Visa inloggningsformulär
O-snack  

Aktuell tråd

Sämsta O-ringen på evigheter.

PelleG  2023-07-23 14:16
Inte så konstigt att folk börjar tappa intresset för orientering, när Sveriges största tävling håller på så här..
Som förälder till barn så håller det inte man får gå ca 3km enbart till bussen, ingen skyltning, ingen ordning.
Sen hoppar man in i bussen till en busschaufför som inte kan svenska, bryr sig inte om att det för fullt på bussen, kör som en galning.
Sen ska man gå ca 1500m till själva etappen.
Visst klagar jag ganska mycket och ingen som egentligen bryr sig, men ska vi försöka skapa en folkfest behövs det en logistik istället för det ska bli "fin" orientering.

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Greta 2023-07-29 20:03 #211

Svar till inlägg av EriOL, 2023-07-29 19:49:

Raggarna har slagit sig ihop med klimataktivisterna. Olika metoder samma mål, väl...
EriOL 2023-07-29 19:49 #210

Svar till inlägg av Raggare, 2023-07-29 18:26:

Vet inte alla att man kör andra sidan av Siljan den här veckan?
PS 2023-07-29 18:59 #209

Svar till inlägg av Raggare, 2023-07-29 18:26:

Raggare is a bunch of ...
https://www.youtube.com/watch?v=2A6050vJXgY
Raggare 2023-07-29 18:26 #208

Svar till inlägg av Bsj, 2023-07-29 18:13:

Lär inte varit värre än dagens korvstopp i Rättvik
Bsj 2023-07-29 18:13 #207

Svar till inlägg av Tack Försvaret, 2023-07-28 15:54:

Ja tänk! När försvaret anordnade flygets dag norr om Uppsala för några år sen lyckades deras geniala trafiklösning korka igen E4 ner till Upplands Väsby. Kanske en hypersmart strategi för att hindra ryssen att avancera upp genom landet.
Simonsson 2023-07-29 15:21 #206

Svar till inlägg av Soffliggaren, 2023-07-28 10:30:

Du har rätt i att omgivningarna ger extra utmaningar för arrangören men trots det funkade allt bra för mig, även om det var osäkert innan om bussningen. Jag tror informationen kunde varit bättre, men det var häftig terräng och jag är glad över att ha fått träna på bästa löpsteget för myrlöpning! Fjäll har jag upplevt förut men inte de stora myrmarkerna.

Familjens logistik på o-ringen är ju alltid en utmaning, men här var det inte värre än vanligt. Klagomålen här kanske också är som vanligt? Jag är glad jag var med!
Zerbembasqwibo 2023-07-29 08:37 #205

Svar till inlägg av Bror Björn, 2023-07-29 08:33:

Fram för en sanningskommision nu!

(Men om det är Skistar som är markägare...)
Bror Björn 2023-07-29 08:33 #204

Svar till inlägg av Intresserade, 2023-07-28 17:17:

Jag hörde från en lokal förankrad person att det är markägarna som är tjuriga uppe i Björnen.
Glänn 2023-07-28 19:54 #203

Svar till inlägg av Arrow, 2023-07-28 18:43:

Jag kan skänka min till dig :) Skicka ett mail till magnusglannefors@live.se

Öppna banor 2023-07-28 18:59 #202

Svar till inlägg av Arrow, 2023-07-28 18:43:

De fick väl?
Arrow 2023-07-28 18:43 #201
En liten skitsak blev idag min sista spik i årets O-Ringenkistan som redan var ganska igenspikad av osäker och dåligt fungerande logistik samt en irriterande girighet. När jag på femte etappen gick i mål runt klockan 14:00 och frågade efter den lilla gröna "O-Ringen 2023"-tygbiten fick jag till svar att den tyvärr var slut!
Att räkna rätt där borde inte ha varit omöjligt eller speciellt dyrt...
sladek2 2023-07-28 17:59 #200

Svar till inlägg av ???, 2023-07-28 17:49:

Tanken var ju från början bara en långdistans i Ånn och en långoch en medel i Björnen.
??? 2023-07-28 17:49 #199
Varför la man två etapper i Ånn? Inget speciellt terrängmässigt. Snarare bara mer problem med logistiken.
JJ 2023-07-28 17:29 #198
Totalt sett har det ju varit ett bra Oringen. Fin och varierande orientering, annorlunda mot hur det brukar vara. En hel del problem med logistiken visst, men för de flesta har det nog inte påverkat veckan som helhet särskilt mycket. Det tråkigaste för många är nog istället att stugboende gör det mindre socialt än camping. Samma visa som i Sälen.
Oj 2023-07-28 17:27 #197

Svar till inlägg av Intresserade, 2023-07-28 17:17:

Ja, hörde något sånt jag också.

Men det är ändå så att en arena i Björnen hade påverkat cyklingen i Björnen i alla fall några dagar och det är något som skistar säljer både direkt med en avgift och en aktivitet för besökande.

De tyckte väl inte det var värt det oberoende om det handlar om minskade intäkter i form av mindre salg, får lite kompensering av O-ringen eller en kombination.
Intresserade 2023-07-28 17:17 #196

Svar till inlägg av Undrande , 2023-07-28 15:31:

Nu när arrangemanget i princip är över är i alla fall jag nyfiken på den reella anledningen att det inte blev etapper i björnen. Höghöjdsbanorna o MTB-spår måste ju rimligen bara vara skitsnack.
Finns rykten om ersättning till någon (skistar?) på x kr/deltagare.
Bra om sanningen kommer upp, arrangörer träd fram!
Oj 2023-07-28 16:45 #195

Svar till inlägg av ...., 2023-07-28 16:19:

Med tanke på hur dyr bussningen är totalt sätt så borde man kunna betala rätt många timmar bara för planeringen och styrning utan att det skulle göra någon märkbar skillnad på priset.

Nu verkar de ofta varit en dag efter eftersom de glömt att göra ofta rätt enkla saker som att informera, skylta, ha vakter så att det går fort och bra att få in folk i bussarna.

Nu var inte vägen så bra i Järpen, parkeringen inte så bra i Undersåker, trångt till trillevallen men jag tror ända att man med tillgänglig kapacitet ganska enkelt få till det rätt mycket bättre.

Bara för att få sagt det så fungerade bussning och tog ändå rätt bra från Åre hela veckan för oss.
Sweden 2023-07-28 16:33 #194

Svar till inlägg av Dyrt, 2023-07-28 15:29:

Jag hörde att iår var sista året som försvaret var med och hjälpte till på Jukola enligt nuvarande modell.. Kan ju bli utmaningar där nästa år?
ÖB 2023-07-28 16:23 #193

Svar till inlägg av Tack Försvaret, 2023-07-28 15:54:

Försvaret anno1982 kanske men det är 2023. Lite komiskt försvaret hade verksamhet i ånn förut. Vet ej om de är kvar.
.... 2023-07-28 16:19 #192
Någon som vet mer?.. Var det Nobina som levereade bussningen iår också? I Uppsala hade ju Nobina minst 1 transportledare på plats på varje påstigningsplats som stod i konstant kontakt med busschaufförer och den centrala transportledningen.
Självklart kostar en sådan lösning oerhört mycket mer när man skall ha fler folk från leverantören på plats. Min känsla var att iår har O-ringen själva tagit ett större ansvar kring transportplanering och ledning? Billigare såklart.. men man får vad man betalar för...
Blandade känslor 2023-07-28 16:10 #191

Svar till inlägg av Nöjd och glad, 2023-07-28 12:51:

Jag håller med Nöjd och Glad om att arrangörerna kämpat på, även om jag inte riktigt förstår varför otroliga vyer och bra banor skulle leda till att de behöver kämpa mer……
Skämt åsido, arrangörerna har kämpat på men det är uppenbart att de saknat styrning om hur arrangemanget ska genomföras. Det finns många exempel där det finns goda exempel från tidigare genomföranden som borde ha förts vidare. Det tydligaste exemplet är den fullständigt misslyckade transportplaneringen. Har man en utmaning vad gäller små och dåliga vägar är det än viktigare med en noggrann planering. Det finns andra exempel där lösningarna inte varit bra (flödet genom kioskerna t.ex.). Om bolaget ska vårda varumärket krävs det mer ansträngningar inför nästa år för även om arrangörerna gjort sitt yttersta har detta varit ett dåligt arrangerat O-ringen!
CL 2023-07-28 16:09 #190
Har varit ett trevligt oringen trots lite strul med kommunikationer. Visst vill man att allt ska funka 100 men känns som jag väntat lika länge andra år på bussar. Kul att inte alla 5-dagars är exakt lika
PS 2023-07-28 15:56 #189
Mobilmarknaden i Sverige är ju ett typexempel på ett oligopol och jag antar att det är på samma sätt i Finland med den skillnaden att deras operatörer är beredda att ta ett större ansvar. Med tanke på hur våra operatörer sköter sig så är det nästan obegripligt att PTS fortsätter att dela ut allt tillgängligt spektrum åt dem även i regioner där de bevisligen inte använder det. I vissa andra länder lämnar man delar öppet just för att nischaktörer ska kunna profiliera sig. Jag är övertygad om att många hade varit beredda att betala några hundra för ett extra SIM/eSIM under veckan för stabilt internet. Å andra sidan så är det ju väldigt smidigt för PTS att bara köra oå i gamla hjulspår. Allra helst så hade de väl sett att de kunde dela ut allt till Televerket.
Tack Försvaret 2023-07-28 15:54 #188

Svar till inlägg av Dyrt, 2023-07-28 15:29:

Tänk vilken dröm det hade varit med militären på plats under årets Oringen-vecka.
Uppstyrd trafikplanering, ordentligt med skyltar, ingen lera någonstans på arenan osv.
Undrande 2023-07-28 15:31 #187
Det som är konstigt med Björnen är att man inte ens hade träningspaket där. En helt nyritad karta som inte används till något? Jag tror inte skistar är anledningen till det.
Dyrt 2023-07-28 15:29 #186

Svar till inlägg av Mats Atari, 2023-07-28 14:01:

Operatörerna gör aldrig det i Sverige, är nog en annan attityd i Finland. Och, Jukola är mycket större än O-ringen. Överlag verkar Finland fortfarande vara lite mer som Sverige var förut, när militären bidrog till våra större arrangemang tex
NoNm 2023-07-28 15:11 #185
Som boende på campingen i Molanda kan jag iaf konstatera att bussningen fungerat utmärkt hela vevkan. Knappt några köer, har nästan bara varit att gå på en buss både till och från tävlingen. Nu har vi åkt hyfsat tidigt varje dag men tror det varit bra även senare vad kag hört
OH 2023-07-28 14:07 #184

Svar till inlägg av GPS?, 2023-07-28 13:41:

Forsberg har haft tillgång till GPS för eliten under etapperna men det har tyvärr funkat för dåligt för att använda i kommenteringen. Att det inte varit publikt tillgängligt är väl för att man inte har någon karantän för eliten?

Men ja, det skulle varit trevligt om man kunde kolla igenom elitens lopp åtminstone i efterhand på tulospalvelu.
Mats Atari 2023-07-28 14:01 #183

Svar till inlägg av oj, 2023-07-28 13:31:

På Jukola brukar operatörerna komma dit och ställa upp temporära basstationer på/i anslutning till TC. Men inte på oringen tydligen.
GPS? 2023-07-28 13:41 #182
Är det någon som vet varför ett gäng i eliten sprungit med GPS varje etapp? Jag har inte kunnat följa dessa live någonstans (Loggator, tulospalvelu.fi/gps, tractrac eller livelox). Och knappt efteråt i Livelox heller. Det verkar som om enbart de som själva laddat upp i Livelox gått att se fullt ut där. Enda dagen med live i livelox var sprinten, men då verkar täckningen varit så dålig att i princip bara spurten blev live. Jag har inte heller något intryck av att Forsberg använt GPS för sin kommentering. Så för vems skull hade de GPS-enheter?
oj 2023-07-28 13:31 #181
Gick bussar hem från ånn. som väntat men inget man har informerat om. idag var det också folk som hjälpte till och informerade. synd att det behövs en dag med kaos innan mqn förstår vad som bör göras.

3 dagar med i bästa fall dåligt internett och alltså inte lätt att se resultat drar ned intrycket för mig väldigt mycket. kan man inte sätta upp några skärmar som visar resultat?

tycker att oringen organisationen på hög nivå har misslyckats med väldigt mycket. det som klubbarna gjort tror jag har fungerat bra.
Nöjd och glad 2023-07-28 12:51 #180
Vill passa på att tacka arrangörerna för att ni kämpat trots svåra förhållanden, otroliga vyer och bra banor! Grymt jobbat!!
Soffliggaren 2023-07-28 10:30 #179
Jag valde att inte vara med i år - det var alldeles för många saker som verkade skakiga. Om man jämför Uppsala och Norrköping, så var det antal viktiga delar i de övergripande förutsättningarna som var svårhanterliga redan från början:
- Långa transporter på små vägar - både dyrt och stor risk för kaos
- För få orienterare (som kan vara funktionärer) som bor nära samt förstår sporten och O-ringenkonceptet.
- En för liten värdkommun (brist på resurser för att kunna hantera ett så här stort arrangemang)
- Lägg därtill ett nyckfullt väder som emellanåt kan vara fantastiskt men inte sällan är raka motsatsen och då skapar eller åtminstone bidrar till olika problem.
I mina ögon är det därför O-ringen centralt (och därmed även dess ägare) som bär huvudansvaret för att det är verkar ha fungerat mindre bra i år. Förhoppningsvis har orienteringsupplevelserna kompenserat för några av de problem som uppstått, men O-ringen centralt borde nu ha lärt sig läxan att det krävs så mycket mer än en spännande terräng för att ett sådant här arrangemang ska fungera bra.
Jag ser dock fram emot de kommande årens O-ringen!
Kalle Stropp 2023-07-28 09:36 #178
Visst är transport-logistiken det som är det svåraste att till med så många deltagare, som först skall till tävlingen och sedan hem igen. Som O-ringen deltagare med starttid är det alltid en nervös och otålig väntan på att få komma med bussarna ut till etapperna.

I fjol när Uppsala arrangerade så åkte jag med buss från satelitparkeringen till och ifrån TC alla tävlingsdagar. Det fungerade perfekt med kunnig transport-stab och engagerade buss-värdar.

Det får vara ett bevis på att det går att få till en bra logistik, om bara kunskapen och viljan finns.
Tyvärr brast det där i år och O-ringen Event får ta med sig den kritiken, med rättning framöver.
Oj 2023-07-28 07:16 #177

Svar till inlägg av Navigator , 2023-07-28 06:39:

Är inte det mesta som det klagas på saker som bolaget borde ha organiserat bättre och inte klubbarna i Jämtland och Tröndelag?

En hel del med transporterna borde ha blivit bättre om det fanns någon person som planerade allt bättre, skiltar, fållor, plan B när det blir fullt etc. De verkar alltså inte ens ha satt upp en skylt om var parkeringen på Draklanda ligger.

Men det är klart, som väntat är nog inte själva konceptet möjligt att genomföra väldigt bra och det blev nog värre när de inte kunde använda Björnen. Antar att de har haft problem med att få tag i friviliga också.
Af 2023-07-28 06:44 #176
Nästan folktomt jämfört med igår på 6,40 tåget från Åre som avgick ett par minuter före tidtabellen. Många tomma säten på tåget, förbered er på mycket folk senare avgångar.
Navigator 2023-07-28 06:39 #175

Svar till inlägg av xx, 2023-07-27 22:24:

Tycker vi orienterare får lyfta blicken och inte klaga så mycket på detta arrangemang. Modigt av Jämtland att ta detta. Finns många positiva och unika saker med denna vecka. Tycker elitsprinten i Åre by var superhäftig att se på plats t ex.
Navigator 2023-07-28 06:39 #174

Svar till inlägg av xx, 2023-07-27 22:24:

Tycker vi orienterare får lyfta blicken och inte klaga så mycket på detta arrangemang. Modigt av Jämtland att ta detta. Finns många positiva och unika saker med denna vecka. Tycker elitsprinten i Åre by var superhäftig att se på plats t ex.
xx 2023-07-27 22:24 #173

Svar till inlägg av Kalle Stropp, 2023-07-27 22:12:

Tror inte det påverkar negativt alls. Alla förstår att Åre är speciellt och att Oskarshamn blir ett mer normalt O-Ringen. Tvärt om tror jag Oskarshamn kan gynnas då folk längtar efter ett vanligt år.
Men skulle det strula även där är det värre....
Kalle Stropp 2023-07-27 22:12 #172
171 st. inlägg och de flesta handlar om dålig eller bristande logistik på årets O-ring i Åre.

Det var ju känt sedan i höstas att det kunde bli problem med detta, varför många valde att stanna hemma i år. Effekten av detta borde ha blivit att logistiken skulle fungerat bättre, då med klart färre deltagare i år.

Tyvärr misslyckade O-ringen AB att leverera ett kvalitets-arrangemang i år, vilket kan påverka nästa års deltagarantal negativt i Oskarshamn. Tråkig för dessa arrangörsklubbar.
1 2 3 4 5

Senast kommenterat

Lördag 26/4
Fredag 25/4

22:40

Natt SM

74

 

15:14

10Mila 2025

88

 

Torsdag 24/4
Onsdag 23/4
Tisdag 22/4

09:19

-Arrangemangsreklam-

1032

 

Måndag 21/4

10:14

Stigtomtakavlen.

43

 

Söndag 20/4

20:02

Hockeytråden

11

 

Lördag 19/4
Fredag 18/4
Onsdag 16/4

07:13

Plastficka eller ej?

51

 

07:08

Stafettligan

505

 

Tisdag 15/4

15:26

Eventor nere igen...

872

 

Söndag 13/4

08:32

Silly Season 2025

336

 

Lördag 12/4
Fredag 11/4

08:58

10-mila från 2024

2146

 

Onsdag 9/4

20:28

Ultra-SM

105

 

Tisdag 8/4
Måndag 7/4
Fredag 4/4
Torsdag 3/4

12:58

Måsenstafetten 2025

109

 

Onsdag 2/4
Måndag 31/3

11:40

Tiomilaböckerna?

2

 

Fredag 28/3
Måndag 24/3
Söndag 23/3
Torsdag 20/3

10:27

Jobb för orienterare

246

 

Måndag 17/3
Lördag 15/3
Tisdag 11/3
Måndag 10/3

21:20

Eftersök

1

 

Söndag 9/3

08:02

Medlemsavgift

59

 

Fredag 7/3
Torsdag 6/3

21:21

Kompass

1

 

Onsdag 26/2
Tisdag 25/2

14:24

Sverigelistan

487

 

Tisdag 18/2
Måndag 17/2
Torsdag 13/2

18:39

App startklocka

13

 

Tisdag 11/2
Torsdag 6/2


Arkiv

 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng