Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Nattåg till Haparanda och Jukola 2020

Klas Bringert  2019-04-25 00:05
Hej! 2020 går "Arctic Circle Jukola" i trakterna kring Rovaniemi i norra Finland. Att åka båt känns spontant lite knasigt och som anställd på SJ funderar jag på att undersöka möjligheterna att förlänga nattåg Boden-Haparanda med byte till VRs dagtåg eller t.ex. Lalle-buss vidare till Rovaniemi. Att dra nattåget hela vägen är tyvärr inte möjligt pga. olika spårvidd i Sverige och Finland. Hur intressant låter detta? Hur mycket får resan kosta - och vad behöver finnas ombord på tåget i form av mat etc. för att det ska bli ett attraktivt alternativ? Trolig avresa vid 18-tiden från Stockholm fredag kväll och ankomst till Boden ca 06, Haparanda 2-3 timmar senare och Rovaniemi/arenan ytterligare ca 2 timmar senare, dvs. typ kl 11.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Finnen 2019-08-23 17:40 #20
Visst är det även så att spårbredden i Finlands är annan och tågbyte kommer krävas. Möjligtvis lättare med busstransport Torneå-Rovaniemi. Men gott initiativ!
ml 2019-08-23 14:54 #19

Svar till inlägg av Lennart Olsen, 2019-08-23 11:55:

Om jag förstått rätt så har SJ sedan dess avyttrat sin charterverksamhet och sålt vagnarna utomlands.
Jakob Wedman 2019-08-23 14:07 #18

Svar till inlägg av Lennart Olsen, 2019-08-23 11:55:

Det var en mycket lyckad tågresa, och det var trevligt att prata med dig på tåget (även ifall du inte kommer ihåg det :) )!
JaKo 2019-08-23 12:28 #17

Svar till inlägg av Lennart Olsen, 2019-08-23 11:55:

Ring Bringert o erbjud dig att stötta? Processen är igång vad jag förstått. Dock inte så lätt.. pga reasons...
Lennart Olsen 2019-08-23 11:55 #16
Bra idé. Beroende på hur många som kan förväntas följa med är det troligen svårt att bara tänka sig extravagnar på SJs befintliga nattåg. Dessa tåg är redan fulla hela sommaren och får inte ta mer än 13 vagnar. Snarare då att sätta in ett helt extratåg om det finns underlag för det. Jag har själv erfarenhet som ansvarig för Miljöpartiets extra nattåg Stockholm-Umeå till kongressen 2012, ett tåg med 11 sov- och liggvagnar samt en restaurangvagn, tog ca 300 passagerare. Gick att få ekonomi på det med rimliga avgifter. Det var en särskild avdelning på SJ som ordnade detta. Jag rekommenderar att vara ute i mycket god tid för det är en lång process, ni bör börja redan nu för planeringen.
karraz 2019-04-25 13:21 #15

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2019-04-25 12:44:

Är du inte lite väl partisk när det gäller just Boden? ;) Fast jag håller med dig till fullo angånde terrängen :)
Zerbembasqwibo 2019-04-25 12:44 #14

Svar till inlägg av PS, 2019-04-25 12:35:

Tåget ska gå på torsdagkväll kanske, så har man lite marginal? Bättre terräng i Boden om jag får säga nåt.. :)
PS 2019-04-25 12:35 #13

Svar till inlägg av LL, 2019-04-25 11:30:

En sådan lösning tycker jag låter ganska attraktiv. Jag skulle kunna tänka mig att ta lite extra ledigt om någon orkar fixa en mindre tävling eller liknande i Luleå på fredagen. Om tåg ska vara intressant så bör det helst finnas restaurangvagnar så att man inte bara blir sittande stilla hela resan.
madcap 2019-04-25 11:38 #12
Bra idé med tåg! Jag vet inte om jag hittar något lag att springa i, egna klubben har tyvärr inte löpare så det räcker, men i så fall hoppar jag gärna på tåget i Sundsvall.
Zerbembasqwibo 2019-04-25 11:32 #11

Svar till inlägg av LL, 2019-04-25 11:30:

Marginalkostnaden på dessa extravagnar kan bli låg?? Och om de placeras sist i tåget gör det inget om de hamnar utanför perrongerna eftersom ingen ska av förrän i Boden.
Zerbembasqwibo 2019-04-25 11:31 #10

Svar till inlägg av Flyg, 2019-04-25 11:20:

Stockholm-Helsingfors-Rovaniemi 6-7 timmar
Stockholm - Uleåborg- buss 7 timmar
Stockholm tåg/buss olika kombinationer i Sverige 19-21 timmar
LL 2019-04-25 11:30 #9
Är det inte lika bra att resa med ordinarie nattåg till Luleå?
Därifrån är det 3 timmar med bil (eller buss) till Rovaniemi.
Om man drar tågvagnarna hela vägen till Haparanda (man kommer ju inte längre med normalt svenskt materiel), så är det 1h30 min till Rovaniemi med buss.

Är det värt 1.5 mindre i buss för att ordna detta upplägg?
Kanske man i stället har dialog med SJ så att det för den passande avgången finns extra många vagnar tillgängliga?

Fördelen med eget tåg är ju att man kan bestämma rutten och i viss mån tidtabellen själv (t ex Göteborg-Stockholm-Luleå/Happis).
Flyg 2019-04-25 11:20 #8
Känns som många kommer vilja flyga så det måste ju vara billigare än det iaf.
Duh! 2019-04-25 10:13 #7

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2019-04-25 09:46:

Man har inte kört persontrafik på flera år men banan finns kvar och det har "alltid" gått godståg där för skogsindustrioch massabruk. Blev dessutom lite kortare när man byggde till Kalix-Haparanda härom året.
BD 2019-04-25 10:11 #6
Haparandabanan (Boden-Morjärv-Haparanda) har ingen persontrafik men används flitigt för godstrafik. Banan till Haparanda är Sveriges enda järnvägsanslutning österut och utnyttjas därför för transporter till och från Finland och Ryssland. I Torneå lastas godset om mellan vagnar med respektive spårvidd.
Heja 2019-04-25 09:51 #5
Bra initiativ! Olika personer/klubbar är väl olika priskänsliga, men åtminstone 1500 kr - 2000 kr t.o.r. skulle det nog få kosta. Sen håller jag med om att det vore fint att planera för ankomst till Rovaniemi runt 10 istället för 11.

Om det är svårt att lösa så tror jag inte det behövs finnas mat på tåget alls. Man kan nog ha med sig både kvällsmat och frukost.
SG 2019-04-25 09:50 #4
Bra Klas, du kanske kan bringa klarhet om det finns utrymme i tågplanen för ett sådant här initiativ. Vi har även tittat på VR tåg, men det är lågt intresse från deras sida.
Kjell Larsson 2019-04-25 09:46 #3
Det är väl ingen tågtrafik mellan Boden och Haparanda, men spåren finns kanske kvar.
PE 2019-04-25 07:42 #2
Kolla med Lalle(?) som var med och fixade tågresan -88 när det gick där förra gången.
Nina 2019-04-25 07:40 #1
Hur hög är punktligheten för tågen i norr? Alltid en risk att börja åka norrut med små marginaler. Vilken tid startar venlakaveln och hur många timmars marginal blir det om man är framme 11?

Senast kommenterat

Fredag 23/8
Torsdag 22/8

14:47

Sverigelistan

176

 

09:09

Omaps (SOFT´s)

32

 

Onsdag 21/8

11:23

Jobb för orienterare

160

 

Tisdag 20/8

14:54

WOC Norge

581

 

Onsdag 14/8
Tisdag 13/8

08:51

O-ringen 2020

195

 

08:02

-Arrangemangsreklam-

694

 

Söndag 11/8
Fredag 9/8

17:06

Eventor nere igen...

150

 

Torsdag 8/8
Tisdag 6/8

03:49

Jordgetingar

15

 

Måndag 5/8

22:23

Ungdomens 10mila

18

 

18:30

Silly Season 2019

398

 

Söndag 4/8
Lördag 3/8

23:34

OO Cup till Sverige

6

 

Fredag 2/8

07:08

VM-tester

146

 

Torsdag 1/8

19:23

O-Ringens banor

88

 

Onsdag 31/7
Söndag 28/7
Fredag 26/7

16:44

Orienteringslåtar

42

 

Onsdag 24/7
Måndag 22/7
Söndag 21/7
Lördag 20/7
Fredag 19/7

17:40

Veteran-VM i Lettland

51

 

Torsdag 18/7
Onsdag 17/7

23:48

Männens revir

1544

 

Tisdag 16/7

12:40

Truppen till JVM

82

 

Tisdag 9/7

13:41

Tjoget

57

 

Lördag 6/7
Fredag 5/7
Torsdag 4/7

16:19

OCAD till GPS ?

1

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng