Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Tips till en nybörjare

Markus Johansson  2012-10-08 14:14
Jag söker tips på hur jag kan bli en bättre orienterare!

För 1,5 år sedan började jag att springa och för ett år sedan sprang jag orientering för första gången. Innan dess har jag inte gjort något som kan liknas vid sport alls. Jag är med andra ord en verklig nybörjare som börjat röra på mig på äldre dar.

Jag har mestadels sprungit ÖM5-banor. Då har jag tagit god tid på mig innan jag sprungit iväg. Gjort vägval på förhand och minskat överraskningarna när jag väl kommit ut i skogen. Efter att ha sprungit en del sådana och som bäst kommit ner på ca 10 min/km kändes det som att jag ville utvecklas och prova på nåt svårare och springa i min riktiga klass. Min klass är (året ut) H21 och jag bestämde mig därför för att springa H21 på medel-tävlingar och ÖM8 på långtävlingar. (H21 på långtävlingar är för långt för vad jag orkar)

Alla tävlingar jag gjort i H21 eller ÖM8 har dock gått väldigt dåligt. Jag har försökt hitta orsaker till detta. Här kommer några spekulationer:

* På en H21-bana får jag inte titta på kartan före start och kommer därför inte att ha lika bra koll på banan.
* Jag läser inte på kartan hela tiden utan springer mycket på riktning. Om jag efter ett tag kommer på att jag inte är där jag trodde så måste jag läsa in mig, vilket tar tid.
* Känner mig väldigt stressad jämfört med på en ÖM-bana. Samtliga löpare på min bana springer betydligt snabbare. Det påverkar mig att fatta snabba och förhastade beslut.
* När jag väl har tappat bort mig kan det ta lång tid att läsa in mig igen. Speciellt i terräng som (för mig) ser väldigt lik ut, t.ex. ett område med små höjder med mossar emellan.
* När jag inte riktigt vet var jag är, så försöker jag vrida verkligheten efter kartan för att få det att stämma ungefär. Jag tar mig med andra ord inte tid att läsa in mig ordentligt utan chansar och hoppas.
* Jag tappar väldigt lätt riktning. Går jag kompassriktning kan det bli riktigt fel och jag hamnar inte alls där jag hoppats på.

Min ambition är att utveckla min orientering för att bli bättre och kunna komma ner på 10 min/km på en H21-bana.

Jag tycker orientering är riktigt kul. Mycket på grund av att det finns så mycket att förbättra och att man känner att man hela tiden blir bättre.

Jag söker tips från er här på vad jag kan göra för att bli bättre?

Tackar på förhand,
Markus

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Mo 2019-11-14 09:07 #75
Skulle vara kul att höra Markus bästa tips för en vuxennybörjare
PE 2019-06-19 08:03 #73
Men hur har det gått för Markus J som skrev är 2012? Vilka tips var bra just för dig?
DrP 2019-06-17 10:37 #72
Sungam 2019-06-17 10:22 #71
Jag vill väldigt gärna se de första 30 inläggen i denna tråd.
Finns det något knep för att se dom?
O-Farsan 2013-04-03 18:24 #70
Ute på banorna igen ! Jag har mycket nytta av tipsen i denna tråden sedan i höstas - stort tack !

http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2013/04/03/bra-start-pa-aret
O-Farsan 2012-11-14 00:50 #69
Jag tar mig friheten att puffa den här tråden igen ...

Mitt vägval hittar ni här:
http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2012/11/12/vagvalet

Lite funderingar om parallellfel, hjärnans spratt med oss och ett tankeexperiment finns här:
http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2012/11/14/luftlandsatt

PS 2012-11-02 15:38 #68

Svar till inlägg av O-Farsan, 2012-11-01 23:58:

Jag röstade på att du följer det violetta strecket. Lite mer höjd än vägval tre men det vägs gott och väl upp av att det är ett mycket enklare vägval där du kan hålla full fart mot toppen. Därifrån är det sedan nästan omöjligt att missa kontrollen.
O-Farsan 2012-11-01 23:58 #67
@ToreH50 - ser att Micke Wehlin är en av författarna i orienteringsboken som ligger på nattduksbordet - intressant !

I övrigt - här finns det möjlighet att rösta på och kommentera ett vägval (som jag kanske borde gjort):

http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2012/11/02/ett-vagval
O-Farsan 2012-10-23 23:06 #66
Så här gick det första tävlingen efter alla goda råd här i tråden (Tack !)

http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2012/10/23/tillampade-rad/

Blue Motion 2012-10-23 20:12 #65

Svar till inlägg av Blue Motion, 2012-10-23 20:11:

Ursäkta svenskan i första meningen.
Skulle säga att du har fel! skulle det vara.
Blue Motion 2012-10-23 20:11 #64

Svar till inlägg av Fantomen, 2012-10-11 10:24:

Skulle säga att du fel! De bästa ställena att läsa karta på är t.ex. i en backe!

Saken är den att när du är ute i den öppna skogen eller uppe på höjdtoppar - det är då du har som mest sikt, och då vill du såklart utnyttja den? Läsa av de detaljer du har läst in för att bekräfta din position och ta ut riktning vidare mot dit du ska.

Alltså borde du läsa när du ändå inte ser så långt, dvs i backar och i sänkor, och mer täta områden. I nedförsbackar vill du ju såklart också använda dig av gratis farten du får av den och inte bromsa för att kunna läsa kartan.

@ToreH50 Om en höjd är 2 höjdkurvor hög behöver den väl bara vara 5m? Då höjdskillnaden mellan två kurvor är 5m - så kallad ekvidistans.
ToreH50 2012-10-23 10:48 #63
Man förvånas över att eliten kan springa ganska långa sträckor på kartminnet. Man förvånas över hur eliten kan glida runt i stråk och svänga in och spika kontrollen. Man förvånas över att kartläsningen inte bromsar för eliten.

Jag är lärjunge till Micke Wehlin, landslagsman i många år på -90-talet. När Micke Wehlin läser kartan försöker han skapa en terrängbild i huvudet av hur det ser ut. Om en höjd har 2 höjdkurvor tänker han sig 10m. Han tänker sig höjdens form. Om det finns en sten på höjden tänker han sig var på höjden stenen sitter. När han fått denna 3-dimensionella terrängbild så kommer känslan: Aha: Nu förstår jag hur det ser ut. Sedan är det bara att springa dit och stämpla.

Snabbheten i kartläsningen beror på hur snabb du är på att översätta kartbild till terrängbild. Att kartläsningen inte bromsar är en teknikfråga. Micke Wehlin utför alla moment exakt. Håller kartan exakt på samma ställe varje gång. Hela kroppen inkl armbågar och tummar hålles exakt varje gång.

Du behöver också riktning. Då är det viktigt att kunna springa på kartminnet för att få tid att lyfta blicken och hålla riktningen.

Micke Wehlin läser kartan när han behöver och det får ta den tid det tar men det blir snabbt och ofta.

Exempel: Från sista säkra till kontrollen är det besvärlig terräng och diffus karta. Du kan antingen gå kompass rakt igenom men då bromsar terrängen eller glida runt i stråk men då tar du kontrollen på chans.

Hur gör Micke Wehlin? Svar: Micke Wehlin och eliten är monster. Dom kan klippa rakt igenom på kompasskurs helt obesvärade av svår terräng. Men dom är monster även som kartläsare. Micke och dom andra elitlöparna kan glida runt och med hjälp av ett exakt kartminne och känsla för var man är svänga in och spika kontrollen. Numera håller Micke Wehlin inte alls samma fart som han gjorde för 15-25 år sedan.

T.ex Mats Hellstadius springer
-stig på ca 3:30 min/km.
-Skog på ca 4:00min/km.
-Risigt, uppförsbacke, gallrat och grön terräng på ca 5 min/km.
En vanlig orienterare springer
-stig på 4:00 min/km dvs inte så långt efter Mats Hellstadius.
-Skog på 6 min/km dvs klart långsammare än Mats Hellstadius.
-Gallrat, risigt och uppförsbacke på 10 min/km dvs utklassad av Mats Hellstadius.

Du ska träna på att skapa bra kartminnesbilder i huvudet.
Du ska träna på en exakt och "driven" OL-teknik.
Du ska träna på att klippa rakt igenom svår terräng.
Du ska träna på att glida runt och ha en bra kartminnesbild.


O-Farsan 2012-10-17 10:31 #62
O-Farsan 2012-10-16 23:05 #61
Hur man lyckas lägga 20 minuter på första kontrollen ...

http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2012/10/16/konsten-att-bomma-20-minuter/
PS 2012-10-16 13:23 #60

Svar till inlägg av Magnus H, 2012-10-15 20:55:

Vi tänker nog exakt på samma sätt men beskriver det lite olika.
Magnus H 2012-10-15 20:56 #59
Hjälpkurvor är ofta tydligare i terrängen, de är ju tillkomna just för att det ser lite speciellt ut just där. Så läs på hjälpkurvorna. :-)
Magnus H 2012-10-15 20:55 #58

Svar till inlägg av O-farsan, 2012-10-14 18:19:

Om jag ville ta det säkra vägvalet, så nästans rakt söderut till otydliga stigen, följt den längs mossen och passerat den öppna mossen höger om mig och kommit fram till otydliga stigkorset. Därifrån lite uppför till kanten av det första gula och tagit det som sista säkra. Då är du inom kompassriktningsavstånd från mossen. Ser inte ut so0m man tappar mer än 1-2 kurvor på det, och det är betydligt säkrare än att irra omkring i sluttningen.

Det mer raktpåiga är att få de högsta gula höjderna till vänster om sig, och sedan via gula punkthöjden ner i mossen.
O-Farsan 2012-10-15 19:56 #57

Svar till inlägg av PS, 2012-10-14 19:59:

Ingen fara, inte mycket till sår att strö salt i :)

Så här gick det till ...

http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2012/10/14/bom-i-sluttning-forts/
Stark 2012-10-15 10:45 #56

Svar till inlägg av PS, 2012-10-15 00:41:

Jo det har du helt rätt i. Tyvär så gör väldigt ofta den som har ansvaret för Utskriften/Trycket av Tävlingskartan inte heller sitt jobb. Därav mycket svårlästa kartor när den "tjocka bruna"är med
Zerbembasqwibo 2012-10-15 08:49 #55

Svar till inlägg av Nyfiken, 2012-10-14 20:05:

Detta ÄR en riktig orienteringsklubb! :) Du kommer ha svårt att hitta en klubb med samlad bättre kompetens på sitt klotterplank tror jag.

Om du funderar på platåer och hur det redovisas så är det snarare hjälpkurvan (till skillnad mot STÖDkurvan) som indikerar ändringar i lutning: dock används den ofta i en sluttning för att markera en tydlig kant och inte en platå. I flack terräng markerar den en höjdformation som är ungefär max hälften av ekvidistansen hög. (OBS! Stora variationer hur kartritare använder detta karttecken!)
PS 2012-10-15 00:41 #54

Svar till inlägg av Stark, 2012-10-14 20:17:

För övrigt tror jag att det mest är en vanesak. När de började dyka upp på Svenska kartor så störde jag mig på dem men nu gillar jag dem utom när kartritaren inte har gjort sitt jobb.
PS 2012-10-15 00:36 #53

Svar till inlägg av Stark, 2012-10-14 20:17:

Det är väl kartritarens jobb att tunna ut stödkurvan där den stör läsbarheten. Att generellt tunna ut allt inne i kontrollcirklar skulle bli väldigt tidskrävande eller konstigt beroende på om man gör det per bana eller per tävling.
Z 2012-10-14 22:14 #52

Svar till inlägg av Stark, 2012-10-14 20:17:

Håller med till stor del. På de flesta kartor i Sverige tycker jag inte man skall använda tjock kurva. Ser roligt ut när det på en ganska platt karta ibland är små höjder som bara består av en tjock kurva för det var just nummer 5 där.
Stark 2012-10-14 20:17 #51
Nyfiken>>> Nej den markerar bara var 5:e kurva för att man ska få en överblick hur högt ett större berg är.
Kul däremot att du tar upp frågan. Jag är av den uppfattningen att denna kurvan INTE ska användas i Sverige. I mitt sätt att se de som tävlingslöpare av äldre valör så Försämrar den bara läsningen av kartan. Eftersom de flesta banläggare inte förstår betydelsen av läsbara kartor och går in i OCAD ändrar kurvorna när de stör framförallt i ringen.......
PS 2012-10-14 20:11 #50

Svar till inlägg av Nyfiken, 2012-10-14 20:05:

Den syns inte tydligare än andra kurvor (var femte helkurva ritas grov). Jag nämnde den bara för att förklara den lämpliga vägen. Nyckeln är att springa på skrå (dvs utmed sluttningen) ut mot stigen.
Nyfiken 2012-10-14 20:05 #49
Tjocka bruna kurvan syns den tydligt i skogen? Är det liksom en nivåskillnad, en terass? Eller varför är den tjock? Ska kanske ta kontakt med en riktig orienteringsklubb ändå.
PS 2012-10-14 19:59 #48
För att strö ytterligare salt i såren så tycker jag inte att denna kontroll ser speciellt svår ut (till skillnad från den förra). Gå på skrå utmed den tjock bruna kurvan fram till stigförgreningen väster om kontrollen. Därifrån kompass upp på den tydliga platån med småhöjder. Väl där ska det inte vara speciellt svårt att ta kontrollen. Ett alternativt vägval är att gå rakt på och läsa av småtopparna NV om kontrollen. Detta är troligen snabbast för den som är stark uppför. Jag gissar på att du försökt dig på något mellanting :-)
O-farsan 2012-10-14 18:19 #47

Svar till inlägg av TeGe, 2012-10-13 16:37:

Fick en kommentar på bommen i grönområdet att det var en svår kontroll, lite uppmuntrande om inte annat :)

Med min korta bakgrund och lilla rutin inom orienteringen så undrar jag då - vad är det som kännetecknar en svår kontroll? Vilka kännetecken/karaktärer skall man leta efter?

Har också lagt upp en bom i en sluttning på

http://orienteringsfarsan.wordpress.com/2012/10/14/bom-i-sluttning/

Ge gärna förslag på en lösning så lägger jag upp det avskräckande exemplet sedan ;)
TeGe aka O-farsan :) 2012-10-14 16:59 #46
Klarsynt och en bra lösning - tack!
Hade inte tillräckligt med is i magen för att tänka det lilla steget extra där (befinner mig i ett mentalt underläge efter en av "karriärens" största bommar 3 kontroller innan).
Känner mig sällan bekväm i grönområden, har bara min darriga kompassteknik att falla tillbaka på. Jag är ganska storvuxen också, så att bara ta sig fram är en utmaning :)
PS 2012-10-13 22:21 #45

Svar till inlägg av TeGe, 2012-10-13 16:37:

Du förstod alltså att du hade sprungit förbi kontrollen. Om du sprungit förbi den till höger så borde du ju rimligen ha sett höjden med stenskravlet så därför återstod ju bara att du varit lite till vänster. Genom att springa snett bakåt skulle du alltså rimligen komma till den höjden och få en säker utgångspunkt utan någon stor omväg.
TeGe 2012-10-13 16:37 #44
Snart skall de goda råden praktiseras på en långdistans vilket oftast passar mig bättre än medeldistansen.

Tills dess så finns en bom i ett grönområde upplagd här

http://orienteringsfarsan.wordpress.com/

Kom gärna med reflektioner, kommentarer och råd :)
karinf 2012-10-11 22:08 #43
Jag började orientera som 27-åring för fem år sedan och vet alltså precis vad det innebär att vara vuxen nybörjare. Här kommer mina tips som jag inte tror nämnts än:

1. När du planerar löpning till nästa kontroll, kolla vilket håll du helst vill ta den ifrån. Kanske finns det en ingång mot kontrollen som är tydligare än andra? Försök ta ett sådant vägval så att du kommer in på den lättaste ingången mot kontrollen.

2. Finns det något som helst stigvägval till ettan, ta det. Även om du tror det tar en eller två minuter längre. Du kommer tjäna in dem. Man kan inte vinna ett lopp till ettan, men mycket väl förlora det.

3. Gå aldrig någonsin runt och irra. Visst, du kan ha tur och hitta kontrollen men du lär dig ingenting på det. Leta upp en riktning med många uppfångande saker och spring/gå åt det hållet tills du tveklöst kan läsa in dig och börja om. Då får du träna igen på vettig kontrolltagning från den nya punkten och lägger en erfarenhet till 'banken', till skillnad om du bara går runt och tillslut hittar kontrollen av ren tur eller för att du hänger någon annan.

4. Brunbild är svårt, men det kommer. Du kommer att lära dig den tillslut. Men det går inte att forcera fram. Egentligen går inget att forcera, det är verkligen nåt jag lärt mig, att orientering handlar lika mycket om att inse och inte i onödan utmana sina begränsningar, som själva orienteringen. Förenkla, ta stigvägval när de erbjuds, ta den enklaste ingången, och spring ut mot den tydligaste uppfångaren. Springer man i tävlingsklass blir det svårt nog ändå.

Lycka till!
Sbulo 2012-10-11 15:00 #42
Saknar faktiskt en bra sida eller youtubeklipp med en del tips. Finns massor av sådant för andra sporter (och för dans) där någon förklarar ett moment med exempel per klipp. Tror det skulle vara en bra grej för att öka rekryteringen och framför allt hålla kvar nybörajre vid sporten, som annars ter sig ganska magisk och svårbemästerlig för många.
Fantomen 2012-10-11 13:07 #41

Svar till inlägg av Markus Johansson, 2012-10-11 11:33:

När man är på väg mot en höjd så är det bättre välja var man skall ta sig upp för höjden medan man springer och har en överblick. Sen kan man koncentrera sig på att avverka backen så fort som möjligt. När man läser medan man springer så tappar man heller inte tid att läsa kartan där det är lättlöpt. Dessutom så behöver farten inte vara så hög om man aldrig stannar på en bana, det blir ändå väldigt jobbigt.
Du kan träna att springa samma bana flera gånger då kommer du känna att man inte kan hålla samma fart när man inte missar som när man gör kart-stopp och missar kontroller.
Valter 2012-10-11 11:38 #40

Svar till inlägg av TeGe, 2012-10-10 21:39:

Om du inte har gps, ta en bild eller skanna din karta med vägval inritat. Lägg upp bilden på nätet. Länka in här och beskriv loppet och sakerna du läste på och hur du tänkte.
Markus Johansson 2012-10-11 11:33 #39

Svar till inlägg av Fantomen, 2012-10-11 10:24:

Fantomen: Varför är det fel att läsa kartan när det är tunglöpt? Är det inte smart att passa på att läsa in sig på resten av sträckan om det ändå går långsamt. Då är det ju oftast lättare att titta på kartan än om man rusar fram i full fart.
Fantomen 2012-10-11 10:24 #38

Svar till inlägg av low, 2012-10-10 22:37:

Ett fel som många gör att man läser kartan där det är tunglöpt och springer där det går lätt.
Uppför en backe eller i tätskog är det ofta ingen idé att läsa kartan.
Bättre att läsa innan backen och när man kommit upp. Samma sak med grönområden.
low 2012-10-10 22:37 #37
Full fart utan hämningar är ju en variant att ta sig igenom grönområdet som Zerb nämnde, annars så rekommenderas att kolla kompassen mycket oftare när man märker att man börjar väja extra mycket för svårforcerad vegetation.
Zerbembasqwibo 2012-10-10 22:26 #36

Svar till inlägg av TeGe, 2012-10-10 21:39:

GPS-klocka på armen, tanka in gpx-filen i datorn och kör Quickroute http://www.matstroeng.se/quickroute/sv/ som lägger spåret på en inscannad/fotad bild av kartan. Om du är med i en klubb som har ett DOMA http://www.matstroeng.se/doma/ för att enkelt (automatiskt) ladda upp dem. Annars, dumpa ut en jpg ur Qucikroute och tanka upp bilden på valfritt ställe på nätet. Ge oss länken! :)

Hålla riktning är fysiskaliskt enklare ju fortare det går! Dvs, full fart genom gröna, väj inte i onödan. :)
1

Senast kommenterat

Torsdag 12/12

16:26

Silly Season 2020

133

 

Onsdag 11/12
Tisdag 10/12

23:49

Jukola 2020

17

 

Måndag 9/12

22:23

Bästa pannlampan

7

 

12:46

-Arrangemangsreklam-

704

 

Söndag 8/12
Lördag 7/12

00:08

Eventor nere igen...

204

 

Torsdag 5/12

22:50

O-klocka

21

 

Onsdag 4/12

10:59

Toves VM-lopp

1

 

Tisdag 3/12
Lördag 30/11
Torsdag 28/11
Tisdag 26/11
Söndag 24/11

14:59

Jobb för orienterare

167

 

Fredag 22/11
Lördag 16/11
Fredag 15/11
Torsdag 14/11
Måndag 11/11

10:28

Benskydd?

30

 

Söndag 10/11
Lördag 9/11
Torsdag 7/11

11:00

Livelox feedback

190

 

10:42

Livelox för H10:a

4

 

Tisdag 5/11

07:35

Normaltid året runt

242

 

Måndag 4/11

11:28

Världscupen - live

298

 

Lördag 2/11

11:53

25manna 2019

531

 

Fredag 1/11

22:59

O-ringen 2020

296

 

Onsdag 30/10

18:32

Smålandskavlen 2018

164

 

Måndag 28/10

11:01

25manna 2020

1

 

Söndag 27/10

21:47

WRE tävlingar

16

 

16:23

Silly Season 2019

402

 

Fredag 25/10

16:44

CISM, IOF, CHINA

124

 

Onsdag 23/10

16:53

Fuskare på O-Ringen

680

 

Tisdag 22/10
Söndag 20/10
Torsdag 17/10


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng