Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

insider 2017-09-04 19:27 #12571
Krysset som ska användas för förbjudna vägar är ju ett helt idiotiskt tecken att använda i många fall. Vill man nödvändigtvis använda det måste kryssen sättas mycket tätt. Bäst och tydligast är att rita vägen som förbjudet område. Och normalt användes inte ena sidan av vägen för tävlingen så då kan man utöka det förbjudna ordentligt så att det blir extra tydligt för löparen.
Krysset kan väl närmast jämföras med hur illa det funkar med hängande snitsel i stället för heldraget runt ett förbjudet område.
Binda ris åt egen rygg 2017-09-04 18:00 #12570
Om en väg inte får användas, exempelvis på grund av risker med trafiken så ska den kryssas. Problemet är då att man måste se till att man har nog med funktionärer för att diska alla fuskare.
BC 2017-09-04 17:57 #12569

Svar till inlägg av 008, 2017-09-04 17:47:

Det ser väl troligt ut att den var gångväg till start?
008 2017-09-04 17:47 #12568

Svar till inlägg av 08, 2017-09-04 13:34:

Varför var körvägen kryssas? För att få till bättre sträckor eller för att den användes av markägaren under tävlingen?
1981 2017-09-04 17:30 #12567

Svar till inlägg av j, 2017-09-04 16:26:

Vadå flummigt? Hur tänker du nu?. Skulle det bara vara förbjudet där kryssen är eller är det en vätskekontroll?
j 2017-09-04 16:26 #12566

Svar till inlägg av Erik A., 2017-09-04 15:30:

Det blir lite flummigt med kryss. Inte helt självklart om hela vägen vägen är förbjuden. Speciellt inte som de har "tillverkat stigar" som ansluter till vägen.
Erik A. 2017-09-04 15:30 #12565

Svar till inlägg av madcap, 2017-09-04 15:23:

Nej, kanske inte på 5-6-7, men väl på sträcka 3-4.
madcap 2017-09-04 15:23 #12564

Svar till inlägg av Erik A., 2017-09-04 15:01:

Där ligger det ju en sjö mellan kontrollerna och vägen, det känns inte som ett vägval på H14-banan.
Erik A. 2017-09-04 15:01 #12563

Svar till inlägg av madcap, 2017-09-04 14:58:

Eftersom 08 kallar det körväg så antar jag att hen inte syftar på den stora asfaltsvägen som är kryssad, utan den körväg som också är kryssad längs med kontroll 5-6-7 på H14-banan.
madcap 2017-09-04 14:58 #12562

Svar till inlägg av 08, 2017-09-04 13:34:

Var det den här? https://www.livelox.com/Viewer/DM-medel-Stockholm/H14?classId=105763

Som jag tolkar det är det ok att springa i kraftledningsgatan längs vägen. Det är ju dessutom ett staket mellan kraftledningen och den kryssade vägen. Jag är dock inte säker på att min tolkning är rätt och förstår om någon tolkar kartan annorlunda.
08 2017-09-04 13:34 #12561

Svar till inlägg av Per H, 2017-09-02 22:50:

Den där körvägen hade 14-åringarna som "vägval" i lördags på Sthlms Medel DM. Kolla i Livelox
aasd 2017-09-04 12:25 #12560
Vad tycker ni om IFK Moras "WOC project"? Personligen tycker jag att det är kul att någon tänker utanför boxen.

http://idrottonline.se/IFKMorasOK-Orientering/Arkiv/Nyheter/WOCProject
Per H 2017-09-02 22:50 #12559

Svar till inlägg av DM, 2017-09-02 22:07:

DM>> Vilket DM? (Vilket distrikt alltså)
DM 2017-09-02 22:07 #12558
Hur exakt behöver en tävling var? Förstår att inte allt kan vara 100% men DM idag hade ett antal brister, förbjuden körväg användes som vägval och ytterst tveksam målsnitsling. Kändes mer som banläggarbrister än löparfel.
PL 2017-09-02 18:21 #12557
Om ni kör OLA så blir det så, enheter med kod > 255 tolkar OLA som "koden" - 256..
d.v.s. 500 blir 244..

SI5 brickor kan inte lagra koder > 255, så stämplar du på en sådan kod med en SI5 brickar får du samma effekt.

Så ingen SI-bugg, utan snarare ett handhavande-fel eller eventuellt en OLA-bugg..

telma 2017-09-02 16:42 #12556

Svar till inlägg av Ajn , 2017-09-02 12:18:

Vi har för många år sen läst in en stämpling som nummer 25 (11001) i stället för 50 (110010) dvs en tappad bit.. När vi läste av pinnen igen så blev det rätt. Jag rapporterade med loggar till Sportident och fick svaret att vi haft en ouppdaterad masterstation, vilket var korrekt..
Ajn 2017-09-02 12:18 #12555

Svar till inlägg av 1999, 2017-09-02 11:02:

Det här är en ny enhet med senaste firmwaren och långt fler än de 5 som fick nr 244 i pinnen hade si card 5
1999 2017-09-02 11:02 #12554

Svar till inlägg av Ajn, 2017-09-02 09:39:

De första enheterna (BSF3 och BSM3) klarade inte högre kod än 255. Samma begränsning fanns i SPORTIdent Manager (Föregångaren till SI-Config) och förmodligen också i löparbricka SI-Card5.
AJN 2017-09-02 10:31 #12553

Svar till inlägg av Bits & bytes, 2017-09-02 10:27:

Lysande, så kan det nog hänga ihop.

Skyller dessutom alla felstavningar på små knappar och stora fingrar...
Bits & bytes 2017-09-02 10:27 #12552

Svar till inlägg av Ajn, 2017-09-02 09:39:

Låter som om dessa brickor endast lagrar kodnummer med åtta bitar.
500 decimalt => 111110100 binärt
244 decimalt => 11110100 binärt
Ajn 2017-09-02 09:39 #12551
Vi gårdagskvällens natt dm var vi ute för en mystisk sportident feature. Sista kontrollen hade nr 500 och endast en enhet. Av de 110 som sprang kom c:a 5 st i mål med nr 244 registrerat i pinnen istället för 500. Stämplingstiden stämde mycket väl med om det skylle ha varit 500. Kort avstånd från sista till nål. Och någon annan extra enhet mef nr 244 fanns inte alks i närheten.

Någpn som varit med om något liknande?
Zerbembasqwibo 2017-09-01 06:42 #12550

Svar till inlägg av j, 2017-08-31 19:37:

Vi pratar definitivt olika saker, jag om Bjurs. Ser att den kartan känner jag igen, gav lite tidiga synpunkter på den. Var kartan trevlig/bra etc?

Namnet på tävlingen var ju skoj! :)
j 2017-08-31 19:38 #12549
j 2017-08-31 19:37 #12548

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-31 19:18:

Vet inte om vi snackar om samma tävling. Men detta är väl ändå samma område som #12527?
Zerbembasqwibo 2017-08-31 19:22 #12547

Svar till inlägg av old, 2017-08-31 13:59:

Det som är sagt om banläggningen av andra täcker min åsikt också.

Har inte analyserat kartans normriktighet.
Zerbembasqwibo 2017-08-31 19:18 #12546

Svar till inlägg av j, 2017-08-31 15:18:

Det var på två helt olika områden.
Zerbembasqwibo 2017-08-31 19:15 #12545

Svar till inlägg av 08, 2017-08-31 15:52:

Nej fel slutsats. Ny karta på lången så ingen visste hur det såg ut innan. Det mega-ösregnade på lördagsmedeln. Fint på söndagslången, på som sagt ny karta.

Kom med en ny tes kan vi testa om den håller.
Zerbembasqwibo 2017-08-31 19:15 #12544

Svar till inlägg av 08, 2017-08-31 15:52:

Nej fel slutsats. Ny karta på lången så ingen visste hur det såg ut innan. Det mega-ösregnade på lördagsmedeln. Fint på söndagslången, på som sagt ny karta.

Kom med en ny tes kan vi testa om den håller.
Sten eller stig? 2017-08-31 18:48 #12543

Svar till inlägg av 08, 2017-08-31 15:52:

Orienteringsmässigt var medeldistansen klart trevligare. Tyvärr var det sanslöst stenigt,på medeldistansen så jag hade faktiskt valt långdistansen om jag fått välja i efterhand.
PS 2017-08-31 16:23 #12542
Jo, det känns som om det krävs rejält med utbildning för banläggning i allmänhet och långdistansutbildning i synnerhet. Det som saknas på de banor är oftast att sträckorna har orienteringsvärde och det blir extra förödande på långdistans när sträckorna är längre men faktum är att det det ofta saknas även på medeldistans där orienteringen ofta till minst 80% består av rätt riktning ut från kontrollen och sedan kontrolltagning av nästa kontroll.
För långdistans är det ju sagt att sträckan är viktigare än kontrollpunkten och det verkar alltför många banläggare tolka som att det bara är vägval som är viktigt och just inget annat. Att sträckan är viktigast ska naturligtvis tolkas som att det i huvudsak ska finnas orienteringsvärde på sträckan även efter att man har valt vägval. I undantag kan väl ett vägval som är mycket lätt att genomföra få vara det snabbaste men det ska då vara lite svårt att se. Ibland finns det lätta vägval runt som 90% av löparna tar och banläggarna brukar ibland då hävda att detta vägval inte var snabbast. Jag hävdar då att sträckan ändå är misslyckad om inte det andra vägvalet är rejält mycket snabbare för annars har de 90 procenten antagligen ändå tjänat på det hjärndöda vägvalet i och med att det sparar kraft och att ytterst få av dem skulle genomfört det snabbaste vägvalet perfekt.
08 2017-08-31 15:52 #12541

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-31 13:42:

Tittar man på skillnaden mellan lång och medel så förstår jag varför de flesta väljer medel.

Medel
https://www.livelox.com/Viewer/Bjursasluffen-dag-1-medel/D35?classId=101882
Lång
https://www.livelox.com/Viewer/Bjursasluffen-dag-2-lang/D35?classId=101951
j 2017-08-31 15:21 #12540

Svar till inlägg av old, 2017-08-31 13:59:

Ja, det är intressant att det bara är detaljfattiga hyggen som vuxit upp så mycket att de blivit grönprickiga. Kanske är bördigare där?
j 2017-08-31 15:18 #12539

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-31 13:42:

Jag kollade inte så mycket på banan, utan tänkte mest på det minimala tävlingsområdet. Att på en så liten karta köra både medel och lång samma helg känns som något slags rekord.
old 2017-08-31 13:59 #12538

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-31 13:42:

Vet inte vad du vill säga. Världsrekord i löparbana? Men det kan väl inte bero på att det gick medeldistans da´n innan.

Men intressant att se en karta med nya normen. Också intressant att se att Kartsam producerar karta med både "för små" ytor och "dubbla hjälpkurvor". Ett annat plus är att det nya tecknet halvöppet med grönprickar bara använts i detaljfattiga partier. I detaljrika områden är det ännu mer förödande för läsbarheten än halvöppet och linjeraster.
08 2017-08-31 13:51 #12537

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2017-08-31 13:42:

Precis vad jag menade med tråkig bana, tex kontroll 4-5.
Tullinges tävling är ju fantastiskt mycket roligare att springa även om området är helt fel så är underhållningsvärdet större.
Zerbembasqwibo 2017-08-31 13:42 #12536
j 2017-08-31 13:29 #12535

Svar till inlägg av Z, 2017-08-31 10:49:

Att dessutom köra en medeldistans på samma lilla karta dagen före måste väl vara någon form av världsrekord?
Z 2017-08-31 10:49 #12534

Svar till inlägg av 08, 2017-08-30 13:01:

Banan ser riktigt tråkig ut, mycket stiglöpning för att sedan in i skogen en bit och plocka en kontroll. Men det går inte att lägga en bra långdistans på den kartan.
Analys 2017-08-30 19:12 #12533
Man skulle även kanske eventuellt kunna tänka sig att duschkravet ger oss färre, sämre och därmed mindre intressanta tävlingar. Även om våra populäraste lopp går i redan söndersprungna terrängområden. Med dagens deltagarsiffrorna stjäl uppbyggnad, inköp, kommunala miljökrav inkl medföljande kostnader orimligt mycket av ett eventuellt överskott för dom stackars arrangörerna. Det är inte liksom inte kul att arrangera bara för att du ska få duscha naken i det fria jämte övriga gubbar och pojkar. Det var skillnad när vi var tusentals som lufsade runt i skogarna. Får vi dessutom bort straffskatten skymtar vi framtiden i tunneln. Snacka om konservativ sport.
Mr Crowley 2017-08-30 17:06 #12532

Svar till inlägg av 08, 2017-08-30 16:01:

Vi verkar ha olika syn på bra banor. Jag tycker att den banan ser riktigt tråkig ut som du länkade till. Men det är omöjligt att lägga en bra långdistans i det området.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng