Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Betalningsvillkor

Slofy  2011-11-28 17:58
Daladubbeln kör tydligen med 15 dagars betalningsvillkor och därefter 50 kr straffavgift. Finns det några riktlinjer från Soft angående detta? Lite tufft för ideella föreningar att ha så kort tid på sig att betala. Då är det väl bättre att betala i samband med anmälan, typ O-ringen.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

administratör 2011-12-07 13:49 #29

Svar till inlägg av Kassören, 2011-12-07 12:09:

Med särskild fakturaadress blir det en extra brevlåda att bevaka i semestertider.
j 2011-12-07 12:53 #28
Det normala är väl att man har någon slags vidarebefodran av det som kommer till klubbens mejl till någon eller någras privata mejl. Då är det väl enklast att lägga till kassören där också, så hon/han får alla klubbens mejl.
Kassören 2011-12-07 12:09 #27

Svar till inlägg av Per Hult, 2011-12-06 16:39:

De flesta större företag har separat fakturadresser som i många fall inte ens är på samma ort som leverans- och postadressen. Skickar man fakturan till fel adress får man den ofta i retur med en uppmaning att skicka till "rätt" adress (detta tillför iofs. inte något till debatten, men ändå).
§§§§§ 2011-12-07 09:59 #26

Svar till inlägg av Sture Larsson, 2011-12-07 09:37:

Med risk för upprepning - blanda inte ihop två lagrum med ganska stora skillnader: Köplagen resp Konsumentköplagen
Organisation som fakturerar en annan organisation lyder under Köplagen, i exempel som Oringen är det en konsument som skall faktureras/påminnas och då är det Konsumentköplagen, som på många punkter är mycket mer tvingande för den fakturerande parten (företaget/organisationen etc).
Sture Larsson 2011-12-07 09:37 #25
Det finns ett intressant fall hos Allmäna Reklamationsnämnden som har bärighet här.
http://www.arn.se/Nyheter/Resor/Vanliga-fall-listning/Kategori-1121/Fall-2/

"Enligt allmänna avtalsrättsliga principer gäller att den som skickar ett meddelande med post anses ha uppfyllt vad som krävs för att meddelandet skall anses ha kommit mottagaren till handa" .... "Att resenären inte har tagit del av meddelandet, saknar alltså betydelse så länge meddelandet har skickats på ett ändamålsenligt sätt. Samma sak gäller meddelanden som har skickats med e-post."

Skickar jag en faktura till den E-post adress som klubben registrerat som sin officiella adress på sin hemsida så har klubben en skyldighet att hantera den, den anses mottagen. Vill klubben inte ha det så så ta bort adressen frånhemsidan.
gsb 2011-12-06 19:32 #24

Svar till inlägg av Olle, 2011-12-06 15:50:

Kontrollbehov? Var fick du det ifrån?
Det är bara när jag orienterar som jag har kontrollbehov.

Vad gäller posten är jag så nöjd med att den går till klubbadressen.
Per Hult 2011-12-06 16:39 #23
Olle>> Jämför med företag, på alla något större företag gör man väl så att all post öppnas centralt och någon kontrollerar om det är en faktura i brevet som sen sorteras och skickas till rätt person.
Risken är ju bara att det blir fel med flera adresser, någon kommer skicka fakturan för ungdomslägret till ungdomsledaren vilket gör att den inte blir betalad i tid osv.
Och nu är det ju 30 dagars betalningsvillkor som gäller som sagt.
Olle 2011-12-06 15:50 #22

Svar till inlägg av gsb, 2011-12-06 15:37:

Det är väl upp till varje förening. Du vill säkert ha all post till dig (kontrollbehov?)!
gsb 2011-12-06 15:37 #21

Svar till inlägg av Olle, 2011-12-06 14:58:

Hur många adresser ska man då lägga in i Eventor/IOL? Femtioelva?
Olle 2011-12-06 14:58 #20

Svar till inlägg av gsb, 2011-12-06 14:27:

gsb>> Det är ju precis denna sortering som man vill slippa. Rätt typ av post till rätt mottagare. Denna tråd startade ju med att en arrangör bara gav 15 dagars betalningsvillkor. Skall då fakturan sorteras och vidarebefordras så har nog de dagarna redan gått hos en del klubbar.
gsb 2011-12-06 14:27 #19

Svar till inlägg av betalare, 2011-12-06 13:38:

betalare>> All annan klubbpost som också ska sorteras till kassör, ordförande, ungdomsledare, kartritare mm, hur ska du göra med den? Det är klart att det funkar med klubbadress som fakturamottagare.

Per Hult>> Visst kan man skriva ut en faktura itaget, men det är ju lite omständigt. Håller med om ditt önskemål om fil/faktura samt mailfunktion.
Per Hult 2011-12-06 13:57 #18
Fakturor i Eventor skulle medföra väldigt mycket utveckling som systemet är gjort i dagsläget.

Jag har föreslagit en enklare lösning till SOFT som skulle underlätta mycket:
I första hand möjlighet att skriva ut fakturorna en och en från OLA så att man kan göra pdf-fakturor med en pdf-fil per faktura. I andra hand möjlighet att skicka ett mail med fakturan till klubbens mailadress direkt från OLA.

Jag skickade ut ca 50-60 fakturor på mail (med fakturan från OLA som bifogad pdf) efter vår tävling. Alla klubbar utom en (som bara 1 aktiv löpare) hade registrerad mailadress. Det fungerade perfekt, inga frågetecken eller mail som kom på avvägar och så gott som varenda faktura betald i tid.
Som kassör vill jag själv helst ha fakturan på mail, och jag noterar att så gör redan majoriteten av arrangörerna i dag.

Zerb>> Arrangören ska uppdatera klubbregistret i OLA. Det är enkelt, bara att trycka på en knapp. Och det borde vara självklart att uppdatera registren innan man kör en tävling.

Olle>> Det bästa är väl att allt går till klubbens adress så får någon sortera där i så fall?
betalare 2011-12-06 13:38 #17

Svar till inlägg av gsb, 2011-12-06 13:05:

Men är det inte lite konstigt att din mamma får räkningar som hon sen ska vidarebeforda till dig för betalning? Känns ju mer logiskt att det går direkt till den som ska utföra betalningarna
gsb 2011-12-06 13:05 #16
Olle>> Mao så skickar man fakturan till klubbadressen. Vad är problemet med det?
gsb 2011-12-06 13:05 #15
Olle>> Mao så skickar man fakturan till klubbadressen. Vad är problemet med det?
Olle 2011-12-06 10:25 #14

Svar till inlägg av Update, 2011-12-06 09:53:

Problemet är väl att det inte finns något bra ställe att uppdatera "fakturaadress" på. I IOL finns väl bara en adress som går till föreningen. Det är väl denna adress som klubbarna importerar till OLA eller OE. Givetvis borde IOL innehålla adresser till 3-4 olika roller typ: Fakturamottagare, Sekreterare, Ungdomsledare etc...
Zerbembasqwibo 2011-12-06 09:58 #13

Svar till inlägg av Update, 2011-12-06 09:53:

Jag är TK till en tävling nästa år: vad exakt är det du menar att jag skulle kunna kolla att de uppdaterat i sina system? Klubbregistret i OLA? Hur kontrollerar de det om de inte vet?
Zerbembasqwibo 2011-12-06 09:57 #12

Svar till inlägg av Olle, 2011-12-06 08:58:

Detta har nog inte SOFT råd med som det ser ut med ekonomin idag. Samla ihop nog många klubbar som betalar för tjänsten så kanske de kan göra det?
Update 2011-12-06 09:53 #11
Ofta ofta när fakturor från olika tävlingar och arrangemang skickas så har arrangören inte uppdaterat sitt system med årets gällande föreningsregister. Detta är ett mycket vanligt förekommande och beror enbart på denna brist/miss hos arr. Tycker kanske att en vaken tävlingskontrollant skulle kunna checka denna lilla detalj med tävlledningen, eller vad säger ni?
Olle 2011-12-06 08:58 #10
Känns som SOFT skulle kunna göra en insats här: Såg att någon föreslog att fakturorna skulle skapas automatiskt i Eventor när arrangören laddar upp resultaten, och att sedan de fakturerade klubbarna själva plockar ut sina fakturor. Tänk vad detta skulle underlätta både för arrangören och de deltagande klubbarna. Inga dyra porton och inga e-mail som hamnar på villovägar!
Kassören 2011-12-06 08:52 #9
@Fastcea
Intressant fråga. Jag har inte 100 koll, men rimligtvis måste det vara så att fakturan skickas till den adress du angivit vid beställning eller den adress som föreningen är registrerad på. Om fakturan skickas till någon annan adress än ovanstående kan den knappast anses som "giltig". Detta gäller sannolikt oavsett om fakturan skickas elektroniskt eller fysiskt (med post).

Det vore ju extremt märkligt om man skulle kunna skicka en faktura vart som helst och sedan kunna kräva påminnelseavgift och dröjesmålsränta ... I den förening där jag är kassör finns tydligt vår fakturaadress angiven, tyvärr hindrar det inte andra klubbar att skicka sina fakturor på diverse andra mer eller mindre fantasifulla adresser, både per post och mail, vilket leder till att de kommer fram sent eller i vissa fall aldrig blir registrerade. Trist både för oss och dem som skickat fakturorna!

Men, men, finns det någon med juridisk kompetens som har full koll på vad som verkligen gäller?
§§§§§§ 2011-12-05 21:53 #8

Svar till inlägg av Fastcea, 2011-12-05 21:23:

Beror naturligtvis på vilka villkor som parterna kommit överens om. Som person (konsumentköplagen) har jag ett par räkningar via mail på pdf. De gånger jag glömt betala denna så kommer det en efter ca 10 dagar och med typ 50 bagis i påslag.
Fastcea 2011-12-05 21:23 #7
Bara en fundering. Om den fakturerade klubben inte betalar fakturan som är skickad på mail, Kan den klubben som skickade fakturan kräva betalningspåminnelse? Mail är lätt att komma väck så man måste skicka på traditionell post och därefter kräva betalningspåmminelse. Eller?
Z 2011-11-30 23:52 #6

Svar till inlägg av Lennart, 2011-11-30 16:37:

Har du käkat mycket citron idag?

Detta är en vanlig tävling som förhöjd nivå till 2, vilket ger krav på högre kvalité ändå kan man inte läsa reglerna för vad som gäller. 15 dagar är löjligt kort tid för en förening, händer titt som tätt att fakturan inte skickas till kassören, då kan det dessutom ta någon dag extra tid.

För övrig är äpple och päron båda två mycket goda frukter, även om jag gillar röda äpplen bättre än gröna päron. Det är väl formen som skiljer på dem? ;) Lika mycket som min form varierar under året.
§§§§§§ 2011-11-30 16:48 #5
Nu gäller inte Konsumentköplagen för föreningar (Köplagen) men väl för Oringen, som inte vänder sig till föreningar utan till både föreningstillhörande och icke tillhörande personer.
Lennart 2011-11-30 16:37 #4

Svar till inlägg av Z, 2011-11-29 10:34:

Vad har det med betalningsvillkor att göra? Minst 30 dagar gäller:
Lär tävlingsregler och anvisningar.
Nivå 2 innebär att det ska vara högre kvalité på tävlingen men inte att man som deltagare ska betala tidigare! Skilj på äppel och päron!
Anonym 2011-11-30 15:56 #3
man har alltid rätt till 30 dagars betalning, annars måste man kräva förskottsbetalning.
De kan man som kund kräva vid fakturering.
Z 2011-11-29 10:34 #2

Svar till inlägg av Lennart, 2011-11-28 23:44:

Med förhöjd nivå till 2 istället för 3 som övriga DM och nationella tävlingar har man högre krav på sig.
Lennart 2011-11-28 23:44 #1
Enligt TA 404 gäller:
"Vid fakturering av anmälningsavgifter, material och tjänster gäller minst 30 dagars betalningsvillkor.
Arrangör bör ange villkor i inbjudan. Vid krav kan dröjsmålsränta från förfallodagen debiteras med 25 % jämte en påminnelseavgift om 50 kr. Förening som trots två betalningspåminnelser inte fullgör sina skyldigheter mot arrangör kan ges påföljd av SOFT enligt TR 8.4."
Tyvärr har inte alla arrangörer läst de nya tävlingsreglerna och anvisningarna.

Senast kommenterat

Tisdag 29/4

08:00

Sverigelistan

500

 

07:19

10Mila 2025

111

 

Måndag 28/4

20:43

-Arrangemangsreklam-

1037

 

Söndag 27/4

21:15

Stafettligan

528

 

18:50

Eventor nere igen...

874

 

06:50

Natt SM

79

 

Lördag 26/4

19:37

Icebug sisu olx

1

 

Fredag 25/4
Torsdag 24/4
Måndag 21/4

10:14

Stigtomtakavlen.

43

 

Söndag 20/4

20:02

Hockeytråden

11

 

Lördag 19/4
Fredag 18/4
Onsdag 16/4

07:13

Plastficka eller ej?

51

 

Tisdag 15/4
Söndag 13/4

08:32

Silly Season 2025

336

 

Lördag 12/4
Fredag 11/4

08:58

10-mila från 2024

2146

 

Onsdag 9/4

20:28

Ultra-SM

105

 

Tisdag 8/4
Måndag 7/4
Fredag 4/4
Torsdag 3/4

12:58

Måsenstafetten 2025

109

 

Onsdag 2/4
Måndag 31/3

11:40

Tiomilaböckerna?

2

 

Fredag 28/3
Måndag 24/3
Söndag 23/3
Torsdag 20/3

10:27

Jobb för orienterare

246

 

Måndag 17/3
Tisdag 11/3
Måndag 10/3

21:20

Eftersök

1

 

Söndag 9/3

08:02

Medlemsavgift

59

 

Fredag 7/3
Torsdag 6/3

21:21

Kompass

1

 

Onsdag 26/2
Tisdag 18/2
Måndag 17/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng