Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2016-03-01 14:10 #9808

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Om det är orienteringens gemensamma ansvar att minska klimatpåverkan så kan vi ju börja med att gå ut redan nu med att ställa in publiktävlingarna i samband med VM eftersom de riskerar att dra dit en massa långväga resande. Samtidigt tycker jag SOFT, i så fall, ska gå ut med en kraftig vädjan till alla orienterare att inte åka på träningsläger utomlands utan hålla sig i närområdet. De bör också propagera för vegetarisk mat.

Ett alternativ är att man håller sig neutral och överlåter den här typen av frågor åt den enskilde i de frågor där det är möjligt och endast lägger sig i när det inte finns någon valmöjlighet för den enskilde. Vad gäller resor så styrs detta betydligt mer effektivt med bränsleskatter så jag ser inte varför vi ska peta i det på ännu ett sätt.
B 2016-03-01 13:58 #9807

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Det minst tråkiga sättet att förbättra är att underlätta så mycket som möjligt att göra rätt.
Om det finns bra kollektivtrafik till tävlingen, som t.o.m. är närmre än parkeringen så kommer fler att välja det. Det är knappast med straffavgifter man lyckas vända folks vanor kring enstaka fritidsintressen. Och jag tror att det är bättre att påverka de mer övergripande problemen som OL-rörelse än att tro att arrangören av en liten tävling skall vara den som styr folk.

Ju mer man kan ta med cykel på kollektivtrafiken (inte bara en OL-fråga alltså) desto fler kommer att välja bort bilen dessutom om det är en bit från hållplatsen.

De som tvekar p.g.a. kostnaderna om man har straffavgifter kan man komma åt med bensinskatt, fordonskatt, däckskatt, trängselavgifter mm, så att de låter bilen stå alla dagar och inte bara till tävlingen (inte bara en OL-fråga alltså).

Miljövänligare bilar minskar det problemet dessutom, kan vi gör dessa vanligare blir det bättre varje resa (inte bara en OL-fråga alltså).
Nisse 2016-03-01 13:44 #9806

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Hållbar idrott handlar ju också om att någon skall orka arrangera i framtiden. Har svårt att tro att det kommer investeras i duschvagnar och att någon kommer kunna förvalta dom, Men vem vet kanske kommer det ett gäng ungdomar som gillar att fixa med gasol-brännaren.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 13:34 #9805

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-01 13:27:

Så dina förslag på hur vi tillsammans kan CO2-utsläppen, säg från bilåkningen till O-tävlingar, är vaddå? För att bygga det på valfrihet funkar ju inte då långt från alla har så goda argument som du för att komma ensamåkande till tävlingen och likväl gör det. (Inte för att det kommer ut mindre CO2 för att man har goda argument, men du är med på vad jag menar.)

Ett stickspår är väl om du pekar ut "idrotten" som en som bestraffar "dig" - du ÄR ju idrotten så att straffa sig själv, är inte det OK?
Ulf S 2016-03-01 13:27 #9804

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:00:

Man kan mycket väl "tänka på CO2-utsläppen" och samtidigt välja att köra ensam till tävlingen. Vad vet arrangören som vill "bötfälla" mig vilka *övriga* val jag gör, eller vad bevekelsegrunden för mitt "olämpliga" beteende är?

För egen del sker en hel del av mitt tävlande på arrangemang som inte besöks av så många andra i min klubb, eftersom jag under tävlingssäsongen tillbringar stora delar av min lediga tid i min sommarstuga i ett granndistrikt. (Jag är antagligen en dålig människa, men jag måste erkänna att den där stugan ligger så illa till att det ine är möjligt att ta sig dit med kollektivtrafik, i alla fall inte med packning och inte på helgdagar). När jag då ensam tar bilen till en tävling, så anser jag inte att arrangören har någon rätt att straffa mig vid parkeringen. Inte heller skulle det vara CO2-utsläppminskande om jag i stället väljer att åka till någon tävling där mina klubbkompisar springer, och då erbjuda platser i min bil: jag skulle ju först börja med att åka tio mil från min vistelseort till en möjlig plats för att plocka upp mina klubbkompisar, och sedan efter tävlingen köra samma tio mil tillbaka igen (dvs sammantaget 20 mil ensam i bilen för att blidka någon CO2-talibansk arrangör).

Sammanfattning: en idrott som satsar på att jävlas med sina utövare - vare sig det handlar om att dra in grundläggande service eller straffavgifter på oönskat beteende, är på väg mot sin död.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 13:22 #9803

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-01 13:10:

Förvisso kanske orienteringen går i graven, men om det inte är en hållbar idrott så är det väl helt i sin ordning? (Om vi nu ska tänka något litet på framtida generationer...)
Ulf S 2016-03-01 13:10 #9802
F.ö.; kombinationen "ingen dusch" och starka "styrmedel" för samåkning är ingen höjdare. Vem vill egentligen åka tio mil med fyra andra lortiga, svettiga och blodiga orienterare, och kommer de icke-orienterande familjemedlemmarna någonsin gå med på att familjebilens interiör därefter ar i behov av rekonditionering?

Alla dessa "välmenande" förslag leder till slut bara till orienteringssportens död, då de enda tävlingar som kommer att erbjudas är på platser i närområden dit det går att ta sig med kollektivtrafik (men ytterst få vill åka kollektivtrafik hem om det inte finns någon dusch), eller cykel.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 13:00 #9801

Svar till inlägg av OL-Karlsson, 2016-03-01 12:43:

Så just du behöver inte tänka på CO2-utsläppen menar du, eller?
Ulf S 2016-03-01 12:58 #9800

Svar till inlägg av Analys, 2016-03-01 01:21:

Det finns flera mycket goda skäl till ha ha dusch på tävlingar, naturligtvis främst hälsoskäl. Till skillnad från kraven på heltäckande klädsel, har grundläggande hygien reell effekt på hälsan. Jag tänker främst på ett antal fästingburna sjukdomar, men även rengöring av småsår är bra att få gjort så snart som möjligt.
Hur mycket CO2 tror du duschandet på tävlingar står för, egentligen?
OL-Karlsson 2016-03-01 12:43 #9799
Differentierade parkeringsavgifter fanns för flera år sedan hos några klubbar i distriktet. Det kändes väldigt välkomnande när en "parkeringspolis" stack in huvudet i bilen och kollade hur många som fanns där. Ännu mera välkomnande blev det när jag "bötfälldes" för att ha åkt själv i bilen.
Egoist 2016-03-01 12:13 #9798

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 10:55:

Kanske, men då måste jag hålla på att kolla upp alternativ. Skulle förmodligen strunta i tävlingen istället och åka till träningskogen istället
Avstånd är en viktigare parameter. Full bil P vid arenan. 1 pers i bilen 4 km att gå. Tillämpades på stockholmsDM stafett för några år sedan. Fuskades förmodligen med det oxå!
Zerbembasqwibo 2016-03-01 10:55 #9797

Svar till inlägg av Egoist, 2016-03-01 10:50:

5000 kr om du parkerar ensam?

Men då kommer folk tjuvparkera i skogen en kilometer bort bara...
Egoist 2016-03-01 10:50 #9796

Svar till inlägg av John Doe , 2016-03-01 09:58:

För mig skulle det kvitta om det kostade 20 kr eller 50 kr att parkera. Båda summorna är en struntumma för att parkera bilen. En faktor 10 högre avgift skulle jag börja tänka annorlunda.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 10:48 #9795

Svar till inlägg av Surfer, 2016-03-01 10:45:

Sant, det drar dels mkt i tillverkningen av köttmassa i Brasilien, vid framställandet av grillkol och vid uppeldandet av detsamma.

Vegetarisk marka bättre än samåkning, är det det du säger?

Någon> Men fram med siffrorna nu, vem klarar av att visa det?
Surfer 2016-03-01 10:45 #9794

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 08:04:

Kommer förmodligen aldrig i närheten av vad hamburgerförsäljningern...
Myran 2016-03-01 10:40 #9793

Svar till inlägg av John Doe , 2016-03-01 09:58:

Tanken är intressant.
Den högsta tariffen är diskutabel. Då bör 30 kronor gå oavkortat till klimatkompensation som hamnar i vilkens ficka/slutstation/organisation?
De som har cyklat till tävlingen borde få gratis fika av arrangören till ett värde av 20 kronor :-)
Zerbembasqwibo 2016-03-01 10:22 #9792

Svar till inlägg av John Doe , 2016-03-01 09:58:

Vem vågar testa?!?!?!?
John Doe 2016-03-01 09:58 #9791
Förslag på lösning:

En person i bilen: 50 kr p-avgift
Två pers: 40kr
Tre pers: 30kr
Fyra pers: 20kr
5 eller fler: 10kr

Hälften av summan går till klimatkompensation.
madcap 2016-03-01 09:43 #9790

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 08:04:

Jag håller med!

Jag att det ur miljöperspektiv vore bättre att förbjuda deltagare att köra färre än tre personer i varje bil till tävlingen, än att ta bort duschen. Jag (som bor i ensamhushåll och ofta, tyvärr, kört själv till tävlingar) skulle hellre leta samåkning än att behöva köra hem oduschad.

Just ett förbud vet jag inte om det är bästa vägen, men jag tror att det här med samåkning är något som borde lyftas i klubbarna igen. Tidigare var det naturligt i de flesta klubbar, men idag är det mycket sällan jag hör talas om att det organiseras samåkning till tävlingar. Den enda gången det pratas om det är när man själv ska arrangera och är orolig för parkeringens storlek, men helgen efter när man ska till grannklubbens tävling gör man som vanligt och kör var och en för sig igen.

Dessutom tror jag att organiserad samåkning har den goda egenskapen att det underlättar att för att få med klubbens nybörjare ut på tävlingar. "Kom till macken/Ica-parkeringen/klubbstugan vid 08.30 på söndag morgon så finns det plats att åka med någon" underlättar mer än att ge vägbeskrivningen till någonstans långt ute i obygden.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 08:04 #9789
Analys> En intressant tanke, men är det verkligen duschen som är värsta boven? Har nån gjort en analys av miljöpåverkan? Spontant känns det för mig som att bilkörningen till och från tävlingen bidrar mest till CO2-utsläppen. Duscha ska man ju göra oavsett men bilåkning kan ju ersättas med samåkning i elbuss??
Analys 2016-03-01 01:21 #9788
En stilla fundering hur vi genomför våra arrangemang. Flera av oss är medvetna om att vi människor på jorden har klimat- och miljöproblem attt förhålla oss till. Ett konkret exempel för oss sportiga typer är att experter tror att skidåkning på natursnö är något vi inom kort framtid kan glömma p g a förändringar i klimatet. Skulle det inte tänkas vara klädsamt att vi orienterare drog vårt strå till stacken för att stoppa en annalkande katastrof och till exempel slopade vissa krav i våra tävlingsregler. Rör inte det sportsliga. Men varför ska vi ha krav på att det ska vara dusch på våra tävlingar? Dusch som kräver dieseldrivna pumpar och värmeanläggningar samt stora tankbilar mitt i naturen med vatten? Usch för dusch!
Myran 2016-02-29 23:11 #9787
Det finns ju andra läsvärda eftersnack om orientering som dock kräver lite historiska färdigheter av deltagarna :-)
http://www.ordbanken.se/ol/quiz19.html
woc 2010 2016-02-29 22:41 #9786

Svar till inlägg av PS, 2016-02-29 19:45:

Den banan får mig att må illa, riktigt illa
old 2016-02-29 22:23 #9785

Svar till inlägg av PS, 2016-02-29 19:45:

Intressant illustration av nytänkande. Allt nytt behöver ju inte bli bra.
PS 2016-02-29 22:21 #9784

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-02-29 19:55:

Så tuff träningshelg så att man inte orkar skriva något på hela måndagen alltså. Det låter ju lovande men tyvärr tvivlar jag på att det blivit så modernt med tung träning igen.
Zerbembasqwibo 2016-02-29 19:55 #9783

Svar till inlägg av PS, 2016-02-29 19:45:

Alla har börjat träna istället för att kluttra här? Eller är det Vasa-paniken som slagit till?
PS 2016-02-29 19:45 #9782
Väldigt dött här idag! Bryter tystnaden med en gammal bild som jag hittade när jag städade lite i den digitala världen. Har vi börjat tänka rätt än?
http://pleti.se/bilder/utveckling.jpg
Zerbembasqwibo 2016-02-28 20:44 #9781

Svar till inlägg av Jakob, 2016-02-28 18:35:

Vet ej, men kolla här en twittrare om en QGIS-stil för Terrängkartan som börjar ta form.

https://twitter.com/2henrik/status/690247881442398208
Jakob 2016-02-28 18:35 #9780
Finns det någon Ocad-fil med symboluppsättning för terrängkartan tillgänglig någonstans?
insider 2016-02-26 21:36 #9779
Bra att brittisk press uppmärksammar vår kära sport!
Hänglöparn 2016-02-26 20:24 #9778

Svar till inlägg av Åskådare, 2016-02-26 19:58:

Ha, ha, den var ju bara bäst! Har själv sovit i fyllecell, dock blev jag tvåa på tävlingen morgonen därpå.
Åskådare 2016-02-26 19:58 #9777
Orienterare som slåss i krogköer, jag var på VM men tydligen på fel ställe för att se lite action. Vågar man åka till Strömstad? :)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3389107/Catherine-Taylor-orienteering-athlete-got-drunk-attacked-bouncer-policeman-missing-World-Championship-medals.html
SG 2016-02-26 13:09 #9776

Svar till inlägg av Gunde Wassberg, 2016-02-26 13:05:

4x2,5 km, halva distansen mot vad seniorerna har
Gunde Wassberg 2016-02-26 13:05 #9775
JVM-staffet: Är det ett skämt eller... åktid på 5 och halv minut för tjejerna. Fattar noll.
avh 2016-02-26 09:42 #9774

Svar till inlägg av Hawkeye, 2016-02-24 14:13:

...trots att koncernen, som gav laget sitt namn, skrevs MoDo....
Men det har naturligt inget med idrott eller orientering att göra.
Hawkeye 2016-02-24 14:13 #9773
Det finns många så kallade "grafiska hyss" eller gestalttext som ignoreras i medier eftersom de i regel stoppar upp läsningen (vilket kanske var avsikten). T ex GöteborgsOperan. Det fanns ett försäkringsbolag som påstod att de hette WASA fast det inte var en regelrätt förkortning, men anvisningarna i TT-språket förordade ändå Wasa i redaktionell text. Hockeyklubben i Örnsköldsvik hävdar envist att den heter MODO fast det inte är en regelrätt förkortning. (Då skulle det väl f ö uttalas Äm-o-de-o.) Men alla - utom de som är inblandade i SHL (inklusive C more) - skriver Modo.
PS 2016-02-24 12:47 #9772
Att Tiomila skrivs 10MILA av arrangörerna har väl att göra med att den nuvarande loggan ser ut ungefär så och att man vill ha en konsekvent linje i sin marknadsföring. Hur vi andra skriver tävlingsnamnet kan de förstås inte bestämma såvida de inte har ett avtal.
! 2016-02-24 11:00 #9771

Svar till inlägg av avh, 2016-02-24 10:46:

Tio är 10 skrivet med bokstäver. Det uttalas lika.
avh 2016-02-24 10:46 #9770

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-02-24 10:06:

Det var när Aftonbladet var intresserat av idrott. Innan det var det Stockholmstidningens Tiomila...
Tjommen 2016-02-24 10:06 #9769

Svar till inlägg av madcap, 2016-02-23 08:07:

Anledningen till att det kallas 10mila och inte 10-mila är väl internetadressen. Det blir så mycket enklare om man bara surfar in på hemsidan. Denna typ av marknadsföring är inte den bästa. Heter det förresten 10-mila eller Tiomila? Jag har läst i gamla A5 skogssport att det hette Aftonbladets 10-mila.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng