Visa inloggningsformulär
Eftersnack  

Skriv ett inlägg

 

 

Skriv 1981 i rutan

 
 

Inlägg

PS 2015-12-09 12:54 #9328
Det finns i IOFs regler.

19.4 Controls shall not be sited within 30 metres of each other (15 metres for map scales 1:5000 or 1:4000). The distance between the controls is measured in a straight line
. (See also Appendix 2, #3.5.5).

3.5.5
Proximity of controls Controls on different courses placed too close to one
another can mislead runners who have navigated correctly to the control site. According to Rule 19.4, controls shall not be sited within 30 metres of each other (15 metres for map scales 1:5000 or 1:4000). Only when the control features are distinctly different in the terrain as well as on the map, should controls be placed closer
than 60 metres (30 metres for map scales 1:5000 or 1:4000). The distance between the controls is measured in a straight line.
Kjell Larsson 2015-12-09 11:17 #9327
Att ha 30 m mellan kontrollerna och 60 m mellan liknande kontrollföremål är väl en oskriven regel som följts i många år. Tyvärr finns det banläggare som sätter skärmarna tätare och finner glädje i att de lyckats lura orienterare att stämpla fel.
Kjell Larsson 2015-12-09 11:11 #9326
Jag brukar vara optimist men när det gäller automatritade kartor är jag inte det. Nu räcker det att en sten fattas eller att en för liten sten redovisas för att orienterare skall klaga. Det är många svårigheter som en kartritare drabbas av vid redovisning och generalisering. Hur de automatritade skall duga till dagens orienterare förstår jag inte.
Kart-Bosse 2015-12-09 00:56 #9325

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2015-12-08 23:27:

??? :-) Jaså .....
Zerbembasqwibo 2015-12-08 23:27 #9324

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 23:02:

Jag är ingen kartritare.
Myran 2015-12-08 23:02 #9323

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2015-12-08 21:59:

Nääe du är för billig då eller har du fått för bra underlag och för detaljfattig terräng :-)
Myran 2015-12-08 22:59 #9322

Svar till inlägg av insider, 2015-12-08 20:58:

Den gamla banläggarboken är oprecis.
O-Ringens kravspecifikation ger följande svar;
Det skall vara minst 60 meter mellan 2 likartade kontrollföremål.
Det skall vara minst 30 meter mellan kontrollerna.

60 meter är en bra säkerhetsmarginal då centrum på en 6 mm kontrollring som används för skala 1:15 000 del blir 45 meter ut från mittpunkten.
Sunt förnuft är det slutgiltiga svaret tycker jag iaf. Det kan uppfattas som en banläggarfälla att medvetet välja ex-vis två intilliggande stenar med 60 meters skillnad. Bättre att välja olika kontrollföremål istället.
Zerbembasqwibo 2015-12-08 21:59 #9321
Va, kostar de inte 350-400 kr/timmen bara??

Snart kommer vi ha automatritade kartor så då kan vi köra linjära Ultralång-SM varje år med valfritt antal kartbyten.
Zerbembasqwibo 2015-12-08 21:55 #9320

Svar till inlägg av insider, 2015-12-08 20:58:

Hur nära vill du placera dem? Vad tycker sunda förnuftet?

Jag har inte svaret på tungan, men för internationella tävlingar, iaf sprint, finns väldigt tydliga regler.
insider 2015-12-08 20:58 #9319

Svar till inlägg av PS, 2015-12-08 16:46:

Finns det något om minsta avstånd mellan kontroller i de svenska reglerna/anvisningarna? Hittar det inte.
nybörjare 2015-12-08 18:43 #9318

Svar till inlägg av PS, 2015-12-08 16:43:

Problemet verkar ha varit att någon först sprang till fel kontrol men mest att folk väntade sig ett plank med kartor medans de tydligen låg i en liten låda som inte alla såg på en gång.
nybörjare 2015-12-08 18:41 #9317

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 14:52:

Låter inte som ett olösligt problem men självklart kan det bli fel med ett kartbyte som det också kan bli med en massa andra saker.
PS 2015-12-08 16:46 #9316

Svar till inlägg av PS, 2015-12-08 16:43:

Man kanske bör tillägga att de där kontrollerna väl inte uppfyller reglerna om minsta avstånd för kontroller av samma sort.
PS 2015-12-08 16:43 #9315

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 16:20:

Låt mig gissa att folk stämplade vid fel kontroll och gick i mål i stället för att varva. Så kan det gå om man inte kollar kodsiffror.
Myran 2015-12-08 16:20 #9314

Svar till inlägg av arrangör, 2015-12-08 15:40:

Om du inte var där så förstår jag din fråga.
Den här bjuder jag inte på.
PS 2015-12-08 15:57 #9313
Ett skäl till att undvika kartbyten är att det gör det svårare för löparna att disponera sina lopp. Det gäller i synnerhet om kartbytet kommer sent och man inte har med sig den andra kartan från starten. Även om man vet efter hur lång sträcka kartbytet kommer så vet man inte hur tuff den sista biten är. Det förekommer ju faktiskt att elitlöpare säger sig ha tagit ett mer löpvänligt vägval trots att de bedömt det som aningen långsammare för att de ansett sig kunna tjäna in den tiden på slutet bara för att det varit en tuff avslutning på banan.
arrangör 2015-12-08 15:40 #9312

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 14:52:

Jag ser inget konstigt på den länkade kartan.
Myran 2015-12-08 14:52 #9311

Svar till inlägg av nybörjare, 2015-12-08 13:58:

Forska lite i inlägg #9310 så kommer du att förstå att det finns fallgropar här i livet.
Myran 2015-12-08 14:00 #9310

Svar till inlägg av arrangör, 2015-12-08 13:41:

Naturligtvis.
Men vad hände på den här SM medel tävlingen då?
Ursäkta att jag tog ett så närliggande exempel.
http://www.gustavbergman.se/doma/show_map.php?user=Gustav&map=635
nybörjare 2015-12-08 13:58 #9309

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 13:08:

"SM tävlingar i synnerhet är ett stort riskmoment med kartbyte. Löparna har ingen aning om hur kartbytet är arrangerat förrän de är där."

Nu vet jag inte hur det går till idag men det borde väl vara möjligt att för exempel skriva i pm om hur kartbytet går till? Om inte det räcker kanske man kan sätta opp en kartbyte simulator som man träna på.

Det där tycker jag låter som ett väldigt tynt argument. En hög med karter med en skylt om vilken klass kartan gäller för borde väl vara tillräkligt om det inte förekommer gafflingar. Det går ju också att ha karta två på andra sidan av kartan så att man bara vänder på den.

Det är väl också så att kartbyte förekommer rätt ofta vid tex varvningar?
arrangör 2015-12-08 13:41 #9308

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 13:08:

Kartbyte vid gafflade banor organiseras på samma sätt som vid stafetter. Startnummer på baksidan.
Myran 2015-12-08 13:08 #9307

Svar till inlägg av nybörjare, 2015-12-08 12:52:

Haha ja det blev snett med landskapet och det bjuder jag på.
Om det finns någon från Jämtland så är naturligtvis lika välkomna, för det finns ju några klubbar där.

Kartbyte är en nödlösning för de större nivåarrangemangen.
SM tävlingar i synnerhet är ett stort riskmoment med kartbyte. Löparna har ingen aning om hur kartbytet är arrangerat förrän de är där.
Finns det ingen annan lösning så är det en möjlig utväg. Jag försöker iaf undvika det som banläggare.
nybörjare 2015-12-08 12:52 #9306

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 12:32:

Jag vet inte. Jag tycker väl snarare att du verkar försöka missförstå presis allt jag skrivet och hittat på en massa orsaker om varför jag skrivit det jag gjort.

Så finns det något skäll till att inte ha kartbyte?

Hur går det föresten med geografien? Har du fått något svar från någon mas ännu?
Myran 2015-12-08 12:32 #9305

Svar till inlägg av nybörjare, 2015-12-08 12:19:

Problemet är nog snarare att vi skriver om olika nivåtänk för ett arrangemang :-)
nybörjare 2015-12-08 12:19 #9304

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 12:05:

Så nu handlar det om ekonomi för kartritning och geografi.

Det är ju faktiskt möjligt att det redan finns kartor över det aktuella området och det är ju också möjligt att man inte behöver rita ett större område om man bara ritar för en tävling.

Så finns det något skäl till att inte ha kartbyte?

(jag hoppas att du förstår att detta också bara var ett exempel för att försöka visa vad man kan göra och inte något jag planerat eller är spesiellt intresserad av att diskutera i detalj).
Myran 2015-12-08 12:05 #9303

Svar till inlägg av Nybörjare, 2015-12-08 11:52:

Att det kostar mellan 400-500 kr i timmen att anlita en kartritare. Det blir dyra km² att rita ex-vis 30 km². Jag kan inte koppla ihop ekonomin med ditt upplägg helt enkelt.
Intressant förslag med Dalarna som exempel. Finns det någon vaken mas som har någon åsikt om ämnet?
Trötter 2015-12-08 11:56 #9302

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2015-12-07 23:20:

Banläggning är en konstart! Normnördar, - håll er till kartorna, Tack!

ps en som sover gott om natten
Nybörjare 2015-12-08 11:52 #9301

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-08 11:34:

Transport till start förekommer ju på en del rätt stora arrangemang i andra sporter så det borde väl gå att fixa.

Har du förstått vad jag försökt få fram nu? Vad är i så fall problemet med ett sådant kartbyte om bana?
Myran 2015-12-08 11:34 #9300

Svar till inlägg av Nybörjare, 2015-12-08 11:14:

Ja det låter ju både kul och spännande med det upplägget.
Vad kostar det att anmäla sig?
Du föreslår 2-3 kartbyten och transport till start.
Nybörjare 2015-12-08 11:14 #9299

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-07 15:53:

Men vad om banläggaren vill lägga en lång bana som till viss del går från A-B?

Det är ju som sagt inte ens spesiellt ovanligt att mästerskapsbanor har start och mål en bit ifrån varandra.

Eftersom jag inte klarar att förstå vad problemet skulle vara med ett sådant kartbyte så förstår jag inte varför man ska undvika sådana banor.

Nu trodde jag ju faktiskt att folk ville ha långa banor i spännande och varierande terräng och en metod att få till det är ju att ha start och mål en bit ifrån varandra, eller till och med långt ifrån varandra.

Man skulle ju tex kunna lägga start i duvhed och mål i huså om man vill ha en lång spännande bana i åre trakten. Självklart kunde man också lagt en bana med start och mål i duvhed men det finns ju möjlighet att det första alternativet skulle vara mest spennande trots att man antagligen skulle behöva en del kartbyten.
Zerbembasqwibo 2015-12-07 23:55 #9298

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-07 23:48:

:O
Myran 2015-12-07 23:48 #9297

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2015-12-07 23:46:

Faktiskt = helt uppriktigt utan något spår av ironi ;)
Zerbembasqwibo 2015-12-07 23:46 #9296

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-07 23:34:

Vaddå "faktiskt"? ;)
Myran 2015-12-07 23:34 #9295

Svar till inlägg av Zerbembasqwibo, 2015-12-07 23:20:

Jag håller faktiskt med dig.
Kan man dela en tråd på två? Med olika nickar?
Det kan bli en maratontråd med mycket nattsudd. Kaffe är överskattat.
Zerbembasqwibo 2015-12-07 23:20 #9294

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-07 22:47:

Ja även nån annan skribent saknade sån diskussion.

Ska vi inte ta fram en norm för banläggning så att alla normnördar kommer igång?

Men det är väl fritt att skapa en tråd och göra så lockande inlägg att fler hänger med och pratar banläggning. Själv brukar jag säga "Bra bana, på bra karta i bra terräng". Och med det vill jag säga att även om terrängen är så där och kartan har sina brister, så kan en bra bana rädda mycket! Men en dålig bana kan å andra sidan göra orienteringen även i den roligaste terränglådan på den mest välritade kartan katastrofal.
Myran 2015-12-07 23:07 #9293

Svar till inlägg av old, 2015-12-07 23:03:

Det är ju enkelt att förstora backstreckskartorna numera och då är de enklare att förstå.
En kulturskatt och jag är en av de lyckliga ägarna till dåtidens mästerverk.
old 2015-12-07 23:03 #9292

Svar till inlägg av Myran, 2015-12-07 22:47:

Då var det väl ännu bättre när jag började på 50000-dels backstreck 1960. Inga besvärande detaljer och mycket kompass. 3 - 5 kontroller på 4 km. Men kartorna var å andra sidan mer svårlästa än nu.
Myran 2015-12-07 22:47 #9291

Svar till inlägg av old, 2015-12-07 22:16:

1970-talet var bättre på vissa kartor i Blekinge och Skåne.
Ingen redovisning av stenmurar på den tiden.

Kartkontakt är ett välsignat ord för de som navigerar med sin inre kompass och hänger sig åt kartläsningen fullt ut.

Det är inte endast färgrasterna som "försämrar", väljer att kalla det försvårar.
Det finns fler detaljer som är betydligt mer störande, svartbilden med stenar, stenig mark och blockterräng. Dubbla och trippla hjälpkurvor är ingen höjdare heller.

Håller med dig fullständigt i din avslutning :-)
"När det gäller banläggning så saknar jag både uppmärksamhet, diskussion och kanske intresse - även centralt. Nu handlar det bara om kartor."
B 2015-12-07 22:40 #9290

Svar till inlägg av old, 2015-12-07 22:16:

#9203-13 är ju upprinnelsen.
old 2015-12-07 22:16 #9289

Svar till inlägg av B, 2015-12-07 21:31:

9) Vad är detta för fria fantasier? Vem har önskat att vi normalt inte ska följa normens mått i 15000? Men man kan lika gärna öka alla mått med 50% och ange dom i 1:10000, det gör ju ingen skillnad. Man får inte in fler detaljer för det (läs #9286). Förstår inte hur utskriftskalan kan påverka kartritningen retroaktivt.
Att ha kartkontakt - vad som nu menas med det - är frivilligt. Men det är ju kul för dom som vill ha det om det är möjligt.

Se´n påstår jag, som tidigare, att det var lika vanligt med (för) små detaljer på 70-talet som nu. Men en skillnad är att det nu är en massa färgraster som försämrar läsbarheten.

När det gäller banläggning så saknar jag både uppmärksamhet, diskussion och kanske intresse - även centralt. Nu handlar det bara om kartor.
 
 
 

Logga in på Orienterare.nuStäng