Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

08 2017-05-06 12:53 #12171
Själv gasar jag alltid utför. Det är ju lättast att öka farten där.
PS 2017-05-06 12:19 #12170

Svar till inlägg av Glenn, 2017-05-05 23:38:

Eftersom bromssträckan är längre i nerförsbackar så är det alltså där det är farligast att köra för fort. Detta gäller i synnerhet om man inte har växeln i och inte får någon hjälp av motorn att bromsa. Enda gången det kan finnas något försvar för att lägga ur växeln är alltså om man ändå inte kör fortare än fartbegränsningen. Ett undantag skulle möjligen kunna vara de fall när hastighetsbegränsningen endast är betingad av bullerproblem. Tyvärr finns det en kultur i Sverige av att det är OK att köra för fort vilket får den idiotiska konsekvensen att hastighetsgränserna i vissa fall (främst i tätbebyggt område) är satta omotiverat lågt "eftersom alla ändå kör för fort". Under många år körde jag själv för fort innan jag insåg att det var precis lika dumt som att fundera över hur mycket man kan dricka innan man kör bil.
Zerbembasqwibo 2017-05-06 00:13 #12169

Svar till inlägg av Glenn, 2017-05-05 23:38:

På A svarar vi: Nej, inga plåtpoliser.
På B svarar vi: I Georgien står inte polisen i nedförsbackarna.
Glenn 2017-05-05 23:38 #12168

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-05 21:31:

Det var inte svaret. Ja bilen drar 0 i motorbroms, den drar lite i N. Men pga att motorbromsning sänker farten på bilen så förlorar du ändå. Men detta kräver att du kan låta den rulla fritt. Långa backar i Norge är det bäst med motorbroms pga alla kurvor så du måste bromsa ändå.
PS 2017-05-05 21:37 #12167
Självklart motorbromsar den i första hand men om inte det räcker så bromsar den.
PS 2017-05-05 21:35 #12166
Om jag kör med fart hållare (vilket jag nästan alltid gör) så bromsar min bil (alltså inte bara motorbromsar) om farten blir för hög i en backe. Kanske inte optimalt rent miljömässigt men säkerhet är trots allt viktigast och om alla bilar håller ungefär samma hastighet så ökar säkerheten. Många kör ju faktiskt långsammare än de tror så det borde vara högre krav på hastighetsmätarnas precision. När jag ligger med farthållare på exakt rätt hastighet och får se en polis så är det bar att blinka vänster ut i omkörningsfilen direkt för nästan alla andra bilar bromsar.
Zerbembasqwibo 2017-05-05 21:31 #12165

Svar till inlägg av Praktisk intelligens, 2017-05-05 21:25:

Gissa om jag tänkt på detta. Liftade med en gammal olympiskt brottare i Georgien, han stängde av motorn i nedförsbackarna. Ändå räckte inte soppan till nästa mack. Borde inte han veta, som körde i 5 liter till sen när han väl tankade?

Hade hyrbil med automat, den påstod sig dra noll med växeln i i norska nedförsbackar.

Min egen manuella bil vet jag inte var den står... men jag slår inte av motorn, jag rullar med växel i för jag inbillar mig att mgh omvandlas till den kraft som driver kolvarna så att minimalt med bränsle åtgår.

Så, länka nu!
Praktisk intelligens 2017-05-05 21:25 #12164

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-05-05 21:15:

länk... eller tänk...
Zerbembasqwibo 2017-05-05 21:15 #12163

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2017-05-05 21:13:

Vem kan länka till en trovärdig vetenskaplig rapport i bränsleåtgångsämnet?

Är det inte skillnad på automat eller manuell växellåda?
Kjell Larsson 2017-05-05 21:13 #12162
Det är bättre att åka fast för fortkörning i Tyskland för där har jag fått böter på 15 och 35 euro.
Att fortkörning är det allvarligaste brottet i Sverige har väl varit uppenbart länge.
Naturligtvis kopplar jag ur växeln i en lång nedförsbacke och låter bilen rulla. Det drar minst bränsle och dessutom får motorn ta det lugnt på lägre varv.
SG 2017-05-05 20:23 #12161

Svar till inlägg av Zebraochmosquito, 2017-05-05 16:19:

Har själv fått 16 dagsböter pga 20 km/h för fort på landsväg, men jag klarade mig bättre än.. http://teknikensvarld.se/korde-23-kmh-for-fort-fick-halv-miljon-kronor-i-boter-177174/
ah 2017-05-05 19:53 #12160

Svar till inlägg av Glenn, 2017-05-05 18:18:

I just det här fallet fanns det en fartkamera med sänkt hastighet längst ner i backen.
Glenn 2017-05-05 18:18 #12159

Svar till inlägg av ah, 2017-05-05 16:30:

Bilen drar mer soppa genom att motorbromsa än i neutral pga att bilen rullar mycket längre i N. Det sparar mer än det lilla man undviker på tomgången.
ah 2017-05-05 16:30 #12158

Svar till inlägg av Zebraochmosquito, 2017-05-05 16:19:

Att du inte skall koppla ur i nerförsbacken utan ligga kvar med motorbroms så att du inte drar någon soppa alls.
Zebraochmosquito 2017-05-05 16:19 #12157
Den som tror sig kunna köra in tid på sträckan Jukola - färjan har uppenbarligen aldrig kört bil i Finland. Fy fan vilket jävla skitland. Fartkameror överallt helt utan förvarning. Man kör där på en 80 väg, kommer till en fet backe och växlar ur, ecodriving ni vet, och låter gravitationen göra sitt. Längst mer i backen, bakom en jävla vägskylt, har då någon sadistisk polisjävel satt upp en fartkamera. Inte en sån där tydlig ljusblå svensk variant, nej här har man målat den gråsvart, likt själen på den ämbetsman som bestämt dess position. Helt omöjlig att se innan det är för sent. Lägg sedan till att det sitter en rutten 60-skylt 100 meter innan nämnda kamera, så vet ni var er semesterkassa hamnar. Fan ta deras fartkameror.

Fan ta Finland!

Så, vad handlade diskussionen om nu igen?
Snålbert 2017-05-03 21:12 #12156
Extra hög anmälningsavgift till publiktävling i Bollnäs pga "förstärkt marka"! Är markan extra billig då? Kanske får man nåt gratis? Ser fram emot detta, för den måste ju vara nåt alldeles extra :-)
J Balck 2017-05-02 15:12 #12155
Ja, så är det. Jag kan i stort sett varenda kurva, backkrön och fartkamera på vägen till Åbo. Det är mycket långsammare att köra i Finland, jämför tex med vägen mellan Mora och Sälen.

Kolla gärna via streetview;
http://www.google.se/maps/@62.5142364,28.6413441,3a,75y,244h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sqDxUZpHLjqJKHRPdU73jeA!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DqDxUZpHLjqJKHRPdU73jeA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D392%26h%3D106%26yaw%3D244.76974%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
Herr Ofog 2017-05-02 11:02 #12154
Det kräver också att det inte uppstår någon trafikstockning när all bilar skall ut från parkeringen och genom tätorter som Joensuu och Varkaus.
PS 2017-05-02 08:59 #12153

Svar till inlägg av omstart, 2017-05-02 08:50:

7 timmar lär förutsätta att man kör för fort och inte har några problem på vägen och heller inga raster. Med tanke på vad som hände med bussarna på vägen till Jukola förra året så ser jag gärna att det finns vissa marginaler.
https://www.google.se/maps/dir/Eno/60.4351955,22.2203697/@60.436593,22.2191704,15.75z/data=!4m8!4m7!1m5!1m1!1s0x469c70031e4407cd:0x712a886682372481!2m2!1d30.158627!2d62.7934143!1m0
omstart 2017-05-02 08:50 #12152

Svar till inlägg av J Balck, 2017-05-02 07:16:

Det tar 7 timmar med personbil till Åbo, kanske 8 med buss om man dubblar chaufförerna så rasterna hålls på minimal nivå. Borde vara möjligt att komma överens med rederiet att en buss för omstartande kommer kl 20 eller t om 20.15 och då kunde man starta efter kl 12 från jukola.
eller så ordnar man en hyrbil eller en lokal buss från Åbo som inte behöver checkas in. Går säkert att fixa, bastusittandet uteblir tyvärr .
J Balck 2017-05-02 07:16 #12151

Svar till inlägg av Omstart, 2017-05-01 15:52:

Jag har fortlöpande dialoger med arrangören och trots personlig relation till bygden, klubben och ledningen så är det inte lätt att göra en förändring i programmet. Jukola har en handbok/manual/riktlinjer som man följer år från år. Vi svenskar och norrmän är också en allt mindre del av arrangemanget och lösningar/ändringar för oss är svåra att få igenom. Det står i boken att starten runt 23.00 (TV bestämmer), omstarten kl 09.00 för sista sträckan (09:20 övriga löpare).

Dessutom vill man att fler och inte färre lag ska hinna igenom stafetten utan omstart. Tänk om man skulle ha brutit för omstart på 10mila innan målgång och efter att 25-30 lag växlat ut på sista, tror inte så många skulle ställa sig bakom det.
Myran 2017-05-01 21:22 #12150

Svar till inlägg av Zebraochmosquito, 2017-05-01 17:37:

Hur jag än svarar så hamnar jag i OT-träsket, men att ha superpower måste väl ändå betraktas som doping? Det är väl i mycket få terrängtyper man kan ta fågelvägen...
PS 2017-05-01 18:21 #12149
För ett par år sedan när det gick ganska långt norrut fick vi förresten ta vårt andralags sistasträckslöpare under armarna och mer eller mindre halvbära honom bort till den väntande bussen utan att han hann tvätta sig eller äta något. I början var det tveksamt om bussen ens skulle hinna med ett stopp på vägen men som tur var så blev det ett kort stopp där han kunde stoppa i sig dubbla portioner snabbmat och blaska av sig i ett handfat. I år är det dock avsevärt längre att åka.
PS 2017-05-01 18:13 #12148

Svar till inlägg av Omstart, 2017-05-01 15:52:

Lalle har en delvis annan syn på saken:
http://www.lalle.nu/jukola.html
Zebraochmosquito 2017-05-01 17:37 #12147

Svar till inlägg av Myran, 2017-04-30 22:00:

Fan. Jag som såg mig själv som Batman
Omstart 2017-05-01 15:52 #12146

Svar till inlägg av PS, 2017-05-01 00:19:

Omstarten planerad säkert så att man hinner kuta 3 timmar före man måste skynda sig till bussen till åbofärjan, inte som i år i Tiomila när omstarten senareläggs från utlovad tid, så att många fick bråttom till buss och tåg
Förvirrad 2017-05-01 14:58 #12145
Får man springa genom en blå-gul snitsel som inte är markerad på kartan? Jag tror inte det. Men rätt ofta sätter arrangörer upp blå-gula snitslar i syfte att hindra folk att ta sig ut i tävlingsområdet. Tex runt målet eller på väg till start. De borde ju inte löpare få passera heller åt något håll. Ibland sitter även en skylt med "Förbjudet område". Men det kan ju inte vara förbjudet för löpare att springa ut i terrängen? Vore bättre med annan färg på sniseln och texten "Tävlingsområde".
Zerbembasqwibo 2017-05-01 10:39 #12144

Svar till inlägg av PS, 2017-05-01 00:19:

Häng med, jag har ett lag som säkert behöver påfyllning. Och ja, du platsar! :)
PS 2017-05-01 00:19 #12143

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-04-30 21:52:

Vi får se om det ens blir något Jukola för min del i år. Avståndet från tävling till båt ställer till det lite extra i år. Det är svårt att motivera folk att anmäla sig om man kanske inte hinner springa sista sträckan.
Myran 2017-04-30 22:00 #12142
Zebraochmosquito>ditt inlägg leder mina tankar till en fiktiv figur i sagan om ringen ;)
Intressant inspelningsplats där World Masters Orienteering Championships 2017 ägde rum.
Zerbembasqwibo 2017-04-30 21:52 #12141
Nu tar vi alla varandras händer och sjunger "vem är du vem är jag" och enas som en varm majbrasa.

Zebraochmosquito> Ja möjligen är du yngre än mig, men att du skulle vara i närheten av min dryghet, du har långt kvar. Men du är på rätt väg! :)

PS> Det är sånt som kan redas ut genom ett enkelt DNF-test på Jukola.
Zebraochmosquito 2017-04-30 21:35 #12140

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-04-30 17:55:

Vem är ens du? Vem är ens jag? Var gär gränsen mellan dig och mig? Är vi inte alla en del av samma samhälle, samma värld?
Jag ser mig som en spegelbild av dig, en oseriös yin till din seriösa yang, Led-x:n i tiomilamörkret, den kalla vidriga ölen till din kroppsvarma Jukolabastu.
Du ser mig förmodligen som en irriterande liten skit som smutsar ned ditt alias. Men jag gillar dig ändå
PS 2017-04-30 21:18 #12139

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-04-30 17:55:

Är det du eller jag som lider av diagnosen multipla personligheter?
Zerbembasqwibo 2017-04-30 17:55 #12138
På förekommen anledning vill jag poängtera att jag inte fyllskriver inlägg med signaturen Zebraochmosquito. Det är någon annans helt unika signatur.

När jag fylleskriver använder jag signaturen PS. ;)
old 2017-04-29 11:21 #12137

Svar till inlägg av Kurt, 2017-04-29 10:36:

Jag lyckades ändra upplösning på HD från auto till lägre och se´n fungerar det.
Kurt 2017-04-29 10:36 #12136
Webbsändningen hackar. Bilder försvinner varannan sekund. Har provat olika datorer. Både med och utan fiberanslutning. Vad göra?
På väg 2017-04-28 22:49 #12135

Svar till inlägg av Coachen, 2017-04-28 19:42:

Plan B framgår, vad jag kan se, inte av PM. Vad är det som gäller Glenn?!
Coachen 2017-04-28 19:42 #12134
Ni som ska till 10MILA, försök att ta extra god tid på er. På grund av dagens regn ser det ut att bli lite problematiskt med parkering. Det kan bli längre avstånd från parkeringen till arenan. Var därför extra noga med att följa funktionärernas instruktioner.
Ta även med stövlarna!
RL 2017-04-26 19:59 #12133
Personer som inte längre är medlemmar och inte heller sprungit någon tävling på många år finns kvar på Sverigelistan. Inga problem i sig, men som vän av registervård frågade jag Sverigelistans support om detta för drygt ett halvår sedan och fick svaret att "vi ska nu sätta upp en rutin där vi årligen städar i Sverigelistan så de kommer att försvinna när vi fått det på plats".
Har inte rotat i det mer utan väntar med spänning på att se om det händer något framöver!
Medlem 2017-04-26 18:13 #12132

Svar till inlägg av Rensat, 2017-04-26 17:47:

Alla klubbens medlemmar ska vara med i medlemsregistret i IO. Man kan markera att medlemmen är "Aktiv" i en av klubbens grenar. Enligt RF: "Aktiv i idrott är en markering som betyder att personen har betydelse för idrottsutövning i denna förening. En markering för idrott innebär att personen räknas med för SF stöd.". Det betyder inte att medlemmen tävlar i idrotten. Det kan vara en ledare eller förälder. Det är de som är aktiva i orientering som kommer med i Evewntor och det är rätt. Funktionärer på tävlingar (t.ex.o-ringen) hämtas från Eventor. Det finns också rollen "Utövare" men vad det innebär vet jag inte.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng