Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

ÅH-period

Raketforskaren  2017-10-09 07:49
Många ser okt-nov som återhämtningsmånader. Hur kör ni under denna återhämtningsperioden? Hur mycket högintensivt kör ni endå? Är det okej att tävla nån tävling trots att det är återhämtning eller tränar ni bara lugnt och pausar från tävlandet?

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Bo 2017-10-12 21:08 #25
Heter "Vägval till framgång" och är skriven tillsammans med Lasse Hogedal.
Undrande 2017-10-12 16:48 #24

Svar till inlägg av Bo, 2017-10-11 16:03:

Var finns den här boken?
Bagdad-Bob 2017-10-12 14:37 #23

Svar till inlägg av PS, 2017-10-11 13:15:

Oavsett så verkar ju inte ”Oldboy” ha svar på vad det innebär att träna på riktigt.
Bo 2017-10-11 16:03 #22
Läser man hans bok så skriver han också att han inte var så noga med resultat på våren utan ville hellre få en bra känsla i orienteringen.
PS 2017-10-11 15:45 #21

Svar till inlägg av PE, 2017-10-11 14:43:

Nja, det stämmer nog att han var tvungen att göra sig av med lite övervikt innan han fick upp farten men den klassen han hade skulle nog ha räckt till ganska bra placeringar på dagens vårtävlingar. Ett liknande fenomen har man väl sett på TG de senaste åren.
PE 2017-10-11 14:43 #20

Svar till inlägg av PS, 2017-10-11 13:15:

Fast KO höll inte hög nivå hela tiden. Han började säsongen ganska lågt och blev bara bättre och bättre tills han var bland de bästa.
PS 2017-10-11 13:15 #19

Svar till inlägg av Bagdad-Bob, 2017-10-11 13:06:

Om man tittar på löparna i listan nedan så är det löpare som håller en ständigt hög nivå men som sedan lyfter sig ytterligare till VM. På liknande sätt var det med exempelvis Kent Olsson på sin tid. Exakt hur de gör vet jag inte men tror mig veta att de tränat ganska hårt under lång tid men sedan hittat möjligheter och motivation att träna extremt hårt under de sista månaderna inför VM. I Kent Olssons fall så var det ju bara VM vartannat år och om jag förstått det rätt så samlade han semester och tjänstledighet (uppgörelse med arbetsgivaren) till de sista månaderna inför VM så att han kunde satsa fullt ut då. Om man är heltidsorienterare året runt så kanske det är svårare att hitta motivationen på slutet eftersom inget annat förändras. Somliga lyckas ju i och för sig med det också.
Nisse 2017-10-11 13:14 #18

Svar till inlägg av Oldboy, 2017-10-09 19:04:

Återhämtningsperioder är inte så starkt kopplat till mycket träning. Det är ju ännu viktigare att vila för de som inte är så tränade så att de inte blir skadade.
Speciellt om man håller på med mycket löpning och orienering är det viktigt att låta kroppen läka ihop innan man börjar med grundtränings-perioden annars är det lätt att ta med sig säsongens skavanker och bli riktigt skadad.
Ett bra sätt är att under en månad dra ner på löpning till kanske 1-2 lugna pass i veckan och träna annat som ger styrka och smidighet.
Bagdad-Bob 2017-10-11 13:06 #17

Svar till inlägg av Oldboy, 2017-10-11 11:52:

Ja visst har jag det och jag tycker att jag tränar på riktigt när jag följer deras tips men du verkar vara av uppfattningen att dagens löpare inte tränar på riktigt och då undrar jag vad din definition av att träna på riktigt är.
Svårt 2017-10-11 12:47 #16
Det är svårt att ta medaljer när det finns 3 - 4 löpare som lägger
beslag på dom årtionde efter årtionde.
TG
Lundanes
Hubbmann
Kyburz
Bo 2017-10-11 12:35 #15

Svar till inlägg av vm-guld, 2017-10-10 12:37:

Och hade inte norrmannen med de stora fötterna startat precis bakom så hade det nog inte blivit i år heller
Oldboy 2017-10-11 11:52 #14

Svar till inlägg av Bagdad-Bob, 2017-10-11 10:31:

Du har säkert någon gammal 70-90talselitlöpare i din närhet. Dom kan säkert ge dig lite tips.
Bagdad-Bob 2017-10-11 10:31 #13

Svar till inlägg av Oldboy, 2017-10-09 19:04:

Berätta gärna hur man ska träna för att träna på riktigt.
Oldboy 2017-10-10 23:54 #12

Svar till inlägg av vm-guld, 2017-10-10 12:37:

Jodå, det finns ett par stycken som orkar, men dom är sannerligen inte många.
Mr Karlsson 2017-10-10 13:15 #11

Svar till inlägg av vm-guld, 2017-10-10 12:37:

Mr Karlsson tog silver 2004
PS 2017-10-10 13:01 #10

Svar till inlägg av vm-guld, 2017-10-10 12:37:

Nej!
vm-guld 2017-10-10 12:37 #9

Svar till inlägg av Oldboy, 2017-10-09 19:04:

Tog inte Sverige "vår" första vm-medalj på herrsidan på långdistans sedan 2003 i år?
... 2017-10-09 19:26 #8

Svar till inlägg av Oldboy, 2017-10-09 19:04:

Låter som rätt steg. Skit i återhämtning och träna mera! Då blir det guld på långdistans.
Oldboy 2017-10-09 19:04 #7
Att döma av nivån i dagens orientering, speciellt på långdistans, så borde de flesta svenska "elitorienterare" fokusera snarare på mer och effektivare träning än på återhämtning. Innan man lägger in återhämtningsperioder så måste man börja med att träna på riktigt.
Magnus 2017-10-09 18:56 #6
Första två veckorna i november kör man lite skön "flow-träning", sen en vecka med lite ökande dos och sen full fart. Mer ÅH behövs inte.
Bo 2017-10-09 18:51 #5
Man måste dra av tid för toabesök så det blir 22 tim x 365 dagar.
cec 2017-10-09 16:29 #4

Svar till inlägg av Skeptisk, 2017-10-09 15:36:

Så varför tränar inte typ skidåkare, löpare, cyklister och andra uthållighetsidrottare varje timme på dygnet? 24h*365 dagar hade ju gett bra många timmar i träningsdagboken
Enligt din tes skulle man ju bli bra av det
PE 2017-10-09 15:45 #3

Svar till inlägg av Skeptisk, 2017-10-09 15:36:

Välkommen Skeptisk!
Ska bli kul att se vilka egna ogrundade sanningar som nu kan komma fram i den här tråden från din sida. :) :D
Skeptisk 2017-10-09 15:36 #2
Återhämtningsperiod är för veklingar, ingen blir bra av att vila. Under återhämtningsperioderna krävs minst lika mycket träning som under grundträningsperioden.
Ox 2017-10-09 09:58 #1
För mig handlar återhämtningsperioden främst om att boosta motivationen inför grundträningen. I mitt fall blir det ett avbrott från tävlande och att jag bara kör "kul" pass. Inget strukturerat, utan jag tränar det jag känner för, det jag vill träna. Jag passar på att göra saker som jag annars har svårt att göra, t.ex. festar, umgås mer med bekanta osv.

Senast kommenterat

Torsdag 19/10
Onsdag 18/10

17:53

Dokusåpa oringen

28

 

14:31

Pannlampa

10

 

Tisdag 17/10

18:55

Daladubbeln -17

61

 

15:11

Silly Season 2018

63

 

14:55

Swedish league 2018

56

 

Måndag 16/10

23:25

Landslagskläder

14

 

12:05

Klubbtält

12

 

Söndag 15/10

16:15

25-manna

320

 

Lördag 14/10

12:01

10mila 2018

49

 

Torsdag 12/10

21:08

ÅH-period

25

 

Onsdag 11/10

15:35

Jobb för orienterare

72

 

Tisdag 10/10
Måndag 9/10

23:01

Vi blir fler

102

 

Söndag 8/10
Lördag 7/10

15:02

OL på högskola

29

 

Fredag 6/10

18:21

10Mila 2019

2

 

Onsdag 4/10

23:52

OL-gymnasium

137

 

20:37

O-Ringens hjemmeside

23

 

Måndag 2/10

13:34

Stafett-SM

150

 

13:10

Linje-OL i OCAD

20

 

Söndag 1/10
Lördag 30/9

19:15

Krossa hetronormen

27

 

Torsdag 28/9
Onsdag 27/9

23:13

25 manna + karta

2

 

Tisdag 26/9

13:04

Medel SM

70

 

Måndag 25/9

10:57

Lidingöloppet

6

 

Söndag 24/9

21:33

Automatkarte-Manual

4

 

Fredag 22/9
Tisdag 19/9
Måndag 18/9

23:02

Winsplits app?

7

 

22:27

Lång-SM

74

 

Söndag 17/9

15:28

USM 2k17

34

 

Onsdag 13/9


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng