Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Van Buren Boys 2024-06-24 21:24 #22351

Svar till inlägg av Oj, 2024-06-24 20:39:

Vad är det du inte tror på?
Oj 2024-06-24 20:39 #22350

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 19:46:

Tror inte på det du skriver eventuellt att några av orienterarna tror de kan bestämma saker som de tillslut inte kan göra.
Van Buren Boys 2024-06-24 19:46 #22349

Svar till inlägg av Oj, 2024-06-24 19:25:

Min bild är att det fortfarande är för många variabler och frågetecken för att man skall vilja gå ut med någon information. Men att allt skulle vara inom Stockholm stad är ren nonsens.

För elitsprinten finns såklart många olika möjligheter varav Akalla eller andra områden i Järva är en möjlighet. Barkarbystaden med närhet till Järvafältet för en skogsetapp en annan. Men som sagt, inget är spikat eller ens i närheten av spikat.

Att kunna ta sig spårbundet till arenorna skall ses mer som ett önskemål än ett krav.

Oj 2024-06-24 19:25 #22348

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 17:15:

Om det stämmer skulle det kanske vara smart att gå ut med information om det?

Informationen som jag har sett och som alltså har varit tillgänglig nämner sprint i Akalla, etapp i Järva, mål på stadion, allt inom Stockholm stad (eller kanske bara arenor).

Klart det finns möjligheter för ett bra O-ringen i Stockholm, men att kunna ta sig spårbundet till arenan minskar på möjligheterna, inom Stockholm stad minskar ännu mer och Järva minskar uppenbart också.
Lantisen 2024-06-24 18:28 #22347

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 17:15:

Då har ni ett viktigt jobb att förklara det så vi blir lugna
Det bästa vore om VD kunde gå ut och berätta vilka förutsättningar som gäller. Att det alltid ska vara fem skogsetapper. Att det bara är medel och lång som gäller. Aldrig sprint eller någon slags hybrid. Att det alltid varje år ska finnas en riktig c-ort. Vänta inte heller för länge att berätta om var etapper/arenor ska vara. Om detta inte görs tydligt så kommer folk fortsätta vara misstänksamma och det riskerar att drabba er hårt deltagarmässigt.
Mitt namn 2024-06-24 17:53 #22346

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 17:15:

Det är klart att det GÅR att arrangera ett bra O-ringen i Stockholm. Det kan bli jättebra. Det man hört hittills tyder dock på det motsatta.
Van Buren Boys 2024-06-24 17:15 #22345
Jag förstår att "lantisar" är oroliga för att det skall bli dålig terräng, sprint-etapper och allt möjligt knasigt på O-ringen i Stockholm 2027. Min bild (jag är aktiv i en av klubbarna som är arrangör) är att Stockholmarna snarare vill visa hur mycket fin terräng och natur det finns på rimligt avstånd från centrala Stockholm och att ett antal kranskommuner har visat intresse att vara med på arrangemanget för att profilera sig som storstadskommuner med närhet till natur och som prioriterar invånarnas fritidsintressen och hälsa. D.v.s. i någon mån motbevisa alla farhågor som finns runt om i landet att det inte går att arrangera ett "äkta" eller bra o-ringen i Stockholm.
och.. 2024-06-24 15:30 #22344

Svar till inlägg av GAIS-Åke, 2024-06-24 12:35:

Det låter ju lite märkligt. Både Slottsskogen och Stadion verkar vara perfekta platser för invigningen och Bagheerastafett men värdelösa för vanliga etapper.

När det gäller etapp i Järva så är väl arenan för 25 manna 2018 det som skulle kunna funka? Men ändå två(?) km att gå från tunnelbanan.
Hoho 2024-06-24 14:21 #22343
Jag förstår inte hur man tänker att 15 000 personer skall springa i så små skogsområden nära stadsbebyggelse. Tänker bla på incidenten med de skenande hästarna ifjol och älgarna nu i vår. Men även annat småvilt som harar, rävar och rådjur. Jag tror det kan bli riktigt dålig PR för sporten.
GAIS-Åke 2024-06-24 12:35 #22342

Svar till inlägg av och..., 2024-06-24 12:29:

Men det är bara själva parken som ska nyttjas, inte Änggårdsbergen och Ruddalen tex, parken är väl ca 1km2 stor inkl P-Platser och gräsytor.
och... 2024-06-24 12:29 #22341

Svar till inlägg av GAIS-Åke, 2024-06-24 11:13:

Känns som det har funnits O-ringen etapper med betydligt sämre terräng än vad man skulle kunna få från Slottsskogsvallen

https://omaps.blob.core.windows.net/map-excerpts/69b5c6c484aa4d7eb2589731f61ecfad.png
Argus 2024-06-24 11:31 #22340

Svar till inlägg av Trafikverket, 2024-06-24 11:10:

Ja, det går inte att använda Pendeltåg Ålvsjö-Södertälje, pga arbete den sommaren. Det går bort för Oringen.
Tunnelbanan till Barkarbystaden är inte heller klar 2027 pga förseningar.
GAIS-Åke 2024-06-24 11:13 #22339

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 10:54:

Vad grundar du det i; att det ska bli bra i Göteborg, sprinthybrid i Slottsskogen impar inte på mej i alla fall.
Trafikverket 2024-06-24 11:10 #22338

Svar till inlägg av Argus, 2024-06-24 10:14:

Känner arbetsgruppen för 2027 att det ska vara spårbyte mellan Älvsjö och Flemingsberg? Med stor sannolikhet kommer det vara ersättningstrafik på södra delen av Stockholm under sommaren 2027.
Lantisen 2024-06-24 10:54 #22337

Svar till inlägg av Argus, 2024-06-24 10:14:

Skillnaden mot Göteborg är att ingen är orolig för att det ska bli dåligt där. Om det är rätt eller fel får vi väl se i slutändan. Men det är så snacket går.
Argus 2024-06-24 10:14 #22336

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 09:11:

Det är bestämt att det blir en gemensam C-ort/Oringenstad.
Transporter är målsättningen att använda spårbunden lokaltrafik.

Avtalet med Eventbolaget innehåller vad jag vet endast att skogsetapper är godkänt för Oringen, och jag att det inte går att ändra utan att Eventbolaget ändrar konceptet över tid även för kommande år, så stadssprint som etapp är inte i planeringen i dag vad jag vet.

Järva har varit med bland alla andra med rimlig kommunikation till skogsområden, men det finns flera problem att hantera (som för många andra av de aktuella arenorna). Eftersom inget är bestämt kan det komma att användas på något vis.

Olympiastadion är fortfarande högst aktuell, det är ju en fin och intressant plats med god lokaltrafik. Men om det blir Invigning, prisutdelning, ungdomsstafett, elitsprint, MTBO, Fre-O, sista etappens mål eller alltihop är ännu inte alls bestämt.

Beslutsprocessen har nog mest hämmats av att Eventbolaget haft avhopp av VD, samt under våren fokuserat på årets Oringen samt avtalet/planeringen med Göteborg. Arrangörföreningarna har därför inte fått en projektledare som planerat utan det kommer under hösten kanske verkar det som, så all planering sker kanske lite långsammare men är påbörjad med Staden och andra men jag har inte hört hur långt det har kommit.

Men det är ju ännu ett år extra jämfört med Göteborg, de verkar väl ha en bra plan utan att informera om alla detaljer ännu? Eller har jag missat det.
Argus 2024-06-24 09:44 #22335

Svar till inlägg av En en, 2024-06-24 07:48:

Jag känner inte igen att något ännu är bestämt om arenor, det har funnits massor med olika förslag genom åren för att visa på att alternativ finns och nu ska det ned till två (max tre) stycken enligt avtalet mellan Eventbolaget och arrangörerna.
Men som sagt inget är bestämt och allt är just nu i ett skede att börja förhandling (kring mark/karta, möjliga transporter och var det kan ordnas arenor med minst 2 st dagar + reservalternativ, med rimliga gångavstånd för deltagarna). Staden kan också bidra för att skapa bra lösningar för eventuella hinder att komma åt bra områden.

Det som är tydligt i avtalet mellan arrangörer och Eventbolaget är konceptet (5 dagar med "aktivitetsdag" efter dag 2. Disciplinerna med vilket antal dagar av OL, MTBO och Pre-O som ska finnas. Distanserna för Oringen är endast lång och medel (och det är inget arrangörerna kan ändra med enbart eget beslut), förutom ungdomsstafett och elitsprint som också måste erbjudas.

Så det är flera områden än arenorna som kommer att bli aktuella för MTBO, Pre-O, ungdomsstafett och elitsprint, liksom kanske invigning och prisutdelning.
Detta är känt bland de många Stockholmsklubbar som valt att vara del av arrangemanget, de där jag känner till skälet till att inte vara med så är det mera oro för arbetsbelastningen, samt ett val att satsa på andra arrangemang som också ska genomföras.

Men det finns ju helt klart personer/klubbar som inte tycker att de vill vara med och arrangera om det blir "vissa områden" som just de tror kommer att bli en negativ upplevelse. Men det har funnits många fler arenor föreslagna än behovet (och än alla exemplen i ursprungliga skissen för konceptet), och det är ännu inte helt fastställt vilka som är praktiskt genomförbara eller prioriterade.

jag ser framför mig att vi till nästa år vet mer om dessa detaljer, just nu lär det undersökas en massa olika förutsättningar på olika håll. Sedan kan det vara bestämt vad som är huvudspåret och reservalternativ för etapperna så att detaljplaneringen kan börja.
Oj 2024-06-24 09:24 #22334
Inom dagens orientering så håller man tyst om det som kan tolkas dåligt. Så tvivlar på att så många tror att ingen information tyder på att allt kommer bli väldigt bra.

Tror också det skulle vara en fördel om man informerade mer om vad man jobbar för om det nu är något bra alltså. Annars kommer ju självklart gammal information och rykten ta över.
Lantisen 2024-06-24 09:16 #22333

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 09:11:

Rättar mig själv innan någon annan gör det. Det är ju precis det de skriver att inget är klart. Men ingen tror på det. På något sätt måste de göra det mer trovärdigt. Skriva mer vilka områden de jobbar mot. Kanske någon från kommunen kan skriva att de inte ställer såna krav? Eller högsta O-Ringenledningen skriva att de jobbar för en riktig c-ort och spännande området. För just nu är det fö som tror på er.
Lantisen 2024-06-24 09:11 #22332
Som icke Stockholmare och utan insyn i arrangemanget så är min magkänsla att farhågorna som skrivs här stämmer. De som skriver att inget är klart och att kommunen inte alls ställt några krav tror jag tillhör tävlingsledningen. Det är ju ändå bara tre år kvar.
Om det inte stämmer att de jobbar för en stadsmedel/sprint i Akalla och en sista etapp vid Stadion vore det väldigt klokt att skriva det. Om det är sant tror jag det smartaste är att skriva det också. Man tjänar helt enkelt på att vara ärlig. Det funkar inte att försöka mörka.
Det är viktigt att få deltagarna med sig tidigt på att det kommer bli ett spännande O-Ringen. Det är väldigt svårt att vända en negativ inställning. Det fick Åre brutalt erfara. Det blev aldrig riktigt hett.
Hörande 2024-06-24 08:59 #22331

Svar till inlägg av konstigt, 2024-06-24 08:56:

När jag pratat med de som är med i arbetet idag hör inte jag något stadsmedel nämnas, inte heller Akalla eller Järvafältet. Av det jag hört letar man brett och kikar på vad som är möjligt att få till med kollektivtrafikens kapacitet.
konstigt 2024-06-24 08:56 #22330

Svar till inlägg av En en, 2024-06-24 07:48:

Tråkigt om ni står utanför pga det. De föreningar som är med talar inte alls om en stadsmedel i Akalla-Husby-Kista.

Men vad vet jag. Du som står utanför kanske har bättre insyn?
4 Punkter 2024-06-24 08:29 #22329

Svar till inlägg av 08, 2024-06-23 13:07:

Det stod väl inte sprint i stadsmiljö i den punkten?
Fundering 2024-06-24 07:50 #22328

Svar till inlägg av Argus, 2024-06-23 18:54:

Intressant (och oansvarigt?) att SOFT inte skriver ned samma krav och ansvar som finansiären ställer. Vad händer om Sthlm Stad backar pga ej uppfyllt avtal?
En en 2024-06-24 07:48 #22327
Det som den lokala oringenledningen bestämt är att det blir en stadsmedel i Akalla-Husby-Kista och sista etappen på Stockholms stadion. Detta är en del i grundkonceptet och är inte förhandlingsbart.
Det är därför min och så många andra stockholmsklubbar valt att stå utanför arrangemanget.
Min personliga känsla är en blandning av skam och uppgivenhet. Jag hoppas att väldigt få kommer hit för att delta.
Argus 2024-06-23 18:54 #22326

Svar till inlägg av 08, 2024-06-23 13:05:

Varken Eventbolaget eller Staden kommer själva att arrangera någon etapp, uppdraget att föreslå var etapperna ska förläggas är på arrangörsklubbarna.

Etapperna är ännu inte beslutade. Avtalet (som följt på det med Staden, om och handlar om utförandet), det mellan Eventbolaget och arrangörsföreningarna, specificerar ingen plats för någon etapp (Järva nämns inte heller).

Men om det ska bli en arena i Järva måste det fungera i praktiken (du har rätt om svårigheterna), och framför allt antalet arenor talar inte för Järva som Oringenarena. Men visst kan men springa där, Staden kommer dock inte tala om exakt var arenorna ska vara.
08 2024-06-23 17:56 #22325

Svar till inlägg av xx, 2024-06-23 16:31:

Det är över 2km till TC där 25manna var och sedan är den tävlingsskogen ytterligare 300-700 meter bort. Sedan vet jag inte hur mycket nya Förbifart Stockholm och naturreservatet påverkar. Nej, drygt 2 km löpning från sista skogskontrollen till mål i Akalla fungerar nog inget vidare.
xx 2024-06-23 16:31 #22324

Svar till inlägg av 08, 2024-06-23 15:47:

Om detta är enda texten som finns skrivet om det så måste det väl gå fint att lägga en etapp i det skogsområden. Det ligger ju precis intill Akalla och verkar vara typ den enda naturen som finns där. Eller hur kan du tolka det på annat sätt?
"En etapp ska förläggas till Järva-området för att dels visa upp denna stadsdel för fler och dels få Järva-bor att upptäcka sin närmiljö med natur och friluftsliv."
08 2024-06-23 15:47 #22323

Svar till inlägg av xx, 2024-06-23 15:41:

Sorry, skrev Järvafältet av bara farten. Det som avses är Järva Stadsdelsområde (typ kommun i kommunen)
https://vaxer.stockholm/omraden/jarva-stadsdelsomrade/
xx 2024-06-23 15:41 #22322

Svar till inlägg av Fundering, 2024-06-23 13:59:

Jag måste erkänna att jag är kass på Stockholms geografi. Men enligt Min karta är Järvafältet betydligt större än det du visar.
https://minkarta.lantmateriet.se/
Osugen 2024-06-23 15:02 #22321

Svar till inlägg av 08, 2024-06-23 13:05:

Inte så sexigt precis.
Fundering 2024-06-23 13:59 #22320

Svar till inlägg av xx, 2024-06-23 13:29:

Hur ska man lyckas att arrangera en skogsetapp på Järvafältet?

https://omaps.worldofo.com/?id=298853
xx 2024-06-23 13:29 #22319

Svar till inlägg av 08, 2024-06-23 13:07:

Står i alla fall inget om sprint. Natur/friluftsliv tyder mer på att de vill ha en skogsetapp.
08 2024-06-23 13:07 #22318
Näst sista punkten är ganska tydligt, eller hur?
08 2024-06-23 13:05 #22317

Svar till inlägg av Argus, 2024-06-22 22:59:

Direkt kopierat från avtalet som är signat med Sthlm Stad
(Bilaga til Oringen - 3 Avtalsbilaga_koncept_oringen2027)

För första gången sedan 1975 kommer O-ringen att arrangeras i Stockholm 2027. Men denna upplaga blir inte bara ett klassiskt orienteringsevenemang utan en urban, hållbar och tillgänglig variant som tar arrangemanget till en ny nivå med en bredare målgrupp. Det koncept som Stockholms stad och O-ringen AB är överens om innebär bland annat:

-- Stockholms unika position som en internationell storstad med naturen in på knutarna ska tas tillvara i upplevelsen för deltagare och besökare.

-- Storstadens utbud av sevärdheter och aktiviteter ska exponeras bland annat genom att prisutdelningar och kvällsaktiviteter förläggs till olika intressanta platser i staden. Det kan vara t ex på Gröna Lund, på Skansen eller i Kungsträdgården.

-- Näringslivet i staden ska aktiveras bland annat genom att erbjuda boendealternativ i flera prisklasser på hotell och paketering av upplevelser ska erbjudas deltagarna.

-- Med fördel kan en etapp och/eller kompletterande arrangemang (elitsprint/ungdomsstafett/indoor) arrangeras i stadens absoluta centrum

-- Alla tävlingsetapper ska nås med spårbunden kollektivtrafik (istället för bussar till etappstart)

-- Att förlägga O-ringen byn med camping etc i och runt Stockholmsmässan skall vara huvudalternativet som utreds vidare. Där finns infrastruktur i form av el, vatten och avlopp vilket annars behöver dras fram till en plats i ”skogsterräng”

-- O-ringen 2027 ska inte bara ses som ett orienteringsevenemang utan en satsning på friskvård och friluftsliv där orienteringen aktiverar sig i Stockholm åren 2025-2027

-- Stockholms stads Guide för hållbara evenemang ska vara en ledstjärna i allt arbete

-- Den sociala hållbarheten är mycket viktig och prova-på-aktiviteter och annan aktivering ska erbjudas inte bara i samband med vecka 30 2027 utan även inför detta, framförallt för barn och unga, samt personer med funktionsnedsättning. Det kan handla om samarbeten med olika förvaltningar, som arbetsmarknadsförvaltning för att erbjuda ungdomar sommarjobb, utbildningsförvaltningen för att koppla aktiviteter till skolor, med mera.

-- Fler internationella besökare ska lockas med en tillgänglig storstad dit det är lätt att ta sig.

-- Fler stockholmare ska upptäcka orientering och friluftsliv genom samarbetsaktiviteter mellan parterna under åren fram till genomförandet 2027 (se även social hållbarhet)

-- En etapp ska förläggas till Järva-området för att dels visa upp denna stadsdel för fler och dels få Järva-bor att upptäcka sin närmiljö med natur och friluftsliv.

-- En digital verksamhet (city-etapp) med e-sport och orientering ska vara ett inslag för att locka nya målgrupper där fokus är att locka främst unga till mer rörelse
Vad menas 2024-06-23 11:38 #22316

Svar till inlägg av Bengt , 2024-06-23 10:50:

Vad menar du med ”stackars de deltagare som drar sena startgruppen på sprint etapperna.”?
Varför är det synd om dessa?
Bengt 2024-06-23 10:50 #22315
Bäst att passa på och delta i oringen nu, för blir sprintdistansen en del i arrangemanget är det ytterligare en spik i kistan. Den första tunga spiken kom när tävlingen bröts sönder med den olidliga vilodagen. Har verkligen inte oringen organisationen förmågan att inse detta? Klassiskt och tidlöst blir det när grundkonceptet stannar intakt. Tänk tanken att lägga om Vasaloppet-Vätternrundan-Vansbrosimmet-Lidingöloppet med sprint.
Dessutom, stackars de deltagare som drar sena startgruppen på sprint etapperna.
Argus 2024-06-22 22:59 #22314

Svar till inlägg av 08, 2024-06-22 19:56:

Du har en osäker eller felaktig källa, och har inte sett avtalet om du påstår att det finns ett sådant krav/avtal. Det kan ännu bli på många olika vis då inget är beslutat. Det finns inget tvingande att ha en etapp där och tveksamt om det området fungerar (bara elit som öht har sprint) eller har rätt förutsättning för logistiken för en Oringenetapp, vilket ändå inte exkluderar att allt fortfarande är uppe för diskussion (men inte pga avtal med staden utan i så fall i dialog om vad som är bäst för deltagare, Oringen och staden för ett bra arrangemang).
Annars skulle ju alla etapper redan vara beslutade i avtalet, men det finns inget sådant skrivet i avtalet, och frågan är ännu helt öppen.

08 2024-06-22 19:56 #22313

Svar till inlägg av BS, 2024-06-20 22:53:

Står e.u. i avtalet med Sthlm Stad att (minst) en etapp 2027 ska gå här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skott-mot-bostad-i-akalla
Mitt namn 2024-06-22 15:44 #22312

Svar till inlägg av Kris, 2024-06-22 13:51:

Blir rätt orättvisa förhållanden under veckan om man får sin sena start på sprinten och tidig på långdistans eller tvärtom.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng