Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2016-09-15 22:16 #11008
Har det inte varit alldeles för lite kartsnack här de senaste timmarna?
Av en ren händelse så råkade jag hitta några fel i OCAD:s standarduppsättning av symboler för orienteringskartor. Det rör sig om symboler som inte används speciellt mycket i Sverige men vingårdar och tätskogar som är lättlöpta i viss riktning borde inte vara angivna som "norrvända". Vid vridning av kartan för att justera för magnetiska norr kommer man då nämligen få fel vinkel på den löpbara riktningen.
Länkkvinnan 2016-09-15 10:08 #11007
Ally 2016-09-14 18:07 #11006
Finns det ett sm program för kommande år någonstans? är det bestämt för 2020?
BjornG 2016-09-14 17:17 #11005

Svar till inlägg av PS, 2016-09-14 09:10:

JO _i_ Norrland, men det verkar vara längre _till_ Norrland...
Zerbembasqwibo 2016-09-14 17:04 #11004

Svar till inlägg av PS, 2016-09-14 15:41:

Var han ens född då?
PS 2016-09-14 16:52 #11003

Svar till inlägg av Phytagors, 2016-09-14 16:32:

Man får hålla sig till en epok och kisa lite så ordnar det sig ... ;-)
Phytagors 2016-09-14 16:32 #11002

Svar till inlägg av PS, 2016-09-14 16:04:

Ja man får skämmas. Men vi befinner ju oss "bara" på en enkel matematisk ellipsoid. Tänk om vi skulle ta och införa parametrar som jordens tyngdkraftsfält (geoiden), plattektonik, landhöjning, jordens rotationscentrum/masscentrum
PS 2016-09-14 16:04 #11001

Svar till inlägg av Phytagoras, 2016-09-14 01:34:

Kunde inte riktigt släppa detta så jag kollade lite till. Det blir ju ännu mer komplicerat. De två linjer där skalan blir "korrekt" är ju inte ens några meridianer utan andra bågar. Lantmäteri måste ju vara den optimala vetenskapen. Ju, mer man lär sig desto mer förvirrad blir man ;-)

http://cdn.preterhuman.net/texts/computing/gopher-archive/gopher.sm5sxl.net/text/gis/Geodesi/geodesi/kartprojektion/galleri/gauss.htm
PS 2016-09-14 15:41 #11000

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-09-14 14:07:

Vadå? Var Zlatan och såg på segling i Luleå? Jag fattar ingenting.
PS 2016-09-14 15:30 #10999

Svar till inlägg av EriOL, 2016-09-14 13:58:

Jag tror faktiskt att vi åkte förbi och såg platsen där det skulle ligga.
Zerbembasqwibo 2016-09-14 14:07 #10998

Svar till inlägg av EriOL, 2016-09-14 13:58:

Det ar ju en segeltävling där nån gång på slutet av 80-talet, kungen var där. Men missade du det så är det ju int lönt åka dit nu.
EriOL 2016-09-14 13:58 #10997

Svar till inlägg av PS, 2016-09-14 13:55:

Dom har snart byggt klart Stålverk 80, så vänta ett litet tag till...
PS 2016-09-14 13:57 #10996

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-09-14 10:33:

Varför tror du förresten att jag undviker att starta trådar på O-snack ;-)
Kanske dags att starta en egen avdelning för mig: "Skitsnack".
PS 2016-09-14 13:55 #10995

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-09-14 10:33:

Jag har varit i Luleå men det var ganska långt innan jag flyttade till Stockholm. Tror det var 1979 om jag minns rätt. Har det hänt något sedan dess eller kan jag vänta några decennier till?
Zerbembasqwibo 2016-09-14 10:33 #10994

Svar till inlägg av PS, 2016-09-14 09:10:

Hur många som är från Stockholm har varit i Luleå, hur många som är från Luleå har varit i Stockholm? (Tur detta är Eftersnack så det inte finns nån OT...)
Phytagoras 2016-09-14 09:56 #10993

Svar till inlägg av PS, 2016-09-14 09:10:

Ja du har nog rätt. Verkar mest logiskt.
Då borde felen ligga runt 4dm/km där också. Gå mot noll runt Stockholm och Göteborg (longitud 18, longitud 12), för att sedan öka ut mot kanterna och det rejält när man kommer ut mot Haparanda på longitud 24.
PS 2016-09-14 09:10 #10992

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-09-14 08:44:

Zerbembasqwibo>> Det där stämmer väl inte. I Norrland är väl en mil bara ett stenkast?

Phytagoras>> Har aldrig riktigt sätta mig in i det där fullt ut eftersom jag inte orkar med matten längre men jag trodde att skalreduktionsfaktorn innebar att det stämde bäst på två meridianer som du säger men inte på centralmeridianen.
Zerbembasqwibo 2016-09-14 08:44 #10991
Kan detta förklara varför milen norrut är nästan dubbelt så långa som de söderut?

Sen vill ha hävda att det är svårt att erhålla bra kilometertider i Haparanda, den där faktorn borde ökas på rejält så det blir rimliga tider där! http://www.pelpo.net/maps/map_images/363.jpg
Phytagoras 2016-09-14 02:18 #10990
Näe Kunde inte somna.
Galet av mig. Skalreduktionsfaktorn har givetvis en påverkan på nord-syd sträckor.
Längs centralmeridianen ungefär 4dm/km längre i verkligheten.
Så någon annan får räkna ut var i landet banorna blir längre/kortare än vi tror.
Phytagoras 2016-09-14 01:34 #10989
Ej färdig lantis>>Hmmmm.
PS>>Skalreduktionsfaktorn som finns i Sweref99TM ger att skalfelen är noll på centralmeridianen och längs två meridianer väst och öst om centralmeridianen. Utanför dessa två meridianer ökar felen betydligt (obetydligt för oss orienterare).
Som ni är inne på är felen störst i öst-väst. Så det beror på hur banorna är lagda (utbredningen öst-väst) och vart i Sverige vi befinner oss. Några exempel på öst-väst fel.
Haparanda: 0.17% kortare i verkligheten (1.7m /km) (Här har du chansen att kapa kilometertiden)
Umeå: 0.02% kortare i verkligheten (2dm/km)
Sveg: lika långt på kartan som i verkligheten (ligger intill centralmeridianen)
Stockholm: 0.001% längre i verkligheten (1cm/km)
Strömstad: 0.02% kortare i verkligheten (2dm/km)
Göteborg: 0.004% längre i verkligheten (4cm/km)

Svar på frågan. Om banorna till största delen går i öst-väst så springer vi framförallt kortare än vi tror långt i öst och väst i landet. Allt är ju relativt.
Ej färdig lantis 2016-09-13 23:18 #10988
Fast de kartor som har laserdata som grundmaterial borde ha samma fel som de som är precis under centralmeridianen. Den datan mäts nog med RTK och påverkas inte av felen i projektionen av sweref 99 TM. Blev en del inlägg nu...
Ej färdig lantis 2016-09-13 23:08 #10987

Svar till inlägg av Ej färdig lantis, 2016-09-13 23:00:

Eller ja, givetvis är banorna 0.0004% kortare.
Ej färdig lantis 2016-09-13 23:00 #10986

Svar till inlägg av PS, 2016-09-13 20:04:

Banorna kan nog aldrig vara kortare, men de längsta banorna blir på det kartor som ligger längst ifrån centralmeridianen. Jag är inte helt säker på mitt svar, men om det är fel blir jag säkert rättad av någon som har mer koll.
PS 2016-09-13 21:58 #10985

Svar till inlägg av OCAD, 2016-09-13 21:28:

Då är det det som är skillnaden mot hur det "blandades" i OCAD11. Där fick man förlita sig på att Adobes mjukvara blandade som man ville när det var tranparens. Å andra sidan förstår jag inte hur det fungerar nu. Hur blir det tex om två linjer av färger som ska blandas korsar varandra snett? Är det bara linjer på ytor som blandas? Får nog testa lite när jag har tid men just nu är det mest banläggning som gäller förutom att det fattas några små delar på den nygamla kartan. Välkomna alla vänner av svår nattorientering med inslag av vägval :-)
OCAD 2016-09-13 21:28 #10984

Svar till inlägg av PS, 2016-09-12 15:09:

Jag kan inte hitta någon uppgift i pdf-specifikationen att filen innehåller något om transparens. Den nya funktionen i OCAD skapar en pdf-fil med färger enligt inställd Blend Mode (transparens). Funktionen behövs därför inte i pdf-visare. De visar färger enligt pdf-filen.
PS 2016-09-13 20:04 #10983
Jag har en liten fundering av det kanske mer akademiska slaget som kanske en lantmätare kan svara på. Svenska orienteringskartor är ju numera nästan uteslutande ritade i SWEREF 99 TM. Det innebär ju att skalan varierar en del beroende på hur långt från den femtonde längdgraden man befinner sig. Att man har en skalreduktionsfaktor på 0.9996 antar jag betyder att skalan blir 0.04% fel just utmed den meridianen men hur stort är felet i resten av landet? Var springer vi längre banor än vi tror och var är de kortare? Nördig diskussion? Självklart, men det är väl sådant vi har de här sidorna till ;-)
sladek 2016-09-13 07:48 #10982

Svar till inlägg av PS, 2016-09-12 15:09:

Du har rätt, ett flertal "pdf-visare" eller desktop program stöder inte den nya funktionen i ocad 12.
PS 2016-09-12 15:09 #10981

Svar till inlägg av OCAD, 2016-09-12 13:41:

Efter vad jag förstått så var det problemet i inte OCAD-relaterat utan det berodde på att de enkla inbyggda pdf-visarna inte har stöd för transparens. Är du säker på att det spelar någon roll om man använder den funktionen? Jag har inte hunnit testa den än.
OCAD 2016-09-12 13:41 #10980
Zerbembasqwibo 2016-09-12 13:35 #10979

Svar till inlägg av PS, 2016-09-12 13:26:

Absolut!
PS 2016-09-12 13:26 #10978

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-09-12 10:47:

Det kan hända men det är väl i så fall bara ytterligare ett argument till varför OCAD borde lägga till sådan funktionalitet.
PS 2016-09-12 13:26 #10977

Svar till inlägg av OCAD, 2016-09-12 08:57:

Men nu är det ju inte alltid pdf är den typ av utskrift man vill ha. För att en pdf-utskrift ska bli bra så krävs det förresten att den görs på rätt sätt. Ska man få transparens så måste man skriva ut den med hjälp av Adobes mjukvara. Skriver man ut direkt från webbläsaren så blir det skit.
Zerbembasqwibo 2016-09-12 10:47 #10976

Svar till inlägg av PS, 2016-09-12 08:50:

CONDES kan det där.
L 2016-09-12 10:19 #10975

Svar till inlägg av PS, 2016-09-12 08:50:

Håller med.
OCAD 2016-09-12 08:57 #10974

Svar till inlägg av PS, 2016-09-12 08:50:

Banläggaren kan göra speciella inställningar för olika banor och spara som pdf-filer. De kan sedan skrivas ut av tränare/ledare/deltagare.
PS 2016-09-12 08:50 #10973

Svar till inlägg av OCAD, 2016-09-11 07:56:

Man kan ju lägga in flera kontrollbeskrivningar och då även tex ha en med symboler och en med text men jag saknar en funktion som skulle vara till stor hjälp. Jag skulle vilja knyta en viss sådan där kontrollbeskrivningsvinkel till en viss bana så att endast den visades (jag tror inte att det går ens i OCAD12). Helst skulle man även kunna ställa in maximalt antal rader för varje sådan vinkel. Det skulle vara till stor hjälp tex när man lägger träningar där olika banor går i olika delar av kartan. Det brukar ofta kunna vara ganska svårt att hitta en placering som inte är i vägen för någon av banorna och det slutar med att man förminskar kontrollbeskrivningen så att den knappt blir läsbar. Alternativet är att flytta runt vinkeln och ändra inställningarna för varje bana men det är ju inte så smidigt om någon annan än banläggaren gör utskriften. Om man kunde välja olika placering för olika banor så vore de mycket enklare.
j 2016-09-11 16:11 #10972

Svar till inlägg av OCAD, 2016-09-11 07:56:

Fint!
OCAD 2016-09-11 07:56 #10971

Svar till inlägg av J, 2016-09-10 21:55:

Markera symbolen för kontrollbeskrivningen (violett vinkel) i kartan. I dialogen till höger, markera Text under Typ av kontrollbeskrivning.
Myran 2016-09-10 22:11 #10970

Svar till inlägg av J, 2016-09-10 21:55:

Nu har jag inte OCAD12 men i OCAD11 kan man göra så här;
Välj Banläggning>Redigera kontrollbeskrivning i klartext.
Kopiera automatiskt till egendefinierad text>OK.
I högermenyn (rullgardinen) Typ av kontrollbeskrivning>klicka text>förhandsgranska>skriv ut.
J 2016-09-10 21:55 #10969

Svar till inlägg av OCAD, 2016-09-10 21:41:

tack för snabbt svar! Men jag lyckas ändå inte få beskrivningen som är tryckt på kartan i klartext, endast som symboler?
jag vill inte skriva ut lösa beskrivningar.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng