Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Nattåg till Haparanda och Jukola 2020

Klas Bringert  2019-04-25 00:05
Hej! 2020 går "Arctic Circle Jukola" i trakterna kring Rovaniemi i norra Finland. Att åka båt känns spontant lite knasigt och som anställd på SJ funderar jag på att undersöka möjligheterna att förlänga nattåg Boden-Haparanda med byte till VRs dagtåg eller t.ex. Lalle-buss vidare till Rovaniemi. Att dra nattåget hela vägen är tyvärr inte möjligt pga. olika spårvidd i Sverige och Finland. Hur intressant låter detta? Hur mycket får resan kosta - och vad behöver finnas ombord på tåget i form av mat etc. för att det ska bli ett attraktivt alternativ? Trolig avresa vid 18-tiden från Stockholm fredag kväll och ankomst till Boden ca 06, Haparanda 2-3 timmar senare och Rovaniemi/arenan ytterligare ca 2 timmar senare, dvs. typ kl 11.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Klas Bringert 2019-08-29 22:23 #36

Svar till inlägg av Gammal, 2019-08-29 19:58:

Ja, på åttitalet var allt möjligt =)

Även om svaret är tråkigt är det på samma tema som mitt svar till Mikael - att köra vidare norrut från Boden/Luleå skulle kräva ett tågsätt som inte ingår i den ordinarie trafiken på Malmbanan och ett sådant skulle vara rätt svårt att ”trolla fram”.

PS. Någon förde längre ned ett resonemang kring sovkomfort på nattåg vs. färja. Skulle SJ lyckas få fram ett tågsätt reserverat för Jukola-resenärer, låt säga Stockholm-Haparanda, då skulle det sannolikt inte vara ett nattåg, utan ett med bara vanliga stolar. Frågan är hur attraktivt det skulle vara för en större skock orienterare att åka sittvagn tur & retur (med byte till buss eller VR-tåg sista biten till Rovaniemi)..?
Klas Bringert 2019-08-29 22:13 #35

Svar till inlägg av Mikael, 2019-08-29 19:21:

Jag vet inte riktigt, kollegan sa att det kommit in en förfrågan och den var inte från ett företag, kanske från en förening, vet ej. Problemet överlag är tyvärr att det inte finns tåg över under högsäsongen för fjällvandring, så ska det rulla chartertåg behöver sannolikt ordinarie tåg ställas in, vilket gör kalkylen svår att få ihop. Därmed inte sagt att chartertåg är uteslutet. Finns ju andra ön SJ som förfogar över tåg...
Gammal 2019-08-29 19:58 #34

Svar till inlägg av Klas Bringert, 2019-08-29 15:55:

Vad är problemet med att åka vidare till Haparanda? Det gick ju bra när vi åkte till Jukola 1988...
boen 2019-08-29 19:50 #33

Svar till inlägg av B, 2019-08-25 20:22:

tänkte onödigt starta ny tråd, har väl med orientering att göra
Mikael 2019-08-29 19:21 #32

Svar till inlägg av Klas Bringert, 2019-08-29 15:55:

Bra! Hoppas de kommer ut med något snart.

Fundering, "privatpersoner" undra vad det menas. Man måste väl ha försäkringar och grejor för att sälja tågbiljetter?
Klas Bringert 2019-08-29 15:55 #31

Svar till inlägg av Lennart Olsen, 2019-08-23 11:55:

Japp, jag har kollegor som är specialicerade på charter-/specialtåg! Vi träffade Lalle före sommaren och diskuterade ett upplägg. Vi har även fått en förfrågan från några "privatpersoner". Vad som kommer hända med dessa kontakter vet jag dock inte riktigt i nuläget, men att köra tåg från södra Sverige längre än till Boden/Luleå är nog tyvärr inte aktuellt =(
Norrmann 2019-08-28 12:32 #30

Svar till inlägg av Omstart, 2019-08-28 08:22:

Har du sjekket om havnen i Tornio kan ta i mot en ferje ? Finnes det f.eks et apperat/handling agent for en ferje der?
Böckling 2019-08-28 09:20 #29

Svar till inlägg av Motionslöpare, 2019-08-28 07:23:

Du har säkert rätt men nattsömnen på ditresan på färjan brukar vara rätt dålig för en del också.
Bjorn_G 2019-08-28 08:50 #28

Svar till inlägg av Omstart, 2019-08-28 08:22:

Färga till Tornio (varför inte till Kemi, vilket borde vara mindre opraktiskt om du vill fortsätta med tåg till Rovaniemi)? Från Stockholm? Stockholm Tornio är ca 100 mil med bil, inte mycket kortare med färga...


...lite högstadiematematik: t = s/v, där s är sträckan, v är medelhastigheten och t tiden resan kommer att ta. Stoppa in relevanta värden och diskutera hur det känns.
Omstart 2019-08-28 08:22 #27
Kan vi inte åka färja till Tornio och sedan tåg?
Starta i Sydsverige och plocka upp svenskar och finländare efter vägen?

Eller direkt från Stockholm till Tornio?
Motionslöpare 2019-08-28 07:23 #26
Jag åkte nattåget i samband med USM i Luleå för något år sedan. I efterhand diskuterade vi att turistbuss med övernattning på vägen hade nog varit bättre resealternativ. En del av ungdomarna tyckte resan var ok, men min uppfattning är det var flera som blev påverkade av dålig sömn/uppladdning inför tävlingen.

Jag tror att en nattsömn i säng på båten och lång bussresa är ett bättre alternativ för oss från södra Sverige.
Skogsbarry 2019-08-27 21:30 #25
Absolut intressant om jag får ihop ett lag.
B 2019-08-25 20:22 #24

Svar till inlägg av boen, 2019-08-25 20:16:

Ja, det har diskuterats tidigare. Men vad har det med Jukola att göra?
Eller missar jag något?
boen 2019-08-25 20:16 #23
kommer att tänka på ett oringen med boende på kryssningsfärjor som åker runt till olika etapper
Sir B 2019-08-24 15:46 #22
Avresa på torsdag tycker jag skulle kännas mycket mer attraktivt
Informerad 2019-08-24 04:55 #21
”Något som vi reflekterat över under vår planering är att bussresan från Boden till Jukolas arena tar längre tid än man tror. Det är cirka 3½ timmes körväg från Boden och på samma tid hinner man åka en bra bit söderut i Finland. Dessutom kommer antal platser (och prisnivån) vara begränsande för de löpare som tänker sig att boka in sig på vår tågresa till Boden.”
Finnen 2019-08-23 17:40 #20
Visst är det även så att spårbredden i Finlands är annan och tågbyte kommer krävas. Möjligtvis lättare med busstransport Torneå-Rovaniemi. Men gott initiativ!
ml 2019-08-23 14:54 #19

Svar till inlägg av Lennart Olsen, 2019-08-23 11:55:

Om jag förstått rätt så har SJ sedan dess avyttrat sin charterverksamhet och sålt vagnarna utomlands.
Jakob Wedman 2019-08-23 14:07 #18

Svar till inlägg av Lennart Olsen, 2019-08-23 11:55:

Det var en mycket lyckad tågresa, och det var trevligt att prata med dig på tåget (även ifall du inte kommer ihåg det :) )!
JaKo 2019-08-23 12:28 #17

Svar till inlägg av Lennart Olsen, 2019-08-23 11:55:

Ring Bringert o erbjud dig att stötta? Processen är igång vad jag förstått. Dock inte så lätt.. pga reasons...
Lennart Olsen 2019-08-23 11:55 #16
Bra idé. Beroende på hur många som kan förväntas följa med är det troligen svårt att bara tänka sig extravagnar på SJs befintliga nattåg. Dessa tåg är redan fulla hela sommaren och får inte ta mer än 13 vagnar. Snarare då att sätta in ett helt extratåg om det finns underlag för det. Jag har själv erfarenhet som ansvarig för Miljöpartiets extra nattåg Stockholm-Umeå till kongressen 2012, ett tåg med 11 sov- och liggvagnar samt en restaurangvagn, tog ca 300 passagerare. Gick att få ekonomi på det med rimliga avgifter. Det var en särskild avdelning på SJ som ordnade detta. Jag rekommenderar att vara ute i mycket god tid för det är en lång process, ni bör börja redan nu för planeringen.
karraz 2019-04-25 13:21 #15

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2019-04-25 12:44:

Är du inte lite väl partisk när det gäller just Boden? ;) Fast jag håller med dig till fullo angånde terrängen :)
Zerbembasqwibo 2019-04-25 12:44 #14

Svar till inlägg av PS, 2019-04-25 12:35:

Tåget ska gå på torsdagkväll kanske, så har man lite marginal? Bättre terräng i Boden om jag får säga nåt.. :)
PS 2019-04-25 12:35 #13

Svar till inlägg av LL, 2019-04-25 11:30:

En sådan lösning tycker jag låter ganska attraktiv. Jag skulle kunna tänka mig att ta lite extra ledigt om någon orkar fixa en mindre tävling eller liknande i Luleå på fredagen. Om tåg ska vara intressant så bör det helst finnas restaurangvagnar så att man inte bara blir sittande stilla hela resan.
madcap 2019-04-25 11:38 #12
Bra idé med tåg! Jag vet inte om jag hittar något lag att springa i, egna klubben har tyvärr inte löpare så det räcker, men i så fall hoppar jag gärna på tåget i Sundsvall.
Zerbembasqwibo 2019-04-25 11:32 #11

Svar till inlägg av LL, 2019-04-25 11:30:

Marginalkostnaden på dessa extravagnar kan bli låg?? Och om de placeras sist i tåget gör det inget om de hamnar utanför perrongerna eftersom ingen ska av förrän i Boden.
Zerbembasqwibo 2019-04-25 11:31 #10

Svar till inlägg av Flyg, 2019-04-25 11:20:

Stockholm-Helsingfors-Rovaniemi 6-7 timmar
Stockholm - Uleåborg- buss 7 timmar
Stockholm tåg/buss olika kombinationer i Sverige 19-21 timmar
LL 2019-04-25 11:30 #9
Är det inte lika bra att resa med ordinarie nattåg till Luleå?
Därifrån är det 3 timmar med bil (eller buss) till Rovaniemi.
Om man drar tågvagnarna hela vägen till Haparanda (man kommer ju inte längre med normalt svenskt materiel), så är det 1h30 min till Rovaniemi med buss.

Är det värt 1.5 mindre i buss för att ordna detta upplägg?
Kanske man i stället har dialog med SJ så att det för den passande avgången finns extra många vagnar tillgängliga?

Fördelen med eget tåg är ju att man kan bestämma rutten och i viss mån tidtabellen själv (t ex Göteborg-Stockholm-Luleå/Happis).
Flyg 2019-04-25 11:20 #8
Känns som många kommer vilja flyga så det måste ju vara billigare än det iaf.
Duh! 2019-04-25 10:13 #7

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2019-04-25 09:46:

Man har inte kört persontrafik på flera år men banan finns kvar och det har "alltid" gått godståg där för skogsindustrioch massabruk. Blev dessutom lite kortare när man byggde till Kalix-Haparanda härom året.
BD 2019-04-25 10:11 #6
Haparandabanan (Boden-Morjärv-Haparanda) har ingen persontrafik men används flitigt för godstrafik. Banan till Haparanda är Sveriges enda järnvägsanslutning österut och utnyttjas därför för transporter till och från Finland och Ryssland. I Torneå lastas godset om mellan vagnar med respektive spårvidd.
Heja 2019-04-25 09:51 #5
Bra initiativ! Olika personer/klubbar är väl olika priskänsliga, men åtminstone 1500 kr - 2000 kr t.o.r. skulle det nog få kosta. Sen håller jag med om att det vore fint att planera för ankomst till Rovaniemi runt 10 istället för 11.

Om det är svårt att lösa så tror jag inte det behövs finnas mat på tåget alls. Man kan nog ha med sig både kvällsmat och frukost.
SG 2019-04-25 09:50 #4
Bra Klas, du kanske kan bringa klarhet om det finns utrymme i tågplanen för ett sådant här initiativ. Vi har även tittat på VR tåg, men det är lågt intresse från deras sida.
Kjell Larsson 2019-04-25 09:46 #3
Det är väl ingen tågtrafik mellan Boden och Haparanda, men spåren finns kanske kvar.
PE 2019-04-25 07:42 #2
Kolla med Lalle(?) som var med och fixade tågresan -88 när det gick där förra gången.
Nina 2019-04-25 07:40 #1
Hur hög är punktligheten för tågen i norr? Alltid en risk att börja åka norrut med små marginaler. Vilken tid startar venlakaveln och hur många timmars marginal blir det om man är framme 11?

Senast kommenterat

Onsdag 6/11
Tisdag 5/11

20:18

Silly Season 2025

93

 

Söndag 3/11

19:56

Maraton tider!

43

 

Lördag 2/11
Fredag 1/11

08:34

Landslaget 2025

117

 

Torsdag 31/10

13:26

reflexbanor.com

31

 

Tisdag 29/10

19:09

-Arrangemangsreklam-

1014

 

Söndag 27/10

22:21

Jukola 2025

0

 

Fredag 25/10

22:11

10Mila 2025

28

 

12:51

10mila 2025

2

 

10:36

Banlängder 2025?

11

 

Torsdag 24/10
Onsdag 23/10

19:25

25-manna 2024

461

 

Tisdag 22/10

14:33

Ny orienteringsbok

21

 

Måndag 21/10
Fredag 18/10

13:20

Ungdomsserien StOF

173

 

Torsdag 17/10

17:29

WOC 2025

17

 

09:08

Silly Season 2024

231

 

Onsdag 16/10

13:28

SportIdent och EMIT

41

 

Måndag 14/10
Fredag 11/10

17:33

OLGY 2024

18

 

Onsdag 9/10

11:00

Sverigelistan

462

 

Tisdag 8/10
Måndag 7/10

17:53

Kartplank stafett?!

8

 

Lördag 5/10
Fredag 4/10

12:12

Jobb för orienterare

243

 

Torsdag 3/10

13:17

Pengar Vikitgast

37

 

Tisdag 1/10

06:58

Egen undersökning?

8

 

Måndag 30/9

20:06

P-avgift

21

 

19:53

Orientering i SVT

68

 

19:26

Ungdomens 10 mila 2024

216

 

Söndag 29/9
Lördag 21/9

09:05

Stafettligan

479

 

Måndag 16/9

14:04

Nya livelox

6

 



Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng