Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

OdenXT 2014-04-03 20:40 #6728

Svar till inlägg av Olle, 2014-04-03 19:27:

Eller H som i humor. Eller S som i skämt.
Olle 2014-04-03 19:27 #6727

Svar till inlägg av OdenXT, 2014-04-03 19:10:

Ja, eller i ett uppslagsverk.
Sedan kan man gå till bokstaven i som ironi
OdenXT 2014-04-03 19:10 #6726

Svar till inlägg av Olle, 2014-04-03 15:54:

"Om man samåker fyra i en bil får man vara med på 20 tävlingar.
Åker man själv får man bara vara med på fem."

Läge på att investera i en uppblåsbar Barbara! Eller två?
Olle 2014-04-03 15:54 #6725

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 12:56:

De som kan samåker i största möjliga mån, åtminstone i min klubb. Om man nu åker själv till en tävling kan de ju bero på hundra olika saker (vi behöver inte gå in på de här).
Min bil köptes förra året och drar ungefär 0.45 liter per mil vid den typen av körning som jag kör till en orienteringstävling. De som har äldre bilar som drar dubbelt så mycket diesel/bensin skall de betala dubbelt så hög p-avgift? Eller skall de som har rest extra långt betala extra? Om det nu är några Kirunabor som åker buss till Tiomila skall de betala 10x så mycket som deltagare från Tranås?

"Punkt 3 kommer vi nog tyvärr behöva ta hänsyn till ganska snart om vi vill ha några skogar kvar att springa i framtiden" så du menar att CO2 utsläppen bidrar till omfattande skogsdöd i Sverige?

Vi kanske skall maxbegränsa antalet events man får vara med på?

Om man samåker fyra i en bil får man vara med på 20 tävlingar.
Åker man själv får man bara vara med på fem.

Silly 2014-04-03 14:38 #6724

Svar till inlägg av insider, 2014-04-03 12:49:

Det kan väl variera vart man betalar även i Stockholm. I Nyköping förra helgen betalades det efter en väg.
Bästa parkeringen i relation till orienteringen och bekvämligheter måste vara på Oevents downhill sprint. Sämsta måste vara nån av oringen etapperna i Halland. Där var det verkligen P-katastrof.
Tycker i den här diskussionens sammanhang att vi chockhöjer priset på hamburgaren med 50% också. Motiveringen är onyttig mat som förstör miljön. Bara vegetariska rätter får serveras så främjar vi ytterligare ett särintresse.
da 2014-04-03 12:56 #6723

Svar till inlägg av Olle, 2014-04-03 12:43:

Och du Olle har bidragit med två inlägg som inte leder någonstans i denna diskussion.

som jag ser det finns det väl tre anledningar att ta ut en p-avgift:
1. för att få ökade inkomster till arrangörerna
2. för att ge till markägaren som ställer upp med sin mark (hur ofta händer det nu för tiden)
3. för att motverka att alla åker bil själva

De två första punkterna skulle vi kunna slopa om deltagaravgiften fick höjjas ännu mer på orienteringstävlingar.

Punkt 3 kommer vi nog tyvärr behöva ta hänsyn till ganska snart om vi vill ha några skogar kvar att springa i framtiden.

Att sitta i kö in till en tävling är aldrig skoj. De skulle klart bli kortare om vi använde färre bilar och inte behöver stoppa alla bilar för att ta p-avgift. Som P-avgifterna är satta idag tycker de kan slopas helt
insider 2014-04-03 12:49 #6722

Svar till inlägg av Silly, 2014-04-03 12:15:

Vadå längre köer? Det vanliga i Stockholm är väl att man tar betalt först när bilen är parkerad...
Olle 2014-04-03 12:43 #6721
Jag kan garantera att vi är den enda sporten i RF som diskuterar p-avgifter på tävlingar, och vi undar varför vi inte är en större sport...
Olle 2014-04-03 12:40 #6720

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Om jag nu bor så jag inte kan samåka, varför skall jag behöva betala samma pris som anmälningsavgiften är?

Skall landslaget börja åka tåg till VM?

Låt folk bestämma själva hur de vill åka till tävlingen istället för att skriva dem på näsan!

SOFT kan besluta att man bara får tävla i eget distrikt, bra för miljön men förödande för sporten.
PS 2014-04-03 12:30 #6719

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Du säger att det är dags för orienterarna att tänka på miljön men vem är det vi ska tänka åt? Jo, tydligen åt andra orienterare. Är det då inte bättre att varje orienterare tänker själv.
PS 2014-04-03 12:27 #6718

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Det kan finnas många anledningar till att man åker ensam i en bil. I söndags åkte jag ensam till tävlingen medan vi var fem på vägen hem. Anledningen var helt enkelt att jag kom direkt från mina föräldrar från ett helt annat håll medan några av mina passagerare på hemvägen bott över på ett närliggande ställe. Jag tror inte att det skulle bli någon större skillnad i hur folk valde att åka men det skulle säkert öka "tjuvparkeringen" lite här och där runt TC med risk för markägarproblem. Det är inte tävlingsarrangörernas sak att påverka folks resvanor om man inte kan motivera det med hänvisning till brist på parkeringsplatser.
Klassfråga 2014-04-03 12:22 #6717

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Segregationen i Sverige accelererar när endast de rikaste har råd att åka ensamma.
Silly 2014-04-03 12:15 #6716
Om/När p-avgiften på tävlingarna i Stockholm höjs från 20 till 30 kr så kommer det bli längre köer till parkeringarna. Genomströmningen är beroende att det skall gå snabbt att betala i en hink eller dylikt. En tjuga är perfekt. Mindre perfekt är alla växlingar eller sedel/mynt samtidigt som vi använder kort allt mer.

Beloppet är jag inte känslig för men jag blir en alien av att sitta i bilköer. Bilköer är heller inte bra för miljön. Kan man köpa ett årskort hos distriktsförbundet som gäller för parkering på distriktets alla tävlingar med tillhörande gräddfil till parkeringen, ja då svill jag köpa ett.
Zerbembasqwibo 2014-04-03 12:13 #6715

Svar till inlägg av da, 2014-04-03 10:05:

Rätt tänkt! Och lägga TC så att det går att åka kollektivt. Man kan också styra över en buss från närmsta järnvägsstation. Börjar man fundera där, hur oerhört krångligt det skulle vara inser man lätt att vårt samhälle är sjukligt (oljedrivs-)bilberoende.
da 2014-04-03 10:05 #6714
Ang parkeringsavgifter. Tycker det är dags att vi orienterare börjar tänka på miljön och inför miljö-parkeringsavgifter som standard. Allt för många väljer att åka egen bil ut till tävlingar. Är helt klart för billigt att parkera. Mitt förslag:
4 eller fler i bilen = gratis
2-3 = 50 kr
1 = 100 kr
Inget EM för Minna 2014-04-03 08:45 #6713
PS 2014-04-02 22:32 #6712

Svar till inlägg av A, 2014-04-02 21:22:

Om pendeltågen går så kan ju cykel-tåg-cykel vara ett bra alternativ för många. När DM-kavlen gick där så tror jag att tågen var ersatta med buss så då gick det ju inte.
A 2014-04-02 21:22 #6711

Svar till inlägg av B, 2014-04-02 20:11:

Den aktuella tävlingen är en av ganska få under tävlingsåret i Stockholmsområdet där det inte finns några rimliga kollektivtrafikanslutningar alls. Detta till förmån för ett stigrikt tävlingsområde som inte medger banläggning av långdistanskaraktär.
Men jag ser ändå fram emot fredagskvällen!
Sverigelistan 2014-04-02 21:17 #6710
Vad händer?
Tommeke 2014-04-02 20:57 #6709

Svar till inlägg av Emma Claesson, 2014-04-02 20:33:

I Sverige?
Emma Claesson 2014-04-02 20:33 #6708
Jag har en stugvecka (presentkort) ospecifierat boende med självhushåll, för 4 personer som jag vill sälja till bra pris. Gäller vecka 21-37. Värde 5 000 kr. Emma Claesson 073-719 12 80
B 2014-04-02 20:11 #6707

Svar till inlägg av C, 2014-04-02 15:52:

Man kan ju ha betalningen vid ett vägskäl där de som inte betalar blir hänvisade ut igen att leta egen parkering 3 km bort från "Arenan". Betalar man 100:- får man stå max 100 m från målet.
Det är i alla fall billigt jämfört med timtaxan att parkera i City!

Annars kan man ju tänka sig att om man inte vill betala för servicen att arrangören gör sitt bästa att ordna bra parkering, och betalningsviljan blir noll eller det förbjuds, så kommer Stockholmarna att hänvisas till kartor invid T-banan eller pendeltågsstationer så kan man ta sig dit själv med lokaltrafiken. Det kommer inte finnas många bra alternativ för arrangörerna i övrigt till slut. De finaste områdena/kartorna blir kvar till kvalitetsträningar för dom blir ju aldrig avlysta då, eller möjligen något mästerskap el liknande med egna ekonomiska förutsättningar.

Differentierade avgifter som stimulerar samåkning bör vara den logiska lösningen som ger tillräcklig inkomst och sparar miljön samt känns rättvist.
administratör 2014-04-02 18:51 #6706

Svar till inlägg av C, 2014-04-02 15:46:

För att anteckna namnen på de som inte betalar krävs mer personal. För det extra arbetet kanske p-avgiften måste höjas till 35kr. Är det bara föraren eller bilägaren som ska straffas? Alla i bilen? Föraren kanske inte tävlar.
PS 2014-04-02 17:54 #6705

Svar till inlägg av C, 2014-04-02 15:52:

OK, så nu kommer du att ge fel kontrollbeskrivningar till dem som intebetalar ;-)
C 2014-04-02 15:52 #6704

Svar till inlägg av PS, 2014-04-02 15:38:

Ja men jag gillar mer att jävlas i det tysta. den typen av människa som inta kan betala 30kr som alla andra är nog rätt omöjlig att resonera med.. fast nu tillhör jag startteamet inte sekreteriatet så ni behöver inte oroa er.....
C 2014-04-02 15:46 #6703

Svar till inlägg av Kjell Larsson, 2014-04-02 15:03:

Ersättningen är väl i all fall för det arbete arrangören lägger ner. Prova och se hur bra det funkar om alla skall hitta sin egen parkering utan parkeringsvakter, skyltning etc. Sen kan man ju tycka att om alla klubbar i distriktet åker på varandras tävlingar kan man ju lika gärna strunta i betalning, känns ju lite långsökt att det skulle bli färre bilar bara för att man har en liten avgift.
PS 2014-04-02 15:38 #6702

Svar till inlägg av C, 2014-04-02 12:01:

Jag har för mig att det står i reglerna att deltagare är skyldig att följa arrangörens anvisningar. Att lägga in felstämpling är naturligtvis fel, det korrekta är förstås diskvalificering.
Kjell Larsson 2014-04-02 15:03 #6701
Vad det rätta priset för parkering är finns nog inget facit för. I Skåne får arrangörer inte ta ut parkeringsavgift efter problem vid O-Ringen 1995. Nog bör arrangörer ta ut parkeringsavgift vid vanliga tävlingar för att t ex ersätta markägaren som ställer upp med mark. Vid O-Ringen har väl avgiften någon gång varit 100 kr / dag vilket är klart över gränsen.
C 2014-04-02 12:01 #6700

Svar till inlägg av 08, 2014-04-02 06:27:

Har en orientrare juridisk rätt att delta i en tävling om de inte följer de regler och anvisningar som arrangören ger?

Jag förvara inte 30kr i P-avgift men jag kommer personligen lägga felstämplat på alla som kommer till våra tävlingar och inte betalar.
Anonym 2014-04-02 09:22 #6699

Svar till inlägg av Fundersam, 2014-04-02 08:26:

Beror helt på aktuell delegationsordning.
Olle 2014-04-02 09:02 #6698

Svar till inlägg av Toker, 2014-04-02 09:01:

Inte uppdatering varje dag längre?
Toker 2014-04-02 09:01 #6697
Varför uppdateras inte Sverigelistan??!
grm 2014-04-02 08:36 #6696

Svar till inlägg av 08, 2014-04-02 06:27:

Lägg ingen energi på det. Klart de ska ta betalt
Fundersam 2014-04-02 08:26 #6695

Svar till inlägg av Anonym, 2014-04-02 07:11:

Bra fråga, fundersam över replik. Om man stämmer av med kommunen vad innebär det? Tror knappast att en enskild tjänsteman kan ta det beslutet.
Anonym 2014-04-02 07:11 #6694

Svar till inlägg av 08, 2014-04-02 06:27:

Inte utan att först stämma av det med just kommunen...
08 2014-04-02 06:27 #6693

Svar till inlägg av C, 2014-04-01 11:20:

Har en orienteringsklubb/arrangör verkligen juridisk rätt att ta egen ut P-avgift på kommunägd parkering?
08 2014-04-02 06:27 #6692

Svar till inlägg av C, 2014-04-01 11:20:

Har en orienteringsklubb/arrangör verkligen juridisk rätt att ta egen ut P-avgift på kommunägd parkering?
O-CAMP 2014-04-02 00:47 #6691
Introfilm för ett grymt orienteringsläger i sommar http://youtu.be/sI_2XitHy6M
C 2014-04-01 11:20 #6690

Svar till inlägg av C77, 2014-03-31 17:15:

Alla tävlingar i Sthlm skall ha 30 kr för parkering i år. Beslutat av förbundet. Gissar på miljöargument.
Olle 2014-04-01 10:50 #6689
Någon som vet när Sverigelistan uppdateras igen?
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng