Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2018-09-13 09:10 #14732

Svar till inlägg av Jaha, 2018-09-12 16:21:

Det var inte speciellt länge sedan HD10 hade grön bana (eller i alla fall något ditåt) vilket jag var mycket kritisk till eftersom de som dominerade i prislistorna orienterade på ett sätt som har väldigt lite med orientering att göra. Det hände att de sprang halva banan utan att titta på kartan eftersom de bara hade memorerat om de skulle ta höger eller vänster efter kontrollerna. När de sedan skulle ta klivet upp till gul svårighet så var det ett mycket stort kliv som en del inte klarade utan att tröttna. Om det är något som borde tas bort så är det de glada och sura gubbarna. Om man har nytta av dessa så menar jag att man inte är mogen att springa ensam och i många terrängtyper så är det ett ganska omfattande jobb att planera och sätta ut dem på ett sätt som verkligen fungerar.
Offentlig 2018-09-13 06:25 #14730

Svar till inlägg av Skogstokig, 2018-09-12 23:15:

Har vi återigen fått ett styrelse som inte tycker att protokollen ska offentliggöras?
Analys 2018-09-13 00:38 #14729
Äntligen!
Skogstokig 2018-09-12 23:15 #14728
Det kommer mycket lite information från SOFT-styrelsen. Det senaste protokollförda mötet hölls 22-23 april. Ett möte är inplanerat till 11 juni men därifrån finns i alla fall inget protokoll.
Jaha 2018-09-12 16:55 #14727

Svar till inlägg av PS, 2018-09-12 16:01:

Jag håller med om att antalet arrangörstimmar på tävlingsdagen är kritiskt.
Men det är också väldigt mycket mindre stress att ha 7 st lådor med sig än att ha 20-30 lådor med tillhörande definitioner.
I en stor klubb kanske du har en som håller reda på alla dessa lådor, men i en liten klubb kanske det är samma person som också skall ut med glada och ledsna gubbar på morgonen.
Kostnaden för att ha för få kartor är inte den stora delen utan tiden att räkna ut hur många extra kartor du skall ha i 20-30 klasser och stressen över att du har räknat fel.

På en tävling med under 300 deltagare så innebär det ofta att en klass har mindre än 3 löpare. Att behöva fundera på hur många extra kartor skall jag trycka i den här klassen tror jag kan få en normal person över gränsen.

Tänk att du sedan på torsdagskvällen går igenom alla klasser och du missar att en person har anmält sig i en klass som inte hade några deltagare och du har glömt lådan till den klassen.
Jaha 2018-09-12 16:26 #14726

Svar till inlägg av PS, 2018-09-12 16:01:

Jag föreslår alltså en grön bana med 7 st kontroller för alla under 10 år
Jämför med idag där det är 3 st banor + glada och ledsna gubbar och ofta även miniknat.

Jag tror att man sparar runt 10 arrangörstimmar på det.
Jaha 2018-09-12 16:21 #14725

Svar till inlägg av PS, 2018-09-12 16:01:

Jag är medveten om att ungdomsbanor äter kontroller.
Om du tittar på mitt förslag så innebär det bara en bana för ungdomar under 10 år.
Dvs att HD10 får springa grön bana och att H16 får springa blå bana.

Tycker det är otroligt att när man lagt inskolning, U1, HD10 har man ofta redan passerat 15 kontroller. Skall man också ut med ledsna och glada gubbar så har man passerat 10-20 arrangörstimmar på småbarn.
Antagligen skulle de flesta vara lika glada för att springa en grön bana. Vill man ha en svårare bana så är det ju lätt att anmäla sig i HD12.
PS 2018-09-12 16:03 #14724

Svar till inlägg av PS, 2018-09-12 16:01:

"finns" => "har"
PS 2018-09-12 16:01 #14723

Svar till inlägg av Jaha, 2018-09-12 15:47:

Man sparar inte så mycket som man kan tro på att hålla nere antalet banor. Det går åt ganska många kontroller bara för att lägga en ungdomsserietävling med klasser upp till 16 år om man ska få bra banor med lämplig svårighet för alla. De kontroller som sedan tillkommer är främst för att banorna blir längre och för att få mindre belastning på kontroller och sträckor. Antalet kontroller som en utsättare får sätta ut spelar oftast mindre roll än hur utspridda de är. Det är riktigt att det är lättare att gissa hur många kartor som behövs ju fler som delar på dem men det är ju inget man sparar arbete på utan möjligen ett par hundralappar. Det som är kritiskt för små klubbar brukar inte vara hur mycket arbete som läggs ned utan hur man klarar att bemanna under tävlingsdagen och då tror jag inte att det finns så vansinnigt stor betydelse om man har färre kartlådor. Man har ju fortfarande lika många löpare att hålla reda på så jag tror mer på ett rejält startdjup så att man sprider löparna under dagen. Då klarar man en start med färre funktionärer.
Jaha 2018-09-12 15:47 #14722

Svar till inlägg av Xxxx, 2018-09-12 14:40:

Det var därför jag föreslog 7 banor för en distriktstävling. Då tar banläggningen kortare tid och antalet kontroller blir betydligt färre.
Kan de tävlande plocka kartor ur 7 st lådor istället för en låda per klass så har man också gjort det enklare för utskirfter, kartplock och startpersonal.
Om man tar bort inskolning så behöver du inte sätta ut glada och ledsna gubbar och du behöver heller inte lägga två banor på grön nivå.
Xxxx 2018-09-12 14:40 #14721
Men det är väl inte alltid t.ex. barnpassning finns? På Gustavsbergs tävling i helgen (830 startande) fanns det inte. Och ibland får man ju åka och duscha i klubbhus eller liknande. Men är det egentligen marka och miniknat och barnpassning som kräver så stort engagemang för tävling? Är det inte kartritning, kontakt med markägare, banläggning, kontrollutsättning, teknik, jobb med att få parkeringsmöjligheter, viltavdrivning, TC-bygge, etc, som är det som kräver mycket tid i förarbete? Här får man det att låta som att hoppar man miniknat och marka och dusch så är det så lättarrangerat... Vad säger ni vana arrangörer av tävlingar?
.. 2018-09-12 14:30 #14720

Svar till inlägg av Avreglera, 2018-09-12 14:14:

Asså! Spännande bana, inte för bökig terräng och en inte alltför gammal karta. Resten är ointressant och höj prisnivån för att deltaga till 160 spänn.
Avreglera 2018-09-12 14:14 #14719
Avreglera orienteringen.

Låt klubbarna arrangera som dom vill.

Duscha kan man tex göra hemma.

Man kan ha med egna mackor.
OP 2018-09-12 11:24 #14718

Svar till inlägg av Jaha, 2018-09-12 09:59:

Som kanske en distriktstävling? Så länge det i inbjudan tydligt framgår servicenivån så har jag svårt att tänka mig att folk blir alltför besvikna (särskilt om de som ev klagar får svaret att "det här är den maximala nivån vi orkar med, annars hade det inte blivit någon tävling alls").
Zerbembasqwibo 2018-09-12 10:57 #14717

Svar till inlägg av Jaha, 2018-09-12 09:39:

Det är tydligen kutym med 7500-del för 60+ också, även om reglerna inte kräver det. Prova att bara följa reglerna på det får ni se...
Jaha 2018-09-12 09:59 #14716

Svar till inlägg av Skogstokig, 2018-09-12 09:52:

Ja, det är ju kanske rätt att det är så vid nationella tävlingar. Men det borde finnas ett mindre koncept som vi kan vänja oss vid utan att bli besvikna. Ostmackor duger troligtvis.
Skogstokig 2018-09-12 09:52 #14715
Som arrangör har vi en O-ringenetapp som mall för vårt utbud även om deltagarantalet stannar vid tvåhundra.
Som tävlande kräver många av oss att det ska finnas just det utbudet.
DS 2018-09-12 09:45 #14714

Svar till inlägg av j, 2018-09-12 09:26:

Eller så arrangerar man en distriktstävling istället? Gissar på att det här är ett försök och ett exempel på att göra skillnad på nationella tävlingar och distriktstävlingar.
Jaha 2018-09-12 09:39 #14713

Svar till inlägg av PS, 2018-09-12 08:55:

Det är skillnad på hårda regler och kutym.
För att få ner antalet arrangörstimmar så testar man ett koncept och sedan får man skriva om reglerna ifall det behövs.
Som du ser finns inga krav i reglerna på barnpassning och miniknat, men det har blivit kutym på orienteringstävlingar att ha det.
Antagligen är det kutym med köttbullemackor och äggmackor också.

Det vore ju tråkigt om vi inte kan springa orientering i stora delar av sverige pga miniknat och äggmackor.
j 2018-09-12 09:26 #14712
Hittade ett intressant avsnitt om speaker intill texten om dusch:

Nationella tävlingar ska alltid bjuda på väl förberedd speakerservice, med snabb och korrekt
redovisning av resultat och mellantider, samt bör bestå av två personer, en av vartdera könet.
Klasser som bevakas av speaker ska alltid ha egen målfålla. Arenan ska planeras så att publik
ser speaker och scen för intervjuer och prisutdelning.
Ljudet ska säkerställas i god tid att det fungerar och håller hög kvalité, särskilt vid tävling
inom nivå 1.

Känns inte det där lite onödigt uppstyrt? Det finns alltså krav på att det ska vara speaker på alla nationella tävlingar! Helst två personer. Dessutom ska klasser som bevakas av speaker alltid ha egen målfålla! Tur att det finns en hel del arrangörer som struntar i detta.
j 2018-09-12 09:22 #14711

Svar till inlägg av OP, 2018-09-12 07:55:

Inte heller på nationella tävlingar finns krav på dusch vid arenan:

Toaletter och dusch
Vid tävling inom nivå 1 ska toaletter och dusch finnas vid arenan.
Vid tävling inom nivå 2-3 ska toaletter och dusch finnas vid arenan.
Dusch ska ha bra avrinning och får aldrig ersättas av bad. Om dusch inte finns vid arenan vid
tävling inom nivå 2-3 ska hänvisning ges till kostnadsfri duschmöjlighet inom rimligt avstånd.
PS 2018-09-12 08:55 #14710

Svar till inlägg av Jaha, 2018-09-12 08:34:

Att orienterare i allmänhet inte har mer än en susning om hur regelverket ser ut är väl tyvärr ganska väl känt men att man skulle detaljstyra hur arrangemang ser ut in absurdum bara för att arrangörer är dåligt pålästa är ju bara dumt. Kan de inte reglerna nu så lär de väl inte klara av att följa ännu hårdare regler framöver.
Jaha 2018-09-12 08:55 #14709

Svar till inlägg av OP, 2018-09-12 07:55:

Exemplet att gå över till 7 banor och de tävlande väljer bana utifrån klass borde halvera antalet timmar för kartiplock, kartutskrifter och startpersonal.
Man borde också behöva skriva ut färre antal kartor då antalet reservkartor minskar.
Jaha 2018-09-12 08:34 #14708

Svar till inlägg av OP, 2018-09-12 07:55:

Men det kan finnas en osäkerhet om det verkligen duger och då väljer man att inte arrangera alls.Någon skrev tidiigare att det är lika jobbigt som att arrangera nationell tävling och då väljer man nationell tävling.
Jag menar att det borde vara ett koncept där man räknar på arrangörstimmar och får en ordentligt differentiering mellan distriktstävling och nationell tävling.
OP 2018-09-12 07:55 #14707

Svar till inlägg av Navigator, 2018-09-11 14:28:

Barnpassning och miniknat finns det inga krav på alls i regelverket, inte ens vid nationella tävlingar. På en distriktstävling kan man hänvisa till dusch "på rimligt avstånd". I mitt distrikt har vi vid flera tillfällen rationaliserat bort dusch vid mindre tävlingar, även DM. Om man kontaktar sitt distriktsförbund går det säkert bra, om man har en bra motivering.
Navigator 2018-09-11 14:28 #14706

Svar till inlägg av Jaha, 2018-09-06 15:28:

+1 på utvecklade närtävlingar. Då kanske småklubbar kan orka arr-a i bra områden, om man inte orkar dra runt en nat.tävling med dusch barnpass miniknat etc
Talangen 2018-09-09 19:05 #14705
Någon mer än mig som börjar bli trött på typ "Google-ads" reklamen i Eventor (även när man är inloggad) och på svenskorientering.se mm? Går det komma ifrån denna på något sätt? OK att orienteringstävlingar och liknande gör reklam men det får gärna räcka så... Men det kanske är en taktik av förbundet att framöver införa ett abonnemang för 29 kr/mån så kan man bli av med reklamen och en säker inkomstkälla för förbundet... ;)
jodå 2018-09-08 20:27 #14704

Svar till inlägg av ++, 2018-09-08 18:31:

Rätt omständligt. Funkade ju perfekt tidigare direkt i Eventor.
++ 2018-09-08 18:31 #14703

Svar till inlägg av Kanske!, 2018-09-08 18:00:

Lösningen är utförligt beskriven av Hemadress.
Kanske! 2018-09-08 18:00 #14702

Svar till inlägg av 1177, 2018-09-08 11:46:

Om man inte förstår att diskussioner kan leda fram till lösningar ingen tänkte på från början kanske det är ett tecken på autism.
1177 2018-09-08 11:46 #14701

Svar till inlägg av Autism?, 2018-09-08 10:19:

Lider du av det?
Autism är en funktionsnedsättning med symtom som ofta upptäcks redan under småbarnsåren. Det är vanligt att barn med autism har svårt att reagera på tilltal eller uppmuntran från sin omgivning. Med tidigt stöd och anpassat lärande kan personer med autism ofta leva ett självständigt liv.
Autism? 2018-09-08 10:19 #14700

Svar till inlägg av +, 2018-09-08 10:13:

Det är väl lämpligare att frågor ställs här där de får ordentlig spridning. Om frågeställaren har fått något om bakfoten så kan det snabbt lösas här och svaret får då också bra spridning. Med ditt resonemang är forum och diskussioner helt onödiga.
+ 2018-09-08 10:13 #14699

Svar till inlägg av Någon på Eventor där?, 2018-09-08 08:43:

Felanmälan om Eventor görs till Eventor support. Inte i detta forum.
Någon på Eventor där? 2018-09-08 08:43 #14698

Svar till inlägg av Hemadress, 2018-09-08 08:30:

Mycket irriterande att min hemadress bytts ut till klubbadressen i Eventor, varför? När man nu automatiskt får färdvägen till tävlingen i Google Maps via ett klick.

Ska det nu fungera får man i princip göra en egen sökning i Google Maps som förr.

Hemadress har ju angetts i Eventor så länge jag kan minnas men nu när man äntligen har ordentlig nytta av den, via Google Maps färdväg, då är den utbytt mot klubbadress.
Hemadress 2018-09-08 08:30 #14697

Svar till inlägg av Fel i Eventor, 2018-09-07 18:29:

I vänstra spalten i Google Maps står överst frånadress (tom om du inte är inloggad i Eventor). Sedan adressen till tävlingen. Därunder Hem, Arbete och senast sökta adresser. Skriv in din adress vid Hem och spara.
Fel i Eventor 2018-09-07 18:29 #14696

Svar till inlägg av Hemadress, 2018-09-07 17:39:

Var hittar jag adresslistan? och Hem?
Fel i Eventor 2018-09-07 18:24 #14695

Svar till inlägg av Works On My Machine, 2018-09-07 17:31:

Min adress har alltid varit korrekt, det var först idag felet dök upp.
Hemadress 2018-09-07 17:39 #14694

Svar till inlägg av Fel i Eventor, 2018-09-07 16:56:

Senaste adress (från- eller till-) sparas i adresslistan. Skriv in din hemadress under Hem och spare så finns den alltid överst.
Works On My Machine 2018-09-07 17:31 #14693

Svar till inlägg av Fel i Eventor, 2018-09-07 16:56:

Min adress visas där för mig. Lämpligt är nog att du rapporterar in felet till Eventors support så ökar chansen att det åtgärdas snabbt. https://eventor.orientering.se/Home/HelpAndSupport
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng