Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Trafikverket 2016-03-03 13:32 #9848
Ulf S 2016-03-03 13:17 #9847

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-03 11:23:

Jag håller med här också. Jag tycker det är ytterst tveksamt att ta ut parkeringsavgifter för parkering på öde industritomter, i gamla grustag eller på företagsparkeringar, eftersom det inte finns några kostnader associerade till dessa.
Visst, arrangören tillhandahåller någon slags service, och eftersom vanliga arrangemang inte är några vinstmaskiner så kan jag ha viss förståelse för att man vill tjäna några (obeskattade) kronor på denna service.
Hellre än trädplanteringsprojekt i Afrika så gillar jag de arrangörer som på pengahinken vid parkeringen sätter upp en skylt som säger att pengarna går direkt till klubbens ungdomsverksamhet. Efter att ha följt rapporteringen i medierna om några skandalprojekt där befolkningen berövas sina odlingsmarker för att nån svensk "miljöorganisation" ska plantera träd på dem (för att ge Thailandsresenärerna lite gott samvete), så är jag ganska skeptisk till de där klimatkompensationsprojekten.
Myran 2016-03-03 11:23 #9846

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 01:40:

Att ta ut en parkeringsavgift överhuvudtaget är egentligen felaktigt, dvs om det inte går oavkortat till markägare. Tyvärr har jag indirekt själv medverkat till att prissätta en parkeringsavgift till en värdetävling (förordade ingen avgift men majoriteten av mötesgruppen var påstridiga).

P-avgift till markägare med miljötariff hade jag kunnat betala om det uppfyllde ett gott syfte = att det typ planterade träd i någon utsatt del av världen.

insider 2016-03-03 11:03 #9845

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:00:

?
PS 2016-03-03 10:16 #9844

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-03 01:40:

Om det är ont om parkeringar så tycker jag att man i första hand ska stimulera till samåkning genom att låta dem som är många i bilen få parkera närmast.
PS 2016-03-03 10:14 #9843

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Jo, men köerna till liften var så långa att jag föredrog att gå upp eftersom det då var lättare att bedöma hur lång tid det skulle ta.
PS 2016-03-03 10:13 #9842

Svar till inlägg av Tjommen, 2016-03-02 23:15:

Förra gången det gick i Sälen så avrådde de från att cykla beroende på att man inte ville ha cyklister utmed bussvägarna. Finns det cykelvägar numera?
Ulf S 2016-03-03 01:40 #9841

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-02 22:48:

Jo, och jag håller ju egentligen med dig helt och hållet.
Det jag retar mig på, och raljerade om tidigare, är att arrangörer som nn sorts självutnämnda miljöpoliser som ska uppfostra och jävlas med oss tävlande.
Är det inte är ont om parkeringsplatser finns ingen anledning att arrangörer ska lägga sig i och försöka styra hur vi reser.
Vid akut brist på parkeringsplatser så kan prisinstrumentet användas, men eftersom beloppen är små är det mest "signalpolitik", dvs signalera med ett förhöjt pris att tillgången är begränsad. Ekonomiskt sett har priset på parkeringen liten betydelse: om det kostar 10 kr eller 30 kr spelar liten roll om körsträckan till tävlingen är 10 mil...
Parkeringsavgifterna har vi främst för att kunna ersätta markägare som upplåter marken, och i andra hand för att få lite extrainkomster.
Tjommen 2016-03-02 23:15 #9840
Det lär ju bli så att man cyklar till alla etapperna ändå. Att ta skidlift till tävlingen var ju Dalarna också först med, historia.
Tjommen 2016-03-02 23:00 #9839

Svar till inlägg av insider, 2016-03-02 22:51:

Linköpingssolen är stark ;)
insider 2016-03-02 22:51 #9838

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 22:35:

Obligatoriska bussningen gällde väl dem som bodde på C-orten, alla andra tog bilen ända fram som vanligt. I Sälen är det bil som gäller för alla som inte bor nära busshållplatserna. Uppläget verkar vara bil till P, sen några kilometers promenad till bussen.
Myran 2016-03-02 22:48 #9837

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 10:21:

Det är många parametrar som ska synkas för att få en bra helhet i ett arrangemang.
Är inte alla åldersklasser lika berättigade till att få den maximalt bästa orienteringsupplevelsen?
Med upplevelse menar jag att områdets karaktär används på bästa sätt.
Det innebär att alla klasser får bra terräng och utmanande banor oavsett banlängd och färgkod.
Tyvärr kan det kullkastas pga av ett lättvindigt och enkelt arenaval görs enbart för arrangörens egen bekvämlighet. Om parkeringsutrymmet är en begränsande faktor tycker jag att det är helt i sin ordning att uppmana de tävlande att samåka. Det tycker jag inte är någon styvmoderlig behandling. Om det kommer tio bilar med 4-5 personer i varje bil så är det helt OK med ensamkommande i den elfte bilen.

Nybro OK arrangerade ett flertal tävlingar i Kråksmåla för cirka 5-10 år sedan.
http://www.kastensson.se/doma/show_map.php?user=buhre.anders%40wanadoo.fr&map=337
En fantastiskt fin terräng men med mycket begränsade parkeringsmöjligheter.
Arrangören löste det genom att söka tillstånd att parkera utmed vägen. Kan man dessutom enkelrikta trafiken är det en användbar lösning.
Zerbembasqwibo 2016-03-02 22:35 #9836

Svar till inlägg av Chang, 2016-03-02 20:31:

1985 blev det obligatorisk bussning första gången. Och var höll man då hus? Jo i Dalarna så klart.
Chang 2016-03-02 20:31 #9835

Svar till inlägg av Analys, 2016-03-02 19:08:

På mitt första o-ringen på c-orten (Örnsköldsvik, 1994) åkte jag buss från just c-orten till etapperna. Det var till och med förbjudet att åka egen bil till etapperna. Så jag fattar inte riktigt vad det nya är. Kan du förklara?
OL-Karlsson 2016-03-02 19:39 #9834
Det mest miljövänliga är att lägga ner oringen. Alla transporter dit och därifrån, ja ni fattar själva. Det blir som när jag jobbade som kommunalarbetare på 90-talet och besparingarna började. Då kom vår arbetsledare och påstod att det mest lönsamma för kommunen var att vi satt helt stilla och inte gjorde något överhuvudtaget.
Analys 2016-03-02 19:08 #9833
Tack. Visste att kommentaren skulle komma. Talking med orienterare. Är ingen perfekt människa men tycker vi ska försöka begränsa skadeverkningar av vår kära hobby. Måste vi ha dieselduschar mitt i naturen? Kan vi åka kollektivt till etapper? (fantastiskt initiativ av kullorna och masarna däruppe i Sälen för oringen 2016) . Vill vi dra vårt strå till stacken man ändå kunna njuta av vår fina sport? Vill vi kan vi. Usch för dusch!
PS 2016-03-02 17:54 #9832

Svar till inlägg av Analys, 2016-03-02 17:33:

Du började ju den här debatten med att ta upp duschen ute på tävlingsplatsen som en potentiell miljöbov. Nu antder du att du kommer att basta efter tävlingarna. Oavsett uppvärmningsmetod så skulle jag vilja påstå att det är ett betydligt större slöseri med energi och därmed i praktiken en större risk för klimatpåverkan.
Analys 2016-03-02 17:33 #9831
PS! Räknar med att duscha med både varmt och kallt vatten hemma i hyrstugan i Sälen. Vi har t o m egen bastu. Now we are talking. Usch för dusch!
PS 2016-03-02 17:29 #9830

Svar till inlägg av Stoffe, 2016-03-02 13:37:

Nej, det är inget krav på att det ska finnas möjlighet att åka kollektivt utan bara att eventuella möjligheter ska anges. När tävlingar går tex vid Åva så är det ju inte så lätt. Om man verkligen vill så ligger det i och för sig en busshållplats vid Sandemar och därifrån kan man ju gå skogsstigar ca 4 km till Åvavägen. En annan möjlighet är ju att cykla från pendeltåget men det förutsätter ju att man bor rimligt nära en pendeltågsstation.
Analys 2016-03-02 17:07 #9829
Åker kommunalt eller cyklar ut med min vattenflaska till tävlingarna. Framsynt jobbat av dalaklubbarna som hade spårbunden trafik till TC redan för 20 år sedan. Vill man kan man. I Sälen är det kollektivtrafik med buss som gäller till etapperna. Härligt initiativ. Även vi inskränkta orienterare bör kunna nagelfara våra särintressen för att minimera skadeverkningar av vår hobby. Usch för dusch!
Zerbembasqwibo 2016-03-02 16:53 #9828

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 15:11:

OK.
Ulf S 2016-03-02 15:26 #9827

Svar till inlägg av Stoffe, 2016-03-02 13:37:

Som jag skrev tidigare så *kan* det funka i storstadsregionerna (om man väljer bort avsides liggande terräng).
Lång-SM 2013 i Risveden skulle t ex inte varit möjligt med sådana krav.
Närmsta busshållplats är ca 8 km från målområdet och nivåskillnaden ca 100m. En rask orienterare kan väl klara promenaden på under 1,5 timme, men till det ska läggas att från Göteborg till den där busshållplatsen tar det också ungefär en timme. (Med bil tar de fyra milen från stan till TC en dryg halvtimme).
Ulf S 2016-03-02 15:11 #9826

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 10:40:

Om vi verkligen ska identifiera "miljöbovar" när det gäller CO2-utsläpp, så undrar jag om inte hela idrottsrörelsen - och i synnerhet konditionsidrotter - är stora miljöbovar. Ökad fysisk aktivitet leder till ökad förbränning, och därmed till ökade CO2-"utsläpp".
Bland de lite mindre bovarna hittar vi Analys, som fraktar vatten i bilen till tävlingen. Extra vikt i lasten innebär ökad besninförbrukning och därmed ökade CO2-utsläpp.
Stoffe 2016-03-02 13:37 #9825

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-02 10:40:

Stockholm har alltid kollektivmöjlighet till sina arrangemang. Åtminstone ska det alltid anges i inbjudan om hur man tar sig till tävlingen kommunalt.
Zerbembasqwibo 2016-03-02 10:40 #9824

Svar till inlägg av Ulf S, 2016-03-02 10:10:

Jag håller med dig om att man ofta hittar igen floskler i dylika dokument.

Vågar man sig på att konkretisera dem då så att de blir realiserbara? Hur skulle det då kunna se ut?

Jag tycker att man måste identifiera största "miljöbovarna" inom sporten först för att få bäst effekt. Är det duschen eller transporten?

Om vi jämför med andra idrotter ligger vi väl i relativa tal bra till i alla fall. Vår arena "äter" ju CO2 och vi bygger inte en massa hallar i onödan. Att framställa karta är väl ändå inte så miljöförorenande eftersom kartritaren inte använder mängder av materiel eller reser ohyggliga sträckor varje dag.

Kan man lyfta fram fler bra exempel, förutom Centrum OK som väl alltid (?) har kollektivmöjlighet till sina arrangemang, lika är det väl i Schweiz? Och HenningWs bevis på att ett femdagars kan arrangeras utan de stora dagliga bilparkeringarna är väl ett spännande exempel på dalkarlarnas framåtanda!

(PS, skulle vi klippa in detta i en O-snacks-tråd kanske...?)
Ulf S 2016-03-02 10:21 #9823

Svar till inlägg av Myran, 2016-03-01 23:45:

Visst kan man som arrangör "styra upp det". Ett sätt är att (som några föreslagit här) höja parkeringsavgifterna, ett annat är att tydligt uppmana till samåkning pga av brist på P-platser.
Jag har t ex inga problem med att O-ringen tar ut "city-priser" på ängsparkeringar ett par kilometer från TC, eftersom jag förstår att storskaligheten runt O-ringen gör det dyrt.
Att begränsa antalet P-platser är i bland en nödvändighet (det *finns* helt enkelt inte rimliga ytor att stå på), men att göra det som ett "uppfostringsprojekt" (dvs, jävlas med oss tävlande) har jag liten förståelse för. Och så länge som man inte nekar ensamkörande parkeringsplats, så kommer den sent anländande med fem tävlande i bilen ändå inte få någon parkeringsplats om antalet bilar överstiger parkeringskapaciteten.
HenningW 2016-03-02 10:13 #9822

Svar till inlägg av Surfer, 2016-03-01 22:13:

Vid de första Fäbodloppen (1940-45) var det samling vid Borlänge järnvägsstation och tåg till och från arenan. Tågen drevs av ånglok eldare med kol. Inte vidare miljövänligt förr i tiden. Till Borlänge var det många som cyklade många mil.
Vid O-ringen i Borlänge 1999 skedde transporten till tävlingarna med elektriska pendeltåg. det bör vara förbjudet att transportera deltagarna vid O-ringen med dieselbussar.
Ulf S 2016-03-02 10:10 #9821

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 22:29:

Som de flesta policydokument i miljöområdet är det du citerar en blandning av luftiga, icke operationaliserade visioner och verklighetsfrämmande önsketänkande.

Vi kan väl ta den där "Energisnåla transportalternativ såsom tåg eller cykel bör användas när det går".
Ja, och när "går" det då? Lokala sprinttävlingar och motionsorientering i stadsnära terräng, ungefär och kanske några mindre distriktsarr under den tid på året när cykling kan vara trevligt (som tyvärr till stor del är den tid på året när vi inte arrangerar tävlingar).
Om man vill förlita sig på att de tävlande använder cykel, så kan man knappast räkna med att de ska ha mer än 15 km till TC (en timmes cykling i "promenadtempo"). Med den begränsningen så betyder det att man hamnar ganska nära arrangörens huvudort (och från den orten kan man nog få lite deltagare (kanske dock inte så många i klasserna HD10-12 och HD70+). Om distriktet är "kompakt" så finns det kanske några grannklubbar inom cykelavstånd som kan tänka sig att deltaga. Om arrangörerna vill arrangera cyklistvänligt och minimera (eller eliminera) bilparkeringarna, så kanske vi får deltagarsiffror som motsvarar dagens vintercuper och närsprintar (50-100 av de mest inbitna tävlingsnarkomanerna).

Och tåg, då?
Tja, på vilka ställen ska vi arrangera om vi ska förlita oss till tågtrafik på lördagar och söndagar, och ha promenadavstånd till TC? Jodå, där jag bor finns ett antal pendeltåg som skulle kunna funka, och det finns även kartor som ligger rätt i förhållande till dessa. Men jag tror att det inte är många ställen utanför storstadsregionerna där något liknande finns. För resten av landet är det bara drömmerier. I de flesta fall fungerar inte ens regiontrafikens bussar.
Surfer 2016-03-02 08:48 #9820

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 22:29:

Brar där! Behöver en anpassaning göras utifrån de mycket höga miljömålen som sattes upp i Paris? Vad är det i vår verksamhet som vi bör fokusera på för att nå dit? Är det orienteringen som gör denna kartläggningen eller stoppar vi huvudet i sanden och avvaktar till någon annan kommer fram till något som visar sig passa vår verksamhet bra?
Hur gör vi tex om biltrafik förbjuds eller reduceraras på ett eller annat sätt? Det införs restriktioner på hur långt man får åka till träning/tävling?
Myran 2016-03-01 23:45 #9819
Samåkning till tävlingar inbillar jag mig att vi själva kan styra upp som arrangörer.
Det är ju tyvärr ofta parkeringsytorna som begränsar urvalet av lämpliga arenaplatser eller rättare sagt närheten mellan parkering och arenaplats.
På förra årets 25 manna blev det ett omvänt tänk dvs storbussar fick släppa av oss tävlande/publik lååångt från arenan och bilarna parkerade intill arenan. Det fanns bakomliggande orsaker till att det blev så och var förmodligen den bästa lösningen vid det tillfället. Det var väldigt uppfriskande att få gå en längre sträcka och dessutom kunna ta tillfället i akt att kommunicera med trevliga och kunniga människor.

Det var länge sedan man praktiserade skogsmål/arena i södra Sverige. I nutid har vi haft det på enstaka DM tävlingar och vid de här tillfällena har arrangören uppmanat till samåkning för att kunna lösa ett begränsat utrymme för alla skulle kunna få plats.
Vid alla dessa tillfällen har vi tävlande belönats med riktig orienteringsterräng och bra banläggning. Därför tror jag att man som arrangör kan både begränsa antalet bilar och som morot erbjuda den mest attraktiva orienteringsterrängen.

Jag blev lite förvånad när jag läste ett inlägg om att vissa klubbar inte har gemensamma avreseplatser. Det borde väl vara en självklarhet om förutsättningarna finns.
Vår förening ersätter de som kör efter en grundavgift för bil och därefter 2 kronor för varje tävlande som i slutändan ger 18 kr/mil i ersättning. Det tycker jag är ett bra sätt att stimulera till samåkning.
Zerbembasqwibo 2016-03-01 22:29 #9818

Svar till inlägg av Surfer, 2016-03-01 22:13:

Det finns redan det vi diskuterar!

http://www.orientering.se/Forbundsinfo/Organisationochkontaktuppgifter/Kontaktaarbetsgrupperna/Miljo/

Miljö- och hållbarhetsgruppens uppgifter (håll i er, somna inte...):

Gruppens uppgift är att:
 vara förbundsstyrelsens beredningsorgan i frågor om miljö och hållbarhet.
 vara förbundsstyrelsens beredningsorgan i utveckling av miljö och hållbarhetspolicy och riktlinjer för miljö och hållbarhetsarbete för förbundet.
 utgöra ett stöd till orienteringsförbundets organisation (kansli, arbetsgrupper, distrikt och medlemsföreningar) i kunskap om miljö och hållbarhetsarbete.
 initiera utbildning inom miljö och hållbarhetsarbete och vid behov medverka vid sådan utbildning

Och vad gäller transporterna så finns ett helt kapitel redan i http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_83313/cf_78/Redigerad_checklista_Natur_och_Milj-_slutlig_versi.PDF

"För orienteraren är transporter ofta oundvikligt eftersom vi behöver ta oss ut till
skogen och kartorna som ska användas. Då är det extra viktigt att vi gör vad vi kan
för att reducera vår negativa klimatpåverkan i samband med dessa transporter.
Energisnåla transportalternativ såsom tåg eller cykel bör användas när det går. Vid
biltransporter bör samåkning genomföras i största möjliga utsträckning.
Vid arrangemang är det viktigt att ta hänsyn till deltagarnas transport- och
samåkningsmöjligheter för att underlätta för miljövänliga alternativ"

Dessa texter är från 1998... uppdaterade 2014. Så kom igen nu "old" och "Ulf S" och eventuellt fler som är mot att vi ska engagera oss; fram med motionerna om att vi ska slopa miljöpolicyn! :)
Surfer 2016-03-01 22:13 #9817

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 16:51:

En vision från förbundet skulle i alla fall inte skada tycker jag. I orienteringens barndom var det tåg för samtliga deltagare som gällde som transportmedel.
Analys 2016-03-01 17:37 #9816
Känner ett visst behov av att delge en del enkla tips angående personlig hygien och hälsa som inte står att finna i tävlbgsreglerna. 1) personligen tävlar jag alltid i tvättade kläder fria från svettdoft. Gäller även under flerdagarstävlingar. 2) ombytet är vältvättat 3) medhavd handduk och flaska med rent vatten (OBS! Inte sjövatten) används för att tvätta småsår och tvätta bort smuts, har också en liten extra väska innehållande rengöringsmedel av samma typ som används inom sjukvården samt enklare förbandsmaterial för att stoppa eventuellt blodflöde. 4) duschar varje dag i anläggning ansluten till kommunalt vattenverk och reningsverk. 5) använder enklare form av deo ( enligt uppgift känns jag renare och min kropp luktar godare än kropparna hos slentrianduscharna på orienteringstävlingar). Usch för dusch!
Zerbembasqwibo 2016-03-01 16:51 #9815
Kul att det tände till!

Men om vi som orienterare inte behöver/ska/vill ta nåt frivilligt miljöansvar, behöver vi det som människor då? Är det bara via politiker och den demokratiska ordningen som vi ska/vill/kan ändra på nåt?

Vi har ju precis samma möjligheter, men förmodligen mycket snabbare, inom vår egen lilla demokrati. Väl formulerade förslag kan väcka en majoritet så att vi kan åstadkomma förbättringar.

Dagens lilla diskussion visar på problem med straffbeskattning (man vill smita, känner sig utpekad som individ) och även problem att man inte vill ta ett individuellt eller frivilligt ansvar. Vi måste lösa minst dessa två problem genom bättre förslag på hur vi kan åstadkomma en slags frivillig förbättring.

Jag tycker "B" hade den bästa tanken i"Det minst tråkiga sättet att förbättra är att underlätta så mycket som möjligt att göra rätt."
OL-Karlsson 2016-03-01 16:23 #9814

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:00:

Tänker på det varje dag hur jag kör bilen och hur korna fiser. Det är bra att resorna till exempelvis Thailand kan fortsätta, där räcker det med att skänka en hundring till någon obestämd trädplantering på en obestämd kontinent, oftast Afrika.
John Doe 2016-03-01 16:21 #9813
Efter viss eftertanke är det kanske fel att bestraffa de som åker själva. Det kan leda till sportens död på sikt.

Det bästa kanske är att besluta att varje arrangör av nationell tävling ska erbjuda möjligheten att klimatkompensera på plats på tävlingen? Sen får var och en själva välja om de vill göra det. Men om arrangören tydligt erbjuder möjligheten lättillgängligt så kommer en del göra det vilket är bättre för miljön än vad det är idag.
insider 2016-03-01 16:15 #9812
Bilar och duschar i all ära, men hur miljövänligt är det med skidorienterarnas fluorvallor? Dags för förbud?
Analys 2016-03-01 16:01 #9811
Gillar tanken på frihet och självbestämmande. Därför ska duschkravet bort från tävlingsreglerna. Självklart är det tillåtet för arrangör att braka igång en dieseldusch mitt i skogen om man så vill. Men det ska också vara tillåtet för arrangör att lägga fokus på orienteribgsmomentet och inte tillhandahålla dusch. Framgår av inbjudan hur respektive arrangör resonerar. Marknaden, d vs du och jag, bestämmer vilken tävling vi föredrar. Några av oss springer orientering för att orientera. Andra springer orientering för att få duscha mitt i naturen. En annan fråga till duschvännerna: hur hanterar ni spillvattnet. På oringen i Skåne hade man byggt upp stora bassänger för att ta hand om det kontaminerade vattnet. Usch för dusch!
madcap 2016-03-01 15:50 #9810

Svar till inlägg av old, 2016-03-01 15:24:

Det var lite därför jag inte tycker att vi ska införa förbud. Differentierad p-avgift kan jag tänka mig, men jag tror inte det hjälper tillräckligt mycket om inte avgiften är absurt hög och risken finns ju att folk (som konstaterats nedan) känner sig orättvis straffade.

Däremot tycker jag att vi borde gå till våra klubbar och lyfta det här med samåkning igen. Om miljön inte är skäl nog så kan nog de flesta av oss ändå känna igen oss i svårigheten i att som arrangör hitta tillräckligt stora ytor för parkeringarna. Lite "bemöt andra som du själv vill bli bemött" tror jag skulle göra gott här, vi är ju alla arrangörer någon gång.

Kan man inte samåka så kan man inte, men de allra flesta KAN, om de bara vill, och det utan att åka milslånga omvägar.
old 2016-03-01 15:24 #9809

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2016-03-01 13:34:

Håller helt med Ulf S. Det är politikens uppgift att besluta om miljöåtgärder vad gäller biltrafik. Inte orienteringsarrangörer.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng