Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

FF 2012-06-27 11:04 #3806

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2012-06-27 10:54:

Reklamen är lika ful oavsett kön. Det är ju irrelevant och malplacerat som det är att man måste välja färg när man beställer pinne. De hade dock kunnat sälja in tanken med lite estetisk reklam istället för det här fula. Nej, varumärket är nedsolkat i tre steg i vår för mig, välja färg, hårdvarunära fel på 10mila och nu detta tyska.. förlåt fula menar jag.
Mad Man 2012-06-27 11:00 #3805

Svar till inlägg av Bengt, 2012-06-27 10:28:

Skulle nog säga att det är vanligare att män reagerar än kvinnor. Tydligen har dom lättare att hantera att dom förekommer i olika former av reklam än män.
Zerbembasqwibo 2012-06-27 10:54 #3804

Svar till inlägg av PS, 2012-06-27 10:23:

Självklart hade ingen reagerat, för några år sen. Idag har ju dock även mansfrågor fått komma fram lite. Det är inte längre helt så att jämställdhet = kvinnosaksfrågor även om man inte riktigt ännu fått till tankesättet att det även finns frågor som är specifika mansfrågor exempelvis dödsfall på arbetsplatser och bristande rättigheter vid vårdnadstvister.
Bengt 2012-06-27 10:28 #3803

Svar till inlägg av PS, 2012-06-27 10:23:

PS, Givetvis inte. Då hade det bara varit en kul grej. Jag undrar vad som gör att kvinnor i världens mest jämnställda land är så arga? Lägg er energi på att stoppa misshandel av kvinnor och barn, miljöförstöring etc istället.
PS 2012-06-27 10:23 #3802
Kan inte låta bli att fundera på vad som hade hänt om det varit en kille i annonsen eller rent av blandat tjejer och killar. Naturligtvis hade det varit lika objektifierande då men hade någon reagerat?
insider 2012-06-27 10:10 #3801

Svar till inlägg av J, 2012-06-27 09:59:

Det mest upprörande är ändå att SI-bönan är reglementsvidrigt klädd med sina bara axlar. Hoppas hon blir stoppad av startpersonalen.
J 2012-06-27 09:59 #3800
Det hade ju varit smartare av dom att använda sig av de kända elitorienterare (snygga eller ej) som faktiskt finns så hade man ju direkt fått en återkoppling till vad faktiskt handlar om. Fast det finns ju fler användningsområden för SI-pinnar än orientering, även om jag har svårt att se sambandet just detta fallet. Och vad det gäller jämställdhet och kvinnosyn så verkar tyskarna inte tänka riktigt som oss svenskar, ialla fall de flesta av oss. Så tycker jag.
Anonym 2012-06-27 08:48 #3799

Svar till inlägg av M, 2012-06-26 23:24:

Dom publicerade den säkert för att detta är helt normal reklam i Tyskland. Snygga tjejer i reklam är inte konstigare för dom än ett vackert alplandskap. Visst fan är det objektifiering.
karinf 2012-06-27 08:40 #3798
Att använda "sexiga" kvinnor i reklam är ett urgammalt trick som tyvärr cementerar iden om att kvinnans främsta uppgift är att vara ett passivt,snyggt och sexigt blickfång/ögongodis. Ju mindre kvinnan kan tänkas ha med produkten att göra desto tydligare blir det, som i det här fallet.
Konfaledare 2012-06-27 08:26 #3797

Svar till inlägg av Jesus, 2012-06-26 22:21:

Bibeln säger:
"Ni kvinnor, foga er efter era män som efter Herren. Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud – han som också är frälsare för denna sin kropp. Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män"

Vad är det för stötande och osmakligt i detta? Det är väl bra att ungdomarna får lära sig vad gäller?
Anonym 2012-06-27 07:57 #3796

Svar till inlägg av M, 2012-06-26 23:24:

Men SI-reklammens kvinnor är ju inte direkt lättklädda om inte normen är hur kvinnor måste klä sig i vissa länder. (om de är sexiga har ju helt och hållet att göra med betraktaren att göra, finns nog inte en reklam som inte någon tycker är sexig) Jag tycker reklamen är fånig och ovidkommande, men stötande? Att göra dålig reklam är tillåtet, ovidkommande inslag i reklam är också tillåtet, tycker ni den är så stötande så anmäl den och slösa bort våra skattepengar.
M 2012-06-26 23:24 #3795

Svar till inlägg av Mad Man, 2012-06-26 22:42:

Oscar försöker nog säga att lättklädda/sexiga kvinnor i reklamer är helt ok så länge det är sexigt som ska säljas. I fallet med SI är det dock rätt märkligt då det inte har det minsta med saken att göra. Det handlar om sammanhang och därför har heller det inte med saken att göra om man ser lättklädda tjejer på ol-tävlingar. Alla har olika gränser och den reklamen var garanterat några som skulle reagera på så jag blir mest fundersam på varför SI publicerar den. PR-kupp?
Mad Man 2012-06-26 22:42 #3794

Svar till inlägg av Oskar, 2012-06-26 22:32:

Snarare du som inte vill förstå, eftersom du då hade insett hur ihåligt ditt resonemang är.

Du får hybris av se en bild med Sportidentpinne tillsammans en helt normalklädd kvinna. Precis sådana kvinnor, i likadana kläder görandes sådana poser, kan du se på dansgolvet den 27/7.
Oskar 2012-06-26 22:32 #3793

Svar till inlägg av Mad Man, 2012-06-26 22:25:

Jag tror du inte förstår någonting av vad jag försöker säga med allt det här.

För övrigt:
http://www.trimtex.no/downloads/orienteering-catalog-2011-swe.pdf

Ser bara orienterare som orienterar med orienteringskläder. Hittar inga tjejer i utmanande kläder som gör reklam för något annat.
Mad Man 2012-06-26 22:25 #3792

Svar till inlägg av Oskar, 2012-06-26 22:16:

För ditt eget hjärtas skull så bör du uppenbarligen undvika alla typer av orienteringsarrangemang resten av året. För där kommer du att finna tjejer i utmanande kläder som gör "reklam" för Trimtex, Noname, etc...

Ditt resonemang är så inkonsekvent att man blir mörkrädd.
Oskar 2012-06-26 22:24 #3791
Nu tänkte jag gå och sova, men kan ni som älskar den där annonsen förklara för mig vad som gör att den är OK? Och nice att visa upp för sina barn? Eller för vem som helst egentligen? Vad är det som gör att den inte är konstig?

Jag har svårt att förstå er.

Och ni som inte hittar den på Facebook kan se den här:
http://www.kontrakurs.se/wp-content/2012/06/206190_10151010326433738_60440856_n-500x267.jpg
Jesus 2012-06-26 22:21 #3790
Orienteringsrörelsen har nog större problem än dålig reklam. Vad tycker ni om konfirmationsläger i guds och orienteringssportens namn? Stöttat av SOFT. Osmakligt tycker jag.
Oskar 2012-06-26 22:16 #3789

Svar till inlägg av Volt, 2012-06-26 22:11:

SportIdent tog bort annonsbilden efter att vi vänligt förklarat att den bilden inte var så toppenbra sätt att kommunicera ut sitt budskap, speciellt eftersom stora delar av orienteringsrörelsen består av barn.

Mad Man, jag tror kanske att andra tjejen från vänster är orienterare... eller waiiit a minute? Det är ju samma tjej!? gaahh

FBD, jag håller inte alls med dig. Jag ser liksom ingen som helst relevans varför det ska vara OK att sätta en tjejöverkropp iförd fodralklänning ovanpå en sportident-pinne-spets. Det är ungefär lika soft som att använda tjejer i utmanande kläder för att sälja bilar. Eller tobak. Eller hus. Eller SI-pinnar. Eller vad som helst, utom kanske just det, utmanande kläder!
Volt 2012-06-26 22:13 #3788

Svar till inlägg av Volt, 2012-06-26 22:11:

Den verkar borttagen från Facebook, mitt fel
Mad Man 2012-06-26 22:11 #3787

Svar till inlägg av Oskar, 2012-06-26 21:44:

Hur vet du att ingen av dessa tjejer är orienterare?

En läcker kvinnokropp i ett par tajts som springer över en äng. Kan det bli mer sexigt? Eller vill du förbjuda det också?

Moralpanik var ordet...
Volt 2012-06-26 22:11 #3786
Det där är nog inte SpordIdents egen reklam.... Kan någon hitta den på Facebook till exempel?
FBD 2012-06-26 22:07 #3785
Oskar, ledsen att behöva säga det med det är människor som du som får den verkligt sexistiska reklammen att bli accepterad. Genom att förkasta det de flesta av oss inte kan se det moraliskt felaktiga i (även om de flesta av oss nog håller med om att reklamen nog var bortkastade pengar innan denna diskussion här) så blir det ju omöjligt att sätta någon gräns överhuvudtaget nu.
Oskar 2012-06-26 21:46 #3784
Här är även ett lite nyare exempel på ett ordentligt klavertramp.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-kommissionen-gjorde-bort-sig
Oskar 2012-06-26 21:44 #3783

Svar till inlägg av Anonym, 2012-06-26 21:05:

Båda annonserna objektifierar kvinnor, även om de äldre annonserna var lite mer rätt på. Tjejerna i SI:s annons, eller vad man nu ska kalla det, har ju ingenting med produkten att göra. Dom är varken orienterare eller något som har någonting med orientering att göra, bara en tjej som posear sexigt i olika tighta klänningar (eller förmodligen samma klänning men med lite färgändring i photoshop) som råkar matcha pinnarna. Det är 100% smaklöst och förlegat och sorgligt och så jävla plump.

Jag önskar att dagens kids som springer orientering slipper behöva exponeras av den typen av bilder, åtminstone inom idrottsrörelsen. Det är faktiskt 2012.
Arw 2012-06-26 21:30 #3782
Haha!
urgrym reklam. Jag ska nog köpa en extra SI pinne!
Anonym 2012-06-26 21:05 #3781

Svar till inlägg av Oskar, 2012-06-26 20:32:

Hur i hela helvetet kan du ens jämföra dessa 3 exempel med den aktuella reklamen från SI? Var vänlig och förklara exakt vad som är fel i denna reklamen? Moral-Sverige når nya nivåer för var dag som går..
Oskar 2012-06-26 20:32 #3780
Mad Man 2012-06-26 15:37 #3779

Svar till inlägg av Mad Man, 2012-06-26 15:34:

Speglar, inte spelar..
Mad Man 2012-06-26 15:34 #3778

Svar till inlägg av Leka, 2012-06-26 14:18:

Snart kommer väl någon och kräver förbud mot spelar, eftersom dessa är sexistiska...
hillebard 2012-06-26 15:16 #3777
"Vad är kontrakurs?

Kontrakurs ställer in en oväntad riktning på kompassen för att inte hamna i gamla upptrampade spår. Vi gillar att förnya en liten och insnöad värld som i de flestas huvud går under namnet orientering."

Tycker att kontrakurs borde stå för reklamen? Deras beskrivning av bloggen tycker iallafall jag passar in i en lite vågad och fräck reklam som går mot strömmen. Härligt med folk/företag som vågar!
P 2012-06-26 15:10 #3776

Svar till inlägg av Oskar, 2012-06-26 14:54:

Ha ha ja tyskarna fattade nog ingenting , jag menar inte ens Oneway reklamen hade någon höjt på ögonbrynen där.
Oskar 2012-06-26 14:54 #3775

Svar till inlägg av P, 2012-06-26 13:53:

Är man s.k. fan av något på facebook så får man upp alla fansidors uppdateringar på sin facebook-sida. Så nej det var inte en Emit-kupp utan ren och skär katastrofmarknadsföring!
Leka 2012-06-26 14:18 #3774
Oerhört befriande med en " sexistisk " reklam i detta perfekta samhälle.
Nästa gång jag köper ny pinne blir det inte bara en...utan två.
P 2012-06-26 13:53 #3773

Svar till inlägg av ??, 2012-06-26 10:32:

"Jag fick bilden i min facebook-feed", va fan betyder det? Det kan väl vara vem som helst som gjort detta? EMIT-kupp?
Oskar 2012-06-26 13:51 #3772
Sportidents facebook-sida. Men nu har man bytt ut den mot något mindre stötande.
?? 2012-06-26 10:32 #3771
Var fanns den här reklamen? På Sportident.se?
Reklambyrån 2012-06-26 10:17 #3770

Svar till inlägg av Emit, 2012-06-25 19:17:

"All uppmärksamhet är bra reklam"
Värre 2012-06-26 08:25 #3769

Svar till inlägg av Emit, 2012-06-25 19:17:

Jag kan tänka mig betydligt värre skruvade varianter på SI-reklam. Det är bara att titta på hur själva stämplingen går till. Men det gör å andra sidan inte det här exemplet bättre.....
Emit 2012-06-25 19:17 #3768
Karlsson 2012-06-22 09:53 #3767
Den som kommit på nu efter anmälningsstoppet att ni vill vara med på O-Ringen i Halmstad har möjligheten att fixa en startplats billigare genom att köpa min och ändra namn och klass.
Säljer min startplats för 800 kronor (efteranmälan kostar 1785 kronor). Du står för namn- och klassändring 200 kronor.
Även campingrutan erbjuds. Endast 700 kronor (pris för nybokning just nu 1590 kronor).
Ring 070-3755899
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng