Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

eko 2016-10-30 10:14 #11208

Svar till inlägg av ah, 2016-10-30 09:07:

Läser jag rätt att det är ca. 100 000 EUR minus.. det är riktigt mycket back och kan knappast enbart vara del i utebliven försäljning. Jobbigt att lägga ner 5 år på att arrangera något och sedan inte få en krona för det utan istället gå back. På jukola (till skillnad från O-Ringen) sitter väl också den lokala föreningen med hela risken?
ah 2016-10-30 09:07 #11207

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-30 08:51:

Den inte helt perfekta automatöversatta texten på annan sida nämnde att det framför allt var lägre intäkter på försäljningsställena då alla höll sig borta på grund av vädret.
Zerbembasqwibo 2016-10-30 08:51 #11206

Svar till inlägg av €, 2016-10-29 09:05:

Om Jukola går minus, är det illa! De måste ta krafttag för att hindra det att fortsätta. Var rann pengarna iväg? Är det för ambitiösa? För varmt i bastun? För stora grötportioner? För stora kartor?
Zerbembasqwibo 2016-10-30 08:49 #11205
Jag tror med anledning av mängder av inlägg här på Orienterare.nu att:

- Skolan inte längre lär ut skillnaden mellan fakta och åsikt
- Det är inne att tro att NWO spridit sig in till O-ringen AB
???? 2016-10-29 09:07 #11204

Svar till inlägg av old 5, 2016-10-29 08:21:

Ironi???
2016-10-29 09:05 #11203

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-28 23:22:

Helt utan relevans till inlägget så budgetering och naturkrafter går inte alltid hand i hand, Jukola gick på förlust i år
http://www.suunnistusliitto.fi/2016/10/lappee-jukolan-talous-jai-tappiolle/
old 5 2016-10-29 08:21 #11202

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-28 23:22:

Nja, bland de bästa inlägg jag sett och bland de bästa insikter jag fått. En tydlig konkret beskrivning av hur en organisations kostnader kan skena utan att någon förstår varför.
Zerbembasqwibo 2016-10-28 23:22 #11201

Svar till inlägg av Money, 2016-10-28 22:37:

Det är långt ner i tråden, man jag spekulerade i om att om man anställer en person för att få fler orienterare och det ska finansieras genom mer skatteintäkter gjorde jag ett antagande om att det kostar 1 mille per år, och då krävs det 100 000 extra starter för att räkna hem det.

Sen snöade 27 nick in på om det var exakt rätta siffror istället för att fundera på varför vi ska bli fler och om verkligen en anställd ska "räknas hem" genom ökad skatteintäkt. Det var i alla fall därför jag skrev det.

Inte för att vi skulle diskutera om IT-kostnaderna är 400 eller 20 000 i månaden för en anställd... :)
Myran 2016-10-28 23:13 #11200

Svar till inlägg av Money, 2016-10-28 23:10:

Tack för svaret!
En excelfil hade uppmuntrat och gett snabbare input i sakfrågan :-)
Money 2016-10-28 23:10 #11199

Svar till inlägg av Myran, 2016-10-28 22:55:

Du kan väl kontakta någon på förbundet. Annars kan du ju börja med att kolla den redovisning som finns på SOFTs hemsida där du ser ekonomiska årsredovisningar och verksamhetsberättelser, där finns bland annat uppgifter om lönekostnader och sånt. Inga hemliga uppgifter direkt. En bra början i varje fall om man vill få en uppfattning om SOFS:s ekonomi.
Myran 2016-10-28 22:55 #11198

Svar till inlägg av Money, 2016-10-28 22:37:

Precis som din nick skvallrar om så vill vi alla veta.
Vem ska jag kontakta?
Money 2016-10-28 22:37 #11197

Svar till inlägg av Myran, 2016-10-28 22:23:

Och vad är det intressanta med det? Kontakta SOFT så kan du nog få fram siffrorna och sen sitta och fundera över dem...
Myran 2016-10-28 22:23 #11196

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-28 21:07:

Mitt i prick.
Vad är omkostnaderna för en SOFT anställd anno 2016?
Zerbembasqwibo 2016-10-28 21:07 #11195
Det handlade om en fiktiv SOFT-anställd.
nybörjare 2016-10-28 21:05 #11194

Svar till inlägg av BC, 2016-10-28 20:38:

Jag har iallafall bara kommenterat priset som folk har sagt att IT och telefon kostar.
BC 2016-10-28 20:38 #11193

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-10-28 20:20:

Kolla inlägg #11163 till #11167 om vad jag anser att diskussionen började kring.

"t ex kontor och IT-kostnader"

Samt sedan vad en anställd egentligen kostar, vad av det som är kontor, IT och telefon beror ju på vad det är för typ av tjänst och arbetsuppgifter.
Chef 2016-10-28 20:24 #11192

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-10-28 20:20:

Håller med BC i totala kostnadsbilden, det är vad vi budgeterar per anställd men då ingår "allt". Beträffande att en jobbdator (=tillgång till it-system) kostar 15-20 gånger mer gäller ju naturligtvis inte en småföretagare, där är kostnaden nästan likvärdig med en privatperson
nybörjare 2016-10-28 20:20 #11191

Svar till inlägg av BC, 2016-10-28 20:06:

Ja, saker och ting kostar men det mesta av det du tar upp handlar ju inte om dator och telefon som iallafall var det som jag trodde att vi diskuterade.

Jag har fortfarande problem med att förstå varför jobb datorn med support och nett skulle kosta 15-20 gånger mer per månad än vad en likvärdig hemma dator med nett och tillbehör kostar.
BC 2016-10-28 20:06 #11190

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-10-28 13:29:

Som exempel kan man ju ta att man kan få dra av upp till ca 4000 i månaden om man har ett arbetsrum hemma, kontorsrum lär kosta mer (6-7000:-är billigt för del i ett kontor med bara en arbetsplats), särskilt i ett centralt läge (jag känner till massor med kontor som kostar > 100000:- / månad med plats för ett par personer så där finns stor variation).
Kontorsmöbler, skrivare och förbrukningsmaterial behövs kanske för att kunna arbeta.
Man kanske vill ha en växelfunktion till telefonen, kostar ofta en summa per person.
Bredband, surf och telefoni kostar. Kaffe och frukt som arbetsgivaren bjuder på?
Försäkringar, företagshälsovård och friskvårdsbidrag kan tillkomma.
Utbildning, resor & logi om det ingår i uppdraget, och ev. traktamenten.
Någon kanske betalar ur lönen, bokför och hanterar ledigheter och tidsredovisning, det är ju lite mer arbete för varje anställd.
En chef kan behöva använda lite mer tid för varje anställd för arbetsledning och utvecklingssamtal mm. Vid sjukdom/föräldraskap/VAB kan det ju både bli tal om sjukersättare och utebliven intäkt trots viss lönekostnad, om man nu vill räkna med "risker" dessutom (det blir sällan billigare om man inte bara lägger ned det som personen sköter under frånvaro.
osv.
Det finns säker stora variationer, men dubbla bruttolönen är nog svårt att komma under om man räknar alla kostnader som blir. Förhoppningsvis så skapar den anställde större värde än så, och vissa kostnader kan delas, andra kan bli större, t ex om man måste utöka/byta kontor för att man blir fler.

Så att bara ha en dator och en telefon i fickan och sitta på ett café och maila eller skriva lite är nog inte den jämförelsen som en normal anställning matchar.
Z 2016-10-28 13:55 #11189
En anställd kostar i snitt företaget dubbla bruttolönen. Vilket ju varierar med jobbet man gör, en arbetare mindre än en tjänsteman om kan skall dra alla över en kam .
nybörjare 2016-10-28 13:29 #11188

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-28 13:21:

Men det där blir ju inte heller i närheten av 15000 kr i månaden. IT support kostar väl inte heller 1000 kr i timmen i lite större företag som har någon anställd för IT support.

Min telefon har hittills kostat 176 kr i månaden och då har jag räknat med inköp, abonemang, ringe tid och data men inte ström för ladning. Den fungerar fortfarande så nu går priset per månad ned.
Zerbembasqwibo 2016-10-28 13:21 #11187

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-10-28 13:14:

Då gissar väl jag med:
Dator med program som nån fipplat med för standardinställning: 30 000 kr
Installation om speciellt program: 2000 kr
Docka, mus, skärm etc: 5000 kr

Månadskostnad support: 2 timmar/dator = 2000 kr
Driftsäker server etc lagringsytor dygnet runt: 2000 kr
Nätverkstekniker tillgänglig för support dagtid: 2000 kr

Kan ingen mer gissa? :)

Men att IT är billigt måste ju vara en gigantisk missuppfattning. Räkna ut vad din IPhone kostar i månaden.
nybörjare 2016-10-28 13:14 #11186

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-28 12:58:

Men ingen har ju kommit med några tal.

Min teori:

Dator med windows och office 10000 (borde gå att få tag i ännu billigare). Den fungerar några år.

Månads kostnad 400 kr. Denna borde också fungera för mycket av arbetet utan någon hjälp med support.

Så nettverk och it support kostar 15000-20000 i månaden per anställd? Är det vanligt att det är en support person per 3 anställda eller något sånt?

Som sagt så förstår jag att det blir dyrt om ett företag gör en massa tynga beräkningar med hjälp av dyra och komplexa beräkningsprogram men här är det ju prat om en administrativ tjänst där man klarar sig med enkla program och en vanlig dator.
Zerbembasqwibo 2016-10-28 12:58 #11185

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-10-28 12:33:

Du vägrar tro på det som skrivs! :)

Du borde leta reda på siffror som stödjer din teori och inte bara repetera att du inte tror på det. :)
nybörjare 2016-10-28 12:33 #11184

Svar till inlägg av ADB, 2016-10-28 12:28:

Och det där blir normalt 15000-20000 kr i månaden per ansatt?

Jag vet inte vad det kostar men blir väldigt förvånad om det faktiskt blir så dyrt. Så väldigt dyrt är det faktiskt inte med datorer och office idag.
ADB 2016-10-28 12:28 #11183

Svar till inlägg av nybörjare, 2016-10-28 10:50:

Avbetalning eller avskrivning av dator, server och nätverk. Licensavgift för Windows, Office och några till program. Kostnad för IT-supporten. Lokalkostnad för serverrummet och IT-supportens kontor. Kanske något till.
Myran 2016-10-28 11:00 #11182
Tack till "Eventorgurun" ....:-)
nybörjare 2016-10-28 10:50 #11181

Svar till inlägg av jeppen, 2016-10-28 10:40:

Vad är det som kostar så mycket? Om man behöver en massa dyra program så kan det säkert bli dyrt men telefon och en dator med standard program som fungerar för den aktuella tjänsten borde väl inte kosta mycket i varken inköp eller drift?
jeppen 2016-10-28 10:40 #11180

Svar till inlägg av Money, 2016-10-27 09:28:

15 000 per månad och person på mitt kneg
Myran 2016-10-28 10:32 #11179
Är det någon som kan logga in på Eventor just nu?
1982 2016-10-27 19:58 #11178

Svar till inlägg av 1981, 2016-10-27 19:07:

Oj, 20.000 per månad för telefon och dator per person.... Det var inte dåligt. Inkl. e-postbrevlåda alltså. Vad är det för typ av arbetsplats? Låter som ekonomiavdelningen fikar för mycket.... Tur det inte är mina anställda som förbrukar de kostnader för dessa saker.
1981 2016-10-27 19:07 #11177

Svar till inlägg av Money, 2016-10-27 09:28:

20000 kr/ månad typ där jag jobbar
Money 2016-10-27 09:28 #11176

Svar till inlägg av PS, 2016-10-27 08:41:

Ironi är inte lätt, men utgifter för telefon och dator är väldigt små för en arbetsgivare idag... Och e-postbrevlådan kostar nog inget extra för ytterligare en medarbetare....
PS 2016-10-27 08:41 #11175

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-26 23:51:

Ja, jag anade visserligen att det var så men det kunde också varit att du endast associerade IT till andra typer av tjänster.
Zerbembasqwibo 2016-10-26 23:51 #11174

Svar till inlägg av PS, 2016-10-26 23:02:

Jag är verkligen usel på att skriva ironisk.
PS 2016-10-26 23:02 #11173

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-26 21:41:

Har du frågar din arbetsgivare vad telefon och dator med support kostar per månad?
Myran 2016-10-26 22:57 #11172

Svar till inlägg av BC, 2016-10-24 09:31:

IOF event inklusive WRE i Sverige tillämpar väl oftast SOFT:s regler?
Problemet blir (kan bli) hur regeln översätts till engelska eller hur vi svenskar väljer att tolka den engelska översättningen, ser även ett samband med hur kartnormen översätts från engelska till svenska och tolkas (misstolkas). OT förstås men kunde inte låta bli.
Det är en alltför vanligt att se elitlöpare som springer med nedhasade "långstrumpor", verkar som allt är OK bara man klarar "besiktningen/klädselkontrollen" innan man startar.
Vad blir påföljden för den tävlande om regeln inte efterlevs?
Zerbembasqwibo 2016-10-26 21:52 #11171

Svar till inlägg av Money, 2016-10-26 21:49:

OK, lägg ut excelbladet för det där så alla hänger med...
Money 2016-10-26 21:49 #11170

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-10-26 21:41:

Fast O-Ringen t.ex. skötte och betalade lite av det tidigare så det är inte bara SOFT:s egna kanslister man kan dra ner tjänsterna för. Men ökar sen intäkterna så blir ju ökningen av utgifterna mindre också... ;)
Zerbembasqwibo 2016-10-26 21:41 #11169

Svar till inlägg av Money, 2016-10-26 21:37:

Sant, Hittaut.nu är ju bara en del av arbetsuppgifterna. Då kan 3 kanslister gå ner 20% i arbetstid nu så blir det ännu mindre ökning av utgifterna.

PS> Nej, men skrivbordet stod ju redan där står det så utgiften har vi redan, och IT, kan det verkligen kosta?
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng