Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Peter L 2019-09-25 08:08 #15963
Jag undviker också tävlingar där det enbart erbjuds 1:7500 del i öppna klasser. Gillar verkligen inte att springa på det.
Annan H50 2019-09-25 07:41 #15962

Svar till inlägg av H50, 2019-09-25 07:21:

Jag har i år börjat minska mitt deltagande på de tävlingar, klasser och direktbanor som erbjuder 1:7500. Jag springer klasser och banor med 1:10 000. Tycker det allt för oftast blir alldeles för uppförstorat, för tråkigt område (inte värt kostnaden) och för lätt orienteringsbana med 7500.
H50 2019-09-25 07:21 #15961

Svar till inlägg av DrP, 2019-09-24 21:31:

För min del och säkert många med mig så har det blivit ett lyft med 1:7.500 del. Mycket roligare och springer fler tävlingar i år än tidigare år. Jag skulle prioritera tävlingar med 1:7.500 del om det var fritt fram för arrangören. Just av den anledningen valde jag annan sommartävling än O-Ringen 2019.
Orkaloggain 2019-09-25 06:50 #15960

Svar till inlägg av DrP, 2019-09-24 21:31:

Dags att motionera om att flytta upp 7500-delen några femtals år? Så att banorna hinner bli nog korta.
Nja.... 2019-09-24 23:22 #15959

Svar till inlägg av Hmm, 2019-09-24 23:14:

Men... det ska ju inte framgå att man felstämplar... då försvinner ju den charmen med orienteringen när folk chansar och inte läser kodsiffran, för att inte tala om stafetter när folk hänger fel gaffel och stämplar fel...
Hmm 2019-09-24 23:14 #15958

Svar till inlägg av OdenXT, 2019-09-24 19:56:

Nej, den digitala definitionen kommer se ut som idag. Så alla kontroller syns redan från start när man tankar den vid starten.
När man stämplar blir raden för kontrollen grön, stämplar man fel så blir raden röd.
DrP 2019-09-24 21:31 #15957

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-09-24 21:00:

Kort svar :Ja.
Längre svar: Tillåt uppförstorade kartor, men kräv det inte.
Som det är nu så går en allt för stor del av arbetet åt till att handikappanpassa kartorna för gubbbar/gummor i min ålder, varav många inte ens vill det.
Det går inte ens att få en öppen bana på normal skala på medeldistans längre. Om nu 80% av alla löpare ska springa på en yta som ryms på 1:7500, vad finns för ekonomiskt incitament för kartproducenter att ta fram kartor som inte ryms på A5 1:15000?
Xxxx 2019-09-24 21:00 #15956

Svar till inlägg av DrP, 2019-09-24 20:50:

Jo, jag vet att vägval hamnat utanför kartan på någon H45 lång jag sett och att det såklart inte varit helt lätt alltid, men jag tror inte att det är detta som gör att det är mycket svårare att arrangera nuförtiden. Lär ju bara vara en mindre del av arrangemanget och som rör banläggaren och i huvudsak för typ H45 på långdistans. På en medeldistans lär problemet knappast uppstå att det blir problem med banläggning direkt. Däremot blir det ju fler banfiler, men å andra sidan kan ju ibland H50, H55 och H60 ha samma bana, och där blir det ju inte fler banfiler. Men vad tycker du man borde göra åt detta för att det enligt dig skulle underlätta arrangerandet? Återgå till gamla kartskalorna?.
DrP 2019-09-24 20:51 #15955

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2019-09-24 20:40:

På vilket sätt har dessa påverkat till mängden krt- och banfiler per arrangemang?
DrP 2019-09-24 20:50 #15954

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-09-24 20:19:

1Nej, det är klart att ingen använt A2. Det går ju inte. Däremot har banor fått läggas om, vägval hamnat utanför kartkanten och ett otal olika kart och banfiler tillkommit. Menar du att du inte känner till detty?
Zerbembasqwibo 2019-09-24 20:40 #15953

Svar till inlägg av DrP, 2019-09-24 19:52:

Och för att inte tala om alla ungdomsbanor i regnbågens alla färger!!!!
Zerbembasqwibo 2019-09-24 20:37 #15952

Svar till inlägg av PS, 2019-09-24 17:22:

Nej, det är tvärtom jag menar att du ska hitta. Jag kollade på SM-medelbanan H21, och ja, jag skulle nog kunna ändra flera, men inte alla, kontroller enligt mitt recept utan att "förstöra" banan.

Ja det kan ha effekt helt klart.
Xxxx 2019-09-24 20:19 #15951

Svar till inlägg av DrP, 2019-09-24 20:08:

Utgår från att du menar att årets nyhet att det ska vara även 7500-del i HD40-HD55 är det som gjort det svårare för banläggaren. Och det har väl inte medfört att man har behövt ta till A2-format på någon tävling? Eller så menar du något annat som jag inte riktigt hängde med i....
DrP 2019-09-24 20:08 #15950

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-09-24 19:56:

Hur menar du nu? Menar du att det inte finns någon övre gräns för vilken banlängd som passar på en given utskriftsyta? Eller menar du att alla tryckerier klarar att hantera godtyckliga pappersformat?
Elefanten 2019-09-24 19:59 #15949

Svar till inlägg av DrP, 2019-09-24 19:52:

Ha, ha, ha
OdenXT 2019-09-24 19:56 #15948

Svar till inlägg av Hmm, 2019-09-24 16:19:

Men om jag vid starten vill kolla om det är några speciella kontrollpunkter på definitionen? Insida/utsida murhörn? Osv.
Eller på banan vill kolla en två kontroller framåt?

Onödig teknik som jag ser det.
Xxxx 2019-09-24 19:56 #15947

Svar till inlägg av DrP, 2019-09-24 19:52:

Fast teoretiskt sett är det väl bara i några klasser "extremförstorade kartor" påverkar banstråk, eller kan påverka, banstråk i någon mening... Och det kan ju knappast vara det som gör att det är speciellt svårt att arrangera, för arrangemang handlar väl inte bara om banläggning av dessa banor utan om tusen andra saker också.
DrP 2019-09-24 19:52 #15946
Om man verkligen vill ivra för att det ska vara lätt att arrangera, så kan man inte sila mygg och svälja elefanter. Det som krånglar till banläggningen in absurdum nuförtiden är kravet på extremförstorade kartor, även på relativt långa banor, med alla följder det får i form av påverkan på banstråk, splitt av kart- och banfiler mm. Innan man fixat denna jätteelefant finns ingen anledning att börja titta på andra saker.
PS 2019-09-24 17:22 #15945

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2019-09-23 22:19:

Men kom igen nu! Jag behöver väl inte rota fram en bana med en vägvalssträcka som utgår från eller slutar med tex en sten i ett område där det inte finns så mycket annat i omedelbar närhet. I vissa fall kan det nog dessutom få en psykologisk effekt om kontrollen man utgår från sitter precis ovanför eller nedanför en brant sluttning även om denna i sig bara tar ett par sekunder att springa uppför. Det är inget som jag behöver visa. Det vet "alla".
Hmm 2019-09-24 16:19 #15944

Svar till inlägg av OdenXT, 2019-09-24 15:42:

Så jag har tagit bort din pinne och stoppat in den i definitionshållaren. Definitionen har blivit digital.
Hmm 2019-09-24 16:18 #15943

Svar till inlägg av OdenXT, 2019-09-24 15:42:

Man borde ersätta SI och Emit med en display på armen som tar emot och visar stämplingar och visar definitioner och kodsiffror.
Hmm 2019-09-24 16:16 #15942

Svar till inlägg av OdenXT, 2019-09-24 15:42:

Nej inte mer teknik, bättre teknik.
Istället för en dum pinne på fingret. En display på armen som visar kodsiffror, definitioner och om du stämplat rätt.
OdenXT 2019-09-24 15:42 #15941

Svar till inlägg av Hmm, 2019-09-24 14:04:

OK, hur många såna måste du skaffa? Jag hade 25 kontroller häromdagen.
Vilken utrustning måste arr. tillhanadahålla för att jag som löpare ska få mion egen def?

Ju mer teknik, destofärre arrangörer med tiden, det är min tro.
Hmm 2019-09-24 14:04 #15940

Svar till inlägg av OdenXT, 2019-09-24 13:37:

https://www.m.nu/eink-epaper/213-flexible-monochrome-eink-epaper-display

Kostar 289:- så jag tror att du kan få sådana under 100 kr om du gör en produkt.

Det blir ju mer felfritt att du har tankat upp rätt klass i din display och att du kan kontrollera att din stämpling har tagit. På köpet slipper arrangören blanda ihop definitioner.

Det är väl den enda lösningen som kommer fungera med trådlös stämpling om man inte vill ha dubbla system.
xxx 2019-09-24 13:59 #15939
Ersätt kontrollbeskrivningen med en lapp där man visar kontrollringarna uppförstorade i ca 2 cm diameter. Då borde man få plats att sätta den på armen precis som idag (alternativt hålla den i andra handen och då kan ringarna vara ännu större). Sedan markerar man skärmens placering med en liten prick i kartbilden. Då kan vi äntligen skrota den föråldrade kontrollbeskrivningen. Det löser även en del med skalproblemet.
OdenXT 2019-09-24 13:37 #15938

Svar till inlägg av Hmm, 2019-09-24 12:55:

Låter sjukt billigt och felfritt!
Hmm 2019-09-24 12:55 #15937
Det skulle ju gå att kombinera med ett trådlöst stämpelsystem där varje tagen kontroll markeras i displayen bredvid defintionen.
Stämplar man fel så kan man få en varning på den raden som saknas eller är felaktig
Hmm 2019-09-24 12:51 #15936
Man kan ju också tänka sig i att definitionen är en liten display som tankar upp informationen från kartan eller vid klassens RFID information.
naryM 2019-09-23 23:07 #15935

Svar till inlägg av PS, 2019-09-23 20:00:

Ja det är ju uppenbart att det inte fungerar med lösa k-beskrivningar på gafflad stafett.
Med 10MILA i färskt minne så var det tillräckligt omständligt att "dölja" gafflingsalternativen i beskrivningshållaren. Är man en fena på EAN-koder så finns ju det mesta i klartext där :-)
Tänker på inlägg 15916 haha.
Zerbembasqwibo 2019-09-23 22:19 #15934
Förtydligande: jag menar att om banläggaren väljer tydliga kontrollpunkter behövs inte definitionen, endast kodsiffran. Man kan dock ha kvar den, men bara på kartan.

Ser inte att detta ska vara en försämring för löparna, utom i de fall då det, som nu ska bevisas av PS, blir sämre bana om man tvingas välja en tydligare punkt. :) Skicka en länk tack och vilken sträcka där banläggaren inte kunnat välja en mer lättläst kontrollpunkt.
H40 2019-09-23 20:47 #15933
Att vekla upp kartan för att se på kontrol beskrivningen är ju inte speciellt roligt och något jag sällan gör om jag inte verkligen måste.

En prick eller kryss som visar vad som är i mitten av ringen tror jag skulle vara en bra ide. Är förvånansvärt ofta jag i farten tror att det är fel objekt jag ska till.
xxx 2019-09-23 20:25 #15932

Svar till inlägg av PS, 2019-09-23 20:00:

På riktigt stora kartor borde man kunna ha flera kontrollbeskrivningar på kartan. Jag har dock aldrig sett det.
PS 2019-09-23 20:00 #15931

Svar till inlägg av avh, 2019-09-23 18:17:

På kavlar är det ju av en massa olika skäl svårt att göra på något annat sätt än att ha kontrollbeskrivningen tillsammans med kartan och det är inte heller värt risken att börja riva sönder kartan der tävlingstiden. Det är dock ganska störande och när kodsiffrorna står vid kontrollerna så fuskar man en hel del med att läsa kontrollbeskrivningen. På de stora kavlarna går det oftast bra ändå eftersom man ofta har folk framför sig och spår in mot kontrollen sista biten. Det händer dock att jag känner behov av att titta på kontrollbeskrivningen och även om jag försöker tänka lite på hur jag viker kartan så är det inte lätt att ha den lätt tillgänglig på en A2-karta. I viss mån förtar det faktiskt alltså en del av glädjen med kavlar när det dessutom börjar bli löjligt många kontroller på tex Jukola (kanske delvis för att de inte haft riktigt stora kartor de senaste åren). Att ha kodsiffrorna vid kontrollerna är förresten inte så lätt som det låter. De tar en hel del plats och med komplicerade bansträckningar kan detr vara svårt nog att få plats med kontrollsiffrorna på ett bra sätt som blir tydligt och inte döljer viktiga detaljer.
PS 2019-09-23 19:58 #15930

Svar till inlägg av insider, 2019-09-23 16:41:

Jag har aldrig sett mig som en elitlöpare och heller aldrig haft speciellt höga ambitioner så jag plockade faktiskt aldrig ur kontrollbeskrivningen före start. I synnerhet inte som det av somliga ansågs som på gränsen till regelbrott om man gjorde det före starttiden. När kontrollbeskrivningen och startkortet började delas ut separat så började jag förstås att lägga dem i separat ficka och snart insåg jag ju hur mycket bättre flyt man fick i kontrollarbetet.
Xxxx 2019-09-23 18:36 #15929

Svar till inlägg av avh, 2019-09-23 18:17:

Vart kom det där med ”glädje” ifrån? Är väl glädje att springa oavsett. Handlade ju inte om det... På kavle är kontrollsiffrorna oftast tryckta på kartan, det är sällan medeldistanskaraktär med 17 kontroller och - det är ju praktiskt ganska stökigt med lösa definitioner på en kavle...
Nina 2019-09-23 18:23 #15928

Svar till inlägg av avh, 2019-09-23 18:17:

Kanske för att man förstår att det är kavle och att nuvarande upplägg är vettigt?
Precis som att HD10-16 får se kartan 1 minut före start i individuell tävling men inte i sträcka 2+ och senare i stafetter av praktiska skäl. HD10 och andra småttingar klarar att få kartan direkt i handen när de sticker ut på sträcka 4 i 25-manna, men vi kan fortfarande värna om att de får kika på den i förväg i vanliga fall.
Och i öppna banor får man se kartan innan man startar, men inte i öppen stafett.
Häng 2019-09-23 18:23 #15927

Svar till inlägg av avh, 2019-09-23 18:17:

Då finns det andra som orienterar åt mig. Räcker med kodsiffra vid kontrollsiffran på kartan.
avh 2019-09-23 18:17 #15926

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-09-23 17:56:

Så därför springer ingen av er kavlar med någon glädje?
Varför kräver ingen att få lösa definitioner vid stafetter?
Xxxx 2019-09-23 17:57 #15925

Svar till inlägg av Xxxx, 2019-09-23 17:56:

7500-del med A3
Xxxx 2019-09-23 17:56 #15924

Svar till inlägg av insider, 2019-09-23 16:41:

Det handlar ju inte om sekunder utan att det stör själva orienterandet att behöva veckla upp kartan och leta efter definitionen. Då tappar man ju fokuset på var man är på kartan och behöver leta upp det igen och vika kartan än en gång. På en medeldistans med många kontroller blir det rörigt, inte minst om man har 7500-del nu och måste vika och vika och vika för att få ordning på den.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng