Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

SI 2016-03-08 09:24 #9876
Ser att AIR+ användes i Pan. Hade de klasserna helt egna kontroller med AIR+ aktiverat? Annars hade andra löpare/klasser fått touch-free på köpet med en SIAC bricka, inte helt enligt regelverket, eller.
Z 2016-03-08 09:19 #9875

Svar till inlägg av TNH, 2016-03-07 13:46:

Det fanns ganska många uppenbara fall som borde blivit diskade, speciellt i lördags.
En minuts startmellanrum båda dagarna gör sitt till.
Hänglöparn 2016-03-07 22:44 #9874
Några orienterare som käkar kosttillskott?
:D 2016-03-07 14:14 #9873

Svar till inlägg av TNH, 2016-03-07 13:46:

Han testade det på lördagen, med skapligt resultat, och gjorde det igen på söndagen men sedan diskade han sig själv?!
TNH 2016-03-07 13:46 #9872

Svar till inlägg av Disk, 2016-03-06 22:03:

Han diskvalificerade sig själv.
1981 2016-03-07 11:26 #9871
Vad tyckte ni om SIAC (touch-free) på Pans tävling?
TNH 2016-03-06 22:21 #9870

Svar till inlägg av Disk, 2016-03-06 22:03:

Han borde blivit det på lördagens medeldistans också.
Disk 2016-03-06 22:03 #9869
Myran 2016-03-05 23:53 #9868

Svar till inlägg av PS, 2016-03-05 16:04:

Suck.
Komplettera soffliggandet med Steam så kan du kanske fixa rutavdrag för städning och kaffebryggning också :-)
PS 2016-03-05 16:04 #9867

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-04 22:22:

Om terrängen får stå tillbaka alltför mycket så är nog risken att det blir dålig ekonomi varje år efter ett tag eftersom det blir svårare att motivera varför man ska ställa upp med ett blåbärslag om det inte är en orienteringsmässig upplevelse. Följa eliten kan man ju numera göra hemma i soffan.
Myran 2016-03-04 22:22 #9866

Svar till inlägg av B, 2016-03-04 14:19:

Vindskydd är ett måste för de deltagande klubbarna. Det vore dumdristigt att avstå en så viktig strategisk plats pga ekonomiska skäl. När det gäller 10MILA i framtiden så tror jag att vi kommer att få se mer av hårdgjorda ytor. Årstiden och vädret är instabilt i början av maj och det innebär att hårdgjorda ytor minimerar risken för eventuella minusposter.
Arenavalet kan bli den primära övergripande ekonomiska faktorn som får den oönskade konsekvensen att tävlingsterrängen blir sekundär.
Danish Dynamite 2016-03-04 17:13 #9865
Emma Klingenberg på pension:

http://www.do-f.dk/nyheder/news.cgi?id=6256
B 2016-03-04 14:19 #9864

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-04 09:03:

Jag tror å andra sidan inte att det skulle vara så populärt om man hoppade över möjligheten att beställa en vindskyddsplats till 10MILA-natten och hänvisa till att man kan tänka sig att avstå intäkten.

Det kan nog ändå vara en viss kostnad för arrangören att hitta en "Arena" med tillräcklig plats för bilar, vindskydd och tält. T ex kanske avstånd för alla resor för arrangörena blir längre till en sådan?
Om man bara skulle satsa på det som inte är extratjänster skulle man kanske kunna ha andra tävlingsområden med andra budgetar för arrangemanget.

Det är svårt att värdera vad som är "smyginkomster", det kan lika gärna vara "ofinansierade kostnader" trots avgifter om man måste utföra markberedning/grusa eller liknande för att kunna använda marken.
PS 2016-03-04 10:13 #9863

Svar till inlägg av PS, 2016-03-04 10:11:

Meningsbyggnaden blev horribel efter några ändringar men ni förstår nog andemeningen :-)
PS 2016-03-04 10:11 #9862
Det här med en massa extra avgifter är väl sådant vi får i och med att anmälningsavgifterna är så låga att intäkterna för en tävling inte står i proportion till det nedlagda arbetet. Jag kan till viss del förstå argumentet att man inte en parkering som inte kostar något för arrangören (mer än arbetstid) inte ska kosta något för arrangören men då skulle jag vilja veta hur dessa debattörer ser på tex kostnadsfri dusch i kommunala anläggningar. Borde anmälningsavgiften för sådana tävlingar sänkas på samma sätt som om dusch inte alls erbjöds? Själv ser jag snarare båda fallen som en sorts sponsring och jag har alltså inga som helst problem med att man tar betalt på ungefär samma sätt som jag med glädje betalar i markan för bullar som i vissa fall skänkts av arrangörsföreningens medlemmar.
Myran 2016-03-04 09:03 #9861

Svar till inlägg av Löpare, 2016-03-04 00:18:

Parkeringspriset är som en fis i världsrymden.
Vindskyddspriset är påhittad smyginkomstkälla som bejakas av SOFT:s regelverk.

Startavgifter jämförelsefakta:
10MILA 445 kr.
Jukola 351 kr (uppskattat valutapris).
Smålandskavlen 225 kr.
25manna 156 kr.
Löpare 2016-03-04 00:18 #9860

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-03 23:57:

I mina väldigt acceptabla priser. Vindskyddet nyttjas ju av många, så summan borde slås ut per person för att få fram pris/person.
Men lite enkel kalkylering och ekonomikunskaper så förstår man att det varken kommer fler eller färre bilar om parkeringspriserna sänks.
Löpare 2016-03-04 00:15 #9859

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 21:35:

Självklart. Men jag har svårt att se att alla accepterar att startavgiften höjs för att få "gratis" parkering. Att betala 10-20 kronor för att ha min bil ståendes på en åker ser inte jag som något problem.

Man kan ju vända på det, varför kostar det att parkera i de flesta städerna? Arbetet är ju redan gjort och de har ju redan tjänat in det som kostade att göra parkeringarna för längesen.
I mina ögon är det en självklarhet att klubben som arrangerar tar betalt för parkeringen
Myran 2016-03-03 23:57 #9858

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 21:35:

Avkastning eller ocker?
10MILA P-avgift 50 kronor använd yta 24m²
10MILA Vindskyddsplats 500 kronor använd yta 25m²
10MILA startavgift 4450 kronor tillgänglig löpyta 10km² eller 5,8-16,6 km fågelvägen.
Noterade att det är 5 kronor billigare per sträcka att tävla i damkavlen jämfört med 10MILA-kavlen. Betrakta bara de här meningslösa siffrorna som ren statistik för ett helt vanligt arrangemang i svensk orientering.
Ulf S 2016-03-03 21:35 #9857

Svar till inlägg av Löpare, 2016-03-03 15:50:

Om man jämför "planering av parkeringen på en industritomt" och banläggningen till samma tävling, så är nog "avkastningen" på den tidigare aktiviteten några hundra gånger lönsammare per nedlagd arbetstimme.
Men sådana jämförelser är förstås helt meningslösa, och ännu meningslösare är att jämföra med ordinärt arbete. Förutsättningen för tävlingararrangemang är ju frivilligt ideellt arbete.
Surfer 2016-03-03 20:12 #9856

Svar till inlägg av old, 2016-03-03 14:07:

Uppland 1980 hade bussning till de två etapperna i uppsala.
old 2016-03-03 19:20 #9855

Svar till inlägg av J, 2016-03-03 14:45:

Den värsta var klubbokningen. Min klubb bokade ett år innan, men fick inte en enda stuga. Efter att vi fått detta besked kom det annonser om att det fanns mängder av logi.
T ex 2016-03-03 16:41 #9854

Svar till inlägg av J, 2016-03-03 14:45:

Logibokningen kanske, det där med klubb-bokning funkade väl inte helt som utlovat?
Löpare 2016-03-03 15:50 #9853

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 13:17:

Även kollektivtrafiken borde vara gratis och vi borde få kommuniststyre i Sverige. Man kan ju inte ta betalt för ett arbete där man inte har några egna utgifter!
Tid är pengar. Att planera en parkering görs ofta inte över en kafferast.
J 2016-03-03 14:45 #9852

Svar till inlägg av old, 2016-03-03 14:08:

Vilka var de andra?
old 2016-03-03 14:08 #9851

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Jo, det var ju en av marknadsföringsbluffarna. Jag hade behövt köa i en halvtimme, så det var inte aktuellt.
old 2016-03-03 14:07 #9850

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 22:35:

Bussning infördes väl 1983 i Anderstorp. Är inte säker på om det var obligatoriskt för boende på C-orten, men tror det.
quasimodo 2016-03-03 13:42 #9849

Svar till inlägg av Trafikverket, 2016-03-03 13:32:

"Klimatet kräver att vi cyklar och åker mer kollektivt. Vad tycker du om det?"
Urvalsgrupp 3 stockholmare och 2 franska studenter (studerande i Stockholm).
Kom igen Norrland!
Blir det tummen upp för detta?
Trafikverket 2016-03-03 13:32 #9848
Ulf S 2016-03-03 13:17 #9847

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-03 11:23:

Jag håller med här också. Jag tycker det är ytterst tveksamt att ta ut parkeringsavgifter för parkering på öde industritomter, i gamla grustag eller på företagsparkeringar, eftersom det inte finns några kostnader associerade till dessa.
Visst, arrangören tillhandahåller någon slags service, och eftersom vanliga arrangemang inte är några vinstmaskiner så kan jag ha viss förståelse för att man vill tjäna några (obeskattade) kronor på denna service.
Hellre än trädplanteringsprojekt i Afrika så gillar jag de arrangörer som på pengahinken vid parkeringen sätter upp en skylt som säger att pengarna går direkt till klubbens ungdomsverksamhet. Efter att ha följt rapporteringen i medierna om några skandalprojekt där befolkningen berövas sina odlingsmarker för att nån svensk "miljöorganisation" ska plantera träd på dem (för att ge Thailandsresenärerna lite gott samvete), så är jag ganska skeptisk till de där klimatkompensationsprojekten.
Myran 2016-03-03 11:23 #9846

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 01:40:

Att ta ut en parkeringsavgift överhuvudtaget är egentligen felaktigt, dvs om det inte går oavkortat till markägare. Tyvärr har jag indirekt själv medverkat till att prissätta en parkeringsavgift till en värdetävling (förordade ingen avgift men majoriteten av mötesgruppen var påstridiga).

P-avgift till markägare med miljötariff hade jag kunnat betala om det uppfyllde ett gott syfte = att det typ planterade träd i någon utsatt del av världen.

insider 2016-03-03 11:03 #9845

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:00:

?
PS 2016-03-03 10:16 #9844

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 01:40:

Om det är ont om parkeringar så tycker jag att man i första hand ska stimulera till samåkning genom att låta dem som är många i bilen få parkera närmast.
PS 2016-03-03 10:14 #9843

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Jo, men köerna till liften var så långa att jag föredrog att gå upp eftersom det då var lättare att bedöma hur lång tid det skulle ta.
PS 2016-03-03 10:13 #9842

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Förra gången det gick i Sälen så avrådde de från att cykla beroende på att man inte ville ha cyklister utmed bussvägarna. Finns det cykelvägar numera?
Ulf S 2016-03-03 01:40 #9841

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-02 22:48:

Jo, och jag håller ju egentligen med dig helt och hållet.
Det jag retar mig på, och raljerade om tidigare, är att arrangörer som nn sorts självutnämnda miljöpoliser som ska uppfostra och jävlas med oss tävlande.
Är det inte är ont om parkeringsplatser finns ingen anledning att arrangörer ska lägga sig i och försöka styra hur vi reser.
Vid akut brist på parkeringsplatser så kan prisinstrumentet användas, men eftersom beloppen är små är det mest "signalpolitik", dvs signalera med ett förhöjt pris att tillgången är begränsad. Ekonomiskt sett har priset på parkeringen liten betydelse: om det kostar 10 kr eller 30 kr spelar liten roll om körsträckan till tävlingen är 10 mil...
Parkeringsavgifterna har vi främst för att kunna ersätta markägare som upplåter marken, och i andra hand för att få lite extrainkomster.
Tjommen 2016-03-02 23:15 #9840
Det lär ju bli så att man cyklar till alla etapperna ändå. Att ta skidlift till tävlingen var ju Dalarna också först med, historia.
Tjommen 2016-03-02 23:00 #9839

Svar till inlägg av insider, 2016-03-02 22:51:

Linköpingssolen är stark ;)
insider 2016-03-02 22:51 #9838

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 22:35:

Obligatoriska bussningen gällde väl dem som bodde på C-orten, alla andra tog bilen ända fram som vanligt. I Sälen är det bil som gäller för alla som inte bor nära busshållplatserna. Uppläget verkar vara bil till P, sen några kilometers promenad till bussen.
Myran 2016-03-02 22:48 #9837

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 10:21:

Det är många parametrar som ska synkas för att få en bra helhet i ett arrangemang.
Är inte alla åldersklasser lika berättigade till att få den maximalt bästa orienteringsupplevelsen?
Med upplevelse menar jag att områdets karaktär används på bästa sätt.
Det innebär att alla klasser får bra terräng och utmanande banor oavsett banlängd och färgkod.
Tyvärr kan det kullkastas pga av ett lättvindigt och enkelt arenaval görs enbart för arrangörens egen bekvämlighet. Om parkeringsutrymmet är en begränsande faktor tycker jag att det är helt i sin ordning att uppmana de tävlande att samåka. Det tycker jag inte är någon styvmoderlig behandling. Om det kommer tio bilar med 4-5 personer i varje bil så är det helt OK med ensamkommande i den elfte bilen.

Nybro OK arrangerade ett flertal tävlingar i Kråksmåla för cirka 5-10 år sedan.
http://www.kastensson.se/doma/show_map.php?user=buhre.anders%40wanadoo.fr&map=337
En fantastiskt fin terräng men med mycket begränsade parkeringsmöjligheter.
Arrangören löste det genom att söka tillstånd att parkera utmed vägen. Kan man dessutom enkelrikta trafiken är det en användbar lösning.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng