Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

Fundering 2024-06-26 11:04 #22373

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-26 09:38:

Ser ut som en gammal hoppbacke på berget vid slutet av banan. Måste ha varit några år sedan den var i bruk?
Lantisen 2024-06-26 09:38 #22372

Svar till inlägg av GAIS-Åke, 2024-06-24 12:35:

Inre det mest spännande området, men inte total katastrof. En sån etapp kan jag ta på O-Ringen om resten blir bra.
https://www.ifklidingo.com/doma/show_map.php?user=simsch&map=1258
xx 2024-06-26 08:51 #22371
Svensken 2024-06-26 08:07 #22369

Svar till inlägg av Finne, 2024-06-25 18:14:

Stilla tanke, att arrangera ett O-Ringen i huvudstaden på 3-4 ställen (med sidoarrangemang) borde ta mycket längre tid än ett Jukola. Ju längre tid det tar att spika var/hur arrangemanget ska se ut så blir det större risk att kvalitén naggas.

Nu har jag ju hört att SU-området är aktuellt för camping, men det betyder väl också att pendeltågstransport blir långt bort, å andra sidan så öppnar väl Roslagsbanan upp för nya möjliga marker. En eller två etapper i Kårsta verkar fint, jag såg bilder och karta från Lalles träning.
Lantisen 2024-06-25 21:16 #22368

Svar till inlägg av Tumme på den, 2024-06-25 20:25:

Du kan nog ha en poäng där. Man borde i alla fall våga tänka tanken att göra en omstart och lägga ner MTBO, Pre-O, träningsrace, indoor och kanske rent av Bagheerastafetten. Eller i alla fall ta bort det från O-Ringens ansvar. Vill någon annan göra detta fristående så ok. Jag tror att dessa aktivteter kostar med än de smakar. Lägg krutet på de fem etapperna (tävlingsklasser+öppna banor) och c-orten.
?????? 2024-06-25 21:08 #22367

Svar till inlägg av Finneman, 2024-06-25 20:18:

Aha. Du trollar visst bara lite. Vet inte riktigt vad som är kvalitet med just Jukola. Visst, kul arrangemang socialt men var väl inget speciellt i år. Mest transport, väntan, mycket snitsel. Svårt att jämföra med O-ringen då det är helt olika typer av arrangemang och inga direkta likheter.
Tumme på den 2024-06-25 20:25 #22366

Svar till inlägg av Finneman, 2024-06-25 20:18:

Rädda 5-dagars och lägg ner all annan bröte runtomkring.
Finneman 2024-06-25 20:18 #22365

Svar till inlägg av Finne, 2024-06-25 18:14:

Kanske därför Jukola är kvalitet!
Det skulle räcka med endast riktiga 5-dagars och inte allt annat skit.
????? 2024-06-25 19:23 #22364

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-25 19:17:

Processen är igång och vad jag hör jobbas det ganska mycket med en mängd saker. Tävlingsledare kan ju komma in sen mennonits arbetsgrupper är såklart igång.
????? 2024-06-25 19:21 #22363

Svar till inlägg av 08, 2024-06-25 19:11:

Vad är det du inte håller med om? Verkar inte som det du skriver hänger ihop med det inlägget du svarar på och O-ringen i Stockholm. Och varför skulle Stockholm Stad finansiera kustvärn projektledare? Var finns info om det?
Lantisen 2024-06-25 19:17 #22362

Svar till inlägg av 08, 2024-06-25 19:11:

Det är möjligt det inte behövs en projektledare tre år före. Det kanske är onödiga pengar. Men då måste ju någon annan ta taktpinnen tills vidare. Speciellt om det stämmer som Gert skriver att processen inte startar innan en projektledare finns på plats.
08 2024-06-25 19:11 #22361

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-25 19:01:

Jag håller helt med. Vår klubb är inte med pga att vi inte ställer oss bakom konceptet i Stockholm. Blir också fundersam om pengarna är slut i kassan för att anställa en projektledare. Trodde faktiskt att den rollen skulle finansieras av Sthlm Stad, men det kanske bara var en vision som någon haspla ur sig vid något tidigare möte.
??????? 2024-06-25 19:04 #22360

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-25 19:01:

Äh, du är mest gnällig, och extra gnällig över om det handlar om Stockholm. Då passar du på. Att du är ”orolig” över O-ringens framtid är bara ett svepskäl och något du skriver för att det låter bra. Gnäll mindre och var inte så Stockholmsbesstt.
Lantisen 2024-06-25 19:01 #22359

Svar till inlägg av Gert Forsberg, 2024-06-25 17:55:

Jag är nog mest bara orolig för O-Ringens framtid. Jag blir inte lugnare över att det inte finns pengar att anställa en projektledare. Verkar även oklart om det finns någon vd eller inte. Väldigt lite kommuniceras ut också. För längesedan hade Skogssport mer av en granskande roll. Då hade de garanterat skrivit om såna här saker. Nu får vi spekulera här istället.
Finne 2024-06-25 18:14 #22358

Svar till inlägg av Finneman , 2024-06-25 18:10:

Kan ju inte jämföra Jukola som har ett TC, en karta och tävling på ett ställe med O-ringen som har 5 tävlingar, sprint, kringaktiviteter, MTBO, mm….
Finneman 2024-06-25 18:10 #22357

Svar till inlägg av Fundering, 2024-06-25 17:07:

Jukola är i sin egen divison arrangemangsmässigt sett till seriositet och proffsighet.
Eländet med bussarna i Åre skulle aldrig hända i Finland.
Btw, hur vet man om ett område är avlyst eller ej i Sverige idag? Skulle det inte kunna finnas en flik på eventor med markerat område för alla tävlingar, ist för att man ska behöva gå in på varje tävling och kolla.
031 2024-06-25 18:01 #22356

Svar till inlägg av Fundering, 2024-06-25 17:07:

Hittar inte avlysningarna för Göteborg 2026. Har du koll på dem? Vore kul att se.
Gert Forsberg 2024-06-25 17:55 #22355

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 18:28:

Varför är det så viktigt med detaljerad info om Oringen 2027 ??? Just idag !! Ingen tävlingsledare är tillsatt. Eventbolaget har inga pengar att anställa någon just nu är något jag hört. Först när någon tar befälet sätts processen igång.
Är det inte allmänt gnäll på Stockholm du håller på med. Dvs du gnäller på 25manna och Tiomila också bara för att du som lantis har komplex
Fundering 2024-06-25 17:07 #22354

Svar till inlägg av ??????, 2024-06-24 23:47:

Samtidigt i Finland så är tävlingsområdet för Jukola 2028 nu avlyst.
Borde inte en sådan stor tävling som O-Ringen har terrängområden klara tre år innan?
?????? 2024-06-24 23:47 #22353

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 09:11:

Vad jag vet är att inget är bestämt än för Stockholm så det finns inget att ”mörka”. Det är ju tre år kvar så ingen anledning till panik. Att gå ut med en massa oklarheter nu om var kanske etapperna ska gånger ju bara ännu mer förvirring om det inte stämmer sen. Låt dem jobba på och planera - tusen saker ska väl klaffa - så lär alla få korrekt info sen om alla etapper i god tid och kan fatta beslut om man vill springa eller ej. Och nej, jag tillhör inte tävlingsledningen.
Autofyll 2024-06-24 21:52 #22352

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 18:28:

VD? Finns det nu?
Van Buren Boys 2024-06-24 21:24 #22351

Svar till inlägg av Oj, 2024-06-24 20:39:

Vad är det du inte tror på?
Oj 2024-06-24 20:39 #22350

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 19:46:

Tror inte på det du skriver eventuellt att några av orienterarna tror de kan bestämma saker som de tillslut inte kan göra.
Van Buren Boys 2024-06-24 19:46 #22349

Svar till inlägg av Oj, 2024-06-24 19:25:

Min bild är att det fortfarande är för många variabler och frågetecken för att man skall vilja gå ut med någon information. Men att allt skulle vara inom Stockholm stad är ren nonsens.

För elitsprinten finns såklart många olika möjligheter varav Akalla eller andra områden i Järva är en möjlighet. Barkarbystaden med närhet till Järvafältet för en skogsetapp en annan. Men som sagt, inget är spikat eller ens i närheten av spikat.

Att kunna ta sig spårbundet till arenorna skall ses mer som ett önskemål än ett krav.

Oj 2024-06-24 19:25 #22348

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 17:15:

Om det stämmer skulle det kanske vara smart att gå ut med information om det?

Informationen som jag har sett och som alltså har varit tillgänglig nämner sprint i Akalla, etapp i Järva, mål på stadion, allt inom Stockholm stad (eller kanske bara arenor).

Klart det finns möjligheter för ett bra O-ringen i Stockholm, men att kunna ta sig spårbundet till arenan minskar på möjligheterna, inom Stockholm stad minskar ännu mer och Järva minskar uppenbart också.
Lantisen 2024-06-24 18:28 #22347

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 17:15:

Då har ni ett viktigt jobb att förklara det så vi blir lugna
Det bästa vore om VD kunde gå ut och berätta vilka förutsättningar som gäller. Att det alltid ska vara fem skogsetapper. Att det bara är medel och lång som gäller. Aldrig sprint eller någon slags hybrid. Att det alltid varje år ska finnas en riktig c-ort. Vänta inte heller för länge att berätta om var etapper/arenor ska vara. Om detta inte görs tydligt så kommer folk fortsätta vara misstänksamma och det riskerar att drabba er hårt deltagarmässigt.
Mitt namn 2024-06-24 17:53 #22346

Svar till inlägg av Van Buren Boys, 2024-06-24 17:15:

Det är klart att det GÅR att arrangera ett bra O-ringen i Stockholm. Det kan bli jättebra. Det man hört hittills tyder dock på det motsatta.
Van Buren Boys 2024-06-24 17:15 #22345
Jag förstår att "lantisar" är oroliga för att det skall bli dålig terräng, sprint-etapper och allt möjligt knasigt på O-ringen i Stockholm 2027. Min bild (jag är aktiv i en av klubbarna som är arrangör) är att Stockholmarna snarare vill visa hur mycket fin terräng och natur det finns på rimligt avstånd från centrala Stockholm och att ett antal kranskommuner har visat intresse att vara med på arrangemanget för att profilera sig som storstadskommuner med närhet till natur och som prioriterar invånarnas fritidsintressen och hälsa. D.v.s. i någon mån motbevisa alla farhågor som finns runt om i landet att det inte går att arrangera ett "äkta" eller bra o-ringen i Stockholm.
och.. 2024-06-24 15:30 #22344

Svar till inlägg av GAIS-Åke, 2024-06-24 12:35:

Det låter ju lite märkligt. Både Slottsskogen och Stadion verkar vara perfekta platser för invigningen och Bagheerastafett men värdelösa för vanliga etapper.

När det gäller etapp i Järva så är väl arenan för 25 manna 2018 det som skulle kunna funka? Men ändå två(?) km att gå från tunnelbanan.
Hoho 2024-06-24 14:21 #22343
Jag förstår inte hur man tänker att 15 000 personer skall springa i så små skogsområden nära stadsbebyggelse. Tänker bla på incidenten med de skenande hästarna ifjol och älgarna nu i vår. Men även annat småvilt som harar, rävar och rådjur. Jag tror det kan bli riktigt dålig PR för sporten.
GAIS-Åke 2024-06-24 12:35 #22342

Svar till inlägg av och..., 2024-06-24 12:29:

Men det är bara själva parken som ska nyttjas, inte Änggårdsbergen och Ruddalen tex, parken är väl ca 1km2 stor inkl P-Platser och gräsytor.
och... 2024-06-24 12:29 #22341

Svar till inlägg av GAIS-Åke, 2024-06-24 11:13:

Känns som det har funnits O-ringen etapper med betydligt sämre terräng än vad man skulle kunna få från Slottsskogsvallen

https://omaps.blob.core.windows.net/map-excerpts/69b5c6c484aa4d7eb2589731f61ecfad.png
Argus 2024-06-24 11:31 #22340

Svar till inlägg av Trafikverket, 2024-06-24 11:10:

Ja, det går inte att använda Pendeltåg Ålvsjö-Södertälje, pga arbete den sommaren. Det går bort för Oringen.
Tunnelbanan till Barkarbystaden är inte heller klar 2027 pga förseningar.
GAIS-Åke 2024-06-24 11:13 #22339

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 10:54:

Vad grundar du det i; att det ska bli bra i Göteborg, sprinthybrid i Slottsskogen impar inte på mej i alla fall.
Trafikverket 2024-06-24 11:10 #22338

Svar till inlägg av Argus, 2024-06-24 10:14:

Känner arbetsgruppen för 2027 att det ska vara spårbyte mellan Älvsjö och Flemingsberg? Med stor sannolikhet kommer det vara ersättningstrafik på södra delen av Stockholm under sommaren 2027.
Lantisen 2024-06-24 10:54 #22337

Svar till inlägg av Argus, 2024-06-24 10:14:

Skillnaden mot Göteborg är att ingen är orolig för att det ska bli dåligt där. Om det är rätt eller fel får vi väl se i slutändan. Men det är så snacket går.
Argus 2024-06-24 10:14 #22336

Svar till inlägg av Lantisen, 2024-06-24 09:11:

Det är bestämt att det blir en gemensam C-ort/Oringenstad.
Transporter är målsättningen att använda spårbunden lokaltrafik.

Avtalet med Eventbolaget innehåller vad jag vet endast att skogsetapper är godkänt för Oringen, och jag att det inte går att ändra utan att Eventbolaget ändrar konceptet över tid även för kommande år, så stadssprint som etapp är inte i planeringen i dag vad jag vet.

Järva har varit med bland alla andra med rimlig kommunikation till skogsområden, men det finns flera problem att hantera (som för många andra av de aktuella arenorna). Eftersom inget är bestämt kan det komma att användas på något vis.

Olympiastadion är fortfarande högst aktuell, det är ju en fin och intressant plats med god lokaltrafik. Men om det blir Invigning, prisutdelning, ungdomsstafett, elitsprint, MTBO, Fre-O, sista etappens mål eller alltihop är ännu inte alls bestämt.

Beslutsprocessen har nog mest hämmats av att Eventbolaget haft avhopp av VD, samt under våren fokuserat på årets Oringen samt avtalet/planeringen med Göteborg. Arrangörföreningarna har därför inte fått en projektledare som planerat utan det kommer under hösten kanske verkar det som, så all planering sker kanske lite långsammare men är påbörjad med Staden och andra men jag har inte hört hur långt det har kommit.

Men det är ju ännu ett år extra jämfört med Göteborg, de verkar väl ha en bra plan utan att informera om alla detaljer ännu? Eller har jag missat det.
Argus 2024-06-24 09:44 #22335

Svar till inlägg av En en, 2024-06-24 07:48:

Jag känner inte igen att något ännu är bestämt om arenor, det har funnits massor med olika förslag genom åren för att visa på att alternativ finns och nu ska det ned till två (max tre) stycken enligt avtalet mellan Eventbolaget och arrangörerna.
Men som sagt inget är bestämt och allt är just nu i ett skede att börja förhandling (kring mark/karta, möjliga transporter och var det kan ordnas arenor med minst 2 st dagar + reservalternativ, med rimliga gångavstånd för deltagarna). Staden kan också bidra för att skapa bra lösningar för eventuella hinder att komma åt bra områden.

Det som är tydligt i avtalet mellan arrangörer och Eventbolaget är konceptet (5 dagar med "aktivitetsdag" efter dag 2. Disciplinerna med vilket antal dagar av OL, MTBO och Pre-O som ska finnas. Distanserna för Oringen är endast lång och medel (och det är inget arrangörerna kan ändra med enbart eget beslut), förutom ungdomsstafett och elitsprint som också måste erbjudas.

Så det är flera områden än arenorna som kommer att bli aktuella för MTBO, Pre-O, ungdomsstafett och elitsprint, liksom kanske invigning och prisutdelning.
Detta är känt bland de många Stockholmsklubbar som valt att vara del av arrangemanget, de där jag känner till skälet till att inte vara med så är det mera oro för arbetsbelastningen, samt ett val att satsa på andra arrangemang som också ska genomföras.

Men det finns ju helt klart personer/klubbar som inte tycker att de vill vara med och arrangera om det blir "vissa områden" som just de tror kommer att bli en negativ upplevelse. Men det har funnits många fler arenor föreslagna än behovet (och än alla exemplen i ursprungliga skissen för konceptet), och det är ännu inte helt fastställt vilka som är praktiskt genomförbara eller prioriterade.

jag ser framför mig att vi till nästa år vet mer om dessa detaljer, just nu lär det undersökas en massa olika förutsättningar på olika håll. Sedan kan det vara bestämt vad som är huvudspåret och reservalternativ för etapperna så att detaljplaneringen kan börja.
Oj 2024-06-24 09:24 #22334
Inom dagens orientering så håller man tyst om det som kan tolkas dåligt. Så tvivlar på att så många tror att ingen information tyder på att allt kommer bli väldigt bra.

Tror också det skulle vara en fördel om man informerade mer om vad man jobbar för om det nu är något bra alltså. Annars kommer ju självklart gammal information och rykten ta över.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng