Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Murrell 2017-08-06 15:08 #12371

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-06 12:06:

Jag har också fått SOFT som en av mina klubbar i eventor och jag är definitivt inte med i någon kommité.
EriOL 2017-08-06 14:11 #12370

Svar till inlägg av insider, 2017-08-06 12:22:

Men man lurar ju sig lite när man åker bil. Skogen som ligger närmast vägen är ju lättast och lönsammast att hugga och därför ryker den alltid först. Likaså lurar man sig att det finns oerhört mycket fin tallhed och fina rullstensåsar i Sverige, men det är ju bara det att man traditionellt sett alltid byggt vägarna där.
M 2017-08-06 13:51 #12369

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-06 12:04:

De finaste områdena när det gäller vegetationen är generellt sett militärens övningsområden, som ju fortfarande ser ut som om det vore 1950. Glesa gamla bestånd med flera olika trädslag och däremellan områden med gräsbevuxen ängsmark.
insider 2017-08-06 12:22 #12368

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-06 12:04:

Har precis samma erfarenhet. Hygge, pinn- och skräpskog är vad jag ser när jag gör 25-milaresan till "landet". Men i Värmland fick man ju bitvis uppleva fin gammelskog. Och där jag då bodde fanns riktigt fin timmerskog. Som man just avverkat.
Zerbembasqwibo 2017-08-06 12:06 #12367
Jag var för övrigt medlem i "Svenska orienteringsförbundet" som en av mina klubbar när jag i Eventor skulle anmäla mig till en tävling. Vågade dock inte anmäla mig i den "klubbens" namn... Fler som sett nåt sånt eller är det bara min användare som fått spader? Det fanns också ett distriktsförbund att välja på som klubb. Eller är jag invald i nån kommitté utan min kunskap? :)
Zerbembasqwibo 2017-08-06 12:04 #12366

Svar till inlägg av FBD, 2017-08-05 14:15:

Reste många mil häromdagen. Slogs igen över att de enda skogar jag såg var antingen föryngringsytor (hyggesplöjda eller markberedda var vanligt), ungskogar (under 40 år) eller ogallrade äldre "skräpskogar" som inte ens ger ett bra utbyte om man räknar ekonomiskt. Men ingenstans såg jag "skog" utan bara skogsåkrar. Måhända jag inte är tillräckligt utbildad så att jag missade några, men oavsett kan det inte varit många %. Men igen, vaddå för lite, utvecla.

Ulven> Källa på det! Och var köper de varg? Hur får de vargen att stanna på just deras mark? Har de vargstängsel runt sina områden?
Peter 2017-08-05 23:05 #12365

Svar till inlägg av FBD, 2017-08-05 14:15:

Det var otroligt osmakligt av "analys" att försöka vinna poänger på en sådan tragedi, men om vi ändå halkat in på spåret så undrar jag vad du menar med att det avverkas för lite? För lite för vadå?
FBD 2017-08-05 14:15 #12364

Svar till inlägg av Analys, 2017-08-04 17:21:

Eller är det vissa orienterare som bedriver en hetsjakt mot skogsbolagen? Det avverkas ju snarare för lite skog än för mycket skog. Att det finns en del rejält inkompetenta personer som jobbar med skogsavverkning är en annan historia (inkompetenta personer förekommer ju tyvärr i alla yrkesgrupper)
kl. 2017-08-04 22:31 #12363

Svar till inlägg av Analys, 2017-08-04 17:21:

Nästan alltid flyr björnen men ibland om honan har en unge med sig så då kan hon gå till attack . Det var så det gick till när när en människa senast dödades av björn i Finland (1998) , och det var en orienterare som i midsommartid hade begett sig ut på en timmes länk från sitt hem i den ljusa sommarkvällen.
Ulven 2017-08-04 22:19 #12362

Svar till inlägg av Analys, 2017-08-04 17:21:

Några bolag håller varg på sina marker för att slippa få sina plantor förstörda.
Dsss 2017-08-04 19:13 #12361
salming elements, någon som har testat? Är de något att ha i orienteringsskogen?
Nope 2017-08-04 18:20 #12360

Svar till inlägg av PS, 2017-08-04 18:17:

Smakfullhet är inte nåt för alla.
Farsan 2017-08-04 18:20 #12359

Svar till inlägg av PS, 2017-08-04 18:17:

God smak är nog inget som Analys är känd för och nog inget han heller strävar efter att bli...
PS 2017-08-04 18:17 #12358

Svar till inlägg av Analys, 2017-08-04 17:21:

Jag tror snarare att det återigen kommer att diskuteras hur lämpligt det är att hålla rovdjur inlåsta och vänja dem vid människor. Halvtama rovdjur har alltid varit de farligaste. Slutsatsen är väl att det inte borde vara någon ordinarie jakt på rovdjur utan enbart skyddsjakt där man systematiskt väljer ut de djur som verkar vara minst skygga. För övrigt tycker jag att det var osmakligt av dig att ta upp en av dina hjärtefrågor just idag.
Analys 2017-08-04 17:21 #12357
Kamrater! Med tanke på dagens tragiska händelse i norra Dalarna då en djurskötare blev uppäten av en björn (som med tvångsmedel var instängd i en djurpark) misstänker jag att klappjakten på rovdjur kommer att intensifieras. Vi orienterare som dagligdags rör oss i skog och mark, och som inte hellre önskar oss något mer än att få möta ett rovdjur i fritt tillstånd, måste reagera. Vilda rovdjur flyr tyvärr oss orienterare som pesten. Därför ser man dom aldrig. Farligare än varg och björn för oss orienterare och naturälskande är den rovdrift som skogsbolagen just nu genomför på de svenska skogarna.
Magnus Johansson 2017-08-02 09:14 #12356
Åre OK söker kartritare!

Är du en skicklig kartritare med tid över i år, eller känner du till någon du tror kan vara intresserad, hör av dig till mig på ordf@areok.se.
Håkon 2017-07-30 10:13 #12355

Svar till inlägg av Deltagare..., 2017-07-26 11:26:

Aldri har jeg vært med om mer flyt i bussningen på O-ringen enn i år. Ventet maks 10 minutter. Imponerende.
Zerbembasqwibo 2017-07-28 23:33 #12354

Svar till inlägg av Jakob, 2017-07-28 17:33:

Nej man får bara en karta i starten.

Och den karta som ritas kan man ju dela i valfritt antal delar, så två går väl bra?
nja 2017-07-28 22:28 #12353

Svar till inlägg av Bosse, 2017-07-28 18:45:

Verkligen nja, såg det bara sista dagen, troligen efter det rejäla debaklet på onsdagen.
Ex 2017-07-28 20:09 #12352

Svar till inlägg av Turist , 2017-07-26 21:45:

Är det inte den gamla klassikern att alla bussar beräknas ha x (60?) platser och då släpper man in 60 i fållan?
Bosse 2017-07-28 18:45 #12351

Svar till inlägg av Johan A, 2017-07-28 15:44:

Fast det kollades noga på O-ringen också att alla bussar var fulla när de skulle gå. Fanns först en som räknade in alla som skulle på och sen en som gick in i bussen och kollade om det fanns platser över. Fanns det det så släppte man på fler. Var så vid alla 8 ggr jag åkte buss och det funkade bra. Fanns såklart säkert någon gång något misstag gjordes men det var nog bara undantag. Imponerad hur som hur bra bussarna funkade.
Jakob 2017-07-28 17:33 #12350

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-07-28 15:41:

Blir det två kartor då?
Johan A 2017-07-28 15:44 #12349
När jag åkte från Eno till Joensuu under Jukolahelgen med arrangörernas bussar, kontrollerade chauffören att det inte fanns ett enda tomt säte.
Zerbembasqwibo 2017-07-28 15:41 #12348

Svar till inlägg av low, 2017-07-28 14:54:

Väldigt kul att så många är med på att prova detta nya sätt att finansiera kartritning!

Men det behöver inte stanna på 100%... det finns fortfarande många gratis start-belöningar kvar.
low 2017-07-28 14:54 #12347
Grattis Zerbemba till att du nådde målet med kickstarterkampanjen!
https://www.kickstarter.com/projects/882245428/open-free-orienteering-map-nybo-grovelsjon/
LP 2017-07-26 22:36 #12346

Svar till inlägg av Märkligt, 2017-07-26 22:04:

Inte speciellt konstigt när bussarna har fix avgångstid och folk vägrar kliva på om det inte finns två lediga säten bredvid varandra.. Troligen för fint väder så folk väntar hellre på nästa buss och sitta bredvid kompisen istället för att kliva på den som nästan är full.
Zerbembasqwibo 2017-07-26 22:05 #12345

Svar till inlägg av Märkligt, 2017-07-26 22:04:

Och chaufförerna är heller inte fulla!
Märkligt 2017-07-26 22:04 #12344

Svar till inlägg av Turist , 2017-07-26 21:45:

Ja, bussarna jag åkt i är heller aldrig fulla trots att köerna utanför bara ökar på.
Turist 2017-07-26 21:45 #12343
Jo det var en del kötider både tur och retur idag.
Jag hade gott om tid eftersom jag kunde välja min starttid själv 😊
Några klubbkompisar tog bilen istället för att hinna med sin starttid.
I bussen tillbaka var det minst 10 platser lediga i bussen med en kö på cirka 30 minuter, lite märkligt att bussplatserna inte används fullt ut.
Tackar för ett i övrigt bra arrangemang 😊
Jobbare 2017-07-26 21:06 #12342

Svar till inlägg av Deltagare..., 2017-07-26 11:26:

Är den ? Det blev en peak precis vid chaufförernas lagstadgade rast när man skruvade ner från 6bussar/konvoj till 4bussar/konvoj. Tror snarare det beror på att det funkat väldigt väldigt bra de två första dagarna så några tog mindre tid på sig idag. Och att det var längre tids åkning till än tidigare. O-Ringen = Var ute i tid. Enligt mycket säkra källor drabbades ingen rent tävlingsmässigt av detta, starterna höll dessutom öppet längre
Annan deltagare 2017-07-26 20:10 #12341

Svar till inlägg av Deltagare..., 2017-07-26 11:26:

För oss har den funkat riktigt, riktigt bra.
Deltagare... 2017-07-26 11:26 #12340
Riktigt, riktigt illa med bussningen på O-Ringen!!!
A1 2017-07-25 15:28 #12339
Härligt! Grannen på Oringencampingen laddar sin mobil med eget diesel-elverk. Han måste få dagens miljöpris. Hjälpte inte att vi bad honom stänga av oljudet.
Mästaren! 2017-07-25 12:53 #12338
Mästaren visar mästartakterna igen!!!!!!!!!!!!
222 minuter 2017-07-23 23:39 #12337

Svar till inlägg av nybörjare, 2017-07-23 21:37:

Kommer Javier Hernando Pérez Oramas att orka fem etapper? Funkar det på dagen med sen start? Men visst, om det funkar är det värt beundran!

Men mycket mer beundran sänder jag till H21K-segraren idag, Kristian Kannus, Kangasala SK, som vann med den sjukt snabba tiden -401:49!
nybörjare 2017-07-23 21:37 #12336

Svar till inlägg av insider, 2017-07-23 20:54:

Varför skulle han som kommer sist i långklassen vara beundransvärdig på något sett? För att han vågat springa långt men sakta?
Mr Crowley 2017-07-23 21:32 #12335

Svar till inlägg av insider, 2017-07-23 20:54:

+1
insider 2017-07-23 20:54 #12334

Svar till inlägg av Johan, 2017-07-23 20:47:

I mina ögon är depn som kommer sist i långklassen mer beundransvärd än den som vinner kortklassen.
insider 2017-07-23 20:54 #12333

Svar till inlägg av Johan, 2017-07-23 20:47:

I mina ögon är depn som kommer sist i långklassen mer beundransvärd än den som vinner kortklassen.
avh 2017-07-23 20:53 #12332

Svar till inlägg av Johan, 2017-07-23 20:47:

Är inte priser - överhuvud taget - i vuxenklasser bland det löjligaste som finns? Inte bara på o-ringen, utan vid alla tävlingar. Elit och icke-elit.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng