Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

O-Ringen 2023 — till fjälls?

Ledare  2022-06-29 07:54
Vi hörde att 2023 har fått byta områden, så vi har försökt undersöka lite mer om vad som väntas på O-Ringen 2023. Jag blev själv förvånad att det inte verkar bli något kalfjällsorienterande för de som springer kortast och upp till ca 10% löpande på kalfjäll för de absolut längsta banorna.

Förutom arrangörens marknadsföring https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/etapper.html vår familj är intresserad av lite mer verkliga upplevelser från terrängtypen som väntas. Det finns ju inte så många tidigare kartor/tävlingar och jämföra med men Vålådalen har jag sprungit i ett antal gånger, men den skogen är inte jättekul utanför fjället. Vi skulle vilja ha mer objektiv info innan vi bestämmer oss för nästa års sommarinvestering.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2023-12-13 16:32 #871

Svar till inlägg av SP, 2023-12-13 15:04:

Därför att antingen måste man skaffa en massa specialkompetens som kedjorna rimligtvis redan har eller också blir det svepande formuleringar som man kan tolka nästan hur som helst. Grossisterna har ju råa fakta i sina databaser över hur mycket som beställs. Detta kan kompletteras med butikernas verkliga försäljning. Dessa siffror kommer nog O-ringen aldrig få tillgång till fullt ut oavsett hur mycket de skulle vilja.
Oj 2023-12-13 15:58 #870
Tycker konceptet o-ringen är rätt konstigt. Har bara varit med i år och såg den första information om Oskarshamn.

Konceptet är alltså att tävla 5 dagar på en vecka samtidigt som man ska se och göra väldigt mycket i lokal området så att de lokala tjänar pengar. Tycker att en av sakerna är tillräckligt och om man ska hinna göra mycket annat så är det ju väldigt irriterande att stå en timme i busskö.
asdf 2023-12-13 15:47 #869

Svar till inlägg av xx, 2023-12-13 14:28:

Ja, ibland var det nära att ringa en Taxi :) Men nä, som orienterare så sitter man och väntar, och gnäller lite.
SP 2023-12-13 15:04 #868

Svar till inlägg av PS, 2023-12-13 14:15:

Om de vill försöka förbättra deltagarnas upplevelse av evenemanget, varför inte?
xx 2023-12-13 14:28 #867

Svar till inlägg av asdf, 2023-12-13 13:29:

Eller så trodde de inte att deltagarna inte skulle orka med de sjukt jobbiga transporterna utan ta taxi till etapperna istället? Det borde man kanske gjort?
PS 2023-12-13 14:15 #866

Svar till inlägg av Ex Elit, 2023-12-13 14:04:

Mat från affärer borde de väl egentligen inte behöva hantera. Där borde väl kedjorna kunna förmedla erfarenheter internt på ett betydligt mer tillförlitligt sätt. Möjligen kan de tipsa just om att göra det.
Ex Elit 2023-12-13 14:04 #865
Sådär har det ju varit i alla år, O-Ringen vara extremt dåliga på att berätta för det lokala näringslivet vad som behövs och hur det funkar.

Kommer ihåg klockrena exempel från Sälen 2016 där pizzerian i Tandådalen tagit in massa extra personal under veckan men sålde väldigt dåligt med pizza så de skickade hem personalen igen på torsdag kväll (eftersom fredagen var sista dagen då).
Fredag kväll gick de på låg bemanning och hade 3 timmars väntetid på pizza och tvingades tillslut sluta ta emot beställningar.
O-Ringen hade helt enkelt glömt berätta att de flesta äter inte pizza i veckan, men på fredagen kommer ni sälja sjukt mycket pizza.

Samma med ICA Lindvallen det året, dom hade tagit hem massa delikatessvaror, salami, ost, fint kött, m.m.. Men redan dag 1 var det soprent på Köttfärs, Pasta, Bröd, Potatis, Korv...
O-ringen hade "glömt" berätta vad det var för varor som säljer
Oj 2023-12-13 13:45 #864

Svar till inlägg av asdf, 2023-12-13 13:29:

Ja, vem tror att orienterare som ska tävla 5 av 6 dagar ska festa på krogen varje kväll och hyra cykel dagligen? Skistar förstod väl att det inte skulle bli så och tvingade på folk liftkort.

Bussningen och strulet vid transport gjorde också att man inte hade så väldigt mycket tid över alla dagar.
asdf 2023-12-13 13:29 #863

Svar till inlägg av Op.se, 2023-12-13 11:45:

Jag kanske är helt off här men att förvänta sig massor med taxiresor under O-ringen känns inte aktuellt. Cykeluthyrning, absolut mer relevant, men om man tittar på vad det kostar att hyra så går det fetbort ganska snabbt vi tog med egna cyklar men blev inte använda så mycket. Vi kikade på zipline men det var redan bokat. Vädret spelar ju in också såklart, det var väl lite grått och regnigt under vilodagen?

Men konstigt om O-ringen sprider en bild av att orienterarna åker taxi och lägger flera tusenlappar på att käka ute och frottera sig under veckan, den känns inte förankrad i verkligheten.
Oj 2023-12-13 12:32 #862
Intressant, verkar ha varit felaktiga förväntningar och att man motverkade varandra.

Med billigare boende så hade nog fler bott i Åre och gjort av med mer pengar där. De höga priserna gjorde väl också att andra grupper inte kom.

Med den här informationen kan man ju undra var de 107 millionerna kommer ifrån.
Op.se 2023-12-13 11:45 #861

Svar till inlägg av asdf, 2023-12-13 11:31:

Företagarna om O-ringen: ”Ingen Hallelujah direkt”
13 december 2023 11:00'

Enligt arrangören och Åre kommun var O-ringen ett väldigt lyckat arrangemang. Men för många företagare i Åre by blev inte evenemanget vad de hade hoppats på. Under sex dagar omsattes 116,3 miljoner kronor inom turistnäringen i kommunen. En fullträff för besöksnäringen. Så sammanfattar Åre kommun O-ringen som anordnades 22-28 juli i år. Enligt pressmeddelandet omsatte turistnäringen drygt 116 miljoner kronor i kommunen under O-ringen. Men det var inte en lyckosam vecka för alla. Fredrik Larsson driver Topptaxi tillsammans med Marita Sjölund. – För oss var det inte en bra vecka. Det upphaussades mycket inför och vi tog in extra personal. Man ville ta höjd för att det skulle komma mycket folk, säger han.

När O-ringen började planeras fanns det en oro bland uthyrarna i byn om cyklarna skulle räcka till alla som skulle komma. Så här i efterhand kan man konstatera att det räckte gott och väl.
– Vi hade förhoppningar om att O-ringen skulle bli en bra vecka för oss, Skistar förlängde liftarnas öppettider och vi tog in extra personal. Tyvärr blev det snarare tvärtom. Vi hade en överkapacitet på cykelhyran, säger Jesper Johnsson. Under arrangemangets tredje dag gick inga tävlingar och Åreguiderna förväntade sig en anstormning, en anstormning som uteblev.
– Vi blev förvånade att det var så lite folk. Men Jesper Johnsson påpekar att de ändå ser positivt på att O-ringen anordnades i Åre.
– Jag hoppas att O-ringen lockat nya besökare till Åre som kommer återvända på sikt, säger Jesper Johnsson.

Även Fredrik Larsson menar att evenemanget har givit Åre bra reklam.
– Jag tror att det för många företagare var en ganska bra vecka. Jag vill ändå vara positiv till att man ordnar sådana här arrangemang, säger Fredrik Larsson.

Fredrik Larsson och Marita Sjölund driver tillsammans Topptaxi i Åre. För dem blev vecka 30 en besvikelse sett till omsättningen. Normalt består personalstyrkan på Topptaxi Åre av ungefär tio personer på sommaren. Men under O-ringen tog in betydligt fler.
– Men det kom inte in några bokningar. Vi hade 38 procent mindre i omsättning jämfört med samma vecka sommaren innan. Det blev en dyr vecka för oss, summerar han.

Likaså vittnar även Jesper Johnsson, som driver Åreguiderna tillsammans med Philip Harlaut, om att O-ringen inte gav något extra klirr i kassan.
– För oss var det helt klart en sämre vecka än vad vi normalt brukar ha.
Jesper Johnsson, Åreguiderna. ”Vecka 30 är ju den veckan som vi normalt brukar ha högst tryck”.

Icahandlaren Lars Ocklind var en av de företagare i Åre som det ändå gick bättre för under O-ringen än vanligtvis, men det var långt ifrån vad han hade förväntat sig.
– Vi ökade omsättningen med 10 procent jämfört med samma vecka året innan, men vi hade förväntat oss mycket, mycket mer. Det var ingen hallelujah direkt, säger han. De flesta handlade bröd, pasta och bananer.
– Det var mycket specifika produkter som handlades, men de hade också med mycket mat hemifrån. Vi var med och sponsrade evenemanget, satsade ganska mycket pengar och tog in extra personal. Jag ska inte ljuga, vi är inte nöjda med utfallet, konstaterar han.

Therese Sjölund, vd för Åre destination, menar att förväntningarna är något som de måste jobba med mer inför nästa stora arrangemang som ska anordnas. Therese Sjölundh beskriver att deras medlemmar haft ungefär lika mycket i omsättning som tidigare år vecka 30. ”För flera har det gått lite sämre, för vissa har det varit jämförbart med tidigare år och för några har det gått bättre”, säger hon.
– Att ha rätt förväntningar är viktigt för att kunna anpassa sig med personal och lager.

Greta Thomé
greta.thome@bonniernews.se
asdf 2023-12-13 11:31 #860

Svar till inlägg av Ex elit, 2023-12-13 11:24:

Har någon tillgång till hela artikeln?

Jag har också svårt att tänka mig att de var någon succé för företagarna, förutom de som fick sina stugor uthyrda. Antar att man sålde in det som en påskvecka. Som de flesta andra här så spenderade vi minimalt under veckan då det redan var dyrt med deltagande och boende. Vi
handlade lite på ICA, köpte mat en dag, tankade..
Oj 2023-12-13 11:26 #859

Svar till inlägg av Ex elit, 2023-12-13 11:24:

Synd att man inte kan läsa artikeln. Har du ett sammandrag?
Ex elit 2023-12-13 11:24 #858
Osoftare 2023-11-24 22:10 #857

Svar till inlägg av aj, aj, 2023-11-24 18:25:

Va? SOFT är nog inte nedläggningshotat. Orienterare.nu fortsätter väl så länge som Z och HP m fl orkar.
aj, aj 2023-11-24 18:25 #856

Svar till inlägg av Osoftare, 2023-11-24 18:11:

Nedläggningshotade då
Osoftare 2023-11-24 18:11 #855

Svar till inlägg av Japp, 2023-11-24 17:28:

Hehe. Knappast väl… Är väl t ex folk från orienterare.nu/Alternativet som jobbar just på SOFT.
Japp 2023-11-24 17:28 #854

Svar till inlägg av Varg, 2023-11-24 10:38:

Orienterare.se är ett äckligt skoskav för SOFT.
Länken fungerar ej 2023-11-24 15:51 #853

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 23:40:

?
Hålller med 2023-11-24 15:49 #852

Svar till inlägg av Mitt namn, 2023-11-24 08:30:

Vet andra, ej föranmälda. i vår klubb som tänkt åka ut flera dagar avstod vissa dagar avstod - vissa dagar inte pga biljettkostnaden utan på att tidsåtgång att åka ut kombinerat med långa gångvägar avskräckte både till buss i Åre och även från buss/tåg vid arena.
Varg 2023-11-24 10:38 #851
Svårt att tro att ett inlägg på orienterare.nu efter första etapperna gjorde att 5-6000 valde att "planka". Larvigt att ta upp det, men det är ju bekvämt att skylla på andra.
Surfer 2023-11-24 10:26 #850
Under om antalet bussar var dimensionerade för reenärer som skulle betalat 2 miljoner SEK till och att dessa resenärer åkte på annat sätt till trävlingen eller att de gratisåkte för 2 miljoner?
Är gratisåkning accepterat för bussning genereltt om det går att lura biljettkontrollanten? Fel enligt mig!
Oj 2023-11-24 10:20 #849

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 23:55:

Oj, råkade svara dig av misstag. Var andra som diskuterade vad som faktiskt stod i dokumentet. Jag håller inte med i din tolkning heller.
öh.. 2023-11-24 08:42 #848

Svar till inlägg av öh.., 2023-11-24 08:42:

1,5- 2 miljoner under budget...
öh.. 2023-11-24 08:42 #847
Om försäljningen av bussbiljetter är 1-1,5 miljon under budget och man inte kontrollerar bussbiljetterna får man skylla sig själva. Mtp att det inte fanns parkeringsmöjlighet vid etapperna och man måste räknat med att några få bodde på gång/cykelavstånd vissa etapper så är enda möjligheten till lägre intäkter som inte beror på att folk lät bli att betala att många skjutsades till etapperna. Exempelvis som någon skriver att medföljare lät bli att åka ut till etappen för att slippa betala busskortet, så då körde man helt enkelt dit familjen på morgonen och åkte tillbaka och hämtade när de sprungit klart. Är det någon som hört talas om att folk gjorde det?

För att för tydlighets skull så kostade ju bussningen lika mycket även om man parkerade på fel ställe ifht var man bodde.
Mitt namn 2023-11-24 08:30 #846
Kan det vara så att de räknade med betydligt fler medföljande/"publik" på tävlingarna? I mitt sällskap var vi tre av fem som sprang tävlingarna. De andra två var med till Åre men bara ute på tävlingarna en dag. Egentligen hade de tänkt följa med tre eller fyra dagar men pga busskaoset valde de att stanna hemma. De köpte bara biljett till den dagen de åkte ut.
Här kan jag tänka mig att O-ringen tappade en del intäkter.
Jag har svårt att tro att folk åkte buss men struntade i att köpa biljett i någon större utsträckning.
?????? 2023-11-23 23:55 #845

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 23:40:

Det har jag ju läst och relaterat till tidigare, så är väl ingen mening att upprepa eller försöka tolka mer.
Oj 2023-11-23 23:40 #844

Svar till inlägg av ???????, 2023-11-23 20:00:

Dokumentet finns här:
https://orienteringse.sharepoint.com/sites/SOFT-Externt/Delade%20dokument/Forms/AllItems.aspx?ga=1&id=%2Fsites%2FSOFT%2DExternt%2FDelade%20dokument%2FHemsidan%2FOm%20SOFT%2FOrdf%C3%B6randekonferenser%2F2023&viewid=2e3c3186%2Dc5d1%2D4ffe%2Dbbf0%2Dd60b74934f33

Angående bussningen så står det:
"Bussintäkter – Efter att ha analyserat var alla skulle bo för att göra en optimal planering, visade det sig att orienterare är kreativa och valde egna vägar. Detta resulterade i fler utmaningar än vad som var planerat om man följde anvisningarna.
Intäkterna minskade med 1 500 000 – 2 000 000 kr eftersom orienterare inte köpte busskort.
Det främjades till och med att inte köpa busskort eftersom det ändå inte kontrollerades på
hemsidan orinterare.nu"

Man kan väl tolka det där på lite olika sätt. Det första tror jag är deras förklaring på kaoset framför allt första dagen.

Den sista delen är väl inte helt tydlig, köpta man inte busskort för att man tog bilen eller cyklade eller för att man inte ville betala. Eftersom de tar upp kommentaren om orienterare.nu så tror de väl att i alla fall en del inte betalade. Min tolkning är att de anser att folk inte köpte busskort trots att de tog buss.

Tycker det är både konstigt och onödigt att ta upp vad som stod på orienterare.nu. Ingen visste om de skulle börja kontrollera biljetter och alla som var där märkte att man inte kontrollerade biljetter.

Man kan ju undra vad som gick fel med priset på bussningen. Att priset ökade med 100% trots att det är en rejäl ökning som knappast helt kan bero på ökade kostnader är kanske förståeligt . Att nobina sent för få sig att det behövs 54% fler bussar tycker jag är rätt anmärkningsvärt.
Fundering 2023-11-23 22:41 #843
Finns det någon uppgift om hur många bussbiljetter som såldes?
?????? 2023-11-23 20:11 #842

Svar till inlägg av Talangen, 2023-11-23 19:56:

De skyller inte på Orienterare. Nu. Läs så förstår du.
??????? 2023-11-23 20:00 #841

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 19:56:

Men det viktiga är väl om folk var nöjda eller inte? Det är det alla orienterare jag känner brukar prata om…. Ekonomin kan jag inte säga så mycket om och är väl mest intressant om det drabbar framtida o-ringen eller något?
Talangen 2023-11-23 19:56 #840

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2023-11-23 15:10:

Wow, det är faktiskt anmärkningsvärt om det stämmer (vilket det uppenbarligen gör) att man delvis "skyller" på orienterare.nu. Snacka om oproffsigt uppträdande av en arrangör/företag att skriva av sig på det sättet om Sveriges största "fria" orienteringsforum. Tänk på vad ni skriver här nästa gång! Storebror övervakar dig!
Oj 2023-11-23 19:56 #839

Svar till inlägg av ???????, 2023-11-23 19:38:

Och jag skrev som sagt om konceptet som det framstod kanske 6 månader innan tävlingen.

Vad som hade hänt om inte pandemin kommet i vägen vet vi inte.

Nu pratade vi väl om ekonomien i första hand och inte om folk varit nöjda eller inte. Jag tror nog de flesta var sån någorlunda nöjda men det kan knappast varit ett speciellt bra O-ringen, knappt folk i o-ringen staden, strul med bussning etc.

Vad som var de stora problemen var väl rätt uppenbart om man var där. Det allra mesta som inte fungerade helt bra och som medförde en dålig ekonomi var ju saker på en hög nivå som O-ringen AB borde varit ansvarliga för. Själva tävlingarna fungerade ju bra. Det som inte gjorde det var svindyr bussning, logistiken vid bussningen, dyrt och utspritt boende, dåligt internet på arenan, dålig skyltning, dåliga logistik kartor. Mycket blev också bättre andra dagen för en arena så det var mer organisatoriskt än brist på folk.

Är inte så väldigt enkelt att få till bussning på smala vägar, satellitparkeringen som är utspridd på väldigt många områden som i Undersåker.
??????? 2023-11-23 19:38 #838

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 19:23:

Men DET var konceptet. Sen ställde mycket till det. Covid, uppskjutning, inflation, leta nya områden, nya kartor, etc. Till Åre Björnen hade bussning varit lättare också plus att många skulle bo där., Det stora problemet var nog, enligt vad jag hört från lokala orienterare inblandade, att det var så få lokala klubbar som som kunde medverka i projektet. Sen har jag faktiskt hört få som varit missnöjda med arrangemanget.
Oj 2023-11-23 19:23 #837

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 19:09:

Ok, trodde det var uppenbart att jag menade hur konceptet visade sig bli ett halvår-år innan.

Självklart hade det blivit annorlunda med etapper i Björnen och ett mer samarbetsvilligt skistar men är inte övertygad om att det heller hade blivit succé. Finns så få parkeringsplatser i området att bussning hade varit nödvändigt då också och det kostar pengar.
?????? 2023-11-23 19:09 #836

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 18:57:

”Konceptet” var ju två etapper i Åre Björnen… skulle blivit helt annorlunda med Björnen. Plus att sen kom covid emellan och ändrade spelplanerna.
Oj 2023-11-23 18:57 #835

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 18:39:

???????????????
?????? 2023-11-23 18:39 #834

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 18:33:

Men då missade du väl något med ”konceptet” som var från när det bestämdes?
?????? 2023-11-23 18:39 #833

Svar till inlägg av Oj, 2023-11-23 18:33:

Men då missade du väl något med ”konceptet” som var från när det bestämdes?
Oj 2023-11-23 18:33 #832

Svar till inlägg av ??????, 2023-11-23 18:25:

Långa resor till etapperna, få parkeringar, dyr bussning, smala vägar, verkade inte vara speciellt bra kontakter med Skistar som är gigantiska i området.

Andra saker som inte direkt har med genomförandet och ekonomin att göra men som kan ha medfört färre deltagare, dyrt och utspritt boende.

Men vi får väl se hur det gick ekonomiskt om vi får reda på det någon gång. Var väl inte speciellt mycket av strulet som direkt kostade arrangören pengar tror jag. Det hade väl inte heller gått bättre logistiskt om det kommit 5-10 tusen fler orienterare.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 21

Senast kommenterat

Söndag 24/11

22:13

Silly Season 2025

105

 

Lördag 23/11

06:49

10Mila 2025

29

 

Fredag 22/11

22:50

Tiomila 2025

1

 

17:19

Jukola 2025

1

 

Onsdag 20/11

22:35

Strava och Livelox

11

 

Tisdag 19/11

09:34

Ny orienteringsbok

27

 

Måndag 18/11

15:42

Tips på GPS-klocka

5

 

Söndag 17/11

20:59

-Arrangemangsreklam-

1016

 

Torsdag 14/11
Onsdag 13/11
Måndag 11/11
Lördag 9/11

18:05

Banlängder 2025?

54

 

Torsdag 7/11
Söndag 3/11

19:56

Maraton tider!

43

 

Lördag 2/11
Fredag 1/11

08:34

Landslaget 2025

117

 

Torsdag 31/10

13:26

reflexbanor.com

31

 

Tisdag 29/10
Söndag 27/10
Fredag 25/10

12:51

10mila 2025

2

 

Torsdag 24/10
Onsdag 23/10

19:25

25-manna 2024

461

 

Måndag 21/10
Fredag 18/10

13:20

Ungdomsserien StOF

173

 

Torsdag 17/10

17:29

WOC 2025

17

 

09:08

Silly Season 2024

231

 

Onsdag 16/10

13:28

SportIdent och EMIT

41

 

Måndag 14/10
Fredag 11/10

17:33

OLGY 2024

18

 

Onsdag 9/10

11:00

Sverigelistan

462

 

Tisdag 8/10
Måndag 7/10

17:53

Kartplank stafett?!

8

 

Lördag 5/10


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng