kalle? Tar ju liksom kortare tid att göra det än att skriva själva debattbrevet.
PA 2014-10-16 11:30 #15
Hemforsa vore grymt, riktigt bra teräng flera eller alla etapper från C-ort. Kanske man skulle testa sprintprolog för alla i city. Skansen kanske eller gamla stan. vore kul med 20 000 orienterare i city.
Björn 2014-10-16 11:05 #14
Som komplettering till nedanstående.

Anledningen är (om man skall justera kollektivtrafiken för O-Ringen) ju att det är den enda pendeltågslinjen som inte går på samma spår som fjärrtågen från Älvsjö, man kan laborera med tidtabeller med mera utan att störa SJ.
Infartsparkering för bilister Älvsjömässan, Farsta, Haninge, Nynäshamn?

Alternativet norrut är som nämnt t ex Kårsta, där Roslagsbanan inte heller stör SJ, Infartsparkering Täby, Vallentuna. t ex.
Björn 2014-10-16 10:32 #13
Om man verkligen vill ha O-Ringen i Stockholm skulle jag helst se det på Södertörn, det skulle försvinna i mängden i City.

Utan att veta om det är möjligt, så skulle jag vilja ha C-ort vi t ex Hemfosa (Pendelstation).
Där skulle man t.o.m. kunna ha alla 5 etapperna inom gångavstånd (om det funkar med markägare mm). Alternativt köra pendeltåg till några etapper (Alternativa orter Ösmo Segersäng, Tungelsta eller tillfällig perrong mellan stationer?).

Det blir mycket infrastruktur att bygga på C-orten (som kanske inte behöver bli så stor ändå om man ordnar boende längs pendeltåget dessutom), men teoretiskt möjligt att slippa biltrafik till arenan (med infartsparkering och pendeltåg för bilburna, alternativt pendeltåg från annat boende i Stockholm från Nynäshamn och norrut i lokaltrafiken.
Anonym 2014-10-16 09:46 #12
SOW har ingen C-ort. Mindre tältområde fanns. Övriga fixar boende själv.
Iofs enbart 5000 deltagare jämfört med 15000. Fria kommunikationer erbjuds alla deltagare.
C-ortare 2014-10-16 09:16 #11
Mindre c-ort centralt är ju en idé. Kungsträdgården kan man ta sig till ganska enkelt eftersom det ligger mitt i stan.
Norr är Söder & Söder är Norr 2014-10-15 17:24 #10
>Vi för en regelbunden dialog med Svenska Orienteringsförbundet (SOFT),
>Stockholms Orienteringsförbund (StOF) och O-Ringen AB.

2021 är O-Ringen AB historia!

>Vi har dessutom påbörjat ett omfattande förankringsarbete med tänkbara arrangörsklubbar
>och viktigare samarbetspartners - vi har så här långt genomgående mötts av ett positivt gensvar!

Och markägarna ???
Räknas dom in som "viktigare samarbetspartners",
annars ta gärna med dom ....

>allt resande i samband med etapperna bygger helt på kollektivtrafik!

Visst, jag vill *absolut* kunna åka tunnelbana till start!
Och varför inte målgång i humlegården på etapp5
och sedan 6:e etappen på stureplan ...
PA 2014-10-15 16:46 #9
Jag tror också att det viore synd att ha ett o-ringen utan C-ort då det ar en stor del av charmen. En C-ort i lite mindre format skulle kunna vara en lösning. Jag tycker att kollektivtrafikupplägget med pendel/tunnelbana till etapperna är en superbra lösning (SL borde vara en huvudsponsor och bjuda på det). Älvsjömässan är ingen dum ide där finns stora ytor även för husvagnar och tält.Innomhus C-ort vore cool. Kanske skulle man även kunna få plats i Tumba hos DeLaval. De har stora fält nära pendeltåg och skulle nog kunna upplåta en hel del mark i Juli om man planerar ned några års sikt.
OL-Karlsson 2014-10-15 16:41 #8
Så fort frågan om O-Ringen i Stockholm kommer upp så tornar också alla Stockholms svårigheter upp sig. Ja tornet blir snabbt högre än Kaknästornet och vänta bara tills debattnarkomanerna i huvudstaden kommer in i debatten. Då blir O-Ringen i Stockholm till det mest oöverstigliga hinder som tänkas kan.
Tomas Alinsson 2014-10-15 16:34 #7
Tyvärr stödjer jag inte ideen om oringen i 08 land. Då ska många klubbar vara delaktiga och det blir lång resväg för alla oavsett vart de olika etapp TC byggs (utgår ifrån att arrangörer/arbetskraft får bo hemma under veckan). Områden ut med tunellbanan är närområden och uteslutet. Pendeltågslinjerna har skog intill, men att få till bra skog inill med ett bra TC är svårt.
Oringen i Märsta/Sigtuna var helt ok 2001, fast utspritt boende på ängar. Skogarna helt okej, men inte toppen.
Kanske en C-ort i Nynäshamn och med buss och pendel kan det finnas fin skog om markägare släpper ängar.
Tror med på 08/Uppsala tillsammans. Boende kring Knivsta? Uppland 2 etapper och 08 3 etapper i norrort. Finns mycket orörd skog mellan Vallentuna och Norrtälje som inte nyttjats.
j 2014-10-15 15:57 #6
Hur är det med förbifart Stockholm förresten? Där kanske finns någon nästan färdig motorvägssträcka då. Så får vi lite nytta av den. Perfekt att ställa husvagnar på och så kan man ju campa i vägrenen. Annars kanske Bromma flygfält är nedlagt då?
Norrort 2014-10-15 15:57 #5
Norrort kan bidra med Kårsta och Rydbo (båda stationer längs Roslagsbanan).
j 2014-10-15 15:49 #4
Måste man ha en fullstor c-ort? Man kan ju tänka sig att halva storleken är bättre än ingen? Då kanske alternativen blir fler??
Älvsjömässan 2014-10-15 15:07 #3
Med p-huset inräknat är det inga ytproblem att inhysa även en c-orts-camping. Vatten och avlopp att utreda. Betongscharmig camping, under vädersäkert tak dessutom!
Allveto 2014-10-15 14:42 #2
Kan man hitta bra terräng och vettiga TCn nära T-bana eller pendeltåg så är det väl bara att köra. Älvjsömässan är väl oanvänd i juli om det går att hyra till vettigt pris så har men ett oringen-torg. Boende blir ju utspritt men möjligheten till hårt underlag är ju enorm och borde finnas en hel del som hyr ut lägenheter i juli. Det är väl det inbitna husvagnsfolket som blir besvikna.

Micke 2014-10-15 13:30 #1
Jag är ny i sporten, orienterar inte själv men skriver som journalist om sporten i olika tidningar. Mina två pojkar orienterar och dom är 9 och 11 år. Det var vår första o ringen i Skåne i somras. Jag kan konstatera att många uttryckte en besvikelse över C-orten i Skåne. Alldeles för lite att göra för barn och ungdom och alldeles för långa avstånd för att dom skulle hitta naturliga samlingar. Enbart fotbollsplanen var alternativ till samlingspunkt. Jag tror det är viktigt att Stockholm också har möjligheten att arrangera ett O ringen men jag är personligen tveksam till att inte ha en C-ort. Jag håller på med en undersökning, utifrån att jag är journalist, om hur barn och ungdom upplever O ringen idag. Jag är säljare i grunden och funderar mycket på hur O ringen kan utvecklas för att främst främja barn och ungdomars deltagande.Sälen projektet har ju inte heller en C-ort på det viset men där finns ändå mycket aktiviteter inom ett begränsat område, inte minst sett ur infrastrukturhänseende. I Stockholm kan ligga en stor utmaning i att hitta gemenskapen. Risken är annars att det bara blir tävling. Det anser inte jag är rätt för barn och ungdom och jag tror också många äldre är med för att det är just gemenskapen som är det stora. Det är ju också många som bara orienterar just på O ringen. Terrängen söder om Stockholm pratar många orienterare mycket gott om. Det råder inga tvivel om att det skulle vara en stor utmaning och stor upplevelse för orienterings Sverige att vara där. Kanske skulle tankarna om Sörmland/Kolmården och Valdemarsvik vara i en annan konstellation. Kanske skulle Kolmården och Valdemarsvik samköra något medan Sörmland och Stockholm slår ihop tankarna. Då skulle kanske en C ort förläggas mot Södertälje /Nyköping där det bör vara betydligt lättare med utrymme för en C-ort. Fast då blir det ju mera bilåkande och lite större avstånd och det är kanske inte så bra. Så här i första tanken så är det det som slår mig i alla fall..... funderar vidare.....

Senaste artiklarna

Måndag 30/8
Onsdag 3/2
Tisdag 29/12
Lördag 26/12
Onsdag 23/12
Söndag 20/12
Torsdag 17/12
Måndag 14/12
Fredag 11/12
Torsdag 27/2
Måndag 27/1
Torsdag 23/1

10:56

Lördagsstängt

10

 

Söndag 15/9

20:34

Framtidens USM

13

 

Torsdag 28/3
Tisdag 22/1
Torsdag 21/6
Måndag 30/4

22:15

10mila 2018

3

 

Onsdag 25/4
Fredag 23/3
Måndag 12/3
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng