Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

j 2017-09-05 21:51 #12611

Svar till inlägg av Enen, 2017-09-05 13:45:

Det där är ju jätteintressant. Jag har aldrig tänkt att man får korsa en kryssas väg, men det verkar det ju nästan. Finns det inte någon regel-nisse på SOFT som kan reda ut det?
PS 2017-09-05 21:23 #12610

Svar till inlägg av om en väg, 2017-09-05 20:01:

Jaså, jag börjar väk visserligen bli senil men jag tror mig minnas att jag har sprungit flera gånger omedelbart norr om Arlandas landningsbanor. En gång var TC mycket nära staketet.
om en väg 2017-09-05 20:01 #12609

Svar till inlägg av PS, 2017-09-05 15:50:

Jo, det är väl därför det aldrig är någon orientering
i närheten av flygplatser.
k 2017-09-05 19:24 #12608
Det verkar betydligt mer rimligt att lära barnen orientera ordentligt, än att de ska hålla på och springa på förbjudna vägar. Vet de inte att rakt på är snabbast?
Livex 2017-09-05 18:21 #12607

Svar till inlägg av Livex, 2017-09-05 18:19:

Både H14 och D14 har spår längs vägen.
Livex 2017-09-05 18:19 #12606

Svar till inlägg av 1982, 2017-09-05 16:23:

Det var vägen till start. Den var ett vägval mellan 3 och 4. Se https://www.livelox.com/Viewer/DM-medel-Stockholm/H14?classId=105763
ah 2017-09-05 17:08 #12605

Svar till inlägg av 1982, 2017-09-05 16:23:

Om det ändå fanns ett sätt att ta reda på hur DH14 sprungit...
BC 2017-09-05 17:05 #12604

Svar till inlägg av 1982, 2017-09-05 16:23:

Den stora vägen var väl inget vägval (det är fel sida staketet att springa på vägsidan), och rätt sida (vilt-?) staketet var det väl inte förbjudet?
1982 2017-09-05 16:23 #12603

Svar till inlägg av kryssade vägen på DM, 2017-09-05 14:27:

Det var två vägar som var kryssade, och här diskuterar man väl inte den kryssade vägen till start som knappast berörde några vägval, utan den stora vägen.
PS 2017-09-05 15:50 #12602

Svar till inlägg av om en väg, 2017-09-05 14:09:

Om en flygplats är förbjuden att beträda så är det antagligen för att den anses farlig att vistas på.
Då kan man inte heller få springa i den omgivande skogen eftersom det händer att
flygplan störtar.

Eller?
kryssade vägen på DM 2017-09-05 14:27 #12601
Vägen som var kryssad på DM var väg till start. Jag tror det bara var därför den var kryssad (ev om banläggaren försökte på sig någon variant om att få in ungdomarna och öppna banor i skogen)
om en väg 2017-09-05 14:09 #12600
Om en väg är förbjuden att beträda så är det antagligen för att den
anses farlig att vistas på.
Då kan man inte heller få springa i vägrenen eftersom det händer att
bilar kör av vägen.
Enen 2017-09-05 13:45 #12599

Svar till inlägg av insider, 2017-09-05 13:33:

Enligt kartnormen har du rätt, men inte enligt tävlingsreglerna/anvisningarna.
Frågan är vad som gäller, när de strider mot varandra?
insider 2017-09-05 13:33 #12598

Svar till inlägg av Enen, 2017-09-05 12:33:

Enligt definitonen av 711 är det tillåtet att korsa vägen..
.
Enen 2017-09-05 12:33 #12597

Svar till inlägg av norm, 2017-09-04 21:52:

I de regler som gäller just nu står bara
"Endast vägen eller järnvägen är förbjuden att beträda. Om även den omgivande terrängen är förbjuden att beträda används tecknet för förbjudet område."
Det är alltså helt ok att springa bredvid vägen, tex i diket. Eftersom vägen är förbjuden att beträda kan den ju heller inte anses vara ok att korsa.
Z 2017-09-05 09:45 #12596

Svar till inlägg av insider, 2017-09-05 08:54:

Kryssen får man ju passera när man tex skall passera vägen så det argumentet mot dikeslöpning är inte bra. Diket borde man få springa i. Eller i kanten mellan diket och skogen som insider skriver? Var går gränsen? Borde kanske vara klarar i reglerna och PM. Om inte alla experterna här kan komma överens hur skall då alla deltagare kunna veta vad som gäller?

Det är väl sällan OK att korsa vägen om man inte får springa på den, så man borde kanske oftare rita det som förbjudet med passager där det är OK.
insider 2017-09-05 09:01 #12595

Svar till inlägg av Skogssport, 2017-09-05 08:54:

Kostnaden drabbar förmodligen V-TAB som tagit kontr...flåt, plåtarna i fel ordning. Men jag håller med om att utgiften var onödig. Bättre och miljövänligare om Skogssport fått trycka nästa nummer gratis.
insider 2017-09-05 08:54 #12594

Svar till inlägg av norm, 2017-09-04 21:52:

Där står ju inget om dikeslöpning. Och om nu dikeslöpning underförstått är förbjudet, får man springa på andra sidan dikesrenen, vilket skulle innebära att man korsar ändarna på de påtryckta kryssen?
Skogssport 2017-09-05 08:54 #12593
Jag har också fått två nummer av sensate Skogssport.
Och i den andra var sidorna i rätt ordning.
Det var en onödig utgift.
Det gick ju att läsa artiklarna även i den första.
madcap 2017-09-05 08:51 #12592

Svar till inlägg av Vetande , 2017-09-05 00:18:

Tack!
PS 2017-09-05 08:47 #12591

Svar till inlägg av PS, 2017-09-05 08:46:

... maximalt ...
PS 2017-09-05 08:46 #12590

Svar till inlägg av Vetande , 2017-09-05 00:18:

Dessutom kan man ställa in hur många rader den maximakt kan ha vilket kan vara användbart eftersom det ibland finns plats för två kolumner någonstans utanför banan.
Zerbembasqwibo 2017-09-05 07:57 #12589
Analys 2017-09-05 00:20 #12588
Har ni även koll på hur det funkar med duschen? Vi är väldigt många som orienterar för att få duscha i naturen. Halva om inte ens hela nöjet att få löpa en orienteringsbana är att få ta en dusch med likasinnade efter väl förättat värv.
Vetande 2017-09-05 00:18 #12587

Svar till inlägg av madcap, 2017-09-05 00:03:

Banor-->Inställningar. Där kan du minska storlek på rutorna i definitionen.
madcap 2017-09-05 00:03 #12586
Någon som har koll på hur man gör kontrolldefinitionen på kartan mindre i OCAD? Banan ligger så att utrymmet för definitionen är lite för litet om jag ska kunna skriva ut den på kartan. Annars får det bli endast lösa definitioner i längsta klassen.
j 2017-09-04 22:41 #12585

Svar till inlägg av j, 2017-09-04 22:41:

Dessutom är det ju väldigt orättvist om någon hittar en fin väg där som kanske gör det till ett kanonvägval.
j 2017-09-04 22:41 #12584

Svar till inlägg av MJ, 2017-09-04 21:30:

Det är egentligen väldigt konstigt att det är tillåtet att springa utanför kartan. Det borde alltid betraktas som förbjudet område. Där kan ju finnas vilka tjuriga markägare som helst eller andra områden som inte är lämpligt att springa på.
08 2017-09-04 22:38 #12583

Svar till inlägg av RL, 2017-09-04 19:32:

Man kan ju också fundera på varför körvägen var väg till start, men inte ok att springa på efter start. Troligen bara därför?
PS 2017-09-04 22:24 #12582

Svar till inlägg av PS, 2017-09-04 22:20:

Om jag inte missminner mig så finns det en annan paragraf som säger att om en åker är förbjuden och det finns ett dike i kanten så måste man springa på "rätt" sida av diket. Jag kommer dock inte ihåg exakt hur den regeln är formulerad så jag vet inte om den är tillämpbar för förbjudna vägar.
PS 2017-09-04 22:20 #12581

Svar till inlägg av norm, 2017-09-04 21:52:

Menar du på fullt allvar att du tolkar den meningen som att man inte får springa i diket? Om man springer utmed vägen 30 meter in i skogen men ändå ser den, då följer man den ju också i någon mening. Förbjudet då också? Finns det något avstånd som du tycker är OK eller måste man vinnlägga sig om att man håller någon viss vinkel mot vägen för att vara på den säkra sidan. Lite jobbigt om sträckan går parallellt med vägen. Då måste man kqanske springa lite i zick-zack.
norm 2017-09-04 21:52 #12580

Svar till inlägg av insider, 2017-09-04 21:00:

I den nya svenska kartnormen version 1 framgår att man inte får springa i diket. "711 Förbjuden väg. Tävlande får passera rakt över en förbjuden väg, men det är förbjudet att följa den."
Symbol 711 är en del av normen.
MJ 2017-09-04 21:30 #12579
Och intressant det där med kryssad väg. För de flesta tror det innebär att man inte får springa på den och då inte heller passera den.
Mellan 1:an och 2:an får nman då passera vägen och springa ut från kartan ;)
MJ 2017-09-04 21:21 #12578
Fler än jag som fått två exemplar av detta nummer av Skogsport, med några dagars mellanrum? Båda dock med sidorna i fel ordning i tidningen.
insider 2017-09-04 21:00 #12577

Svar till inlägg av norm, 2017-09-04 20:09:

Bra, nu vet jag. Men många banläggare är nog lika okunniga som jag var. T ex när de kryssar en väg och bland kryssen lägger in 710, passeringspunkt. Det där med att man inte får springa i diket framgår inte av den nya svenska kartnormen, version 1.0. Däremot står det apropå 711 Förbjuden väg att det "är förbjudet att följa den" samt att "Förbjuden väg ska inte följas".
k 2017-09-04 20:37 #12576
Det är nog en kombination av miss från banläggaren och bankontrollanten. En erfaren kontrollant ser sånt här.
j 2017-09-04 20:26 #12575

Svar till inlägg av 1981, 2017-09-04 17:30:

Jag tror inte det är helt självklart för en 13-åring att de där glesa kryssen betyder att man inte får springa på vägen. Speciellt inte då det går ett vägval där som en 13-åring nog gärna tar. Så jag tycker nog det är onödigt flummigt.
norm 2017-09-04 20:09 #12574

Svar till inlägg av insider, 2017-09-04 19:40:

711 Förbjuden väg. Tävlande får passera rakt över en förbjuden väg, men det är förbjudet att följa den. Springer man i diket följer man vägen.
insider 2017-09-04 19:40 #12573

Svar till inlägg av insider, 2017-09-04 19:27:

För övrigt, vad visar krysset? Får man springa i diket? Ska man hålla sig utanför ändarna på kryssen? Jag vet inte.
RL 2017-09-04 19:32 #12572
Str 3-4 i exemplet på DM medel Sthlm användes som det verkar av alla orangea banor, vilket verkar lite oengagerad banläggning. Som medelbana kunde området mellan 3-4 utnyttjats på ett mycket bättre sätt så att löparna kom mer österifrån till nuvarande 4:e kontroll och då aldrig kunnat utnyttjat kryssade körvägen som vägval, som en del Liveloxlöpare gjort.
Så i detta fall anser jag det är som DM skriver; banläggarbrist.
Sen kan man fråga sig varför ungdomarna springer på körvägen; kunskapsbrist eller inte märker att den är kryssad?
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng