Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Nattåg till Haparanda och Jukola 2020

Klas Bringert  2019-04-25 00:05
Hej! 2020 går "Arctic Circle Jukola" i trakterna kring Rovaniemi i norra Finland. Att åka båt känns spontant lite knasigt och som anställd på SJ funderar jag på att undersöka möjligheterna att förlänga nattåg Boden-Haparanda med byte till VRs dagtåg eller t.ex. Lalle-buss vidare till Rovaniemi. Att dra nattåget hela vägen är tyvärr inte möjligt pga. olika spårvidd i Sverige och Finland. Hur intressant låter detta? Hur mycket får resan kosta - och vad behöver finnas ombord på tåget i form av mat etc. för att det ska bli ett attraktivt alternativ? Trolig avresa vid 18-tiden från Stockholm fredag kväll och ankomst till Boden ca 06, Haparanda 2-3 timmar senare och Rovaniemi/arenan ytterligare ca 2 timmar senare, dvs. typ kl 11.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

karraz 2019-04-25 13:21 #15

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2019-04-25 12:44:

Är du inte lite väl partisk när det gäller just Boden? ;) Fast jag håller med dig till fullo angånde terrängen :)
Zerbembasqwibo 2019-04-25 12:44 #14

Svar till inlägg av PS, 2019-04-25 12:35:

Tåget ska gå på torsdagkväll kanske, så har man lite marginal? Bättre terräng i Boden om jag får säga nåt.. :)
PS 2019-04-25 12:35 #13

Svar till inlägg av LL, 2019-04-25 11:30:

En sådan lösning tycker jag låter ganska attraktiv. Jag skulle kunna tänka mig att ta lite extra ledigt om någon orkar fixa en mindre tävling eller liknande i Luleå på fredagen. Om tåg ska vara intressant så bör det helst finnas restaurangvagnar så att man inte bara blir sittande stilla hela resan.
madcap 2019-04-25 11:38 #12
Bra idé med tåg! Jag vet inte om jag hittar något lag att springa i, egna klubben har tyvärr inte löpare så det räcker, men i så fall hoppar jag gärna på tåget i Sundsvall.
Zerbembasqwibo 2019-04-25 11:32 #11

Svar till inlägg av LL, 2019-04-25 11:30:

Marginalkostnaden på dessa extravagnar kan bli låg?? Och om de placeras sist i tåget gör det inget om de hamnar utanför perrongerna eftersom ingen ska av förrän i Boden.
Zerbembasqwibo 2019-04-25 11:31 #10

Svar till inlägg av Flyg, 2019-04-25 11:20:

Stockholm-Helsingfors-Rovaniemi 6-7 timmar
Stockholm - Uleåborg- buss 7 timmar
Stockholm tåg/buss olika kombinationer i Sverige 19-21 timmar
LL 2019-04-25 11:30 #9
Är det inte lika bra att resa med ordinarie nattåg till Luleå?
Därifrån är det 3 timmar med bil (eller buss) till Rovaniemi.
Om man drar tågvagnarna hela vägen till Haparanda (man kommer ju inte längre med normalt svenskt materiel), så är det 1h30 min till Rovaniemi med buss.

Är det värt 1.5 mindre i buss för att ordna detta upplägg?
Kanske man i stället har dialog med SJ så att det för den passande avgången finns extra många vagnar tillgängliga?

Fördelen med eget tåg är ju att man kan bestämma rutten och i viss mån tidtabellen själv (t ex Göteborg-Stockholm-Luleå/Happis).
Flyg 2019-04-25 11:20 #8
Känns som många kommer vilja flyga så det måste ju vara billigare än det iaf.
Duh! 2019-04-25 10:13 #7

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2019-04-25 09:46:

Man har inte kört persontrafik på flera år men banan finns kvar och det har "alltid" gått godståg där för skogsindustrioch massabruk. Blev dessutom lite kortare när man byggde till Kalix-Haparanda härom året.
BD 2019-04-25 10:11 #6
Haparandabanan (Boden-Morjärv-Haparanda) har ingen persontrafik men används flitigt för godstrafik. Banan till Haparanda är Sveriges enda järnvägsanslutning österut och utnyttjas därför för transporter till och från Finland och Ryssland. I Torneå lastas godset om mellan vagnar med respektive spårvidd.
Heja 2019-04-25 09:51 #5
Bra initiativ! Olika personer/klubbar är väl olika priskänsliga, men åtminstone 1500 kr - 2000 kr t.o.r. skulle det nog få kosta. Sen håller jag med om att det vore fint att planera för ankomst till Rovaniemi runt 10 istället för 11.

Om det är svårt att lösa så tror jag inte det behövs finnas mat på tåget alls. Man kan nog ha med sig både kvällsmat och frukost.
SG 2019-04-25 09:50 #4
Bra Klas, du kanske kan bringa klarhet om det finns utrymme i tågplanen för ett sådant här initiativ. Vi har även tittat på VR tåg, men det är lågt intresse från deras sida.
Kjell Larsson 2019-04-25 09:46 #3
Det är väl ingen tågtrafik mellan Boden och Haparanda, men spåren finns kanske kvar.
PE 2019-04-25 07:42 #2
Kolla med Lalle(?) som var med och fixade tågresan -88 när det gick där förra gången.
Nina 2019-04-25 07:40 #1
Hur hög är punktligheten för tågen i norr? Alltid en risk att börja åka norrut med små marginaler. Vilken tid startar venlakaveln och hur många timmars marginal blir det om man är framme 11?

Senast kommenterat

Söndag 16/6

14:07

Truppen till JVM

17

 

12:55

Jukola 2019

253

 

Lördag 15/6

22:06

Venla-sändningen

19

 

Fredag 14/6
Torsdag 13/6
Onsdag 12/6

22:06

El-plats Oringen

1

 

21:54

Jobb för orienterare

158

 

Måndag 10/6
Fredag 7/6
Torsdag 6/6
Måndag 3/6

08:28

Minimiantal SM

22

 

Söndag 2/6
Fredag 31/5

16:01

El-plats

2

 

Torsdag 30/5

18:11

Livelox feedback

171

 

17:32

GPS med Galileo

25

 

09:34

-Arrangemangsreklam-

675

 

Onsdag 29/5

19:46

10-Mila 2019

767

 

16:00

Touchfree

63

 

Tisdag 28/5

20:35

Utanför kartan

182

 

13:25

Båt till Jukola

6

 

Måndag 27/5
Söndag 26/5
Lördag 25/5
Torsdag 23/5

15:32

Swedish League 2020

8

 

Tisdag 21/5

11:13

Fusk i sprint?

42

 

Måndag 20/5

23:50

Plastfickor

13

 

Söndag 19/5

18:29

Hittar inte ut

1

 

Lördag 18/5
Fredag 17/5

16:36

Silly Season 2019

386

 

Torsdag 16/5
Tisdag 14/5

20:53

Eventor nere igen...

144

 

Måndag 13/5

22:35

Kent Olsson

11

 

Söndag 12/5
Lördag 11/5

23:56

Avlysningar

35

 

Fredag 10/5

23:25

ISSprOM 2019

52

 

Torsdag 9/5
Onsdag 8/5
Tisdag 7/5

07:18

100-årsjubileumet

52

 

Måndag 6/5


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng